Теми статей
Обрати теми

Як правильно працевлаштувати інваліда

Редакція ВД
Стаття

Як правильно працевлаштувати інваліда

 

Сьогоднішню нашу розмову присвячено питанням працевлаштування інвалідів. Що робити приватному підприємцю, щоб уникнути штрафів, правильно та своєчасно подати Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів до Фонду соціального захисту інвалідів, які перевірки проводять представники цього Фонду, який порядок та періодичність їх проведення — таке коло запитань, що хвилюють наших читачів.

Тому ми попросили завітати до «ВД» Яценка Олександра Петровича — заступника начальника відділу забезпечення надходжень, організаційної роботи із соціального захисту інвалідів і кадрового забезпечення Харківського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів. Він нам допоможе не тільки відповісти на всі ваші запитання, але й надасть корисні поради як фахівець-практик.

 

Насамперед згадаємо, що з 1 січня 2006 року відповідно до

статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII (далі — Закон № 875) приватні підприємці — фізичні особи, які мають вісім і більше найманих працівників, зобов'язані самостійно шукати та працевлаштовувати інвалідів. Крім того, такі підприємці зобов'язані зареєструватися у відповідному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів (далі — Фонд).

При цьому якщо в підприємця

працює від 8 до 25 осіб, то він зобов'язаний знайти та працевлаштувати одного інваліда.

Якщо в підприємця працює понад 25 осіб, то норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів розраховується в розмірі 4 % від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік. При розрахунку кількість робочих місць округлюється до цілого значення (докладніше про розрахунок нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів див. с. 27 цього номера «ВД»).

Увага

! Не має значення, працюють ваші наймані працівники на повну ставку або по півдня. Єдиною підставою для працевлаштування (або непрацевлаштування) інваліда є чисельність працівників!

А тепер докладніше про процедуру реєстрації у Фонді.

 

Як відбувається процедура реєстрації у Фонді

Існує такий документ:

постанова Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 31.01.2007 р. № 70 (далі — постанова № 70).

Цією

постановою затверджено Порядок реєстрації підприємств, установ, організацій і фізичних осіб, які використовують найману працю. Цей Порядок поширюється в тому числі й на приватних підприємців, які використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб.

Для реєстрації роботодавці

подають власноруч або надсилають рекомендованим листом:

— заяву за встановленою формою;

— копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи.

Датою реєстрації вважається дата подання документів роботодавцем, а в разі надсилання їх поштою — дата, зазначена на поштовому штемпелі. Якщо ви надсилаєте документи

поштою , копію свідоцтва про державну реєстрацію має бути нотаріально посвідчено. Новозареєстрованим підприємцям подавати (надсилати) документи слід не пізніше, ніж протягом 10 робочих днів після державної реєстрації.

Якщо ж у суб'єкта підприємництва працює менше восьми осіб, реєструватися у Фонді не обов'язково.

 

Порада від О. П. Яценка.

Фонд реєструє суб'єктів підприємництва з будь-якою чисельністю осіб. Часто підприємці — фізичні особи, які мають чисельність найманих працівників 2 - 3 особи, самі наполягають на реєстрації. І вони праві, оскільки такі роботодавці дбають про завтрашній день і працюють з перспективою на зростання штату співробітників.

Крім того, трапляється, що суб'єкти підприємництва, які не підпадають під дію статті 19 Закону № 875 (менше 8 осіб), не реєструються та не подають звіти і, таким чином, помилково потрапляють до списків боржників і штрафників. Як наслідок, починаються тривалі з'ясування, на які керівник витрачає дорогоцінний час. Щоб уникнути подібної ситуації, рекомендуємо написати на ім'я керівника Фонду лист, що такий-то підприємець не подає звіт, оскільки чисельність працівників становить менше 8 осіб. До такого листа слід додати документ, що підтверджує цей факт. Дані про підприємця співробітники Фонду внесуть до комп'ютера і ви спокійно живите далі: вас більше ніхто (щодо «інвалідного» питання) не потривожить.

 

Порядок подання звітності

Постановою № 70

затверджено також і Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, які використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування. Відповідно до цього Порядку підприємці, в яких працює вісім та більше осіб, зобов'язані не тільки працевлаштувати інваліда, але й подати звіт про цей факт до Фонду — Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів. Цю форму звітності роботодавці повинні подавати щорічно до 1 березня, тобто останній день подання — 29 лютого.

Датою надходження Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів вважається дата подання роботодавцем Звіту до відділення Фонду, а в разі надсилання його поштою — дата на поштовому штемпелі.

Крім подання до Фонду Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, до обов'язків такого роботодавця належить надання до центру зайнятості інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад).

Саме це повинен зробити підприємець, в якого за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб.

А що відбувається, якщо підприємець «не виконує та ухиляється»? Факти порушення законодавства виявляються під час перевірок.

 

Види перевірок і порядок їх проведення

І знову ми звертаємося до

постанови № 70, якою затверджено також і Порядок проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю (далі — Порядок) довідка 1.

Відповідно до зазначеного вище

Порядку відділення Фонду за наказом керівника можуть проводити планові та позапланові, виїзні та невиїзні перевірки.

Планові виїзні перевірки

проводяться не частіше одного разу на календарний рік. Про майбутню перевірку підприємець зможе довідатися з повідомлення, надісланого відділенням Фонду на його адресу, не пізніше ніж протягом десяти днів до початку проведення планової перевірки.

Невиїзні перевірки

проводяться на підставі звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів.

Позапланові перевірки

проводяться виключно в таких випадках:

— за рішенням суду;

— на вимогу контрольно-ревізійних, податкових, правоохоронних органів і органів прокуратури;

— за бажанням роботодавця;

— у разі неподання роботодавцем звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів або подання такого звіту з помилками, що призвели до несплати суми адміністративно-господарських санкцій або сплати їх не в повному обсязі.

Підставою для допущення на проведення перевірки

є надання перевіряючими: службового посвідчення та направлення на перевірку, підписаних керівником і скріплених печаткою відділення Фонду. З направлення можна довідатися про ціль, вид перевірки (планова чи позапланова), підставу, дату її початку та закінчення.

Строк проведення перевірки (планової та позапланової) не повинен перевищувати трьох робочих днів.

Цей строк може бути продовжено тільки наказом керівника відділення Фонду або особи, яка виконує його обов'язки, ще на три дні.

 

Перевірка може проводитися тільки співробітниками Фонду або комплексно.

Якщо перевірка проводиться комплексно, то до співробітників Фонду можуть приєднатися працівники прокуратури, правоохоронних органів, податківці та інші зацікавлені особи.

 

Перевіряючі

Під час проведення планової або позапланової перевірки підприємець може надати перевіряючим тільки ті документи, які так чи інакше стосуються інвалідів. Зокрема:

— повідомлення про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду;

— звіти про зайнятість і працевлаштування інвалідів;

— копії документів, що підтверджують інвалідність працівників;

— трудові договори;

— табелі обліку використання робочого часу та розрахунки заробітної плати;

— відомості нарахування заробітної плати;

— розрахунково-платіжні, розрахункові та платіжні відомості;

— табелі виходу на роботу.

Безумовно, перевіряючі оглянуть робоче місце інваліда та поговорять з ним особисто. Допускається робота інваліда вдома. Не виключено, що фахівці Фонду матимуть бажання ознайомитися з процесом роботи інваліда вдома.

Жодні інші документи, а також нюанси підприємницької діяльності не повинні цікавити співробітників Фонду та органів, що приєдналися до них, під час комплексної перевірки.

За результатами перевірки складається акт у двох примірниках. Перший примірник акта залишається у відділенні Фонду, другий — передається підприємцю, в якого проводилася перевірка.

Якщо ви не згодні з результатами перевірки, свої заперечення та пояснення можна подати в письмовій формі під час підписання акта або надіслати їх поштою протягом трьох робочих днів після підписання акта. Після отримання пояснення або заперечення Фонд повинен повідомити заявника про результати розгляду протягом 10 робочих днів.

Майте на увазі, перевірити вас можуть не тільки за минулий 2007 рік, але й за 2006. А штрафні санкції дуже жорсткі.

Переходимо до сумного розділу.

 

Штрафні санкції

Ще раз нагадаємо: якщо вас дотепер не перевірили фахівці Фонду соціального захисту інвалідів, то цей факт зовсім не означає, що про вас не пам’ятають. Усе полягає в зайнятості співробітників Фонду. Але дані щодо кожної фізичної особи, яка пройшла державну реєстрацію, містяться в електронній базі Фонду. І рано чи пізно, якщо ви, звичайно, є порушником — хмари згуснуть над вашою головою…

 

Адміністративно-господарська санкція (АГС)

Якщо ви не працевлаштували інваліда (а повинні були це зробити), то вам необхідно самостійно розрахувати та сплатити АГС до відділення Фонду за місцем своєї реєстрації

до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення.

АГС установлено в розмірі середньорічної заробітної плати за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом. При цьому, якщо на підприємстві працює від 8 до 15 осіб, розмір штрафної санкції визначається в розмірі половини середньорічної заробітної плати

.

Порушення строків сплати АГС призводить до нарахування пені.

Пеня нараховується в розмірі 120 % річних облікової ставки Національного банку України, що діє на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

У разі добровільної несплати зазначених штрафів, їх утримують у примусовому порядку через суд.

І суми досить відчутні!

 

Адміністративний штраф

Адмінштраф накладається згідно зі

статтею 1881 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Відповідальність установлено за:

— невиконання нормативу працевлаштування інвалідів;

— неподання Фонду звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів.

Розмір адмінштрафу становить

від 170 до 340 грн. (від 10 до 20 нмдг).

Штраф накладається на фізичну особу, яка використовує найману працю.

Протокол про адміністративне правопорушення складають співробітники Фонду, після чого протокол передають до суду, який і приймає остаточне рішення щодо накладення або скасування адмінштрафу.

Таким чином,

представники Фонду тільки складають протоколи, а розмір адміністративного штрафу встановлює суд.

У зв'язку з цим, якщо підприємець опинився в ситуації, коли на нього збираються накласти такий штраф, краще до суду з'явитися особисто та спробувати «щирим розкаянням» урегулювати питання про накладення штрафу, хоча б убік його зменшення. Досить часто судді з розумінням ставляться до проблем приватних підприємців.

 

Про атестацію робочих місць

Робочі місця для інвалідів можуть створюватися як

звичайні, так і спеціалізовані.

Звичайним вважається робоче місце, яке за умовами праці та з урахуванням фізичних можливостей інваліда може бути використане для його працевлаштування.

Спеціалізоване робоче місце — це робоче місце зі спеціальним і технічним обладнанням та пристроями для роботи інваліда залежно від анатомічних дефектів або нозологічних форм захворювання, з урахуванням рекомендації медико-соціальної експертної комісії (МСЕК), професійних навичок і знань інваліда.

Раніше, до 12.02.2007 р. (до дати набуття чинності

постановою № 70), робоче місце інваліда вважалося створеним і введеним у дію тільки після процедури атестації робочого місця, яку було встановлено Положенням про робоче місце інваліда та порядок працевлаштування інвалідів, затвердженим постановою КМУ від 03.05.95 р. № 314.

Постанова № 70

скасувала цю постанову та відповідно — процедуру. Але скасування атестації робочого місця інваліда зовсім не означає недотримання відповідних і спеціальних вимог щодо його організації.

 

Порада від О. П. Яценка

Інваліди на вашому підприємстві — категорія співробітників, до яких слід поставитися з підвищеною увагою та з особливою старанністю організовувати робочі місця. Тому, щоб убезпечити себе як керівника підприємства від усіляких несподіванок, проведіть атестацію робочого місця інваліда: отримайте відповідні висновки від фахівців з охорони праці, МСЕК тощо. За умови такого стану речей жодний нещасний випадок (не доведи Боже!) вам не страшний: ви надійно захищені документально.

І найголовніше. Якщо вам не зовсім зрозуміло, що слід робити в плані працевлаштування інвалідів, які документи та коли подавати, звертайтеся до Фонду соціального захисту інвалідів. З усіх питань вас проконсультують кваліфіковані фахівці.

І краще таку консультацію одержати до перевірки.


Довідкова інформація, довідка

1

Фонд соціального захисту інвалідів у листі від 22.10.2007 р. № 1/6-449 повідомляє, що ні Фонд соціального захисту інвалідів, ні його територіальні підрозділи не здійснюють державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності. Таким чином, за суттю «перевірочний» Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V на перевірки, проведені Фондом, не поширюється. Тому при проведенні перевірок представники Фонду продовжують керуватися Порядком проведення перевірок, затвердженим постановою № 70.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі