Теми статей
Обрати теми

Кому добре у ВТО?

Редакція ВД
Стаття

Кому добре у ВТО?

 

Маємо такий факт: Україну офіційно запросили до ВТО. Це зовсім не означає, що наша країна вже може вважати себе членом міжнародного торговельного клубу. Щоб це сталося, парламенту ще буде потрібно ратифікувати підписану ВТОшну угоду, а також затвердити від 11 до 16 законів, на прийнятті яких наполягали окремі члени ВТО. Документи повинні врегулювати митні процедури, питання ліцензування, підтримки сільського господарства та забезпечення прав інтелектуальної власності.

На це нам відводиться не більше півроку. Якщо законодавці не виконають своєї роботи, Україна залишиться за бортом ВТО.

Що нам — підприємцям і споживачам — обіцяє входження України до ВТО?

Прогнози та припущення провідних вітчизняних і закордонних експертів на цю тему.

 

ЛІКНЕП «ВД»: що таке ВТО?

Всесвітню торговельну організацію (англ. World Trade Organization) було створено в 1995 році для об’єднання різних країн в економічній сфері та встановлення правил торгівлі між державами-членами цієї організації.

ВТО є «спадкоємицею» Генеральної угоди з тарифів і торгівлі. Штаб-квартира організації розташована в Женеві. Завдання ВТО — створення й підтримання режиму максимального сприяння міжнародній торгівлі. По суті, більшість вимог зводиться до того, щоб заборонити урядам створювати хоч якісь преференції (переваги, пільги) для своєї промисловості й своїх товарів. На ринку всі товари рівні незалежно від того, де їх виробили — все має продаватися за єдиними правилами.

ВТО об’єднує понад 150 країн.

 

Які обов’язки взяла Україна перед ВТО

Україна здійснюватиме контроль цін відповідно до правил ВТО й ураховуватиме інтереси її членів, які займаються експортом. Про це йдеться в прес-релізі ВТО, у якому оприлюднено основні зобов’язання Києва, узяті при вступі до цієї організації. Як випливає з цього документа, після вступу до ВТО Україна не встановлюватиме обов’язкові мінімальні ціни на товари, що імпортуються, й продовжить публікувати список товарів і послуг, ціни на які встановлюються урядом.

Усі збори на залізничні перевезення установлюватимуться на недискримінаційній основі.

Київ також зобов’язався, що після вступу до ВТО торговельна діяльність держпідприємств України повністю узгоджуватиметься з умовами організації, а всі держпідприємства працюватимуть на комерційній основі. Крім того, протягом одного року після вступу Україна надаватиме інформацію ВТО про діяльність цих компаній, а також регулярно складатиме доповіді для членів ВТО про розвиток програми приватизації.

У сфері прав торгівлі Київ зобов’язався, що плата за реєстрацію медикаментів, пестицидів, сільськогосподарських хімікатів, а також плата за одержання ліцензій на експорт та імпорт алкогольних напоїв і тютюнових виробів установлюватиметься з вимогами ВТО й відповідатиме рівню вартості наданих послуг.

Від фізичних осіб і компаній, що бажають провадити експорт або імпорт, не вимагатиметься фізичної присутності або наявності інвестицій в Україні. Їм необхідно буде тільки зареєструватися у відповідних органах, зазначається в документі.

Оплата й збори за надані послуги Україна встановлюватиме відповідно до норм ВТО й надавати цю інформацію членам ВТО на вимогу, а внутрішні податки на товари, імпортовані країнами-членами ВТО, установлюватимуться на недискримінаційній основі.

Київ також узяв зобов’язання, що після вступу до ВТО Україна скасує й не встановлюватиме кількісні обмеження на імпорт або інші нетарифні заходи, які не передбачені угодою ВТО.

Зокрема, Україна

не вводитиме заборону на імпорт м’ясної продукції, якщо це не погоджено нормами ВТО, і встановлюватиме прозорі й науково обґрунтовані стандарти на торгівлю цією продукцією.

Крім того,

Україна скасує заборону на імпорт автобусів, вантажівок і автомашин, яким більше восьми років.

Київ уведе процедуру одержання ліцензій на імпорт відповідно до норм ВТО й після вступу до цієї організації повністю запровадить застережені угоди щодо визначення митної вартості й правила сертифікації продукції.

Не потрібна буде думка експерта комерційної палати про класифікацію товарів, щоб одержати ліцензію на імпорт або експорт, а

якщо вводитимуться спеціальні перевірки перед транспортуванням товару, вони будуть тимчасовими й узгоджуватимуться з нормами ВТО.

Київ зобов’язався

скоротити експортні мита на брухт чорних і кольорових металів, насіння соняшнику, шкіру, велику рогату худобу, а також з дати вступу не встановлювати обов’язкові мінімальні ціни на експорт. Водночас заходи щодо обмеження експорту, включаючи вимоги до його ліцензування, установлюватимуться тільки згідно з нормами ВТО.

Після вступу буде також скасовано заборону на експорт брухту кольорових металів, а також експортні обмеження на зерно. Крім того, буде скасовано заборону на експорт дорогоцінних металів і каміння, крім золота, срібла та діамантів.

У сфері санітарії та фітосанітарії Київ зобов’язався погоджувати свої дії з санітарними та фітосанітарними нормами. Зокрема,

Україна не блокуватиме імпорт м’ясних продуктів, оброблених гормонами.

У повідомленні зазначається, що вільні зони установлюватимуться відповідно до норм ВТО.

 

Що очікує основні галузі економіки України

Металургія.

Головним позитивним наслідком вступу України до ВТО для металургійного комплексу буде можливість скасування квот на експорт української продукції металургії до Європейського Союзу.

Хімічна промисловість.

Після набуття Україною членства у ВТО українські виробники зможуть розширити доступ українських товарів на зовнішні ринки й змінити маркетингову політику — розширити асортименти, поліпшити якість та знизити ціни на товари. Крім того, унаслідок лібералізації режиму доступу до зовнішніх ринків збільшиться й обсяг виробництва.

За оцінками експертів, унаслідок вступу України до ВТО можна чекати загострення конкуренції в секторах малотоннажних продуктів, лаків, фарб, облицювальних матеріалів, що може негативно вплинути на роботу відповідних українських підприємств.

Машинобудування.

Не виключено, що галузь машинобудування програє від вступу України до ВТО. Однак для кожного окремого сектора цієї галузі ефект буде різним. З найбільшими проблемами можуть зіткнутися автомобілебудування, а також радіоелектронне й сільськогосподарське машинобудування.

Банківські та страхові послуги.

Україна домоглася відстрочення в питанні дозволу відкриття в Україні філій іноземних банків і зняття обмеження на участь іноземців у капіталі страхових компаній. Ці заборони буде скасовано через п’ять років з моменту вступу України до ВТО.

На думку більшості експертів, виникнення в Україні філій іноземних банків певною мірою сприятиме посиленню банківського сектора й розширенню його кредитного портфеля. Утім, банкіри вважають, що на цей час іноземним інвесторам набагато вигідніше купувати існуючі українські банки, а не створювати нові або філії власних фінансових установ. Також деякі українські політики й банкіри вважають високий рівень проникнення іноземного капіталу в банківську сферу загрозою для вітчизняної економіки. У зв’язку з цим неодноразово вже виникали спроби законодавчо встановити обсяг максимально припустимого проникнення іноземного капіталу до банківського сектора.

Транспортні послуги.

Вступ України до ВТО не принесе особливих змін ринку транспортних послуг. Морський транспорт і авіаперевезення й без вступу до ВТО функціонують в умовах жорсткої міжнародної конкуренції.

Водний транспорт в Україні перебуває на дуже низькому рівні розвитку, і галузь тільки виграє від відкриття ринків для іноземних інвесторів.

У галузі автомобільного транспорту конкуренція посилиться й національних автоперевізників можуть дещо потіснити з ринку. Залізниць входження України до ВТО не торкнеться, бо «Укрзалізниця» є державним монополістом на ринку залізничних перевезень.

Послуги зв’язку.

Ринок послуг зв’язку України є одним з найбільших секторів економіки України, що динамічно розвиваються. Зрозуміло, він є одним із найбільш привабливих ринків для іноземних інвесторів.

У зв’язку з іще більшим подальшим зростанням конкуренції в секторі слід указати на такі зміни:

розшириться спектр послуг, ціни зберігатимуться на помірному рівні при одночасному підвищенні якості послуг. Інноваційний потенціал сектора підсилиться завдяки запровадженню передових технологій. Утім, вступ України до ВТО й лібералізація ринку послуг зв’язку негативно вплине на неконкурентоспроможних операторів зв’язку, серед яких цілком може опинитися й монополіст послуг фіксованого зв’язку «Укртелеком», що підлягає приватизації й потребує модернізації.

Інформаційні технології (IT

). Вступ до ВТО стане потужним стимулом для IT-індустрії. Компанії будуть змушені підвищувати свою конкурентоспроможність, що, у свою чергу, збільшить попит на IT. Разом з тим експерти заявляють, що в цілому особливих змін на ринку, пов’язаних з участю України у ВТО, спостерігатися не буде. Скоріше, поліпшиться діловий клімат у цілому: підвищиться доступність техніки й технологій, зменшаться витрати на переміщення товарів через кордон.

Вступ до ВТО більше позначиться на торгівлі з країнами Східної Європи, Росією та Китаєм.

Можливе спрощення режиму імпорту сприятиме виходу на вітчизняний ринок великих східноєвропейських і російських постачальників комп’ютерної техніки та комплектуючих.

Туристичні послуги (внутрішній туризм).

Вступ України до ВТО в цілому може вплинути на туристичну галузь тільки через суміжні галузі (будівництво, медицина тощо).

Крім того, відповідно до аналітичного прогнозу розвитку світового туризму, проведеного ВТО за результатами дослідження «Tourism: 2020Vision», найпопулярнішими видами туризму до 2020 року були визначені пригодницький, екологічний, культурно-пізнавальний, тематичний, круїзний, екстремальний, а також найбільш перспективні туристичні напрямки. В Україні на мінімальному рівні розвинений традиційний (рекреаційний) та лікувально-профілактичний туризм. Тобто збільшення попиту на ринку внутрішнього туризму після вступу до ВТО чекати годі.

 

Що зміниться в житті простих українців

Автомобілі можуть подешевшати.

Відразу після входження України до ВТО митна ставка на імпортні машини має знизитися з 25 до 15 %, а через 5 років — до 10 %. На перший погляд, автомобілі подешевшають. Однак не все так просто.

По-перше, автовиробники можуть «проштовхнути» потрібні їм закони й продовжити пільги ще на 2 — 3 роки. Складно сказати, як це узгоджуватиметься з нормами ВТО, тільки 5-річний перехідний період для вітчизняних виробників усе-таки передбачений. Хоча відомо, що цей період почав діяти ще 2003 року й 2008-го вже завершиться.

По-друге.

Ціни на імпортні машини можуть не побажати знижувати дилери й самі іноземні компанії. Який їм сенс втрачати прибутки, якщо в Україні триває автомобільний бум і черги на деякі моделі досягають 6 — 12 місяців?

Саме закордонні компанії встановлюють рівень розцінок для вітчизняних офіційних дилерів. Від цього потерпають деякі компанії — їм доводиться продавати автомобілі дорожче, ніж у «сірих» дилерів. І чекати, що відразу після вступу до ВТО вартість машин різко знизиться, не варто.

Утім, можна сподіватися, що конкуренція навіть серед «сірих» дилерів змусить їх здешевлювати свій товар, а слідом і офіційні постачальники будуть змушені діяти так само.

Магазини одягу можуть стати популярнішими за ринки.

Після вступу до ВТО на наш ринок прийдуть нові закордонні рітейлери (мережі маркетів одягу), які зможуть продавати речі дешевше, ніж вітчизняні. Наприклад, якщо ті ж бренди C&A, H&M з’являться в Україні, то вони почнуть конкурувати навіть з товарами на ринках. Погодьтеся, високоякісні джинси за 75 — 100 гривень (там є й такі ціни) більшість із нас піде купувати саме до магазину, а не на базар.

Те ж саме справедливо й щодо всіх товарів, імпортованих з Європи. Середнє зниження цін, за прогнозами експертів, становитиме 10 — 20 %.

Щоправда, висока вартість оренди торговельних площ у столиці може призвести до того, що розцінки в Києві все одно будуть вищими, ніж у Європі. Річ у тім, що за квадратний метр магазину, розташованого в центрі Берліна, просять близько 50 євро. А в «ласому» місці нашої столиці й 150 доларів за «квадрат» не рідкість.

Сільське господарство залежатиме від чиновників.

У разі вступу України до ВТО вся продукція, що зараз вважається контрабандною, почне надходити до нас на законних підставах. А європейська свинина за собівартістю в 1,5 раза дешевша вітчизняної. «Винні» в цьому дотації фермерам з боку Євросоюзу.

Якщо навіть урахувати витрати на перевезення й розмитнення, то ціни на імпортну продукцію теоретично все одно виявляться нижчими, ніж у вітчизняних виробників. Виходить, м’ясо подешевшає мінімум на 20 %. Але що тоді буде з нашими фермерами? Про це має подбати уряд, захистивши вітчизняне сільське господарство. За правилами ВТО, пряма підтримка у вигляді субсидій, занижених процентних ставок за кредитами або звільнення від сплати ПДВ обмежується. І все одно держава має досить інструментів для надання допомоги галузі.

Якщо ж говорити про конкретні позиції, то можуть подешевшати лише деякі сільськогосподарські продукти, такі як рис і цукор. Однак їх ціна залежатиме, скоріше, від світової кон’юнктури.

 

Які стратегічні переваги від входження до ВТО одержить Україна

ВТО об’єднує всі великі економіки світу. Специфіка ВТО в тому, що з цієї організації ще ніхто не виходив. На різні економіки вона впливала, але ще в жодної країни не знайшлося досить аргументів для того, щоб вийти з ВТО. Питання членства у ВТО практично безспірне. І якщо навіть сьогодні все ще трапляються євроскептики, то членство у ВТО з глобального погляду завжди має позитивний характер. Для будь-якої країни з будь-якою специфікою економіки сумарні переваги від членства у ВТО завжди більші суми недоліків.

ВТО встановлює єдині правила ведення бізнесу для всіх країн-учасниць. Керуючись цим зводом правил, набагато легше конкурувати із зовнішнім світом, ніж граючи за внутрішніми містечковими правилами.

Зберігаючи протекціоністську схему економіки, ми, тим самим, залишаємося на узбіччі світового розвитку. У свою чергу, ВТО має власну законодавчу систему й власний суд, тому країни — члени ВТО мають можливість підсилювати свої позиції законодавчо. Входження України до ВТО спростить для неї вирішення економічних та інших спорів з іншими державами, у тому числі дозволить протидіяти різним антидемпінговим санкціям, від яких наша економіка потерпає зараз. Також наслідком входження до ВТО має стати істотне збільшення західних інвестицій у вітчизняну економіку. Якщо інвестори почнуть ставитися до України ще більш довірчо, тоді експортери в Європі побачать, що обстановка в країні стала стабільнішою, що можна вкладати гроші в поставки товарів в Україну.

 

Матеріал підготувала Олександра Слюсаренко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі