Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Літній майданчик біля кафе: чи потрібне відведення землі?

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Літній майданчик біля кафе: чи потрібне відведення землі?

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець біля свого кафе поставив декілька столиків і стільців на літній період. Чи обов’язково оформляти на ділянку під столиками проект виділення (відведення) землі? Що буде, якщо такого проекту немає?

 

ВІДПОВІДЬ. Відповідь на це запитання залежить від того, якою площею земельної ділянки користується підприємець:

1) якщо підприємець орендує (має у власності) земельну ділянку, що включає не тільки територію, на якій розташоване кафе, а й прилеглу територію, то достатньо того проекту відведення землі, який уже є (на всю ділянку), а оформляти додатковий проект відведення необхідності немає;

2) якщо ж підприємець орендує (має у власності) тільки ту ділянку, на якій розташовується його кафе, то оформити акт відведення землі для літнього майданчика потрібно. Швидше за все, саме ця ситуація має місце в нашому випадку, оскільки підприємець говорить про те, що проекту відведення землі немає. Є декілька причин для того, щоб його одержати:

— приступати до використання землі без наявності проекту виділення ділянки в натурі (на місцевості), а також без документів, що посвідчують право власності на землю, заборонено (частина 3 статті 125 ЗКУ документ 1);

— навіть наявність договору оренди твердого покриття (асфальту, тротуарної плитки тощо) не звільняє підприємця від необхідності укласти договір оренди земельної ділянки, на якій розташовано літній майданчик (аналогічну думку, щоправда, стосовно надувних батутів, висловив Держкомзем у листі від 11.07.2008 р. № 6-8-2111). У свою чергу, для того, щоб укласти договір оренди землі, спочатку потрібно визначити межі земельної ділянки, тобто знову нікуди не подітися від проекту відведення землі;

— у деяких областях місцеві ради вимагають одержати додатковий дозвіл на розміщення літнього майданчика довідка 1. Серед документів, необхідних для одержання такого дозволу, зазначено проект відведення землі. Щоправда, останнім часом з’явилася можливість працювати без дозволу на розміщення (докладніше про це у «ВД», 2008, № 11, с. 10), але в нашій ситуації це не рятує, оскільки є попередні дві причини.

Тепер про відповідальність за те, що землевідведення немає. За використання земельної ділянки без документів на неї, тобто за самовільне заняття землі, передбачено адміністративну відповідальність за статтею 531 КУпАП документ2у вигляді штрафу від 170 до 850 грн. (10 — 50 нмдг). При цьому інспектор з контролю за використанням і охороною земель відразу штраф не накладе. Він має право тільки скласти протокол про правопорушення, а питання про накладення штрафу розглядається органами держконтролю за використанням і охороною земель або головними, старшими чи обласними інспекторами таких органів (статті 2381 та 255 КУпАП).

Але це ще не все.

Крім штрафу, доведеться відшкодувати збиток за самовільне заняття земельної ділянки, розрахований за методикою, викладеною в постанові № 963 документ 3. Щоправда, якщо в підприємця є право на користування землею (наприклад, за договором міни, дарування, спадкування, купівлі-продажу або дозвіл місцевої ради на розробку проекту землевідведення тощо), але поки що немає землевідведення, Держкомзем трактує використання землі не як «самозахват землі», а як «користування землею без правовстановлюючих документів». У такому разі не потрібно відшкодовувати збиток, досить сплатити адмінштраф та виконати розпорядження інспектора, оформивши землевідведення (лист Держкомзему від 16.08.2006 р. № 14-17-4/6045).

Крім адміністративної відповідальності

за самозахоплення землі передбачена ще й кримінальна, але в цьому разі вона навряд чи буде застосовна. Проте варто взяти до відома: якщо буде доведено, що самовільне зайняття землі завдало істотного збитку (більше або дорівнює 25750 грн. (100 ПСП довідка 2), то доведеться відшкодувати збиток і сплатити штраф у сумі від 3400 до 5100 грн. (200 — 300 нмдг) — стаття 1971 ККУ документ 4, пункт 22.5 Закону № 889 документ 5.

Розшифровка нормативних посилань (документ)

1 Земельний кодекс України від 25.10.2001 р. № 2768-III.

2 Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

3 Постанова КМУ «Про затвердження методики визначення розміру збитку, завданого внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу» від 25.07.2007 р. № 963.

4 Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

5 Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

6 ДСТУ 4281:2004 «Заклади ресторанного господарства».

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Організувати відкритий майданчик для харчування можна при барах, кафе, закусочних і буфетах.

При їдальнях і кафетеріях відкривати літні майданчики заборонено (ДСТУ 4281: 2004 документ 6).

2

ПСП — податкова соціальна пільга встановлюється раз на рік у розмірі 50 % від мінімальної заробітної плати, що діє на 1 січня відповідного року (підпункт 6.1.1 Закону № 889). У 2008 році ПСП становить 257,50 грн.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі