Теми статей
Обрати теми

На замітку. Індексуємо вересневу зарплату

Редакція ВД
Новини

На замітку

 

ВАСУ вважає, що Закон № 877 на перевірки податківців не поширюється

Лист Вищого адміністративного суду України від 31.07.2008 р. № 1331/100/13-08

 

У цьому

листі ВАСУ вказує на те, що положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі — Закон № 877) щодо перевірок, які проводяться податковими органами, не застосовуються. Так, зокрема в листі стверджується, що відносини у процесі контролю за дотриманням податкового законодавства у принципі не входять до предмета регулювання Закону № 877, оскільки «…не стосуються сфери господарської діяльності, а є відносинами, що виникають у сфері управління». З такими висновками погодитися доволі складно.

На нашу думку, вагомим аргументом, що спростовує підхід ВАСУ, є

частина 3 статті 19 Господарського кодексу України, відповідно до якої держава здійснює контроль і нагляд за господарською діяльністю суб'єктів господарювання, зокрема, у сфері податкових відносин. Як бачимо, законодавець усе-таки вважає, що податкові відносини цілком є сферою, в якій держава здійснює нагляд і контроль за господарською діяльністю, тобто вони вписуються у предмет регулювання Закону № 877. Аналогічну позицію зайняв і Президент України. У його Указі «Про невідкладні заходи щодо вдосконалення державного регулювання господарської діяльності» від 09.08.2008 р. № 698/2008 Кабміну дається доручення внести у двомісячний термін на розгляд Верховної Ради України законопроекти щодо приведення законів України, у тому числі тих, які визначають порядок здійснення контролю за правильністю і своєчасністю справляння податків і зборів (обов'язкових платежів), у відповідність із Законом № 877. Очевидно, це припускає, що сфери регулювання цих актів і Закону № 877 щонайменше перетинаються. Більш того, сама ДПАУ в листі від 06.09.2007 р. № 8610/6/23-6016/1016 не заперечувала необхідності застосування податковими органами положень Закону № 877. На жаль, з урахуванням думки ВАСУ всі ці аргументи навряд чи сьогодні знайдуть підтримку в судових органах. Хоча думка ВАСУ може виявитися не вирішальною, якщо Верховний Суд України щодо поставленого запитання займе іншу правову позицію.

 

Граничний термін подання останньої декларації з ПДВ у разі анулювання реєстрації платника ПДВ

Лист ДПАУ від 28.07.2008 р. № 349/4/15-0214

 

Як випливає з

листа, у разі анулювання реєстрації платника ПДВ граничний термін для подання декларації починає відлічуватися не з дня такого анулювання, а з дня, наступного за днем закінчення місяця (кварталу), в якому ця подія відбулася (як і в загальному випадку). Наприклад, якщо місячний платник ПДВ знявся з реєстрації 15 серпня, то граничний термін подання останньої декларації припадає на 20 вересня.

Що стосується індивідуального податкового номера, то в момент подання останньої декларації такого в Реєстрі вже не буде. Із цього приводу ДПАУ в

листі указує на те, що в декларації з ПДВ за останній звітний (податковий) період необхідно зазначити свій старий індивідуальний податковий номер платника ПДВ, тобто той, який використовувався в такому періоді.

 

ДПАУ зазначає, що за бензопили, газонокосарки потрібно сплачувати збір за забруднення

Лист ДПАУ від 31.07.2008 р. № 354/4/17-0214

 

Відповідно до

пункту 2 Порядку встановлення нормативів збору за забруднення навколишнього природного середовища і стягнення цього збору, затвердженого постановою КМУ від 01.03.99 р. № 303, та пункту 1.4 Інструкції про порядок обчислення та сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища, затвердженого наказом Мінприроди та ядерної безпеки, ДПАУ від 19.07.99 р. № 162/379, збір за забруднення навколишнього природного середовища справляється, зокрема, за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення.

Об'єктом обчислення збору для таких джерел забруднення є обсяги фактично використаних видів пального, унаслідок спалювання яких утворюються забруднюючі речовини (

абз. другий п. 3.1 зазначеної Інструкції).

ДПАУ з посиланням на позицію Мінприроди вказує, що до пересувних джерел забруднення належать транспортні засоби, техніка та інші пересувні засоби й установки, які

обладнані двигунами внутрішнього згорання і працюють на бензині, дизельному паливі, гасі, стиснутому і зрідженому газах, бензогазових і газодизельних сумішах та інших альтернативних видах палива. При цьому такі механізми, як газонокосарки, ланцюгові пили і бензопили можна умовно віднести до пересувних джерел забруднення, зокрема до типу «Недорожні транспортні засоби та машини».

Виходячи з цього, на думку ДПАУ, платники повинні

сплачувати екозбір за викиди в атмосферне повітря пересувними джерелами забруднення, у тому числі за бензопили тощо, виходячи з обсягів фактично використаних видів пального. Нормативи збору для такого типу пересувних джерел установлено в таблиці 1.4 додатка 1 до Порядку № 303.

До зазначеного додамо, що детально про порядок сплати збору за забруднення ми писали у «ВД», 2008, № 8, с. 4.

 

ДПАУ підтвердила свою позицію щодо сплати хмелезбору учасниками договору комісії: сплачує тільки один

Лист ДПАУ від 23.07.2008 р. № 14782/7/21-0117

 

У «ВД», 2008, № 9, с. 12 ми писали про те, що судячи з висновків, зроблених у

листі від 19.03.2008 р. № 5359/7/21-0117, ДПАУ переглянула свою позицію щодо сплати хмелезбору учасниками договору комісії. Зокрема, погодилася, що якщо виручку від реалізації алкогольних напоїв і пива отримує на свій рахунок комітент (тобто виручка проходить повз комісіонера), то в цьому разі хмелезбір сплачує комітент (комісіонер хмелезбір не сплачує). Якщо ж виручку від реалізації алкоголю і пива отримує комісіонер, то в цьому разі хмелезбір сплачує комісіонер, а комітент вже нічого не сплачує.

У

листі № 14782/7/21-0117 ДПАУ ще раз підтвердила: сплачує хмелезбір і подає звіт або комісіонер, або комітент (залежно від того, на чий рахунок надійшла виручка). Старі листи, що зобов'язували сплачувати збір одночасно і комісіонера, і комітента (від 12.10.2006 р. № 19003/7/21-0117 і від 18.10.2006 р. № 19367/7/21-0117), відкликано.

 

Реєстрація роботодавців у Фонді захисту інвалідів може відбуватися перед поданням річного Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів

Лист Фонду соціального захисту інвалідів України від 16.05.2008 р. № 1/6-155/06

 

Як відомо, роботодавці, у тому числі фізичні особи, у яких за основним місцем роботи

працює 8 і більше осіб, повинні реєструватися у відповідних регіональних відділеннях Фонду захисту інвалідів за своїм місцезнаходженням. На це вказано у статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.91 р. № 875-XII та Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, які використовують найману працю, затвердженому постановою КМУ від 31.01.2007 р. № 70.

При цьому у своєму

листі представники Фонду вказують на те, що якщо роботодавець не зареєструвався у відповідному відділенні Фонду, але приніс Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів, то він може реєструватися безпосередньо перед поданням Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів (далі — Звіт).

Виходить, що в середині року (тільки набравши штат із восьми працівників) підприємець може не реєструватися.

У

листі також порушено питання про адміністративну відповідальність роботодавця у вигляді штрафу згідно зі статтею 1881 КУпАП в розмірі від 170 до 340 грн. У листі зазначається, що цей штраф накладається в разі:

невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Штраф загрожує посадовій особі, яка користується правом приймати на роботу і звільняти з роботи, або на фізичну особу, яка використовує найману працю;

неподання Фонду Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за формою № 10-ПI. Штраф накладається на посадову особу, яка зобов'язана подавати звіт.

Звідси можна зробити висновок, що фізособи — підприємці не можуть бути покарані за неподання Звіту. Зрештою, саме на це наводять міркування, викладені в

листі. Хоча із самого тексту ст. 1881 КУпАП це явно не випливає.

Нагадаємо також, що в

листі Мін’юсту від 03.11.2006 р. № 22-48-548 наводиться думка, що підприємці можуть вважатися посадовими особами, якщо є роботодавцями (див. «ВД», 2007, № 3, с. 3).

Зауважимо також, що

несвоєчасної реєстрації у Фонді захисту інвалідів згаданий вище адміністративний штраф не стосується .

 

Чи повинні підприємці дотримуватися норм Генеральної угоди і встановлювати зарплату працівникам не нижче 120 % від мінімального розміру?

Лист Міністерства праці та соціальної політики України від 04.07.2008 р. № 435/13/84-08

 

Згідно зі

статтею 11 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР мінімальні розміри ставок (окладів) заробітної плати, як мінімальні гарантії в оплаті праці, визначаються Генеральною угодою. На сьогодні діє Генеральна угода на 2008 — 2009 роки. Згідно з пунктом 2.8 розділу II «Оплата праці» цієї Угоди на період до введення розміру мінімальної заробітної плати на рівні прожиткового мінімуму для працездатної особи мінімальна тарифна ставка робочого I розряду у виробничій сфері до 1 січня 2009 року встановлюється в розмірі 120 % мінімальної заробітної плати.

Виникає запитання: чи повинні підприємці дотримуватися норм

Генеральної угоди і встановлювати заробітну плату для своїх працівників у розмірі не нижче 120 % мінімальної заробітної плати? Питання це довго залишалося спірним, докладніше про це ми писали у «ВД», 2008, № 12, с. 33.

У згаданому вище

листі Мінпраці висловило свою думку з приводу застосування норм Генеральної угоди роботодавцями.

Мінпраці вважає, що норми

Генугоди є обов'язковими при укладенні колективних договорів тільки для тих роботодавців, представники яких брали участь у підписанні Генугоди або згодом приєдналися до неї. Якщо ж роботодавцем при укладенні Угоди не були представлені уповноважені представники з боку власника і з боку профспілки, то положення Генугоди не є обов'язковими. Проте ніщо не забороняє їх врахувати сторонами при укладенні трудового договору.

Слід зазначити, що раніше Мінпраці в

спільному листі з Федерацією професійних спілок України від 07.02.2008 р. № 013-0184-01 № 07/01-16/275 указувало на обов'язковість застосування норм Генугоди, зокрема щодо встановлення в колдоговорах мінімального розміру тарифної ставки робітника першого розряду на рівні 120 % розміру мінімальної заробітної плати, всіма роботодавцями.

Тому, очевидно, дискусія про застосування

Генугоди не вичерпана. Але все-таки листом, що коментується, можна озброїтися роботодавцям на випадок перевірки інспекцією з праці.

 

Обмеження суми лікарняних розміром мінзарплати не діє з 22 травня 2008 року

Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 18.07.2008 р. № 01-43-1524

 

У

листі йдеться про наслідки для розрахунку лікарняних прийняття Конституційним Судом України Рішення від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 (далі — Рішення КСУ).

Нагадаємо, що ним були визнані неконституційними зміни, унесені з початку цього року

Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 р. № 107-IV до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, пов’язаними з похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-ІІІ (далі — Закон № 2240).

Далі було прийнято

Закон України від 03.06.2008 р. № 309-VI, яким були відновлені багато, але далеко не всі зміни, унесені до Закону № 2240 (див. «ВД», 2008, № 12, с. 41). Як зазначається в листі № 01-43-1524, з 22 травня 2008 року (дати прийняття Рішення КСУ) суми допомоги по тимчасовій непрацездатності, вагітності та пологах для осіб, які сплачують страхові внески менше 6 повних календарних місяців протягом останніх 12 календарних місяців перед настанням страхового випадку, не обмежуються розміром мінімальної заробітної плати. Зверніть увагу, що при вирішенні питань з перехідними лікарняними слід орієнтуватися на дату настання страхового випадку.

Зауважимо, що за страховими випадками, які настали 22 травня 2008 року і пізніше, знято річний строк давності для звернення за допомогою, тобто при зверненні за допомогою і після закінчення 12 календарних місяців із дня поновлення працездатності тощо лікарняний має оплачуватися. Про це йшлося в

листі Мінпраці від 05.06.2008 р. № 295/020/99-08 (див. «ВД», 2008, № 14, с. 2).

 

Унесено зміни до Порядку декларування зміни цін на продтовари

Постанова КМУ від 06.08.2008 р. № 709 «Про внесення змін до Порядку декларування зміни оптово-відпускних цін на продовольчі товари»

 

Змінився перелік продтоварів, ціни на які підлягають декларуванню.

Тепер він включає: борошно пшеничне вищого, першого і другого сорту, борошно житнє обдирне, яловичину, свинину, м'ясо птиці (тушка), ковбасні вироби варені, крім вищого сорту, молоко коров'яче питне з вмістом жиру до 2,5 %, сир кисломолочний з вмістом жиру до 9 %, сметану з вмістом жиру до 20 %, масло вершкове з вмістом жиру до 72,5 %, яйця курячі, цукор-пісок, олію соняшникову.

Виробники продтоварів при зміні оптово-відпускних цін на додаток до існуючого переліку документів повинні подати до органів Держцінінспекції:

— довідку про обсяги виробництва продтоварів за минулий рік і відповідний період поточного року;

— стандарти, нормативи, технологічні регламенти з виробництва продтоварів;

— копії договорів, пов'язаних з виробництвом продтоварів, укладених з іншими суб'єктами господарювання.

Реалізатори продтоварів додатково подають до органів Держцінінспекції копії договорів, пов'язаних з реалізацією продтоварів, укладених з іншими суб'єктами господарювання.

Документи подаються виробниками продтоварів не пізніше ніж за 10 робочих днів, реалізаторами — не пізніше ніж за 3 робочі дні до введення змінених цін.

Письмові висновки надаються органами Держцінінспекції виробникам продтоварів у 7-денний термін, реалізаторам — у 2-денний термін.

Затверджено

окремі форми декларації зміни оптово-відпускних цін для виробників і реалізаторів.

 

Свідоцтва про держреєстрацію старого зразка — діють

Лист Держомпідприємництва України від 26.05.2008 р. № 4398

 

Закон про держреєстрацію

передбачав заміну раніше виданих свідоцтв про держреєстрацію на свідоцтва єдиного зразка протягом 2004 — 2005 років.

Держкомпідприємництва зазначає, що

заміна свідоцтв триває і зараз, а Свідоцтво про держреєстрацію старого зразка не втрачає своєї юридичної сили (дійсне й на сьогодні).

Також зазначено, що

за невключення відомостей до Єдиного держреєстру санкції для суб'єктів господарювання не передбачені. Разом з тим невнесені відомості не можуть бути використані у спорі з третьою особою.

 

Затверджено нову форму статзвітності № 1-ФО для фізичних осіб — підприємців, виробників продукції харчової промисловості

Наказ Держкомстату України від 17.07.2008 р. № 243 «Про затвердження форми державного статистичного спостереження № 1-ФО (одноразова) «Обстеження діяльності підприємців — фізичних осіб, виробників продукції харчової промисловості»

 

За підсумками 2008 року

(у 2009 році) фізичні особи — підприємці, що займаються виробництвом продукції у харчовій промисловості, повинні подавати до органів статистики нову форму державного статистичного спостереження № 1-ФО (одноразова) «Обстеження діяльності підприємців — фізичних осіб, виробників продукції харчової промисловості».

 

Новий національний стандарт щодо загальних правил маркування харчових продуктів для споживачів

Наказ Держспоживстандарту України від 04.08.2008 р. № 267 «Про затвердження національного стандарту і скасування нормативного документа»

 

З 1 листопада 2008 року пробному стандарту ДСТУ-П 4518:2006 надається статус національного стандарту із заміною позначення «ДСТУ-П» на «ДСТУ» і назви стандарту: ДСТУ 4518:2008 «Продукти харчові. Маркування для споживачів. Загальні правила».

Стандарт ДСТУ-П 4518:2006 «Продукти харчові. Споживче маркування. Загальні правила», на заміну якого затверджено новий національний стандарт, з 1 листопада 2008 року скасовується.

 

Липневий індекс — 99,5 %. Індексуємо вересневу зарплату

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 07.08.2008 р. № 144)

 

Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у липні склав 99,5 %. З урахуванням цієї обставини наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації вересневої заробітної плати найманих працівників підприємця у 2008 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення була більше суми індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної нижче таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

вересень 2008 року (у межах прожиткового мінімуму — у вересні 649 грн.). Зверніть увагу: для індексації заробітної плати за інші місяці (не за вересень 2008 року) індекси з таблиці не можуть бути використані.

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

Не підвищувалася з лютого 2003 року

94,7

2003 рік

Березень

92,6

Квітень

91,3

Травень

91,3

Червень

91,1

Липень

91,3

Серпень

94,6

Вересень

93,4

Жовтень

90,9

Листопад

87,4

Грудень

84,6

2004 рік

Січень

82,1

Лютий

81,3

Березень

80,6

Квітень

79,4

Травень

78,1

Червень

76,9

Липень

76,9

Серпень

77,1

Вересень

74,8

Жовтень

71,0

Листопад

68,3

Грудень

64,4

2005 рік

 

Січень

61,6

Лютий

60,1

Березень

57,5

Квітень

56,5

Травень

55,5

Червень

54,6

Липень

54,2

Серпень

54,2

Вересень

53,5

Жовтень

52,2

Листопад

50,4

Грудень

49,0

2006 рік

Січень

47,3

Лютий

44,7

Березень

45,1

Квітень

45,7

Травень

45,0

Червень

44,8

Липень

43,5

Серпень

43,5

Вересень

40,7

Жовтень

37,2

Листопад

34,7

Грудень

33,5

2007 рік

Січень

32,9

Лютий

32,1

Березень

31,8

Квітень

31,8

Травень

31,0

Червень

28,2

Липень

26,5

Серпень

25,7

Вересень

23,0

Жовтень

19,5

Листопад

17,0

Грудень

14,6

2008 рік

Січень

11,3

Лютий

8,4

Березень

4,4

Квітень

1,3

Травень

Не індексується

Червень

Не індексується

Липень

Не індексується

Серпень

Не індексується

Вересень

Не індексується

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі