Теми статей
Обрати теми

«Хто-хто в теремку живе?» — «Орендарі!» (про питання оренди приміщень)

Редакція ВД
Стаття

«Хто-хто в теремку живе?» — «Орендарі!» (про питання оренди приміщень)

 

У казці теремок був усім саме враз: «…і не низький, і не високий», а головне, був він нічийний. Але нічийні будиночки бувають тільки в казках. У реальному житті красивий теремок для здійснення своєї госпдіяльності підприємець може або купити, або орендувати. Останній варіант — найпоширеніший. Разом з тим мешканців теремка обов’язково відвідає податковий інспектор і, крім стандартного запитання: «Хто-хто в теремку живе?», — також запитає: а на якій підставі живете, а земля під будиночком чия, а чи правильно сплачуєте податки і відображаєте витрати, пов’язані з орендою?

Готові відповіді орендаря й орендодавця на будь-яке запитання перевіряючого читайте в цій статті.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЖКУ

— Житловий кодекс Української РСР від 30.06.83 р. № 5464-Х.

ЗКУ

— Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

Закон про пожежну безпеку

— Закон України «Про пожежну безпеку» від 17.12.93 р. № 3745-XII.

Закон про оренду землі

— Закон України «Про оренду землі» від 06.10.98 р. № 161-XIV.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Декрет № 7-93

— Декрет КМУ «Про державне мито» від 21.01.93 р. № 7-93.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Постанова № 671

— постанова КМУ «Про затвердження Тимчасового порядку державної реєстрації договорів» від 26.05.2004 р. № 671.

Постанова № 774

— постанова КМУ «Про затвердження тарифів на проведення органом державного пожежного нагляду оцінки (експертизи) протипожежного стану підприємства, об’єкта, приміщення і проектно-кошторисної документації, затвердження якої не потребує висновків комплексної державної експертизи від 31.05.2006 р. № 774.

Правила № 720

— Правила надання і отримання телекомунікаційних послуг, затверджені постановою КМУ від 09.08.2005 р. № 720.

 

А на якій підставі в теремку живете?

Договір оренди будівлі.

Здійснювати господарську діяльність у приміщенні, яке не належить підприємцю, можна тільки після того, як власник цього приміщення дозволить його використовувати. Але самого усного дозволу мало, його обов’язково потрібно зафіксувати в конкретному договорі, наприклад, у договорі оренди будівлі.

Договір оренди (найму) будівлі чи іншої капітальної споруди складається

виключно у письмовій формі на будь-який застережений сторонами строк. При цьому договір, укладений на строк більше 3 років, підлягає обов’язковому нотаріальному посвідченню і держреєстрації (статті 793 і 794 ЦКУ). Посвідчити і зареєструвати його можна в нотаріуса довідка 1.

Тим підприємцям, які не хочуть реєструвати і посвідчувати договір, можна порадити укладати договір на строк менше 3-х років, а по закінченні цього строку укладати новий договір оренди або потім продовжити цей договір, укладаючи додаткові угоди.

Зауважимо, що вимога держреєстрації та нотаріального посвідчення з’явилася з 01.01.2004 р. (тобто з дати прийняття нового

ЦКУ), тому договори оренди нерухомості, укладені до 2004 року і діючі до цього часу, вважаються дійсними без держреєстрації та нотаріального посвідчення. Але це з одного боку.

З іншого боку, усі зміни договору повинні здійснюватися в тій же формі (усна/письмова, реєстрація/без реєстрації тощо), що й основний договір (

стаття 654 ЦКУ). З договорами, укладеними після 2004 року, усе зрозуміло: якщо термін договору 3 роки і більше (з 01.01.2004 р. по 10.01.2007 р. — 1 рік і більше довідка 2) — додаткову угоду, якою вносяться зміни до основного договору, теж потрібно завіряти і реєструвати. А ось якщо договір оренди було укладено до 2004 року (тобто не посвідчувався нотаріально і не пройшов держреєстрацію), а зміни до нього вносяться зараз (шляхом підписання додаткової угоди), то чи потрібно посвідчувати і реєструвати таку додаткову угоду? Мін’юст вважає: так, потрібно, якщо строк дії основного договору становить 3 роки і більше (лист Мін’юсту від 03.03.2007 р. № 31-5-106). Проте на практиці додаткові угоди до незареєстрованих договорів практично ніколи не реєструються, тому що нотаріусу, який не зареєстрував попередньо основний договір, немає куди реєструвати і зміни до нього (відсутній відповідний рядок). Не уникнути подібної реєстрації тільки у випадках оренди держмайна (оскільки Фонд Держмайна вимагає обов’язкової реєстрації орендних договорів).

Звернемо увагу і на такий факт:

навіть не посвідчений нотаріально договір, за яким частково вже були виконані зобов’язання, може бути визнаний дійсним у суді, і тоді посвідчувати його вже не потрібно (стаття 220 ЦКУ).

Акт приймання-передачі.

На виконання вимоги статті 795 ЦКУ передача приміщення в оренду і повернення його орендодавцю оформляється актом приймання-передачі. Форма такого акта довільна, але його мають підписати обидві сторони. Саме з моменту підписання акта і починається обчислення строку дії договору оренди (якщо інше не встановлено самим договором).

В акті доцільно зазначити стан приміщення, дефекти, наявність меблів (якщо є) тощо, щоб уникнути претензій при поверненні майна.

«

Пожежний» дозвіл. Відповідно до статті 10 Закону про пожежну безпеку на оренду будь-яких приміщень орендар повинен мати дозвіл від органів пожежного нагляду. Видається він безкоштовно. Для цього потрібно:

провести експертизу протипожежного стану об’єкта, це платно (проводять пожежники довідка 3 або спеціально уповноважені юридичні/фізичні особи, які мають відповідні ліцензії);

— подати до місцевого органу Держпожежнагляду

заяву, матеріали експертизи і завірену копію договору оренди.

Протягом

5 робочих днів Держпожежнагляд або видасть дозвіл, або надішле мотивовану відмову. Термін дії дозволу необмежений. Причому, якщо надалі орендар вирішить змінити вид діяльності, не проводячи перепланування або технічне переоснащення приміщення, отримувати новий дозвіл не потрібно, крім випадків, коли новий вид діяльності потребує заходів для додаткового забезпечення пожежобезпеки (лист Держкомпідприємництва від 09.08.2006 р. № 5806).

За роботу

без «пожежного» дозволу на підприємця можуть накласти адмінштраф за статтею 164 КУпАП у сумі від 340 до 680 грн. (20 — 40 нмдг), а при повторному протягом року порушенні — від 510 до 1020 грн. (30 — 60 нмдг) з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва і сировини або без такої. Стягнення штрафу і конфіскація здійснюються тільки за рішенням суду, але підставою для відкриття справи можуть служити протоколи органів Держпожежнагляду, податківців, міліції (статті 221, 255 КУпАП).

 

А земля під теремком чия?

Якщо орендується офіс у багатоквартирному будинку, питання про оренду землі не виникає. А ось оренду будівлі, що стоїть окремо, складно уявити без користування землею, на якій ця нерухомість стоїть. Як же оформити використання такої земельної ділянки: чи потрібний для цього окремий договір оренди землі, чи вистачить самого договору оренди нерухомості?

Відповідно до

статті 796 ЦКУ право користування земельною ділянкою, на якій знаходиться будівля, що орендується, виникає в орендаря автоматично після підписання договору оренди будівлі. Простіше кажучи, окремий договір оренди землі укладати не потрібно. Єдине, що сторони можуть (але не зобов’язані) зробити: у договорі оренди нерухомості обмежити розмір земельної ділянки, яка передається орендареві (якщо таке застереження не робити, вважатиметься, що орендареві надано право користування всією земельною ділянкою, яка належить орендодавцю довідка 4). Отже, оренда землі під будівлею і прилеглої до неї відбувається автоматично.

Якщо ж земельна ділянка необхідна орендареві для здійснення своєї господарської діяльності (ідеться про оренду землі не тільки під будівлею, а й, скажімо так, найближчих околиць біля неї), то в цьому разі між орендарем і орендодавцем приміщення (якщо він є власником землі) можливе укладення окремого договору оренди такої ділянки. При цьому згідно зі

статтею 125 ЗКУ і статтею 6 Закону про оренду землі право на оренду земельної ділянки виникає після підписання договору оренди землі та його держреєстрації. Тобто в тому разі, коли орендареві потрібна прилегла до будівлі ділянка, потрібно укладати окремий договір оренди землі та проводити державну реєстрацію цього договору.

 

А податки правильно сплачуєте?

Плата за землю.

Оскільки разом із приміщенням орендар користується також землею, він повинен платити і за оренду приміщення, і за оренду земельної ділянки під нею. Обидві ці суми включаються до орендної плати, передбаченої договором оренди нерухомості (стаття 797 ЦКУ).

При цьому орендарів часто цікавить запитання: чи зобов’язані вони сплачувати земельний податок? Ні,

земельний податок до бюджету орендар сплачувати не повинен , такі платежі здійснюються орендодавцем (власником землі).

У свою чергу,

орендодавець не має права вимагати від орендаря додатково відшкодовувати витрати на сплату земельного податку або орендної плати за землю, адже він уже отримує таке відшкодування у складі орендної плати за приміщення. При цьому зовсім необов’язково в договорі оренди будівлі окремим рядком виділяти плату за користування земельною ділянкою, і тим більше прив’язувати цю величину до реальних витрат орендодавця на плату за землю.

Звертаємо увагу

єдиноподатників: відповідно до пункту 6 Указу № 746 вони звільняються від сплати податку на землю. При цьому, якщо єдиноподатник здає в оренду приміщення, важливо знати деякі нюанси:

— у разі коли він є власником землі, податок на землю він може не сплачувати, але тільки якщо в його Свідоцтві про єдиний податок зазначено такий вид діяльності, як здавання в оренду нерухомості (

листи Держкомпідприємництва від 02.04.2001 р. № 1-221/2222, від 07.12.2006 р. № 8844). Щоправда, податківці вважають, що навіть у такому разі сплачувати податок на землю потрібно (листи ДПАУ від 21.04.2006 р. № 148/2/15-0410, від 15.09.2006 р. № 10291/5/15-0616), але їх висновки безпідставні;

— у разі коли землею під нерухомістю єдиноподатник користується на підставі договору оренди з місцевим виконкомом, орендну плату за землі державної та комунальної власності йому сплачувати доведеться, оскільки від цього виду платежу

Указ № 746 єдиноподатників не звільняє (лист ДПАУ від 15.09.2006 р. № 10291/5/15-0616).

Оподаткування орендної винагороди.

Підприємець може виступати як орендарем, так і орендодавцем нерухомості. Що в такому разі робити з податками? Розглянемо обидва варіанти.

1.

Підприємець орендує приміщення і сплачує орендну плату. У цьому разі оподаткування орендної винагороди, що виплачується, залежить від того, у кого взято в оренду нерухомість.

 

Орендодавець

Порядок оподаткування орендних платежів

Примітка

1

2

3

Фізична особа — громадянин

Із суми орендної винагороди, зазначеної в договорі, утримується податок з доходів (ПДФО) за ставкою 15 %. Податкова соціальна пільга не застосовується. Ні нарахування, ні утримання внесків до Пенсійного фонду та інших соцстрахівських фондів («безробіття», «непрацездатності», «нещасного випадку») не проводяться

Як правило, ПДФО утримується із суми орендної плати, зазначеної в договорі. Проте, якщо місцевий виконком затвердив і оприлюднив мінімальну вартість місячної оренди 1 кв. м. загальної площі нерухомості, ПДФО справляється з найбільшої із сум: — або з орендної плати, зазначеної в договорі; — або з розрахованої суми мінімальної орендної плати довідка 5 (підпункт 9.1.2 Закону про податок з доходів). Сума виплаченої орендодавцю винагороди відображається у звіті ф. № 1ДФ з ознакою доходу «08» (дохід від надання майна в оренду або суборенду). ПДФО перераховується до бюджету за місцем реєстрації орендаря довідка 6 одночасно з виплатою орендної плати (підпункт 8.2.1 Закону про податок з доходів)

Фізична особа — підприємець

Як правило, ПДФО не утримується. Виняток становлять тільки орендодавці-єдиноподатники, у яких у Свідоцтві про єдиний податок не зазначено такий вид діяльності, як здавання в оренду нерухомості. Для цілей оподаткування вони прирівнюються до фізосіб-громадян (див. вище)

Податківці вважають, що не утримувати з підприємця ПДФО можна тільки, якщо він надасть копії: — орендодавець на загальній системі оподаткування: Свідоцтва про держреєстрацію і платіжного доручення про сплату ПДФО за той квартал, у якому здійснено виплату орендної винагороди; — орендодавець-єдиноподатник: Свідоцтва про держреєстрацію, діючого Свідоцтва про єдиний податок і платіжного доручення про сплату єдиного податку за відповідний місяць; — орендодавець на фікспатенті: Свідоцтва про держреєстрацію і фікспатенту (листи ДПАУ від 13.03.2006 р. № 2241/6/17-0716, від 10.08.2007 р. № 3990/С/07115). Проте в законодавстві такої вимоги немає, достатньо тільки візуально переконатися в наявності цих документів (докладніше про це див. «ВД», 2008, № 4, с. 4). Виплачений дохід відображається у звіті ф. № 1ДФ з ознакою доходу «42» (дохід, виплачений самозайнятій особі), при цьому в графах 4 і 4а проставляється «0,00»

Юридична особа

Ніякі податки не утримуються. Орендна плата виплачується в повній сумі, зазначеній в договорі

  

2.

Підприємець здає приміщення в оренду й отримує орендну плату. Розглянемо два варіанти.

 

Робота на загальній системі оподаткування

Робота на єдиному податку (якщо у Свідоцтві про єдиний податок передбачено такий вид діяльності, як здавання в оренду нерухомості)

Отримана орендна плата включається до доходу підприємця у момент отримання (записується до Книги ф. № 10). Одночасно відображаються витрати, пов’язані зі здаванням приміщення в оренду (наприклад, сплата податку на землю тощо)

Орендна плата включається до доходу підприємця і відображається в Книзі ф. № 10 на дату отримання грошових коштів. Дохід єдиноподатника не обкладається ПДФО, оскільки підприємець щомісячно сплачує єдиний податок за встановленою ставкою (пункт 2 Указу № 746)

 

ПДВ.

Якщо підприємець, який орендує приміщення, — платник ПДВ, то, заплативши за оренду, він може отримати право на податковий кредит (ПК) щодо ПДВ. Проте можливо це тільки в тому разі, коли орендодавець — теж платник ПДВ і випише податкову накладну. ПК щодо ПДВ відображається на ту дату, яка відбудеться раніше:

— або на дату виплати орендної плати;

— або на дату підписання акта приймання-передачі орендних послуг (не плутати з актом приймання-передачі нерухомості).

Якщо

підприємець сам здає приміщення в оренду і при цьому є платником ПДВ, то із суми орендної плати він повинен перерахувати до бюджету ПДВ. Податкове зобов’язання (ПЗ) з ПДВ виникає за першою датою (підпункт 7.3.1 Закону про ПДВ):

— або на дату отримання орендної плати;

— або на дату підписання акта приймання-передачі орендних послуг (акт про приймання послуг оренди краще складати щоразу перед унесенням орендної плати (раз на місяць, квартал тощо)).

Декілька слів про

звичайні ціни. Відповідно до пункту 4.1 Закону про ПДВ база оподаткування завжди визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними цінами, але не нижче звичайних цін (за винятком, коли звичайна ціна на товари (послуги) не перевищує договірну ціну на такі товари (послуги) більш ніж на 20 %).

Як правило, вважається, що ціна, зазначена в договорі, звичайна. Але в деяких випадках податківці можуть засумніватися, намагатися довести, що ціна відрізняється від звичайної, нарахувати штрафи тощо.

Убезпечити себе від претензій податківців можна так: прописати в договорі згоду сторін із тим, що орендна плата відповідає рівню справедливих ринкових цін, а також розмістити для загального огляду оголошення про здавання приміщення в оренду із зазначенням розміру орендної плати (підпункти 1.20.1 і 1.20.3 Закону про податок на прибуток).

 

А як обліковуєте витрати, пов’язані з орендою?

Усе, про що ми далі розповімо, стосується підприємців, які працюють

на загальній системі оподаткування. Саме їх цікавить, на які витрати, пов’язані з орендою, можна зменшити свій оподатковуваний дохід.

Орендна плата.

Декрет № 13-92 приписує підприємцям при формуванні своїх витрат керуватися статтями 5 та 8 Закону про податок на прибуток. На підставі підпункту 5.2.9 цього Закону орендна плата за нерухомість включається до складу витрат підприємця. При цьому, оскільки орендні платежі досить складно прямо пов’язати з доходом підприємця, як правило, орендну плату зараховують до складу витрат у тому місяці, в якому вона була сплачена (за наявності відповідного розрахункового документа).

Зазначимо

декілька нюансів, пов’язаних з орендною платою:

у тому разі, коли окремий договір про оренду землі не укладається, зовсім не обов’язково із загальної суми орендного платежу виділяти складову, відповідну платі за користування земельною ділянкою. Незважаючи на це, при укладенні договорів оренди орендодавці нерідко окремим рядком у розрахунку орендної плати наводять компенсацію земельного податку. Тобто орендар фактично відшкодовує витрати орендодавця на сплату земельного податку за земельну ділянку, на якій розташовується об’єкт оренди. Раніше податківці забороняли включати суму такої компенсації до валових витрат орендаря. Крім того, ДПАУ наполягала і на тому, що компенсація земельного податку, платником якого є орендодавець, є об’єктом обкладення ПДВ (див. лист ДПАУ від 12.07.2000 р. № 3910/6/16-1220-26). Зараз же, ґрунтуючись на статті 797 ЦКУ, можна сказати, що шлях таким компенсаційним платежам до витрат орендаря відкритий. Із цим, до речі, почали погоджуватися і представники податкових органів на місцях.

А ось від нарахування орендодавцем на цю суму податкових зобов’язань з ПДВ нікуди не подітися, оскільки орендна плата в цілому (як і обидві її складові — за приміщення і за землю, на якій воно розміщене) підлягає обкладенню цим податком. Що стосується орендаря, то сума ПДВ, нарахована орендодавцем на суму орендної плати (у тому числі й на суму компенсації земельного податку), включається до складу податкового кредиту орендаря в повному обсязі (за наявності податкової накладної);

— орендарю

право користування земельною ділянкою під нерухомістю може і не передаватися довідка 4. У такому разі орендна плата не повинна включати вартість використання землі. Якщо ж в договорі оренди нерухомості виділена компенсація земельного податку, податківці цілком можуть виключити з витрат орендаря частину орендної плати (відповідну платі за користування землею) і донарахувати податок з доходів;

у разі оренди під офіс квартири в житловому будинку (не переведеної до нежилого фонду), орендну плату включити у витрати не вийде. Звичайно, за логікою, для цілей оподаткування важливий тільки той факт, чи пов’язані витрати з госпдіяльністю (у цьому разі пов’язані). Але договір оренди квартири, яка, з одного боку, належить до житлового фонду, а з іншого — використовується як офіс, суперечить нормам статті 6 ЖКУ, тому судом такий договір може бути визнано недійсним. А відображати витрати за недійсним договором немає підстав. Єдиний вихід — перевести приміщення до нежилого фонду, але це процедура надто морочлива і витратна, тому чинити так немає сенсу.

Ремонт приміщення.

Зменшувати свій оподатковуваний дохід на витрати з ремонту підприємець може тільки в тому разі, якщо нараховує амортизацію на основні фонди. Цю вимогу знаходимо в підпункті 8.7.1 Закону про податок на прибуток. Слід зауважити, що податківці останнім часом взагалі виступають проти нарахування амортизації підприємцями (лист ДПАУ від 03.03.2006 р. № 1205/0/17-0415, докладніше про амортизацію див. «ВД», 2007, № 18, с. 20), хоча їх аргументи не витримують ніякої критики. Отже, здійснивши ремонт орендованого приміщення:

— підприємець, який амортизацію не нараховує, гроші, витрачені на ремонт, не має права включати до витрат і записувати до Книги ф. № 10;

— підприємець, який амортизацію нараховує, до витрат може включити витрати на ремонт, але обмежено:

не більше 10 % сукупної балансової вартості всіх власних основних фондів станом на початок року. Якщо фактичні витрати на ремонт більші за 10 %-й ліміт, перевищення включається до складу основних фондів орендаря (підпункт 8.8.1 Закону про податок на прибуток) і надалі амортизується (єдина умова — у договорі оренди має бути застережене право орендаря поліпшувати і ремонтувати будівлю, інакше нараховувати амортизацію на такі витрати не можна).

Амортизація на орендоване приміщення.

Нараховувати амортизацію на об’єкти, передані в оренду, має право тільки орендодавець (підпункт 8.5.1 Закону про податок на прибуток).

Комунальні платежі.

Оплачувати послуги тепло-, водопостачання, водовідведення, сплачувати за електроенергію, спожиту в орендованому приміщенні, може орендар, а може й орендодавець — залежно від того, як сторони вирішать і запишуть у договорі. Як правило, комунальні платежі — тягар саме орендаря, але здійснюються вони по-різному:

1)

орендар від свого імені укладає договори з постачальниками комунальних послуг. Відповідні платежі, якщо вони підтверджені документально, включаються до витрат на підставі підпункту 5.2.1 Закону про податок на прибуток і записуються до Книги ф. № 10 на дату їх оплати;

2) рахунки постачальників комунальних послуг

оплачує орендодавець, але сума орендної плати така, що покриває витрати на оплату комунальних послуг. У цьому разі орендар включає всю суму орендної плати до складу витрат і записує в Книзі ф. № 10 на дату виплати орендного платежу. А орендодавець відобразить витрати на дату оплати рахунків , виставлених постачальниками комунальних послуг;

3)

орендар окремо (на додачу до орендної плати) відшкодовує орендодавцю витрати на оплату спожитих комунальних послуг. Для того щоб включити такі платежі до складу витрат, орендарю потрібно мати рахунок від орендодавця (лист ДПАУ від 05.01.2000 р. № 34/6/15-1116). У свою чергу, орендодавець гроші, отримані транзитом від орендаря в оплату комунальних послуг, повинен спочатку відобразити як дохід, а потім (при сплаті) — як витрати.

Стаціонарний телефон.

Якщо раніше при здаванні приміщення в оренду орендар повинен був в обов’язковому порядку укласти договір з вузлом зв’язку від свого імені, то тепер це робити бажано, але не обов’язково. Проте у разі відсутності такого договору відповідальність за несплату цілком лягає на орендодавця (пункт 86 Правил № 720). Крім того, договір орендаря з вузлом зв’язку потрібний ще й для того, щоб рахунки за телефонні розмови надходили на ім’я орендаря, інакше він не зможе відносити такі платежі до складу своїх витрат.

 

Висновки

Договір оренди нерухомості укладається

у письмовій формі. Якщо строк його дії становить 3 роки і більше, його в обов’язковому порядку необхідно посвідчити і зареєструвати в нотаріуса. Після підписання договору потрібно отримати дозвіл на оренду в органах Держпожежнагляду.

Факт передання приміщення і повернення його з оренди оформляється

актом приймання-передачі.

Що стосується земельної ділянки, яка знаходиться під орендованою будівлею, то

згідно з ЦКУ складати окремий договір оренди землі не потрібно.

Орендодавці-

єдиноподатники звільняються від сплати земельного податку тільки в тому разі, якщо вони є власниками землі і в їхньому Свідоцтві про єдиний податок передбачено такий вид діяльності, як здавання нерухомості в оренду.

Якщо підприємець орендує приміщення:

у фізособи, то фізособі-орендодавцю потрібно видати на руки 85 % від суми орендної винагороди, зазначеної в договорі (решту 15 % перерахувати до бюджету у вигляді ПДФО);

у підприємця, то ПДФО не утримується (за винятком тих випадків, коли приміщення орендується в єдиноподатника, а в його Свідоцтві про єдиний податок не передбачено вид діяльності «здавання в оренду нерухомості»);

в юрособи — жодні податки не утримуються.

Підприємець-орендар має право віднести суму сплаченої орендної плати, а також деякі виплати, пов’язані з орендою, до складу своїх витрат, а орендодавець зобов’язаний включити отриманий орендний платіж до свого доходу.


Довідкова інформація (довідка)

1

Вартість послуг в державних нотаріальних конторах з посвідчення договору оренди нерухомості становить 0,01 % від суми договору, але не менше 85 грн. і не більше 850 грн. (стаття 3 Декрету № 7-93); за держреєстрацію договору та отримання довідки про його реєстрацію доведеться сплатити 34 грн. (по 17 грн. за кожну дію) — додаток до постанови № 671.

2

З 01.01.2004 р. по 10.01.2007 р. потрібно було в обов’язковому порядку посвідчувати і реєструвати в нотаріуса всі договори оренди нерухомості, строк якої становив 1 рік і більше.

3

Вартість таких робіт залежить від типу приміщення: для звичайного приміщення — 16,99 грн. за людино-годину, для приміщень з масовим перебуванням людей — 24,25 грн. за людино-годину (додаток 1 до постанови № 774). Експертиза проводиться за заявою підприємця.

4

Якщо орендодавець — не власник землі, а сам орендує її разом з будівлею, доцільно поцікавитися, чи не заборонив йому власник передавати право користування землею при передачі будівлі в суборенду. За наявності такої заборони орендар, який отримає будівлю за договором суборенди, не матиме права використовувати землю, наприклад, установлювати біля входу необхідні об’єкти тощо. Якщо ж такої заборони в договорі між власником і теперішнім орендодавцем немає, вважається, що власник землі автоматично погоджується з її використанням будь-яким орендарем.

5

Мінімальна сума орендної плати за місяць визначається як добуток мінімальної ставки орендної плати за 1 кв. м. і площі орендованого приміщення. Якщо місцеві органи самоврядування мінімальну вартість 1 кв. м. загальної площі нерухомості не затвердили і не оприлюднили, ПДФО розраховується виходячи з орендної плати, передбаченої договором. Про те, чи затверджена така вартість, краще дізнатися в місцевому виконкомі.

6

ПДФО сплачується до податкової за місцем реєстрації податкового агента (орендаря), при цьому місце знаходження приміщення, що орендується, не має значення (підпункт 16.3.3 Закону про податок з доходів).
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі