Теми статей
Обрати теми

Законодавчі зміни-2008

Редакція ВД
Стаття

Законодавчі зміни-2008

 

В останні дні року, що минув, депутати нарешті прийняли Закон про держбюджет на 2008 рік, і водночас цим же Законом було внесено зміни до цілої низки інших законодавчих актів. Не те, щоб зміни були серйозні та суттєві, але все ж таки знати про них слід обов'язково.

Про те, що нового вніс у життя підприємця Закон про держбюджет-2008, ми і поговоримо.

Катерина ВЛАДИМИРСЬКА, консультант газети «Власне Діло»

 

Мінімальна зарплата та прожитковий мінімум

Відповідно до

статей 58, 59 Закону про держбюджет-2008 документ 1 затверджено такі розміри:

мінімальної заробітної плати: з 01.01.2008 р. — 515 грн.;

прожиткового мініму- му на працездатну особу: з 01.01.2008 р. — 633 грн.

Докладніше про те, де ці показники використовуються та на що вони впливають, можна довідатися з матеріалів на с. 7, 10 цього номера «ВД» (там же наведено й інші важливі для діяльності підприємця показники).

 

Внески до Пенсійного та інших соціальних фондів

Розміри ставок внесків до Пенсійного та інших соціальних фондів залишилися колишніми, за винятком ставки внеску до Пенсійного фонду в частині утримань.

У 2008 році ставка внеску «знизу» до Пенсійного фонду встановлено в розмірі 2 % незалежно від суми зарплати (оподатковуваного доходу) застрахованої особи. Нагадаємо, що раніше внесок до Пенсійного фонду «знизу» утримувався в розмірі 0,5 % із зарплати або її частини, що не перевищує прожитковий мінімум на працездатну особу, і 2 % — із частини зарплати, що перевищує розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу. Докладніше про ставки до Пенсійного та інших соцфондів див. на с. 10 цього номера «ВД».

 

Допомоги з Фонду «тимчасової непрацездатності»

Положення відомої

статті 112 Закону про держбюджет-2007 документ 2 завдяки Закону про держбюджет-2008 з деякими доповненнями перекочували до Закону № 2240 документ 3.

Тепер

абзац перший зазначеної норми виглядає так: «Застрахованим особам (крім добровільно застрахованих та застрахованих, які знаходились у страхових випадках, передбачених цим Законом, або у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), які сплачують страхові внески менше повних шести календарних місяців протягом останніх дванадцяти календарних місяців перед настанням страхового випадку, допомога по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах відповідно до цього Закону виплачується виходячи з фактичної заробітної плати, з якої було сплачено страхові внески, але не вище розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку…».

Отже, як і торік, для працівників, на яких поширюється зазначена вище норма, допомога по тимчасовій непрацездатності, допомога по вагітності та пологах, оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності обмежені сумою мінімальної зарплати, установленої на момент настання страхового випадку.

Щодо суми оплати звичайних лікарняних за рахунок Фонду та лікарняних по вагітності та пологах запроваджено максимальне обмеження:

розмір цих допомог з розрахунку на місяць не може перевищувати розміру максимальної величини (граничної суми) доходу, з якої стягуються внески на соціальне страхування. Поряд з тим, що вже діє обмеження щодо максимального розміру середньоденної (середньогодинної) зарплати для розрахунку соцдопомог, так ще запровадили й обмеження щодо загальної суми лікарняних з розрахунку на місяць. Найближчим часом ми докладніше розглянемо порядок розрахунку допомог з Фонду і, зокрема, звернемося до детального аналізу цієї норми. Поки ж зазначимо, що на період січень — березень сума лікарняних, у тому числі й у зв'язку з вагітністю та пологами, з розрахунку на місяць (розрахунок провадиться пропорційно оплачуваним робочим дням) не може перевищувати 9495 грн.

І ще один момент. З 1 січня 2008 року з'явилося нововведення щодо порядку надання допомог з Фонду «тимчасової непрацездатності». Тепер допомога з Фонду

виплачується в разі, якщо звернення за її призначенням надійшло не пізніше 12 календарних місяців з дня відновлення працездатності, установлення інвалідності, закінчення відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, смерті застрахованої особи або члена сім'ї, який перебував на її утриманні. Раніше строку давності для виплати допомог не існувало.

 

Допомога на дітей

Як і торік, застрахованим і незастрахованим особам допомога при народженні, допомога по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку виплачуватиметься органами праці та соціального захисту населення за рахунок коштів держбюджету.

Розмір допомоги у 2008 році значно збільшено. Так,

при народженні дитини допомога становить: 12240 грн. — на першу дитину, 25000 грн. — на другу дитину, 50000 грн. — на третю та наступну дитину.

Розмір допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку

визначається як різниця між 50 % прожиткового мінімуму на одну працездатну особу та середньомісячного сукупного доходу сім’ї з розрахунку на одну особу за попередніх 6 місяців. Мінімальний розмір такої допомоги становить 130 грн.

 

Збори до Пенсійного фонду з окремих видів господарських операцій

У 2008 році, як і раніше, триває справляння зборів до Пенсійного фонду з окремих видів господарських операцій, а саме: збору з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні; з реалізації ювелірних виробів із золота, платини та дорогоцінного каміння; при відчуженні легкових автомобілів; з операцій з придбання нерухомого майна; з надання послуг стільникового мобільного зв'язку.

Платники єдиного, фіксованого податку та фіксованого сільськогосподарського податку сплачують такі збори на загальних підставах.

Зверніть увагу: розмір збору

з купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти тепер становить 0,5 % (раніше був 1 %). Докладніше про тих, хто сплачує ці збори, про ставки цих зборів до Пенсійного фонду див. с. 17 цього номера «ВД».

 

Зміни до Закону про ПДВ

1. Зміни щодо бюджетного відшкодування.

Унесено зміни до підпункту «а» підпункту 7.7.2 Закону про ПДВ документ 4. Зокрема, слова «у попередньому податковому періоді» замінено словами «у попередніх податкових періодах». Цим законодавець вирішив спірне питання: можна відшкодовувати всю суму від'ємного значення попереднього періоду (як відомо, від'ємне значення попереднього періоду може складатися з податкових кредитів більш ранніх періодів), сплачену в попередньому періоді, чи тільки її частину в розмірі податкового кредиту минулого періоду, фактично сплаченого постачальникам товарів (послуг) у тому ж минулому періоді?

Раніше податківці, опираючись на фразу «

у попередньому податковому періоді», відшкодовували не все від'ємне значення попередніх періодів, а тільки податковий кредит минулого періоду, та ще й за умови сплати його в тому ж минулому періоді. Тепер немає підстав для таких дій. При бюджетному відшкодуванні можна враховувати фактично сплачений податковий кредит під час погашення і «старої» кредиторської заборгованості за попередні періоди. Сподіваємося, що незабаром буде внесено зміни і до рядка 3 Розрахунку суми бюджетного відшкодування (додаток 3 до Декларації з ПДВ).

2. Експорт товарів у межах бартерних операцій

На 2008 рік

не продовжено дію пункту 11.45 Закону про ПДВ. Це означає, що при експорті товарів у межах бартерних операцій сума ПДВ, сплачена під час придбання товарів (послуг), тепер включається до складу податкового кредиту. Нагадаємо, що раніше така сума податку не включалася до складу податкового кредиту, а відносилася до складу видатків.

3. Зміни щодо сільгоспвиробників.

Продовжено вже звичні для сільгоспвиробників пільги з ПДВ. Зокрема, продовжено дію пунктів 11.21 і 11.29 Закону про ПДВ (приблизно ці норми працюватимуть до 1 січня року, наступного за роком, в якому Україна приєднається до СОТ. Планується, що до цієї ж дати діятиме нульова ставка ПДВ при поставці переробним підприємствам молока та м'яса живою вагою сільгосптоваровиробниками. При цьому до дня вступу України до СОТ припинено дію статті 81 Закону про ПДВ.

 

Закон про перевірки тепер достеменно не поширюється на перевірки податківців

Спір про те, чи буде

Закон про перевірки документ 5 поширюватися на податківців (див. «ВД», 2007, №21 с. 27), вирішився на користь податківців. Отже, тепер до Закону про перевірки внесено зміни, з яких чітко випливає: норми цього Закону на перевірки, проведені органами податкової служби, не поширюються.

 

Земельний податок, орендна плата за землю державної та комунальної власності

Змінено ставки податку за земельні ділянки,

грошову оцінку яких не проведено. Фактично вони зросли вп'ятеро (див. таблицю на с. 16 цього номера «ВД»). Як і раніше, до ставок земельного податку щодо земель населених пунктів, грошову оцінку яких не проведено, застосовується коефіцієнт 3,1.

Щодо земельних ділянок,

грошову оцінку яких проведено, запроваджено нове правило при визначенні розміру земельного податку для таких ділянок, придбаних за цивільно-правовим договором. За загальним правилом земельний податок має розраховуватися виходячи з грошової оцінки землі. Але якщо вартість такої ділянки за договором перевищує грошову оцінку землі, то земельний податок повинен розраховуватися виходячи з договірної вартості земельної ділянки.

Звертаємо увагу, що у 2008 році скасовано можливість отримувати (у власність чи оренду) земельні ділянки шляхом проведення конкурсу. Земельні торги тепер можуть проводитися виключно у формі аукціону.

Продаж земельних ділянок державної та комунальної власності здійснюється виключно на аукціонах, крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Запроваджено нові мінімальні та максимальні обмеження величини річної орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності

. Тепер така орендна плата, обчислена за календарний рік, не може бути менше:

— для земель сільськогосподарського призначення — розміру земельного податку, установленого

Законом про плату за землю документ 6;

— для інших категорій земель — трикратного розміру земельного податку, установленого тим же

Законом.

Річна орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності

не може перевищувати 12 % їх нормативної грошової оцінки (раніше таке обмеження становило 10 %). При цьому в разі визначення орендаря на конкурентних засадах може бути встановлено і більший розмір орендної плати.

 

Акцизні марки

Законодавці доручили Кабміну розробити та затвердити акцизні марки нового зразка на алкогольні напої та тютюнові вироби. Але з'являться вони тільки після того, як Кабмін розробить і затвердить нові зразки акцизних марок і порядок їх запровадження.


Розшифровка нормативних посилань (документ)

1

Закон України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-VI.

2

Закон України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 р. № 489-V.

3

Закон України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III.

4

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

5

Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

6

Закон України «Про плату за землю» від 03.07.92 р. № 2535-XII.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі