Теми статей
Обрати теми

Про ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві

Редакція ВД
Постанова від 05.12.2007 р. № 1396

Кабінет Міністрів України

Про ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві

Постанова від 05.12.2007 р. № 1396

 

Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити

Порядок ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві, що додається.

2. Установити, що

ліцензії, видані до 1 січня 2008 р., підлягають переоформленню .

Міністерству регіонального розвитку та будівництва розробити і

затвердити в місячний строк порядок переоформлення зазначених ліцензій.

3. Міністерству регіонального розвитку та будівництва, Міністерству юстиції разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади підготувати та подати

до 1 березня 2008 р. Кабінетові Міністрів України законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо визначення переліку видів господарської діяльності у будівництві, що підлягають ліцензуванню .

4.

Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2008 року.

 

Прем’єр-міністр України В. Янукович

 

 

Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. № 1396

Порядок ліцензування певних видів господарської діяльності у будівництві

 

1.

Цей Порядок, що розроблений відповідно до законів України «Про архітектурну діяльність» та «Про основи містобудування», встановлює загальні вимоги до ліцензування господарської діяльності у будівництві, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури на території України (далі — будівельна діяльність).

Технічний рівень та специфіка будівельної діяльності визначаються відповідно до ліцензійних умов, затверджених в установленому порядку Мінрегіонбудом

.

2.

Юридична особа та фізична особа (підприємець) — суб’єкти господарської діяльності (далі — суб’єкти будівельної діяльності), що мають намір провадити будівельну діяльність, повинні отримати ліцензію згідно з цим Порядком.

3.

Ліцензування будівельної діяльності проводить Державна архітектурно-будівельна інспекція (далі — орган ліцензування).

При органі ліцензування утворюється

ліцензійна комісія, що діє на підставі положення, затвердженого в установленому порядку Мінрегіонбудом.

4.

Орган ліцензування здійснює нормативно-методологічне забезпечення та контроль за додержанням ліцензійних умов.

5.

Суб’єкт будівельної діяльності подає або надсилає поштою до органу ліцензування:

заяву про видачу ліцензії

, в якій повинні міститися відомості про суб’єкта будівельної діяльності — заявника (найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код, контактні телефони — для юридичної особи; прізвище, ім’я, по батькові, паспортні дані (серія, номер паспорта, ким і коли виданий, місце проживання), ідентифікаційний код, банківські реквізити, контактні дані — для фізичної особи (підприємця);

перелік робіт

, пов’язаних із створенням об’єктів архітектури, які заявник має намір виконати.

До заяви додаються

:

копії

свідоцтва про державну реєстрацію суб’єкта підприємницької діяльності та довідки про внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, засвідчені нотаріально або органом, який видав документи.

За наявності у заявника відокремлених структурних підрозділів (філій, представництв), які провадитимуть будівельну діяльність на підставі отриманої ліцензії, у заяві додатково зазначається їх місцезнаходження;

відомості про виробничо-технічну базу, склад працівників за професійним та кваліфікаційним рівнем, технологію виробництва, інформаційно-правове, нормативно-технічне забезпечення, про наявну систему контролю якості виконання робіт

;

висновок установи, організації, уповноважених органом ліцензування на проведення експертизи

.

6.

У разі коли суб’єкт будівельної діяльності подав документи не в повному обсязі або в них виявлено невідповідність вимогам цього Порядку та законодавства, орган ліцензування повертає їх заявникові разом з відповідним письмовим повідомленням у десятиденний строк з дня надходження заяви про видачу ліцензії.

Після усунення зазначених недоліків заявник може подати заяву повторно.

7.

Орган ліцензування розглядає подану заяву і протягом 10 робочих днів з дня її надходження надсилає матеріали до ліцензійної комісії.

8.

Ліцензійна комісія розглядає протягом 10 робочих днів документи, зазначені в пункті 5 цього Порядку, з метою встановлення їх відповідності ліцензійним умовам та готує висновок.

9.

Орган ліцензування на підставі висновку ліцензійної комісії приймає протягом семи робочих днів з дня його отримання рішення про видачу ліцензії і затверджує в установленому порядку перелік робіт, про що письмово повідомляє заявника.

У разі подання ліцензійною комісією висновку про невідповідність поданих суб’єктом будівельної діяльності документів ліцензійним умовам та неспроможність виконувати роботи згідно з поданим переліком орган ліцензування приймає протягом трьох робочих днів з дня отримання висновку рішення про відмову у видачі ліцензії, про що письмово повідомляє заявника.

10.

У ліцензії зазначається:

найменування органу ліцензування, що видав ліцензію;

вид господарської діяльності, на право провадження якого видається ліцензія;

найменування юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи (підприємця);

ідентифікаційний код юридичної особи або фізичної особи (підприємця) — платника податків та інших обов’язкових платежів;

місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи (підприємця);

дата прийняття та номер рішення про видачу ліцензії;

строк дії ліцензії;

посада, прізвище та ініціали особи, яка підписала ліцензію;

дата видачі ліцензії;

інформація про наявність додатка до ліцензії (із зазначенням кількості сторінок) з переліком робіт.

Ліцензія та додаток до неї підписуються керівником органу ліцензування або його заступником та скріплюються печаткою цього органу.

11. Відокремленим структурним підрозділам (філіям, представництвам), що зазначені в ліцензії, видаються копії ліцензії та додатка до неї, завірені органом ліцензування.

12.

Строк дії ліцензії становить п’ять років, а для суб’єктів будівельної діяльності, які отримують її вперше, — три роки.

13.

Оформлення ліцензії здійснюється протягом трьох робочих днів з дня надходження документа, що підтверджує факт внесення плати за видачу ліцензії.

14.

Плата за видачу ліцензії справляється на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2000 р. № 1755 «Про термін дії ліцензії на провадження певних видів господарської діяльності, розміри і порядок зарахування плати за її видачу».

15.

Протягом строку дії ліцензії до переліку робіт за рішенням органу ліцензування, прийнятим на підставі письмового звернення заявника, можуть вноситися зміни.

Питання про внесення змін до переліку робіт розглядається згідно з цим

Порядком.

У разі прийняття рішення про внесення змін до переліку робіт орган ліцензування затверджує новий перелік, про що робиться відмітка на бланку ліцензії.

16.

Строк дії ліцензії продовжується на строк, установлений для її отримання згідно з цим Порядком.

17.

Переоформлення виданої ліцензії здійснюється органом ліцензування в разі зміни:

найменування юридичної особи (якщо така зміна не пов’язана з реорганізацією) або

прізвища, ім’я та по батькові фізичної особи (підприємця);

місцезнаходження юридичної особи або

місця проживання фізичної особи (підприємця).

18.

У разі втрати або пошкодження ліцензії чи додатка до неї орган ліцензування видає дублікат ліцензії разом з додатком протягом 10 робочих днів після надходження від суб’єкта будівельної діяльності заяви, розміщення ним у засобах масової інформації повідомлення про втрату ліцензії та подання документа, що підтверджує факт внесення плати за видачу дубліката ліцензії.

Строк дії дубліката ліцензії не може перевищувати строк, який зазначений у втраченій або пошкодженій ліцензії.

19.

Суб’єкт будівельної діяльності, що подав заяву та документи для видачі дубліката ліцензії замість втраченої або пошкодженої, може провадити будівельну діяльність на підставі довідки органу ліцензування про подання заяви про видачу дубліката ліцензії. Після видачі дубліката ліцензії орган ліцензування приймає рішення про визнання недійсною ліцензії, що була втрачена або пошкоджена.

20.

Орган ліцензування має право:

анулювати видану ліцензію;

зупинити дію ліцензії;

прийняти рішення про усунення суб’єктом будівельної діяльності порушень, пов’язаних з додержанням ліцензійних умов провадження будівельної діяльності.

21.

Підставами для анулювання ліцензії є:

заява суб’єкта будівельної діяльності про анулювання ліцензії;

рішення про скасування державної реєстрації суб’єкта господарювання;

нотаріально засвідчена копія свідоцтва про смерть фізичної особи (підприємця);

акт про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб’єктом будівельної діяльності для отримання ліцензії;

акт про невиконання рішення органу ліцензування про усунення порушень, пов’язаних з додержанням ліцензійних умов провадження будівельної діяльності, вимог нормативно-правових актів, що були підставою для прийняття рішення про усунення таких порушень;

акт про повторне протягом року порушення суб’єктом будівельної діяльності ліцензійних умов провадження будівельної діяльності або вимог нормативно-правових актів;

акт про встановлення факту передачі ліцензії або її копії іншій юридичній або фізичній особі для провадження господарської діяльності;

акт про встановлення факту неподання в установлений строк повідомлення про зміну даних, зазначених у документах, що додавалися до заяви про видачу ліцензії;

акт комісії з розслідування причин аварії на будівництві об’єкта, що призвела до загибелі людей або тяжких екологічних наслідків;

неможливість суб’єкта будівельної діяльності забезпечити виконання ліцензійних умов;

акт про відмову суб’єкта будівельної діяльності від проведення органом ліцензування перевірки

.

22.

Підставами для зупинення дії ліцензії є:

акт перевірки суб’єкта будівельної діяльності щодо порушення ліцензійних умов, якщо виявлені порушення неможливо усунути у процесі провадження будівельної діяльності;

акт комісії з розслідування причин аварії на будівництві об’єкта, що не призвела до загибелі людей або тяжких екологічних наслідків.

23.

Прийняття рішень органом ліцензування про зупинення та анулювання ліцензії здійснюється за результатами розгляду зазначених питань на засіданні ліцензійної комісії.

Про зупинення дії або анулювання ліцензії орган ліцензування інформує органи державної податкової адміністрації та інспекції державного архітектурно-будівельного контролю за місцем реєстрації суб’єкта будівельної діяльності.

24.

У разі анулювання ліцензії суб’єкт будівельної діяльності має право звернутись із письмовою заявою про отримання нової ліцензії для продовження будівельної діяльності не раніше ніж через рік з дати прийняття органом ліцензування рішення про анулювання попередньої ліцензії.



коментар редакції

До компетенції КМУ згідно зі

статтею 9 Закону про основи містобудування* належить забезпечення ліцензування певних видів господарської діяльності в будівництві. Цими повноваженнями Кабмін і скористався, затвердивши постановою № 1396 новий Порядок ліцензування будівельної діяльності (все це на фоні виведення з 01.01.2008 р. будівельної діяльності з загального порядку ліцензування відповідно до Закону України від 16.05.2007 р. № 1026-V).

* Закон України «Про основи містобудування» від 16.11.92 р. № 2780-XII.

Уже з 01.01.2008 р.

цей Порядок набуває чинності. Тому розібратися з нововведеннями важливо найближчим часом.

Спочатку розглянемо,

що змінилося. У першому пункті постанови № 1396 зустрічаємо вимогу щодо ліцензування діяльності в будівництві, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури на території України. Щоб довідатися, які види діяльності під цим маються на увазі, звернемося до Закону про архітектурну діяльність**, у статті 4 якого знайдемо таке:

«Для створення об'єкта архітектури виконується комплекс робіт, який включає:

підготовку вихідних даних

на проектування;

здійснення в необхідних випадках

передпроектних робіт, а також заходів з охорони нововиявлених під час здійснення будівництва або заміни (у тому числі шляхом знесення) об'єктів містобудування, що відповідно до закону мають антропологічне, археологічне, естетичне, етнографічне, історичне, мистецьке, наукове чи художнє значення;

пошук

архітектурного рішення, розроблення, погодження і затвердження проекту;

виконання

робочої документації для будівництва, а в разі виконання її або окремих її частин іншим виконавцем — здійснення авторського нагляду за таким виконанням;

будівництво

(нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) та знесення об'єкта архітектури, архітектурно-будівельний контроль, технічний та авторський нагляди під час здійснення будівництва або заміни (у тому числі шляхом знесення) об'єкта містобудування;

прийняття спорудженого об'єкта в експлуатацію

».

** Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.99 р. № 687-XIV.

Очевидно, саме ці роботи і й ліцензуються. Отже, ліцензуванню згідно з прийнятим

Порядком підлягає не тільки діяльність, пов'язана з будівництвом нових об'єктів, але і з реконструкцією та капремонтом існуючих.

Важливо звернути увагу, що

Порядок, який коментується, зачепив інтереси не тільки підприємців, які планують почати роботу в сфері будівництва, але й тих, хто цим уже займається та має відповідну ліцензію. Так, у пункті 2 постанови № 1396 зазначено, що ліцензії, отримані до 01.01.2008 р., підлягають переоформленню, однак там же застережено, що порядок їх переоформлення має з'явитися тільки протягом найближчого місяця. При цьому, з огляду на те, що обмеження щодо строків переоформлення не встановлено, підприємці, очевидно, можуть почекати прийняття зазначеного Порядку.

Водночас деяких може збентежити

пункт 2 наведеного документа, який приписує отримати ліцензію відповідно до цього нового Порядку № 1396. На наш погляд, навіть з урахуванням цього можна не поспішати. Адже подібна вимога стосується тільки тих суб'єктів господарювання, які вперше планують провадити будівельну діяльність, а не тих, у кого ліцензія вже є. Із самого тексту норми випливає, що вона стосується підприємців, «...що мають намір провадити будівельну діяльність», але нічого не сказано про тих, хто її вже здійснює. До того ж тоді нелогічним виглядало б доручення Мінбуду розробити порядок переоформлення ліцензій.

Тепер про суть. Як передбачається, незабаром дещо

зміниться перелік видів господарської діяльності в будівництві, що підлягають ліцензуванню. Такі зміни КМУ доручив розробити Мінрегіонбуду та внести до відповідних законів до 01.03.2008 р. (пункт 3 постанови № 1396).

Далі, у

пункті 1 Порядку № 1396 визначено, що технічний рівень і специфіка будівельної діяльності визначатиметься відповідно до ліцензійних умов, затверджених Мінрегіонбудом. Не зовсім зрозуміло, про які ліцензійні умови йдеться. Навряд чи ними можна вважати Ліцензійні умови провадження будівельної діяльності, що діяли у 2007 році ***. Тому, можливо, що ці Ліцензійні умови або буде змінено, або прийнято нові. Однак, спочатку, мабуть, усі орієнтуватимуться саме на них .

*** Ліцензійні умови провадження будівельної діяльності (вишукувальні та проектні роботи для будівництва, зведення несучих та огороджуючих конструкцій, будівництво та монтаж інженерних і транспортних мереж), затверджені наказом Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва, Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України від 13.09.2001 р. № 112/182.

Слід зауважити, що це питання не таке актуальне, оскільки зрештою

визначатимуть, можна чи ні видати ліцензію конкретному суб'єкту, тепер спеціальні установи та організації тільки після проведення експертизи. Важливо зауважити, що для отримання ліцензії пройти експертизу та одержати відповідний висновок доведеться кожному суб'єкту будівництва (пункт 5 наведеного документа).

При цьому

видаватиме ліцензії та перевірятиме дотримання Ліцензійних умов Державна архітектурно-будівельна інспекція (новий орган ліцензування), а проводитимуть експертизу установи й організації, уповноважені нею. Які це органи, поки не відомо. Очевидно, довідатися про них можна буде тільки в Держархінспекції.

Дещо змінився і термін дії ліцензії. Так, якщо раніше вона видавалася на п’ять років, то тепер

для суб'єкта, що отримує ліцензію вперше, її строк становитиме 3 роки, і тільки при повторному отриманні — 5 років . Що стосується тих підприємців, яким потрібно з 01.01.2008 р. переоформити ліцензію, то нову ліцензію їм повинні видати строком на 5 років (оскільки вони отримують її не вперше).

При тому,

якщо строк дії мине, нову ліцензію не потрібно буде отримувати — щоразу її можна просто продовжувати ще на 5 років (пункт 16 Порядку № 1396).

А якщо суб'єкт будівельної діяльності вирішить розширити перелік виконуваних робіт,

внести зміни до вже отриманої ліцензії буде не так уже просто. Очевидно, йому доведеться знову подолати весь шлях, що передує отриманню ліцензії, включаючи й проведення експертизи, оскільки особливого механізму внесення змін до ліцензії Порядком, що коментується, не передбачено (пункт 15).

Що стосується витрат на отримання ліцензії, то сама

плата за її видачу становить 340 грн., оскільки орган ліцензування — не територіальний, а центральний. Найімовірніше, і проведення експертизи теж буде платним, однак про її вартість Порядок, що коментується, поки що замовчує.

Також у документі наведено перелік підстав для призупинення або анулювання ліцензії. Зауважимо:

якщо ліцензію буде анульовано, то отримувати нову суб'єкт господарювання зможе не раніше, ніж через рік (пункт 24) .
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі