Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Обговоренню... підлягає. Два єдиноподатники під одним дахом

Редакція ВД
Власне Діло Грудень, 2008/№ 24
Друк
Стаття

Два єдиноподатники під одним дахом

 

Ситуація

. Два підприємці (кожен — на єдиному податку) планують працювати разом в одному приміщенні. Їх діяльність — послуги СТО. Проте бокс (приміщення) орендує тільки один з єдиноподатників. Як краще оформити відносини між підприємцями? Здати в суборенду приміщення (його частину) чи здати в оренду підйомник? Чи обов’язково в такому разі записувати новий вид діяльності у Свідоцтві єдиноподатника-орендодавця?

Із цим зараз і розберемося.

 

Чому не можна залишити все, як є?

Перш за все, виходитимемо з того, що

працювати без документа на приміщення не можна (якщо вже ми маємо справу не з виїзною торгівлею/виїзними послугами під замовлення, а зі стаціонарним пунктом надання послуг). Чому не можна? Тому що без документа, який підтверджує право власності або право користування приміщенням, не вдасться оформити дозвіл на розміщення об’єкта послуг, оформити деякі інші документи.

Відповідальність за здійснення торговельної діяльності без отримання дозволу на розміщення об’єкта торгівлі (а місцева влада вимагає дозвіл і на об’єкт послуг) передбачена

статтею 164 КУпАП документ 1 і тягне за собою накладення штрафу (340 — 680 грн.).

Справедливості заради слід зауважити, що на сьогодні є можливість «відбитися» від необхідності мати дозвіл на розміщення об’єкта, але не інакше як через суд.

На додачу до всього у Свідоцтві єдиноподатника зазначається такий реквізит, як «Місце діяльності». І хоча він має довідковий характер, податківці на місцях вимагають надати копію договору оренди приміщення при поданні документів при переході на єдиний податок.

 

Варіанти

Та все ж, чи можуть обидва підприємці отримати можливість працювати під одним дахом, застосовуючи спрощену систему? Так, для цього

можна вчинити так:

— підписати трудовий договір (у якому один з єдиноподатників буде роботодавцем, а другий — найманим працівником);

— здати частину приміщення (боксу) в суборенду другому підприємцю;

— укласти з власником приміщення два договори оренди — від імені кожного підприємця (стосовно одного боксу).

До зазначеного додамо, що в цьому випадку ми могли б як варіант розглядати

договір про спільну діяльність без створення юридичної особи (стаття 1130 ЦКУ документ 2 дозволяє укладати такі договори всім суб’єктам, у тому числі й фізичним особам). Проте спільна діяльність не може здійснюватися на єдиному податку, тому такий варіант ми не розглядаємо.

Тепер докладніше.

 

Трудові відносини

Схема «роботодавець — найманий працівник» добра тим, що

не потребує вносити зміни до Свідоцтва про сплату єдиного податку. Проте для того, щоб її реалізувати, потрібно виконати певні дії:

— укласти з другим підприємцем

трудовий договір (найманим працівником має бути той, у кого немає договору оренди приміщення). Трудовий договір може мати тільки письмову форму — частина 6 статті 24 КЗпП документ 3;

зареєструвати трудовий договір у центрі зайнятості за місцем реєстрації підприємця-роботодавця (стаття 241 КЗпП);

отримати в податковому органі Довідку на найманого працівника;

щомісячно доплачувати 50 % від ставки єдиного податку.

При цьому доведеться сплачувати відповідні нарахування «зверху» до Пенсійного фонду (у частині, не перекритій відрахуваннями від єдиного податку) і Фонду «нещасного випадку», а також здійснювати утримання до всіх фондів «знизу» із зарплати найманого працівника (Пенсійний фонд, Фонд «безробіття», «тимчасової непрацездатності»).

Разом з тим другий підприємець (найманий працівник) може перейти на загальну систему і внаслідок відсутності доходу не сплачувати до бюджету нічого довідка 1, а може взагалі знятися з реєстрації як підприємець.

 

Суборенда

Як варіант можна здати

частину приміщення в суборенду (наприклад, та ж оглядова яма може бути частиною приміщення). У цьому разі єдиноподатник-орендар, який збирається здавати в суборенду частину боксу, зобов’язаний:

— отримати

дозвіл від власника (орендодавця) на здавання частини боксу в суборенду (стаття 774 ЦКУ);

— унести

зміни до свого Свідоцтва про сплату єдиного податку, доповнивши його таким видом діяльності, як «Здача в оренду майна/нерухомості». Зауважимо, що діяльність зі здавання приміщень у суборенду належить до діяльності з оренди — це не окремий вид діяльності — лист Держкомстату від 26.04.2007 р. № 14/3-53/44 (див. наприкінці публікації). І хоча новий вид діяльності з’явиться у Свідоцтві про сплату єдиного податку не раніше ніж з початку найближчого кварталу (заява про внесення змін подається за 15 календарних днів до початку кварталу), проте укласти договір суборенди можна в будь-який момент. Головне — не отримувати за ним оплату до внесення згаданих змін. Якщо ж гроші за суборенду все-таки надійдуть до того, як новий вид діяльності з’явиться у Свідоцтві, їх без зменшення на витрати доведеться обкласти податком з доходів за ставкою 15 %;

— укласти

договір суборенди.

Хотілося б звернути увагу: якщо підприємець, який здаватиме частину боксу в суборенду, є платником ПДВ, то у нього виникнуть податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з розміру орендної плати. Якщо ж він — неплатник ПДВ, але другий підприємець (майбутній орендар частини боксу) — платник ПДВ, тоді другий підприємець не отримає права на податковий кредит.

І ще один момент. Зауважимо, що, здавши

в суборенду все приміщення (а не його частину), підприємець-орендодавець сам утратить право працювати в ньому, тому так чинити не варто . Також нічого не дасть варіант зі здаванням в оренду підйомника (або іншого обладнання). Адже навіть якщо другий підприємець візьме в оренду підйомник, то документ на користування приміщенням у нього все одно не з’явиться.

 

Спільна оренда

Суть такого способу от у чому:

можна укласти договір оренди боксу з орендодавцем так, щоб у ролі орендаря одного приміщення (боксу) виступали відразу два суб’єкти підприємництва (два наші єдиноподатники). У цьому випадку орендну плату орендарі вноситимуть у порядку, визначеному в договорі (наприклад, навпіл). Жодних обмежень щодо укладення подібних договорів чинне законодавство не передбачає.

Є ще варіант: кожен з підприємців окремо від свого імені укладає з власником приміщення договір оренди певної частини боксу (наприклад, один підприємець орендує частину боксу з підйомниками та іншим обладнанням (майстерня), а другий — решту (фарбувальна)). Відповідно кожен з них уносить плату орендодавцю (власнику боксу) окремо і має власний документ на приміщення.

У цих випадках,

крім переукладення договору оренди (розірвання існуючого договору за згодою сторін і укладення одного-двох нових договорів), нічого робити не потрібно: ні вносити зміни до Свідоцтва про єдиний податок, ні доплачувати 50 % ставки єдиного податку (як за найманого працівника).

Таким чином, за згодою орендодавця оренда боксу відразу двома підприємцями — максимально зручний варіант.

Матеріал підготувала Віталіна Мірошниченко


Розшифровка нормативних посилань (документ)

1 Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

2 Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

3 Кодекс законів про працю України від 12.10.71 р.

 

Довідкова інформація (довідка)

1

Дохід від трудової діяльності у вигляді заробітної плати не є доходом від підприємницької діяльності, оскільки робота за трудовим договором і підприємницька діяльність — різні сфери і не включають одна одну.

 

 

Лист Державного комітету статистики України від 26.04.2007 р. № 14/3-53/44

 

Щодо діяльності зі здавання в суборенду нерухомого майна

(витяг)

<...>

Так, відповідно до КВЕД діяльність зі здавання в оренду власного нерухомого майна належить до підкласу

70.20.0 «Здача в оренду власного нерухомого майна».

Положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 14 «Оренда», затвердженим наказом Мінфіну від 28.07.2000 № 181, суборенда визначається як передача орендарем орендованого ним об’єкта в оренду третій особі. Тобто результатом цієї діяльності також буде отримання доданої вартості від оренди. З урахуванням зазначеного вище

діяльність з надання в суборенду нерухомого майна за КВЕД належить теж до підкласу 70.20.0.

Крім того, звертаємо увагу, що всі операції з нерухомим майном для третіх осіб згруповано в групі 70.3 «Операції з нерухомістю за дорученням третіх осіб». Сюди відносяться діяльність агентств нерухомості (ріелторська діяльність) та діяльність безпосередніх оцінювачів нерухомого майна, які можуть діяти як у складі цих агентств, так і самостійно, і класифікуються в підкласі 70.31.0 «Діяльність агентств нерухомості».

Заступник директора Департаменту Л. Сергієнко

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць