Теми статей
Обрати теми

Здаємо електронну звітність до ДПІ та ПФУ

Редакція ВД
Стаття

Здаємо електронну звітність до ДПІ та ПФУ

 

У попередніх статтях (див. с. 11, 13 цього номера) ми розглянули детально, що потрібно зробити підприємцю для того, щоб подавати звітність в електронному вигляді. Тепер саме час розповісти, як же власне сформувати і відправити звіт по e-mail, бо новий спосіб подання звітності завжди породжує нові нюанси. Про них потрібно знати, щоб подати звіт правильно і в строк, а у разі помилки — уміти виправити електронну звітність.

Отже, розбираємося з порядком подання електронної звітності (ЕЗ) до ДПІ та до Пенсійного фонду (ПФУ).

Інеса МОКРОНІС, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон про електронні документи

— Закон України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05. 2003 р. № 851-IV.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Інструкція про електронну звітність

— Інструкція з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджена наказом ДПАУ від 10.04.2008 р. № 233.

Порядок № 7-7

— Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою правління ПФУ від 19.04.2007 р. № 7-7.

 

Порядок відправки ЕЗ: важливо не запізнитися

Підприємець повинен знати, коли потрібно починати заповнювати звіт і коли його краще відправити до податкової або ПФУ. Тому почнемо з термінів подання ЕЗ.

Звітність в електронному вигляді подається в ті ж терміни, що й паперова

. Але існують деякі особливості:

1. ДПІ

приймає ЕЗ щодня з 9.00 до 18.00, крім вихідних, святкових і неробочих днів. Якщо кінцевий термін подання припадає на неробочий день, він переноситься в загальному порядку — на наступний робочий день після вихідного (святкового) дня, якщо таке перенесення передбачене для паперового варіанта.

Через те, що ЕЗ платник податків подає до податкової не особисто, а відправляє через мережу Інтернет, йому потрібно знати, дійшла його звітність до ДПІ чи ні. Дізнається він про це з квитанцій. Відразу після отримання ЕЗ на сервер податкова надсилає відправнику

першу квитанцію, яка підтверджує дату і факт одержання звітності (пункт 1 Інструкції про електронну звітність).

Далі податківці перевіряють ЕЗ на предмет того, чи є в ній усі необхідні реквізити і чи відповідає вона встановленому формату. Якщо так, то

не пізніше, ніж через 2 години після відправки ЕЗ підприємець одержить від податківців другу квитанцію, що підтверджує прийняття (якщо все гаразд) або неприйняття (якщо є невідповідності) ЕЗ.

Отже:

якщо правила формування ЕЗ дотримані і друга квитанція підтверджує її прийняття, дата, зазначена в першій квитанції, буде датою подання звітності;

якщо ж друга квитанція містить відмову, звітність вважається неподаною, і її потрібно відправляти знову. Тому радимо не зволікати з відправкою ЕЗ, а залишити собі час на другу спробу.

Ну, а якщо вже так вийшло, що граничний термін подання звіту настав, потрібно постаратися відправити ЕЗ по e-mail хоча б до 16.00, але краще все-таки раніше

. При цьому друга квитанція надійде до 18.00 (підпункти 7.4 — 7.7 Інструкції про електронну звітність) — якщо вона буде з відмовою, платник податків ще встигне подати звітність повторно і не прострочити. У цілому ж у такій ситуації краще (безпечніше) подати звітність у паперовому вигляді (але потрібно врахувати, що в паперовому вигляді звітність, як правило, приймають до 17.00). Учинивши так, підприємець буде впевнений, що звітність прийнято, і прострочення терміну подання немає. При цьому слід пам'ятати, що наявність договору про подання звітності в електронному вигляді не забороняє подавати її і в паперовому. А якщо податківці відмовляться приймати звіт, можна відправити його рекомендованим листом з описом вкладеного і повідомленням про вручення, вклавши туди скаргу на податківця, який не прийняв паперову звітність (заздалегідь дізнайтеся його П. І. Б), — підпункт 4.1.2 Закону № 2181.

2. ПФУ

приймає ЕЗ щодня з 9.00 до 22.00, крім вихідних, святкових і неробочих днів (підпункт 3.2 Порядку № 7-7). Перенесення граничних термінів подання в разі збігу з вихідними днями відбувається в загальному порядку — наступного робочого дня.

На відміну від ДПІ,

ПФУ надсилає одну квитанцію, що підтверджує прийняття/неприйняття звітності (підпункт 3.2.2 Порядку № 7-7) довідка 1. Така квитанція має надійти підприємцю протягом двох годин із моменту надсилання ЕЗ. Якщо вона не надійшла, звітність вважається неприйнятою, а відповідно, і неподаною, отже — потрібно відправляти звіт повторно (на вибір підприємця — в електронному чи паперовому вигляді).

Отже,

якщо звітність відправляється до ПФУ в останній день (граничний термін), потрібно постаратися відіслати її 20.00, щоб у разі неприйняття встигнути відправити повторно. Альтернативний варіант — подати звіт у паперовому вигляді (тут знову-таки потрібно врахувати, що в паперовому вигляді звітність приймають до 17.00. Тому «на останній момент» подання звітності краще не відкладати).

Як ДПІ, так і ПФУ встановлюють однакове правило:

якщо одна й та сама ЕЗ була відправлена кілька разів (через збій мережі, помилки тощо), оригіналом вважається той її примірник, який одержано останнім до закінчення граничного терміну подання звітності (пункт 8 Інструкції про електронну звітність, підпункт 3.4 Порядку № 7-7).

 

Готуємо ЕЗ

ЕЗ до ДПІ.

Заповнити звіт, який подається до податкової, можна або в повній версії програми «БЕСТ ЗВІТ» (платна програма), або в програмі ОПЗ (безкоштовна, її можна одержати в ДПІ або скачати із сайта http: //www.sta.gov.ua), а також за допомогою будь-якої іншої програми, яка здатна сформувати необхідний звіт у форматі «XML» (єдиний звіт, який дозволено подавати в іншому форматі «DBF», — форма № 1ДФ) довідка 2.

На сьогодні найбільш поширені програми для обліку — це «1С: Бухгалтерія» (7-ма або 8-ма версії), «Парус», «БЕСТ ЗВІТ», з нових і близьких підприємцю — програма «Підприємець 4ТМ». Для цілей формування електронної звітності вони підходять (складають документи формату «xml»). Проте,

перш ніж відправити вже готовий звіт по e-mail до податкової, на нього потрібно накласти ЕЦП і зашифрувати за допомогою відкритого ключа відповідної ДПІ. Зробити це можна, імпортувавши файл зі звітом або в ОПЗ, або в «БЕСТ ЗВІТ» (можна в демо-версію, яка безкоштовна), або в програму, видану тим центром сертифікації ключів, у якого підприємець купував ЕЦП. Імпорт зовнішніх файлів у «БЕСТ ЗВІТ» розглянемо далі, а зараз розповімо, як запровадити вже сформований звіт формату «XML» у програму ОПЗ.

Створивши звіт у певній програмі, зберігаємо його у форматі «XML» (наприклад, в 1С: 7.7 для цього натискаємо

«Дії Зберегти у форматі XML») і указуємо шлях збереження: підпапку з ім'ям XML тієї папки, куди завантажено ОПЗ (наприклад, С:\ОPZ\XML\). У принципі, можна зберегти звіт як завжди, а потім просто скопіювати його до папки С:\ОPZ\XML.

Далі

відкриваємо ОПЗ, натискаємо «Сервіс Синхронізація журналів документів». Після цього вибираємо пункт головного меню «Документи Відкрити», у діалоговому вікні, що з'явилося, вибираємо той звіт, який ми щойно сюди зберегли, його і потрібно відкрити. На запит «Підготувати звіт до відправки?» відповідаємо «ОК» — програма, підготувавши його до відправки в ДПІ, збереже в папці OPZ\send.

ЕЗ до ПФУ.

Для того, щоб здати ЕЗ ПФУ, необхідно безкоштовно одержати у відділенні фонду програмне забезпечення АРМ-ЗС (це програма, розроблена на основі «БЕСТ ЗВІТ ПЛЮС», тільки не повна версія). За допомогою АРМ-ЗС підприємець зможе зробити все: сформувати звіт, накласти ЕЦП, зашифрувати його і відправити до ПФУ.

Якщо ж облік ведеться в іншій програмі, наприклад в 1С: 7.7, нічого страшного немає. Спочатку потрібно створити всі необхідні звіти, а потім підготувати їх для переміщення до програми АРМ-ЗС. Розглянемо, як це зробити, на прикладі 1С: 7.7.

Відкриваємо в 1С: 7.7 звіт (за допомогою меню

«Звіти Регламентовані звіти з подальшим вибором потрібного звіту в списку»), потім у діалоговій формі звіту, що відкрилася, необхідно вибрати ім'я файлу експорту і каталог, куди буде збережено файл (кнопка «…»), як показано на рис. 1.

 

img 1

 

З меню, що відкривається за кнопкою «

Експорт », вибираємо опцію «в DBF-файл». Якщо у вікні повідомлень з'явиться напис «Файл експорту успішно створено», значить, файл сформовано і збережено. Для завантаження цього звіту в «АРМ-ЗС» потрібно відкрити програму «АРМ-ЗС», у ній у меню «Документ» вибрати команду «Імпорт» підпункт «Даних із АРМ — Р(ПФУ)», а потім вказати той каталог, до якого щойно було поміщено потрібний звіт (рис. 2) і натиснути кнопку «ОК».

 

img 2

 

От і все, потрібний звіт з'явився в програмі «АРМ-ЗС», тепер залишається тільки накласти на нього ЕЦП, зашифрувати і відправити до ПФУ.

Зверніть

увагу: підписуючи звіт за допомогою ЕЦП, потрібно дотримуватися таких вимог: спочатку накладається ЕЦП — аналог підпису підприємця, а потім тільки ЕЦП — аналог відбитка печатки (зрозуміло, якщо вона є) — пункт 7 Інструкції про електронну звітність, підпункт 3.3.1 Порядку № 7-7.

Принцип імпорту звітів з інших програм, як правило, аналогічний довідка 3, так що, коли є бажання. підприємець зможе самостійно з ним розібратися.

 

Подаємо ЕЗ

ЕЗ відправляється через мережу Інтернет

на електронну адресу ДПІ або ПФУ.

ДПІ.

Після підписання договору на e-mail платника податків від податкової надходить лист із повідомленням, що він підключений до системи «Подання податкових документів в електронному вигляді до ДПІ засобами телекомунікаційного зв'язку».

Далі, одночасно з відправкою на e-mail ДПІ першого звіту (

тільки вперше) необхідно відвезти до податкової і паперовий його примірник. Робиться це для перевірки правильності настройки і роботи системи.

Підтвердженням того, що звітність подано, є

друга квитанція з повідомленням про прийняття ЕЗ (хоча датою подання вважається дата, зазначена в першій квитанції).

ПФУ.

Відправити ЕЗ ПФУ можна двома способами:

на e-mail ПФУ за адресою mailto: zvit@spov.com.ua;

через веб-сайт за адресою http: //www.spov.com.ua. Після підписання договору з ПФУ про подання звітності в електронному вигляді платник податків матиме можливість реєструватися на цьому сайті. Після реєстрації стане доступною функція «Здача звітності». При цьому перелік усіх зданих звітів і одержаних квитанцій про їх прийняття/неприйняття зберігатиметься на цьому ж сайті. Підприємець матиме до них доступ, увійшовши до системи під власним логіном і паролем (згенерований системою пароль буде надіслано на e-mail платника податків відразу після реєстрації на сайті).

І ще: незважаючи на те, що в

порядку № 7-7 ідеться тільки про одну підтверджуючу квитанцію про прийняття ЕЗ ПФУ, на практиці таких квитанцій приходить дві. Так от, у першій квитанції зазначається тільки дата і факт надходження ЕЗ на сервер, але основною квитанцією є друга — саме в ній зазначено, чи прийнята звітність . Назва цієї квитанції така сама, як і у відправленого звіту, а розширення — *.kvt. Вона може містити повідомлення про прийняття звітності (рис. 3), і тоді все гаразд, або про помилки (рис. 4), і тоді звіт доведеться подати знову.

 

Закачка Додатка 23. Дата початку закачки: 19.03.2008 16:36:24.

 

Дані про звіт страхувальника:

Місяць: 2, Рік: 2008.

Реєстраційний код ПФУ: 05-04041, ДРФО: 4230369617.

Дата реєстрації: 19.03.2008, Дата сплати: 20.03.2008.

Страхувальник: ПП «Іванов П. А.»

 

Ваші дані були вдало автоматично закачані.

img 3

 

 

 

Закачка Додатка 23. Дата початку закачки: 16.04.2008 13:32:05.

 

Дані про звіт страхувальника:

Місяць: 3, Рік: 2008.

Реєстраційний код ПФУ: 04-4833, ДРФО: 4130466424.

Дата реєстрації: 16.04.2008, Дата сплати: 20.04.2008.

Страхувальник: ПП «Петров І. О.»

 

Увага! Ваші дані не були автоматично закачані.

Не знайдено страхувальника із вказаними ЄДРПОУ та Реєстраційним кодом

Обов'язково виправте помилку та відправте файл знову!

img 4

 

 

 

Не виключено, що в процесі відправки ЕЗ за допомогою електронної пошти можуть виникнути і такі ситуації, коли через некоректну роботу мережі або з інших причин платник податків вважатиме, що звітність подано, а адресат (ДПІ чи ПФУ) її не одержить. Як бути?

 

Спори про подання ЕЗ

Якщо підприємець

відправив звітність і одержав підтверджуючу квитанцію, а потім з'ясовується, що звітність не прийнято, контролюючі органи можуть накласти штрафи за неподання звітності. Погоджуватися з ними, зрозуміло, бажання немає. Потрібно вирішувати спір.

Як вирішувати спори про подання ЕЗ, на законодавчому рівні поки не роз’яснено. Тому залишається керуватися договорами про подання ЕЗ, які підприємець укладає з ДПІ або з ПФУ. У загальному випадку спори розглядаються в такому порядку:

Етап 1 — досудове врегулювання

;

Етап 2 — судовий розгляд

(якщо сторони не дійшли згоди до суду).

Розглянемо докладніше.

Спори з ДПІ.

Досудове вирішення спорів, пов'язаних з поданням ЕЗ до ДПІ, досить детально прописано в розділі 5 договору про подання звітності в електронному вигляді (див. с. 5 цього номера).

Отже

, якщо підприємець не згодний з податківцями з приводу подання ЕЗ, він повинен надіслати їм письмове звернення із зазначенням причин незгоди, а також дати і номера електронного документа, що є предметом спору. Податківці зобов'язані відповісти теж письмово (термін відповіді за аналогією з апеляційним узгодженням, швидше за все, повинен складати 10 днів).

Протягом 10 днів після отримання відповіді з податкової встановлюється тип спору — з перелічених у пункті 7 договору:

— «заперечення відправки електронного документа»;

— «заперечення одержання електронного документа»;

— «відправлений електронний документ не відповідає прийнятому».

Для того щоб вирішити спір,

представники обох сторін (підприємця і ДПІ) розглядають:

зовнішні носії ключової інформації;

спірний електронний документ у вигляді файлу з накладеним на нього ЕЦП;

квитанції в електронному вигляді.

Якщо документи дійсні, спір вирішується на користь відправника

, у противному разі — на користь податківців.

Усе ж таки підприємець, який залишився незадоволений результатом вирішення спору, має право для захисту своїх інтересів звернутися до суду.

Спори з ПФУ.

Процедура досудового врегулювання спорів, пов'язаних з поданням ЕЗ, у договорі з Фондом не регламентована, значить, може проводитися в довільному порядку. У самому ж договорі передбачено таке: «сторони вживатимуть усіх можливих заходів для вирішення шляхом переговорів спорів, які виникатимуть у ході виконання цього Договору.

Якщо не вдається досягти взаємоприйнятних рішень шляхом переговорів, спори вирішуються в господарському суді»

.

Основне про спори, пов'язані з поданням/неподанням звітності, розглянули. Проте може статися так, що звітність відправлено і її прийнято, а вже після її відправки платник податків виявив деякі помилки. Тоді виникає запитання: а як їх виправити, адже звітність подавалася не в паперовому, а в електронному вигляді? Про це зараз і розповімо.

 

Виправляємо помилки в ЕЗ

У ситуації, пов'язаній із виправленням помилок в ЕЗ за допомогою телекомунікаційних засобів, поки що повної ясності немає. Але, безумовно, можна стверджувати таке (щодо

податкової звітності):

1)

якщо граничний термін подання звітності ще не настав, можна сформувати нову звітну ЕЗ і знову відправити її до податкової. Відповідно до пункту 8 Інструкції про електронну звітність саме цей, останній примірник і вважатиметься оригіналом звіту;

2) якщо граничний термін подання звітності закінчився, є два шляхи:

— виправити помилку

в декларації за наступний звітний період , яку потім відправити по e-mail;

не чекаючи наступного звітного періоду, виправити її відразу, подавши до податкової уточнюючий розрахунок. Саме цей варіант найбільш безпечніший з погляду того, що податківці при перевірці вже не оштрафують за виправлену помилку. Імовірно уточнюючий звіт можна відправити до ДПІ в електронному вигляді, але поки не зовсім зрозуміло, як це реалізовуватиметься на практиці. Тому це питання краще уточнити в податківців на місцях.

ЕЗ, що подається до ПФУ

(переважно це «додаток 23»), виправляється в наступному звітному періоді в новому звіті (для виправлення помилок, наприклад, у «додатку 23» передбачено спеціальні рядки — 6 і 7). Звіт, як завжди, надсилається до ПФУ по e-mail, отже, ніяких додаткових зусиль від підприємця виправлення не потребують.

 

Зберігаємо ЕЗ

І насамкінець декілька слів про те, протягом яких термінів потрібно зберігати ЕЗ. Нічого нового тут немає —

зберігається вона стільки ж, скільки і її паперові аналоги (детально про терміни зберігання документів ми писали у «ВД», 2008 р., № 3, с. 7). Таку вимогу встановлено в статті 13 Закону про електронні документи, в підпункті 4.1 Порядку № 7-7, у пункті 1.4 розділу 3 договору з ДПІ про подання звітності в електронному вигляді. Щодо податкової звітності — договір вимагає від платника податків протягом усього терміну зберігання звітності вести архів файлів електронних документів з ЕЦП, а також одержаних від ДПІ квитанцій з ЕЦП податкової (друга квитанція).

Причому термін цей становить як мінімум 3 роки. А за цей час комп'ютер або програма може вийти з ладу, а інформація (електронні документи) — зникнути. Водночас підприємець зобов'язаний у будь-якому разі забезпечити збереження документа протягом передбаченого терміну. Тому

копії електронних документів повинні зберігатися на декількох знімних носіях інформації.

Ну а

роздрукування і зберігання паперових копій електронних документів — найкращий спосіб убезпечити себе від втрати документації внаслідок випадкового збою системи.

 

Висновки

Електронна звітність подається

в ті ж терміни, що й паперова. Податкова приймає файли з ЕЗ з 9.00 до 18.00, ПФУ — з 9.00 до 22.00 щодня, крім вихідних, святкових і неробочих днів (перенесення граничних термінів подання звітності працює в загальному порядку). Звітність вважається поданою, якщо платник податків одержав від відповідного органу другу квитанцію з підтвердженням факту прийняття ЕЗ (але датою подання вважається дата, зазначена в першій квитанції).

Підготувати звіт можна в будь-якій програмі, яка передбачає формування файлів формату «XML»

. Потім потрібно накласти на нього сертифіковані ЕЦП, зашифрувати (зробити це можна в безкоштовних програмах: OPZ, демо-версії «БЕСТ ЗВІТ» та інших, що надаються продавцями ЕЦП) і відправити на e-mail ДПІ або ПФУ.

Якщо при поданні ЕЗ у підприємця виникнуть

спори з податковою (або ПФУ), спочатку вони вирішуються за допомогою переговорів між сторонами, а у разі недосягнення згоди — в судовому порядку.

Виправити помилки

в ЕЗ можна або у звіті за наступний звітний період, відправивши його, як завжди, по e-mail, або відразу — за допомогою уточнюючого звіту.

Зберігати файли з електронними звітами підприємець зобов'язаний протягом того ж терміну, який встановлено для їх паперових аналогів

. Причому ДПІ вимагає вести електронний архів не тільки поданої звітності (з ЕЦП), а й квитанцій про її прийняття.

Довідкова інформація (довідка)

1

Незважаючи на те що в порядку № 7-7 ідеться тільки про одну підтверджуючу квитанцію про прийняття ЕЗ ПФУ, на практиці таких квитанцій надходить дві (одна — із сервера, про отримання ЕЗ; друга — з ПФУ, про прийняття/неприйняття ЕЗ).

2

Побачити розширення сформованого файлу можна в програмах Far або Total Commander, відкривши в них ту папку, в якій цей звіт зберігається.

3

В 1С: 8.0 (8.1) уже в самій програмі 1С передбачено можливість запровадити сформований звіт у програму «АРМ-ЗС».
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі