Теми статей
Обрати теми

Зберігання та знищення документів: які документи можна викинути та як це зробити

Редакція ВД
Стаття

Зберігання та знищення документів: які документи можна викинути та як це зробити

 

Скінчилися новорічні свята, час ставати до роботи. Починаючи новий робочий рік, хочеться позбутися зайвого, старого, непотрібного — звільнитися від старих документів: рахунків, договорів, накладних, актів. Але документи — не звичайне сміття, викидати їх слід обережно, не раніше відведеного для них терміну. Докладніше про це читайте в цій статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Чи потрібні документи та який час?

Існує правило: уся первинна документація суб'єктів підприємництва — накладні, чеки, квитанції, акти тощо, облікові регістри (у тому числі Книга ф. № 10, Реєстр отриманих і виданих податкових накладних), зарплатні відомості, податкова звітність (декларації, розрахунки, відомості, довідки) та ін.

має зберігатися протягом певних термінів. І тільки після того, як термін зберігання документа мине, його можна знищити або здати до архіву.

Терміни зберігання первинних документів, документів податкової звітності та іншої документації визначено переважно

Переліком № 41 документ 1, де наведено різні види документів, і щодо кожного з них — термін зберігання. При цьому зазначені терміни є мінімальними, і скорочувати їх не можна (а от продовжувати цілком можливо, якщо в цьому виникла потреба).

Щодо

електронних документів, то термін їх зберігання такий самий, як і для паперового аналога.

Основні категорії документів і терміни їх зберігання ми навели у вигляді таблиці в кінці публікації.

 

Відлік почався

Як обчислюються терміни зберігання документів? З

якої дати починати відлік?

У загальному випадку

обчислення терміну зберігання документа починається з 1 січня року, наступного за роком завершення його діловодством. Приміром, обчислення термінів зберігання документів, датованих 2004 роком, починається з 1 січня 2005 року. І якщо термін зберігання такого документа становить, наприклад, 3 роки, то він минає 1 січня 2008 року.

Але це в загальному випадку.

Переліком № 41 передбачено також і деякі документи-винятки, для яких термін відліку встановлюється не з початку наступного року, а з конкретної дати, наприклад, для більшості договорів — з дня закінчення строку дії договору.

Зауважимо також:

якщо на підставі якогось документа подавалася податкова декларація (розрахунок), бажано відлічити термін його зберігання (не менше 3-х років) з дня подання такої декларації (розрахунку). Цю вимогу не передбачено самим Переліком № 41, однак її встановлено підпунктом 15.1.1 Закону № 2181 документ 2 (строк позовної давності, протягом якого податкова має право заявити претензію, становить 1095 днів з дня подання декларації).

 

Термін минув, а податкова ще не приходила — документи зберігаємо

Незважаючи на те що термін зберігання документа минув,

деякі документи знищувати не можна доти, доки не буде проведено планову податкову перевірку за той період, до якого вони належать. Таку вимогу встановлено Переліком № 41, і застосовувати її слід щодо таких документів:

первинних документів і додатків до них, які фіксують факт виконання господарських операцій і є підставою для здійснення записів у податкових документах (касові, банківські документи, повідомлення банків, виписки банків, наряди на роботу, табелі, акти про приймання, здавання і списання майна та матеріалів, квитанції та накладні з обліку товарно-матеріальних цінностей, авансові звіти тощо);

— корінців, копій ордерів,

рахунків, фактур, накладних, квитанцій, чекових книжок;

актів податкових та інших перевірок;

договорів, угод (господарських, операційних, трудових тощо);

— прибуткових і видаткових

накладних на товари;

подорожніх листів тощо.

Як бачимо,

практично на всі документи, які має підприємець, поширюється ця вимога. Виходить, поки податкова не завітає з перевіркою, позбуватися їх не слід, навіть якщо належний їм термін вони вже пролежали.

Особливо зверніть увагу на таке:

якщо в підприємця була податкова з позаплановою, зустрічною перевіркою, це аж ніяк не означає, що документи вже можна знищити. Адже, як правило, позапланова, зустрічна перевірка стосується певного питання, а планова є комплексною, і надалі перевірені «позапланово» документи можуть знову знадобитися. Отож документи слід зберігати саме до завершення планової перевіркидовідка 1.

При цьому в підприємця може виникнути зустрічне запитання: а

якщо перевірка вже пройшла, чи можна знищити документи до закінчення граничного терміну їх зберігання? Відповідь у цьому разі є однозначною: ні.

По-перше,

за недотримання вимог щодо зберігання документів чинним законодавством передбачено адміністративну, а в деяких випадках і кримінальну відповідальність (докладніше про це в останньому розділі статті).

По-друге,

з перевіркою може прийти не тільки податкова, а й інші контролюючі органи, і документи в такому випадку потрібно мати обов'язково.

Тому, вирішуючи питання щодо можливості знищення того чи іншого документа, слід діяти за алгоритмом, наведеним у таблиці.

 

Умови знищення документів

Чи проведено планову податкову перевірку за той період, до якого належить документ?

Чи минув граничний термін зберігання документа, установлений Переліком № 41?

Так

Ні

Так

Можна знищити документ

Документ слід продовжувати зберігати

Ні

Документ слід продовжувати зберігати

Документ потрібно продовжувати зберігати

 

Тепер поговоримо про найпоширеніші документи, щодо яких чинним законодавством установлено

специфічний порядок їх зберігання та використання після закінчення терміну.

 

Деякі документи щодо підприємницької діяльності

Серед безлічі специфічних документів ми виділили основні:

1.

Книга ф. № 10. Насамперед підприємця цікавить Книга обліку доходів і витрат за формою № 10. Щодо неї ДПАУ висловилася в листі від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886, зазначивши, що використану Книгу ф. № 10 підприємець зобов'язаний здати до податкової адміністрації.

Зауважимо, що раніше ми писали про можливу необхідність зберігати її протягом 75 років (як документ, що містить інформацію про доходи особи (підприємця), застрахованого в Пенсійному фонді, — згідно з

підпунктом 2 пункту 2 статті 17 Закону № 1058 документ3). Однак тепер існує офіційне роз'яснення Пенсійного фонду України (ПФУ) — лист від 20.12.2006 р. № 14313/А-1, де зазначено: «Оскільки за даними Книги... (форма № 10) неможливо підтвердити факт сплати страхових внесків до органів Пенсійного фонду України, то її не може бути використано органами Пенсійного фонду для визначення права особи на призначення пенсії». Якщо так, можна не турбуватися та здавати Книгу до податкової. Діяти в такий спосіб повинні як єдиноподатники, так і підприємці, які працюють на загальній системі.

Що стосується

книг ф. № 10, які ведуться реалізаторами єдиноподатника, то ДПАУ вважає, що підприємець зобов'язаний зберігати їх у себе протягом 3  років (лист ДПАУ від 06.05.2000 р. № 6304/7/17-0217).

2. Документи, що підтверджують сплату внесків «за себе», до ПФУ та інших соцфондів

довідка 2.. Для них установлено особливо тривалі терміни зберігання. Так, стаття 17 Закону № 1058 вимагає, щоб дані про дохід застрахованої особи, виплачений після 01.07.2000 р., зберігалися і протягом усього періоду сплати страхових внесків, і навіть 5 років потому (документи про дохід, виплачений до цієї дати, зберігаються 75 років). Оскільки ПФУ вважає, що Книга ф. № 10 для цих цілей не підходить (дивися вище), єдиним документом, що підтверджує факт сплати страхових внесків «за себе», може вважатися платіжний документ. Тому такі документи краще взагалі не знищувати, а зберігати протягом невизначеного терміну.

Якщо підприємець добровільно застрахований в

інших соцфондах («безробіття», «непрацездатності», «нещасного випадку»), то ситуація з такими платіжками є аналогічною, тобто їх не знищуємо, а зберігаємо.

3. Документи РРО

. Підприємець, який у своїй діяльності використовує реєстратори розрахункових операцій (РРО) і книги обліку розрахункових операцій (КОРО), зобов'язаний знати, що контрольні стрічки РРО, використані КОРО (у тому числі й Z-звіти), а також розрахункові книжки слід зберігати протягом 3 років після їх закінчення (стаття 3 Закону про РРО документ 4).

4.

Підприємці, які здійснюють роздрібну торгівлю, мають торговий патент і Книгу відгуків та пропозицій. Повністю заповнену Книгу відгуків слід зберігати протягом 1 року (пункт 16 Інструкції № 349 документ 5).

А от що стосується торгового

патенту — зберігати його не потрібно. Після закінчення строку дії патент необхідно повернути до органу державної податкової служби (пункт 22 Положення № 1077 документ 6). Але якщо до закінчення зазначеного строку підприємець припинить діяльність, що підлягає патентуванню, він повинен відразу здати патент.

 

Комплект документів на найманих працівників

При оформленні відносин з найманими працівниками підприємець також може мати справу з документами, особливими щодо термінів і порядку їх зберігання. Розглянемо три випадки:

1. Відомості про нараховану зарплату.

Якщо підприємець використовує працю фізичних осіб за трудовими або цивільно-правовими договорами, то документи про виплачений на їх адресу дохід (

розрахункові, розрахунково-платіжні відомості, платіжні доручення про перерахування пенсійного внеску, нарахованого у зв'язку з виплатою фізичним особам винагороди за цивільно-правовими договорами тощо) потрібно зберігати так (стаття 17 Закону № 1058):

датовані до 01.07.2000 р. — 75 років;

— датовані

після 01.07.2000 р.протягом усього часу сплати пенсійних внесків і протягом 5 років після припинення їх сплати. Потім такі документи слід передати до місцевого архіву.

Щоправда, у самому

Переліку № 41 установлено єдиний термін зберігання — 75 років. Однак норми закону мають пріоритет над наказом Головного архівного управління, тому в цьому випадку підприємцю слід орієнтуватися на Закон № 1058.

2. Виконавчі листи за аліментами.

Такі документи є бланками суворої звітності, тому їх слід старанно зберігати. Після звільнення працівника, який сплачує аліменти, або після закінчення строку сплати виконавчий лист слід повернути до органу державної виконавчої служби, попередньо зазначивши на ньому відомості про повне перерахування стягувачу утриманих сум аліментів (стаття 74 Закону № 606-XIV документ 7).

3. Трудова книжка працівника.

Оскільки фізична особа — підприємець не має трудових книжок найманих працівників (вони знаходяться у самих працівників), то немає й жодних проблем з їх зберіганням.

 

До відома єдиноподатників

Після закінчення строку дії Свідоцтва про сплату єдиного податку (тобто

в кінці відповідного року) або в разі припинення підприємницької діяльності (зняття з держреєстрації) Свідоцтво необхідно протягом 5 днів здати до податкового органу, який його раніше видав.

Якщо підприємець

переходить на загальну систему оподаткування (добровільно чи згідно з вимогами Указу № 746 документ 8), то Свідоцтво здається протягом 5 днів після закінчення останнього кварталу роботи на спрощеній системі.

Що стосується

довідок на найманих працівників (якщо такі працівники є), то в усіх зазначених вище випадках довідки здаються разом зі Свідоцтвом.

Зауважимо, що

довідку слід здавати і при звільненні працівника, причому зробити це слід якомога швидше: кращеу день розірвання трудового договору (докладніше про це див. «ВД», 2007, № 20, с. 29). Якщо ж довідку втрачено, доведеться доплачувати єдиний податок за кожний місяць до кінця кварталу, в якому відбулося звільнення.

 

Як позбутися непотрібних документів

Отже, повернемося до наших звичайних документів, які підприємець зберігає протягом належного терміну, а потім знищує. Який же порядок їх знищення?

Його визначено в тому ж

Переліку № 41:

— якщо в підприємця є

документи, які мають науково-історичну та культурну цінність (такі документи зазначено в Переліку № 41 з терміном зберігання «постійно», але навряд чи вони є в підприємця), їх потрібно здати до архіву;

документи з тривалим терміном зберігання (наприклад ті ж розрахунково-платіжні відомості про заробітну плату працівників) після закінчення терміну зберігання теж передаються до архіву;

інші документи самостійно знищуються суб'єктом господарювання (при цьому Держкомархів вважає, що фізичних осіб — підприємців звільнено від необхідності створювати експертні комісії з визначення цінності документів — лист від 28.07.2004 р. № 01-1113).

Для того щоб надалі мати можливість підтвердити факт законного знищення документів,

рекомендуємо скласти акт на їх знищення довідка 3.

При цьому підприємець може на свій розсуд обрати один із двох способів знищення документів:

1)

здебільшого їх краще здати на переробку організаціям із заготівлі вторсировини (факт такої передачі обов'язково слід оформити приймально-здавальною накладною);

2)

якщо ж обсяг документів, що підлягає знищенню, незначний довідка 4, їх можна спалити (лист Держкомархіву від 12.01.2001 р. № 05-26), зробивши відповідну позначку в акті.

 

Відповідальність за відсутність документів

Якщо фізична особа —

підприємець, яка не має найманих працівників, виявить факт відсутності документа (втрата або ненавмисне знищення), вона зобов'язана повідомити про це контролюючі органи (лист Держкомархіву від 11.03.2002 р. № 01-197).

А якщо підприємець має працівників? Можливо, Держкомархів розглядатиме його як юридичну особу, яка зобов'язана затверджувати

акт про нестачу документів і подавати до архівної установи довідку, підписану керівником, про причини відсутності документів. Однак щодо фізичних осіб — підприємців у законодавстві такої вимоги немає.

Відповідальність за недбале зберігання документів

довідка 5 за статтею 921 КпАП документ 9 передбачає попередження або штраф від 3 до 7 нмдг (від 51 до 119 грн).

Якщо ж буде доведено, що підприємець

навмисно знищив документи з метою їх приховування, йому може загрожувати кримінальна відповідальність у вигляді штрафу до 50 нмдг (850 грн.) або позбавлення волі строком до 3 років (стаття 375 ККУ документ 10).

 

Висновки

Підприємець для визначення

терміну зберігання своїх документів повинен керуватися Переліком № 41. Як правило, обчислювати термін зберігання потрібно починаючи з 1 січня року, наступного за роком завершення документа діловодством (якщо інше не застережено в самому Переліку ).

Практично всі документи підприємця (у тому числі

первинні, які фіксують факт виконання господарських операцій і є підставою для записів у податкових документах) можна знищити після закінчення встановленого терміну, але тільки за  умови, що за період, до якого вони належать, податковою вже проведено в підприємця планову перевірку.

Такі документи, як

Книга ф. № 10, Свідоцтво про сплату єдиного податку, Довідка єдиноподатника про найманих працівників, торговий патент , підприємець не зберігає, а здає після заповнення (або закінчення строку дії) до податкового органу.

Зберігати

невизначено довго потрібно платіжні документи, що підтверджують факт сплати підприємцем «за себе» внесків до Пенсійного та інших соцстрахівських фондів.

Протягом усього періоду сплати пенсійних внесків (і ще 5 років потому)

зберігаються розрахунково-платіжні відомості про нараховану та виплачену працівникам заробітну плату, а також платіжні документи про перерахування внесків до Пенсійного фонду у зв'язку з виплатою винагороди фізичним особам за цивільно-правовими договорами. Після цього такі документи передаються до архіву .

Позбутися

старих документів можна або передавши їх до організації із заготівлі вторсировини, або спалити (але тільки, якщо обсяг документів, що підлягає знищенню, незначний).

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Перелік типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, затверджений наказом Головного архівного управління при КМУ від 20.07.98 р. № 41.

2

Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

3

Закон України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

4

Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

5

Інструкція про Книгу відгуків і пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі та громадського харчування, затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України від 24.06.96 р. № 349.

6

Положення про виготовлення, зберігання та реалізацію торгових патентів, затверджене постановою КМУ від 13.07.98 р. № 1077.

7

Закон України «Про виконавче провадження» від 21.04.99 р. № 606-XIV.

8

Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

9

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

10

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

 

Довідкова інформація (довідка)

1

Період, за який проведено перевірку, можна визначити за актом перевірки, складеним податківцями.

2

Це не стосується єдиноподатників, які сплачують внески не з доходу, а у складі єдиного податку.

3

Форму такого акта для підприємця законодавством не встановлено. У кінці публікації ми наведемо примірну. Однак, на думку Держкомархіву, висловлену в листі від 07.06.2006 р. № 03-622, підприємець повинен попередньо погодити форму акта з відповідною архівною установою.

4

Однак критерій «незначності» обсягу не зазначено, найімовірніше, вирішувати це питання доведеться самому підприємцю.

5

До нього віднесено недбале зберігання, псування, незаконне знищення, приховування документів тощо..

 

ФОП Петров І. І.

15.01.2008 р.

м. Харків

 

Акт № 1

про виділення документів для знищення, не внесених до Національного архівного фонду

 

На підставі Переліку типових документів, що створюються в діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств, із зазначенням термінів зберігання документів, затвердженого наказом Головного архівного управління при КМУ від 20.07.98 р. № 41, ФОП Петровим І. І. вилучено до знищення як такі, що не мають науково-історичної цінності та втратили практичне значення, такі документи:

 

№ з/п

Назва документа або групи документів

Рік початку обчислення терміну зберігання

Кількість справ

Термін зберігання

Примітка

1

2

3

4

5

6

1

Розрахункові книжки

(№№ 1 — 3)

2005

2

3 роки

Планову податкову перевірку за період 2003 — 2005 рр. проведено

2

Договори про надання послуг №№ 222-03, 145-07, 112А/01

2004

1

3 роки

Планову податкову перевірку за період 2003 — 2005 рр. проведено

3

Акт податкової перевірки № 17/24

2001

1

5 років

Планову податкову перевірку за період 2000 — 2002 рр. проведено

Усього

2001 — 2005

4

 

Усього 4 (чотири) справи за 2001 — 2005 роки здати на знищення до організації із заготівлі вторинної сировини за приймально-здавальною накладною.

 

ФОП Петров І. І.

Петров
(підпис)
 

«15» січня 2008 р.

 

Терміни зберігання документації підприємця

Вид документації

Термін зберігання

Посилання на законодавчий (нормативний) документ

1

2

3

Банківські, касові та інші первинні документи

Банківські документи (акти, довідки, платіжні реєстри, доручення) про надходження всіх видів податків до державного бюджету

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 288 Переліку № 41

Первинні документи та додатки до них, які фіксують факт виконання господарських операцій і є підставою для записів у регістрах бухгалтерського обліку та податкових записів (касові, банківські документи, повідомлення банків і переказні вимоги, виписки банків, наряди на роботу, табелі, акти про приймання, здавання та списання майна та матеріалів, квитанції та накладні з обліку ТМЦ, авансові звіти та ін.)

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 315 Переліку № 41

Допоміжні та контрольні книги, журнали, картотеки, оборотні відомості

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 322 Переліку № 41

Корінці, копії ордерів, рахунків, фактур, накладні, квитанції, чекові книжки

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 325 Переліку № 41

Реєстри рахунків до оплати

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 326 Переліку № 41

Акти перевірок

Акти документальних ревізій фінансово-господарської діяльності організацій, податкових та інших перевірок; документи (довідки, доповідні записки) до них

5 років за умови закінчення перевірки державних податкових органів

П. 342 Переліку № 41

Договори, акти виконаних робіт (послуг)

Договори, угоди (господарські, операційні, трудові та інші)

3 роки за умови закінчення перевірки державних податкових органів (обчислення терміну зберігання починається після закінчення строку дії договорів)

П. 345 Переліку № 41

Договори про матеріальну відповідальність

5 років після звільнення матеріально відповідальної особи

П. 347 Переліку № 41

Кредитні договори

5 років після закінчення строку дії договору або погашення кредиту та за умови завершення перевірки державними податковими органами

П. 54Д Переліку № 41

Договори застави, переведення боргу

5 років після закінчення строку дії договору або погашення кредиту, боргу та за умови завершення перевірки державними податковими органами

П. 55Д Переліку № 41

Майнові доручення, поручительства третьої особи

3 роки за умови завершення перевірки державними податковими органам

П. 73Д Переліку № 41

Документи (акти, процентовки, довідки, рахунки) про приймання виконаних робіт

3 роки за умови завершення перевірки державними податковими органами

П. 82Д Переліку № 41

Документи про право власності на майно

Договори про купівлю-продаж земельних ділянок, споруд, документи (проектно-вишукувальні висновки, дозволи на будівництво тощо) до них

До ліквідації

П. 113Д Переліку № 41

Документи (свідоцтва про включення до реєстру, картки обліку тощо) щодо обліку, володіння, користування, розпорядження майном

До ліквідації

П. 114Д Переліку № 41

Документи податкового обліку

Документація щодо оподаткування, яка може бути підставою при визначенні бази обкладання тим чи іншим видом податків, зборів

3 роки після подання декларації, розрахунку щодо податку чи збору. Документи за той період, за який ще не завершено перевірку, знищувати не можна

П. 315 Переліку № 41, Закон № 2181

Документи про виплату заробітної плати та винагород фізособам за цивільно-правовими договорами

Документи про перерахування до Пенсійного фонду внесків, що сплачуються у зв'язку з виплатою громадянину-підряднику винагороди за цивільно-правовим договором

Протягом усього періоду сплати страхових внесків і 5 років після припинення їх сплати, потім здати до архіву

Закон № 1058

Відомості про нарахування та виплату заробітної плати

Відомості про нарахування та виплату заробітної плати

Протягом усього часу сплати пенсійних внесків і протягом 5 років після припинення їх сплати, а потім передаються на зберігання до архіву

Закон № 1058

Довіреності

Довіреності на одержання грошових сум і товарно-матеріальних цінностей (у тому числі довіреності, що анулюються)

3 роки

П. 319 Переліку № 41

Документація, пов'язана із застосуванням РРО

Документація, пов'язана із застосуванням РРО та розрахункових книжок (контрольні стрічки РРО, використані книги обліку розрахункових операцій і розрахункові книжки)

3 роки

Стаття 3 Закону про РРО

Інші підприємницькі документи

Торгові патенти

Підлягають поверненню до органу державної податкової служби після закінчення терміну їх дії або в разі якщо підприємець припинив діяльність, що підлягає патентуванню

Положення № 1077

Свідоцтво про сплату єдиного податку та довідки на найманих працівників

У 5-денний термін повертаються до податкового органу після закінчення терміну їх дії, а також у разі відмови від застосування спрощеної системи, припинення діяльності підприємця (див. с. 9)

Порядок № 599

Книга ф. № 10 підприємця

Підлягає здаванню до податкового органу, в якому її було зареєстровано

Лист ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886, лист ПФУ від 20.12.2006 р. № 14313/А-1

Книга ф. № 10, що ведеться реалізаторами єдиноподатника

3 роки

Лист ДПАУ від 06.05.2000 р. № 6304/7/17-0217

Документи щодо сплати внесків до Пенсійного фонду та внесків до соцфондів

Рекомендуємо не знищувати, а зберігати невизначений термін

Книга відгуків та пропозицій

Повністю заповнену Книгу потрібно зберігати протягом 1 року

П. 16 Інструкції № 349

Виконавчі листи судів

Після звільнення працівника, який сплачує аліменти, або після закінчення строку їх сплати виконавчий лист слід повернути до органу державної виконавчої служби

Ст. 74 Закону № 606-XIV

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі