Теми статей
Обрати теми

На кого поширюється Закон про перевірки № 877?

Редакція ВД
Стаття

На кого поширюється Закон про перевірки № 877?

 

Незважаючи на те що Закон «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877) набув чинності ще з 26.12.2007 р., дотепер залишається невизначеність щодо того, які органи держконтролю мають дотримуватися його, здійснюючи перевірки. Багато хто з них наввипередки почав шукати будь-які зачіпки, щоб заявити, що на них, мовляв, цей Закон не поширюється. Проте це й не дивно. Дуже вже цей документ є лояльним щодо підконтрольних суб'єктів господарювання.

Сьогоднішня інформація — про плюси Закону № 877 для підприємців і про те, які органи, що прийшли до підприємця з перевіркою, повинні /не повинні дотримуватись положень цього Закону.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Прийти до підприємця з перевіркою мають право представники цілої низки контролюючих органів. Причому, завдяки нашому законодавству, склалося так, що кожний контролюючий орган під час перевірок повинен керуватися своїми законодавчими та нормативними документами, згідно з якими такі перевірки проводяться. Був сенс прийняти

загальний закон, в якому було б прописано єдині для всіх (майже всіх) перевіряючих правила проведення перевірок. Власне з цією метою і було прийнято Закон № 877 . На ділі ж вийшло, що загальними правилами керуватимуться далеко не всі перевіряючі. Наприклад, перевірки податківців уже точно та однозначно під норми Закону № 877 не підпадають.

 

Плюси Закону № 877 для підприємця

Закон

№ 877 є досить прогресивним у тому плані, що містить цілу низку норм, які, так би мовити, захищають суб'єктів господарювання під час перевірок, обмежуючи тією чи іншої мірою повноваження перевіряючих. Так, зокрема, Законом № 877 установлено:

1) планові та позапланові перевірки можуть проводитися тільки

в робочий час підприємця (частина 3 статті 4 Закону № 877), після закінчення робочого дня перевірку проводити не можна;

2) якщо

норма закону чи нормативно-правового акта припускає неоднозначне тлумачення прав і обов'язків суб'єкта господарювання або органу держконтролю, рішення приймається на користь суб'єкта господарювання (частина 7 статті 4 Закону № 877);

3) підприємець має право

фіксувати дії перевіряючих за допомогою аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи проведенню перевірки (частина 8 статті 4 Закону № 877);

4) заходи, які здійснюють перевіряючі у процесі планової або позапланової

перевірки, можуть проводитися тільки у присутності підприємця (частина 11 статті 4 Закону № 877);

5)

періодичність проведення планових перевірок залежить від ступеня ризику, до якого віднесено підприємця: з високим, середнім або незначним ступенем ризику. Причому, якщо держоргани знову прийшли до підприємця з плановою перевіркою, не дотримуючись строків періодичності, він має право не допустити їх до перевірки (стаття 10 Закону № 877).

Зверніть увагу:

Законом № 877 передбачено, що до 26.12.2007 р. мало було бути затверджено критерії розподілу суб'єктів господарювання за ступенем ризику та періодичність проведення планових перевірок. Інакше суб'єкти господарювання вважаються суб'єктами з незначним ступенем ризику з періодичністю проведення перевірок не частіше одного разу на п'ять років. Однак такі критерії затверджено для суб'єктів господарювання тільки щодо пожежної безпеки (див. «ВД», 2008, № 1, с. 6). Це означає, що всі органи держконтролю, які підпадають під дію Закону № 877 (крім органів пожежного нагляду довідка 1), мають право проводити планові перевірки суб'єктів господарювання не частіше, ніж один раз на п'ять років (частина 3 статті 22 Закону № 877);

6)

планова перевірка підприємця може тривати не більше 5 днів (якщо інший строк не передбачено законом), а позапланова — не більше 2 днів. Продовження строку перевірки не допускається взагалі (статті 5 і 6 Закону № 877);

7)

перевіряючих можна не допустити до перевірки, якщо:

— за 10 днів до її початку не отримано повідомлення про перевірку;

— перевіряючі не пред'явили посвідчення (направлення на перевірку) або в ньому відсутній хоча б один з обов'язкових елементів

(статті 5 і 7 Закону № 877);

8) перевіряючі

не мають права втручатися в господарську діяльність підприємця, якщо це не загрожує життю та здоров'ю людей, не створює небезпеки виникнення техногенних ситуацій і пожеж (стаття 8 Закону № 877);

9)

підприємець у процесі перевірки має право залучити аудитора, адвоката або іншу особу для захисту своїх інтересів (стаття 20 Закону № 877);

10)

рішення контролюючого органу за результатами перевірки може бути оскаржено підприємцем у суді (стаття 21 Закону № 877).

Вище ми навели основний, але зовсім не повний перелік тих переваг, якими може скористатися підприємець під час перевірки, але тільки за умови: на перевіряючий орган мають поширюватися норми

Закону № 877.

 

На кого поширюється Закон № 877

Є органи, які погодилися з тим, що

Закон № 877 на них поширюється та однозначно виклали це у своїх листах. Деякі органи, які сумніваються та не знаходять однозначної відповіді, відповідно до норм Закону № 877 повинні підпадати під сферу його дії. Далі в таблиці наведемо список тих держорганів, на яких поширюється дія Закону № 877 , у колонці «Примітка» зазначимо номер і дату листа (іншого документа), в якому той чи інший держорган виклав своє «позитивне» або «нейтральне» ставлення до Закону № 877.

 

Орган

Примітка

Органи пожежного нагляду

Лист Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 04.10.2007 р. № 06-12091/31, а також постанова КМУ від 14.11.2007 р. № 1324, про яку йшлося вище

Держспоживстандарт (управління захисту прав споживачів)

Лист Державного комітету з питань технічного регулювання та споживчої політики від 16.10.2007 р. № 9365-1-5/16 (лист не містить прямої відповіді)

Держінспекція з охорони праці

Лист Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірського нагляду від 09.10.2007 р. № 01/02-12-2-9/7221

Державна архітектурно-будівельна інспекція України

Лист Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 23.10.2007 р. № 2/3-581 (лист чіткої відповіді не містить)

Територіальні управління головавтотрансінспекції

Лист Міністерства транспорту та зв'язку від 05.10.2007 р. № 6888/15/10-07

Територіальні інспекції праці

Лист Мінпраці від 25.10.2007 р. № 013-1636-32

Міністерство освіти та науки України

Пункти 4, 5 Порядку здійснення державного контролю за діяльністю навчальних закладів від 25.01.2008 р. № 34

Державна інспекція України з нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії

Лист Державної інспекції України з нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії від 16.10.2007 р. № 01/10-2212

Національна комісія з питань регулювання зв'язку України (НКРЗ)

Рішення НКРЗ від 07.12.2007 р. № 1012 (висновок щодо причетності до Закону № 877 непрямо випливає з цього Рішення)

Міністерство охорони навколишнього середовища (і спецпідрозділи Мінприроди)

Лист Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 26.10.2007 р. № 11682/19/10-07

Міністерство охорони здоров'я (перевіряючі органи, які йому підпорядковуються)

Лист Міністерства охорони здоров'я України від 25.10.2007 р. № 14.13/64

Міністерство України з питань надзвичайних ситуацій і захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (Державна інспекція цивільного захисту та техногенної безпеки)

Пункт 1.2 Інструкції з перевірки та оцінки готовності функціональних і територіальних підсистем єдиної системи цивільного захисту від 15.08.2007 р. № 558

 

На кого Закон № 877 не поширюється (або орган держконтролю заперечує свою причетність до Закону № 877)

З чим не доводиться сперечатися, так це зі

статтею 2 Закону № 877, в якій встановлюється сфера його дії та зазначається, на які саме перевірки цей документ не поширюється. Отже, ті відомства, яким вдалося потрапити до статті 2 Закону № 877, як і колись, перевірятимуть підприємця, користуючись власними нормативними актами з питань перевірок. І Закон цей їм — не указ.

Але є й такі органи, які прямо до

статті 2 не потрапили, однак і підкорятися Закону № 877 теж не бажають. Свою думку (часто досить спірну) про те, що Закон № 877 на них не поширюється, вони виклали у своїх листах. Тому при перевірках такі держоргани (фонди) поки що мають намір керуватися виключно власними документами, не беручи до уваги цей Закон. Однак за бажанням підприємець може відстояти свої права в суді, довівши, що відповідне відомство все ж таки має дотримуватися Закону № 877.

Далі в таблиці наведемо перелік органів держнагляду, на які

Закон № 877 не поширюється, оскільки вони потрапили до винятків за статтею 2 Закону № 877, а також тих органів (фондів), які видали листи про непричетність до Закону № 877.

 

Орган

Примітка

1

2

Державна податкова адміністрація України (ДПАУ)

Стаття 2 Закону № 877

Митні органи

Стаття 2 Закону № 877

Контрольно-ревізійне управління

Стаття 2 Закону № 877, лист Держпідприємництва від 23.10.2007 р. № 7998

Департамент контролю за виробництвом і обігом спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів ДПАУ

Стаття 2 Закону № 877

Національний банк України

Стаття 2 Закону № 877

Державна комісія з цінних паперів і фондового ринку

Стаття 2 Закону № 877

Держфінпослуг

Стаття 2 Закону № 877, лист Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 03.10.2007 р. № 11074/12-6

Антимонопольний комітет

Стаття 2 Закону № 877, лист Антимонопольного комітету від 05.10.2007 р. № 21-294/08-6479

Податкова міліція

Стаття 2 Закону № 877

Прокуратура

Стаття 2 Закону № 877

Державна служба по боротьбі з економічними злочинами

Стаття 2 Закону № 877

Державна інспекція з контролю за цінами

Лист Державної інспекції з контролю за цінами від 28.09.2007 р. № 200/7-7/2315. Зауважимо, що аргументація в листі недостатньо переконлива (контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції здійснює Антимонопольний комітет, а не Держінспекція з контролю за цінами)

Пенсійний фонд

Лист ПФУ від 26.10.2007 р. № 17123/09-10

Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності

Лист виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 12.12.2007 р. № 01-14-2696, лист Мінпраці від 08.11.2007 р. № 8426/0/14-07/020

Фонд соціального страхування на випадок безробіття (центри зайнятості)

Лист Мінпраці від 03.10.2007 р. № ДЦ-04-5708/0/6-07 (зауважимо, що в самому листі однозначної відповіді немає)

Фонд соціального страхування від нещасних випадків

Лист виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 20.12.2007 р. № 2340-07-1

Фонд захисту інвалідів

Лист Мінпраці від 22.10.2007 р. № 1/6-449

Державний комітет фінансового моніторингу

Лист Державного комітету фінансового моніторингу України від 02.10.2007 р. № 6914/0800-4

Державний комітет статистики України

Лист Державного комітету статистики України від 04.10.2007 р. № 18-16/263

Державний департамент інтелектуальної власності

Лист Державного департаменту інтелектуальної власності від 15.10.2007 р. № 16-07/4498

 

Як видно з наведеної таблиці, більшість контролюючих органів, з перевірками яких підприємці стикаються найчастіше, або не підпадають під сферу дії цього

Закону, або намагаються вийти з-під сфери його дії. Таким чином, у ситуації, що склалася сьогодні, Закон № 877 втрачає свій глобальний характер, і задум законодавця уніфікувати правила проведення перевірок практично зводиться нанівець.

Довідкова інформація (довідка)

1

Періодичність проведення перевірок суб'єктів господарювання органами пожежного нагляду залежить від того, до якого ступеня ризику належить той чи інший суб'єкт господарювання.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі