Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Припинення підприємця після його смерті спадкоємцем

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Припинення підприємця після його смерті спадкоємцем

 

Запитання. Чи потрібно після смерті фізичної особи — підприємця його спадкоємцям повідомляти про цей факт державні органи (оформляти припинення підприємницької діяльності)? Що робити з відкритим на його ім’я рахунком у банку та особистою печаткою, яка залишилася?

 

Відповідь. Факт смерті фізичної особи, яка була зареєстрована підприємцем, припиняє не тільки її цивільну правоздатність (права та обов’язки, що притаманні пересічному громадянину), а формально й провадження підприємницької діяльності.

«Закриття» підприємництва відбувається за встановленою законом процедурою, причому смерть особи також є підставою для її здійснення. Відповідно, незважаючи на те, що, по суті, смерть особи автоматично тягне припинення діяльності, підприємництво має бути ліквідовано й «на папері».

У посвідченні (оформленні) припинення підприємницької діяльності насамперед можуть бути зацікавлені спадкоємці підприємця.

Те, що на їх плечі лягає такий тягар, застережено у статті 1281 ЦК України документ 1. У ній зазначено, що спадкоємці зобов’язані повідомити кредитора спадкодавця про відкриття спадщини, якщо їм відомо про його борги, а ті у свою чергу можуть висунути йому свої вимоги протягом шести місяців. При цьому спадкоємці ці вимоги задовольнити зобов’язані, але в межах вартості майна, отриманого у спадщину. Якщо ж кредитор спадкодавця не знав і не міг знати про відкриття спадщини, він має право висунути свої вимоги до спадкоємців, які прийняли спадщину, протягом одного року від настання строку вимоги (строку, коли спадкодавець повинен був виконати зобов’язання).

Слід зауважити, що кредиторами можуть бути не тільки контрагенти підприємця, а й держава щодо податків та інших платежів, за стягнення яких відповідають податкові органи, Пенсійний фонд тощо. Виходить, що контролюючі органи також повинні отримати відповідну інформацію від спадкоємців померлого підприємця.

Крім того, поки підприємництво не буде офіційно припинено, доки у податкових органах, Пенсійному, соцфондах особа формально продовжує значитися платником податків, зборів тощо. Це у свою чергу може призвести до деякої плутанини у виставлених вимогах, а їх неспроможність доведеться доводити тим же спадкоємцям.

Зокрема в пункті 12.3 статті 12 Закону № 2181 документ 2 зазначено, що після смерті особи непогашені податкові зобов’язання та податковий борг не списуються, якщо з’являються інші особи, які вступають у права спадщини.

До того ж у податківців є підстави претендувати на активи померлого, що перебували в податковій заставі, якщо вони переходять до спадкоємців

(підпункт «в» підпункту 8.7.1 Закону № 2181).

Як бачимо, спадкоємцям слід зайнятися юридичним оформленням припинення підприємницької діяльності підприємця після його смерті.

Почати слід з державного реєстратора.

У статті 48 Закону № 755 документ 3 зазначено, що в разі смерті фізичної особи — підприємця третя особа, зокрема спадкоємець, може подати державному реєстратору особисто (надіслати рекомендованим листом) нотаріально посвідчену копію свідоцтва про смерть фізичної особи або нотаріально посвідчену копію довідки органу реєстрації актів громадянського стану про смерть фізичної особи.

Таким чином, не тільки спадкоємці, а й інші зацікавлені особи мають право подати відповідні документи для припинення підприємця.

Далі державний реєстратор в обов’язковому порядку надсилає відповідним органам статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування довідка 1

повідомлення про реєстрацію припинення фізичної особи — підприємця. На підставі цих відомостей відбувається зняття з обліку підприємця в податковому органі та фондах.

Як бачимо, для передачі відомостей державним органам про припинення підприємця існує спеціальний механізм, і спадкоємцям (третім особам) не обов’язково це робити самим.

Далі щодо розрахункового рахунка підприємця, то він може бути закритий (

підпункт 20.1 Інструкції № 492 документ 4):

— за

заявою третьої особи, у тому числі спадкоємців довідка 2;

— з інших обставин, передбачених законодавством України або договором між банком і клієнтом.

Таким чином, закрити рахунок може як спадкоємець (третя особа), так і банк, якщо таке право він набуває згідно з договором. Отримати інформацію про смерть особи банк може від податкового органу. Так, згідно з

підпунктом 8.4 Порядку № 80 документ 5 , якщо після припинення платника податків залишилися незакритими його рахунки у фінансових установах, орган державної податкової служби надає цим установам інформацію про держреєстрацію припинення діяльності підприємця та зняття з обліку платника податків в органі державної податкової служби.

Тепер про те,

що робити з печаткою в разі смерті фізичної особи — підприємця, яку він використовував.

Річ у тім, що у спеціальній

Інструкції № 17 документ 6 зазначено тільки, що печатку має бути здано для знищення до органів внутрішніх справ у разі припинення діяльності самим підприємцем. Як бачимо, припинення внаслідок смерті не розглядається, такої можливості або обов’язку для спадкоємців не передбачено (вони не є особами, відповідальними за це).

Однак, на наш погляд, усе ж таки доцільно звернутися до органів внутрішніх справ і здати печатку підприємця, оскільки таке утримання печатки може бути розцінено як її присвоєння або приховування, вчинене з корисливими намірами або в інших особистих інтересах, за що загрожує покарання за

статтею 357 КК України документ 7 до п’ятдесяти нмдг (до 850 грн.) або навіть обмеження волі строком до трьох років.

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

2

Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

3

Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

4

Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземній валютах, затверджена постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. № 492.

5

Порядок обліку платників податків, зборів (обов’язкових платежів), затверджений наказом ДПАУ від 19.02.98 р. № 80.

6

Інструкція про порядок видачі міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, підприємствам, установам, організаціям, господарським об’єднанням і громадянам дозволів на право відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, а також порядку видачі дозволів на оформлення замовлень на виготовлення печаток і штампів та затвердження Умов і правил провадження діяльності з відкриття та функціонування штемпельно-граверних майстерень, виготовлення печаток і штампів, затверджена наказом МВС України від 11.01.99 р. № 17.

7

Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

 

Довідкова інформація (довідка)

1

Підприємця може бути взято на облік у фондах соціального страхування, крім Пенсійного, якщо він приймає на роботу найманих працівників.

2

Спадкоємець може визначатися заповідальним розпорядженням банку, якщо це не суперечить основному заповіту спадкодавця.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі