Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Якщо стосовно зарплати працівників неправильно застосовувалася ПСП

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Якщо стосовно зарплати працівників неправильно застосовувалася ПСП

 

ЗАПИТАННЯ. У 2005 та 2006 роках було звільнено працівників, щодо зарплати яких застосовувалася податкова соціальна пільга (ПСП). У місяці звільнення їх дохід також було зменшено перед оподаткуванням на ПСП, однак, як згодом з'ясувалося, цього не слід було робити. Як у цьому випадку виправити помилку, за якою ставкою сьогодні перераховується податок з доходів (13 % чи 15 %), чи загрожує підприємцю штраф? У які строки слід виправити помилку, чи існує у такій ситуації строк давності для доутримання та перерахування податку з доходів?

 

ВІДПОВІДЬ. Те, що застосовувати податкову соціальну пільгу (ПСП) не потрібно з місяця, в якому працівник звільняється (з ним припиняються трудові відносини), зазначено в пункті 4 Порядку № 2035 документ 1. Якщо ж підприємець усе ж таки застосовував ПСП у місяці звільнення працівників, то він занизив оподатковуваний дохід, отже, і занизив суму податку з доходів. Таким чином, це призвело до недоплати коштів до бюджету.

У підпункті 20.3.2 Закону про податок з доходів документ 2 зазначено: якщо податковий агент до або під час виплати доходу на користь платника податку не здійснює нарахування, утримання або сплату (перерахування) податку з доходів, відповідальність за погашення суми податкового зобов'язання або податкового боргу, що виникає внаслідок таких дій, покладається на такого податкового агента. При цьому платник податку — отримувач цих доходів звільняється від обов'язків погашення такої суми податкових зобов'язань або податкового боргу.

Отже, якщо, як у нашому випадку, підприємець недоутримав податок з доходів із зарплати фізичної особи, то саме він відповідає за погашення не внесеної до бюджету суми податку. Виходить, підприємець повинен за рахунок власних коштів доплатити податок з доходів .

Тепер про те, що може загрожувати підприємцю, якщо він сам виявить і виправить таку помилку. Так, у своєму листі від 15.11.2005 р. № 11069/6/17-2116 ДПАУ зазначає: якщо суб'єкт підприємництва самостійно виявить помилку, що призвела до недоплати податку з доходів фізичних осіб (під час виплати не утримано, недоутримано податок з доходів), потім сам цю помилку виправить (до перевірки доплатить податок до бюджету), то до такого суб'єкта жодні штрафи не застосовуються (пеня також не нараховується), див. також с. 44 цього номера «ВД».

Таким чином, підприємець понесе тільки витрати на сплату до бюджету суми недоплати податку з доходів.

Що стосується строку позовної давності щодо податку з доходів

, то у цьому питанні слід керуватися Законом № 2181 документ 3. Відповідно до статті 15 цього Закону податковий орган може самостійно визначити суму податкових зобов'язань платника податків протягом 1095 днів з дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. Однак у випадку з податком з доходів, що утримує із зарплати податковий агент, податкова декларація не подається довідка 1, тобто цю норму стосовно податкових зобов'язань щодо податку з доходів застосувати не можна. Норми Цивільного кодексу України документ 4 на податкові правовідносини не поширюються, тобто загальний строк позовної давності — три роки — у цьому випадку також застосувати не можна. Тому виходить, що податківців не обмежено якимось строком для виявлення порушення щодо податку з доходів.

Таким чином, виявивши, наприклад, у 2008 році недоплату з податку з доходів, яка відбулася у 2005 році, представники податкових органів цілком можуть накласти штрафні санкції на підприємця (навіть якщо три роки з моменту порушення уже мине на той час).

За недоплату податку з доходів

підпунктом 17.1.9 Закону № 2181 передбачено штраф у подвійному розмірі від суми зобов'язання щодо такого податку, а статтею 1634 КоАП документ 5 — також адміністративний штраф від 34 до 51 грн. (від 2 до 3 нмдг).

Таким чином,

виправити помилку підприємцю краще самостійно і потрібно це зробити якомога швидше, до початку перевірки податківців.

Як виправити таку помилку?

У цьому випадку, як уже зазначалося, роботодавець повинен тільки доутримати податок з доходів, жодних штрафів, пеню сплачувати не потрібно. При коригуванні помилки застосовуються ставки податку, що діяли у минулих періодах (2005, 2006 рр. — 13 %).

Слід урахувати, що сума податку з доходів з не обкладеної податком суми (частини зарплати) повинна бути нарахована «зверху», тобто попередньо вона множиться на «натуральний» коефіцієнт (для 2005, 2006 рр. — 1,1494). Річ у тім, що в цій ситуації сума, з якої не було утримано податок, є чистою сумою доходу фізичної особи (отриманою на руки). Такий дохід можна розцінювати як додаткове благо від роботодавця. Відповідно для розрахунку «грязної» суми виплаченого оподатковуваного доходу необхідно застосувати «натуральний» коефіцієнт.

Крім того,

підприємцю обов'язково потрібно подати уточнюючі Податкові розрахунки за формою № 1ДФ за попередні звітні періоди (квартали), в яких було недоутримано податок з доходів.

Для того щоб краще зрозуміти, як виправити подібну помилку та як заповнити уточнюючий розрахунок за формою № 1ДФ, розглянемо умовний числовий приклад.

Приклад.

Звільненому у квітні 2006 року працівнику в місяці звільнення надали ПСП у розмірі 175 грн. При звільненні працівнику нараховано зарплату в сумі 400 грн. і компенсацію за невикористану відпустку в сумі 200 грн.

Фактично утримана сума податку з доходів становить:

(600 - 12 - 3 - 6 - 175) х 13 % = 52,52 (грн.).

Правильна сума податку:

(600 - 12 - 3 - 6) х 13 % - 75,27 грн.

Зверніть увагу

: сума внесків до фондів соціального страхування, утримана з доходів працівника у звітному періоді, залишається незмінною (не перераховується).

Сума недоплати податку з доходів становить:

75,27 - 52,25 = 22,75 (грн.).

Суму недоплати податку з доходів простіше в нашій ситуації обчислити так: суму ПСП, помилково наданої працівнику, помножити на суму податку з доходів (13 %):

175 х 13 % = 22,75 (грн.).

Розрахуємо суму оподатковуваного доходу, фактично виплаченого звільненому працівнику:

22,75 х 1,1494 = 26,15 (грн.).

Сума податку з надміру виплаченого доходу: 26,15 х 13 % = 3,40 (грн.).

Необхідність застосування «натурального» коефіцієнта зумовлена тим, що фактично ми виплатили працівнику «чистими» зайвих 22,75 грн., отже, повинні зверху накрутити податок з доходів, щоб визначити нараховану йому суму доходу.

Разом правильна сума податку з доходів, яка повинна була бути утримана з працівника за квітень 2006 року, становить:

75,27 + 3,40 = 78,67 (грн.).

Наведемо порядок виправлення помилки в уточненій формі № 1ДФ за 2-й квартал 2006 року (наприклад, ІПН працівника 2222222222, дата звільнення — 30 квітня 2006 року, кількість рядків у ф. № 1ДФ за 2-й квартал — 77).

 

№ з/п

Ідентифікаційний номер

Сума нарахованого доходу (грн., коп.)

Сума виплаченого доходу (грн., коп.)

Сума утриманого податку

Ознака доходу

Дата

Ознака подат. соц. пільги

Ознака (0,1)

нарахованого

перерахованого

прийняття на роботу дд/мм/рррр

звільнення з роботи дд/мм/рррр

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Так було наведено у ф. № 1ДФ за 2-й квартал 2006 року

21

2222222222

600,00

600,00

52,52

52,52

01

30.04.2006

01

Так потрібно виправити помилку в уточненій ф. №1ДФ за 2-й квартал 2006 року

21

2222222222

600,00

600,00

52,52

52,52

01

30.04.2006

01

1

21

2222222222

600,00

600,00

75,27

75,27

01

30.04.2006

0

78

2222222222

26,00

26,00

3,40

3,40

09

0

х

х

1226,15

1226,15

131,19

131,19

х

х

х

х

х

 

Як бачимо, роботодавець у нашому випадку сплачує за свій рахунок не тільки суму недоутриманого з працівника податку з доходів (22,75 грн.), але й суму податку, нараховану зверху на надміру виплачені працівнику кошти (3,40 грн.).


Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Порядок надання документів та їх склад при застосуванні податкової соціальної пільги, затверджений постановою КМУ від 26.12.2003 р. № 2035.

2

Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

3

Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

4

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

5

Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

 

Довідкова інформація (довідка)

1

Податковий розрахунок за формою № 1ДФ не є податковою декларацією в розумінні Закону № 2181.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі