Теми статей
Обрати теми

Мистецтво одержувати прибуток—2

Редакція ВД
Стаття

Мистецтво одержувати прибуток—2

 

Як правило, продукція, яку виробляє або реалізує підприємець, рідко може бути представлена одним найменуванням. Виникає запитання: чи можна провести CVP-аналіз, якщо асортимент реалізації широкий? Відповідь — так, але для цього необхідно знати деякі особливості. Про них зараз стисло і розповімо.

 

Підготовчий етап

У принципі все, що потрібно знати, ви вже знаєте, якщо прочитали попередню статтю. Розподіл витрат на постійні та змінні залишається таким самим, причому постійні витрати — спільні для всієї діяльності, а змінні — різні для кожного виду продукції (товару).

Тому спочатку потрібно виконати таку роботу: за схемою, описаною на с. 33—34, розрахувати загальний параметр

а, далі — параметр b для кожного найменування товару: b для першого найменування, b для другого найменування тощо.

Після цього можна приступати безпосередньо до самого аналізу.

 

CVP-аналіз в умовах реалізації декількох видів продукції

Підприємець продає товари в різних кількостях, і обсяги їх реалізації час від часу змінюються. Утім, певне співвідношення, очевидно, є. Його не можна назвати постійним, але для цілей CVP-аналізу передбачається, що комбінація продажів — величина незмінна.

Комбінація продажів — це співвідношення окремих видів продукції в загальному обсязі реалізації. Наприклад, у звітному періоді одержано дохід 10000 грн., з них: від продажу товару 1 — 5000 грн., від товару 2 — 3000 грн., від товару 3 — 2000 грн. Отже, комбінація продажів складе: 50 %, 30 % і 20 %. Для того щоб використовувати цей показник надалі, потрібно постаратися максимально наблизити його до істини, враховуючи власні плани продажу і попит.

Тепер наведемо формули, які потрібно застосовувати для CVP-аналізу в умовах реалізації декількох видів продукції:

1)

обсяг продукції, який потрібно продати, щоб не зазнати збитку:

img 1,

де

Qкритич— обсяг реалізації, при якому немає збитку, але й прибуток теж дорівнює нулю, шт.;

а

— постійні витрати, грн.;

Ц1, Ц2..., Цn

— ціна відповідного виду продукції, грн.;

b1, b2..., bn

— змінні витрати на одиницю продукції відповідно для першого, другого тощо найменування, грн./шт.;

ε1,

ε2..., εn— комбінація продажів, тобто питома вага доходу від реалізації кожного виду продукції в загальному обсязі доходу від реалізації, %;

n

— кількість видів продукції.

Хоча формула вийшла громіздкою, але насправді нічого складного тут немає: рахуємо так само, як і для одного виду продукції, потрібно тільки не забути врахувати у формулі питому вагу продажів для кожного найменування.

Розрахувавши

Qкритич, розподіляємо його між видами продукції знову ж таки, відповідно до питомої ваги. Отже, підприємець не одержить ні прибутку, ні збитку, якщо продаватиме таку кількість першого, другого, n-ного товару:

Qкритич1 = Qкритич

х ε1; Qкритич 2 = Qкритич х ε2;...; Qкритич n = Qкритич х εn.

Розберемося на прикладі.

Припустимо, відомо таке:

 

Показник

Товар 1

Товар 2

Товар 3

Комбінація продажів

50 %

30 %

20 %

Ціна (Ц), грн.

20,00

15,00

10,00

Змінні витрати на одиницю (b), грн./шт.

12,00

11,00

7,00

Постійні витрати — загальні (а), грн.

7000,00

 

Тоді

Qкритич= 7000 : ((20 - 12) х х 0,5 + (15 - 11) х 0,3 + (10 - 7) х х 0,2) = 1207 шт. Значить, Qкритич1 = 1207 х 0,5 = 603 шт., Qкритич 2 = 1207 х 0,3 = 363 шт., Qкритич 3= 1207 х 0,2 = 241 шт.;

2)

обсяг продукції, який потрібно продати, щоб одержати необхідну суму прибутку. Формула практично така сама, як і попередня, але тільки з урахуванням прибутку:

img 2,

де

П — планована сума прибутку, грн.

Розподіл

Q (шт.) між видами товарів, тобто розрахунок Q1, Q2, ..., Qn (шт.) проводиться так само, як і в попередньому випадку;

3)

сума прибутку, яку можна одержати при реалізації певного обсягу продукції:

img 3,

де

Q1, Q2, ..., Qn обсяг реалізації кожного виду товару в натуральному вираженні, шт.

Набагато частіше підприємцю зручніше проводити аналіз, зазначаючи обсяг продажів у вартісному вираженні. У такому разі попередня формула набуде такого вигляду:

img 4,

де

Qвартіс1, Q вартіс2, ..., Q вартісn обсяг реалізації кожного виду товару у вартісному вираженні, грн.

Цікавий той факт, що ця формула не просто дозволяє обчислити прибуток, а й допомагає підприємцю

оптимізувати асортимент продукції, що реалізується. Як? Дуже просто. Поглянемо ще раз на формулу. З неї чітко видно, що кожен товар робить різний внесок у загальний прибуток, причому внесок цей визначається показником (Ц - b). Неважко здогадатися, що найбільший внесок у прибуток робить реалізація саме того товару, в якого показник (Ц - b) більший.

Отже, підприємцю

потрібно:

нарощувати обсяги виробництва і реалізації тієї продукції (товару), для якої показник (Ц - b) максимальний;

— знижувати ті, у яких цей показник менший;

— узагалі відмовитися від реалізації номенклатурних позицій, де

(Ц - b) близький до нуля або навіть має від’ємне значення (або хоча б модернізувати їх, зменшивши b і збільшивши Ц);

4)

зміна прибутку при зміні обсягу продажів.

Якщо аналізуємо зміну обсягу продажів у натуральному вираженні, формула матиме такий вигляд:

img 5.

Якщо

ΔQ зазначається у вартісному вираженні (не штуки, а гривні), формула матиме такий вигляд:

img 6.

Ці формули дозволяють дізнатися, як зміниться прибуток при зміні обсягу продажів кожного виду продукції (товару). І знову ключовий показник реагування прибутку на зміну обсягу продажів —

(Ц - b). Водночас слід пам'ятати і про зворотний ефект швидкого прибутку: товар, у якого показник ( Ц - b) найбільший, приносить не тільки максимальний приріст прибутку при збільшенні продажів, а й максимальне падіння прибутку при зниженні обсягів продажів.

Використовуючи дані нашого

прикладу, розрахуємо, на скільки збільшиться прибуток при збільшенні обсягу реалізації кожного виду продукції на 400 шт., а потім — на скільки зменшиться прибуток при зниженні обсягів реалізації по кожному виду продукції на 300 шт.

 

Показник

Товар 1

Товар 2

Товар 3

Ц - b, грн./шт.

8,00

4,00

3,00

Підвищення прибутку при збільшенні обсягу реалізації кожного виду продукції на 400 шт.

3200,00

1600,00

1200,00

Зменшення прибутку при зниженні обсягу реалізації по кожному виду продукції на 300 шт.

-2400,00

-1200,00

-900,00

 

На підставі аналізу можна зробити такий висновок: обмежитися реалізацією тільки швидкоприбуткових товарів (у прикладі — товар 1), звичайно, найвигідніше, але разом з тим і найбільш ризиковано. Працювати так можна тільки в разі 100-відсоткової впевненості в ринку збуту;

5) що стосується

структури витрат, то CVP-аналіз у цьому разі здійснюється так само, як і в умовах реалізації одного виду продукції (товару).

Для того щоб спростити розрахунки і заощадити час, ми пропонуємо вам

файл MS Excel, за допомогою якого ви зможете за лічені хвилини одержати всі необхідні показники CVP-аналізу і проаналізувати свою діяльність. Причому кількість товарів (продукції), щодо яких можна провести CVP-аналіз за допомогою цього файлу, може бути від 1 до 100. Знайти (і скачати) його можна за адресою: http://www.bk.factor.ua/ru/publications/14/38/347.html.

Ось, власне, і все про секрети CVP-аналізу. Тепер ми впевнені, що ви зумієте примусити гроші ще активніше працювати на вас.

 

Матеріал підготувала Віталіна Мірошниченко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі