Теми статей
Обрати теми

Куточок покупця: тільки те, що необхідне!

Редакція ВД
Стаття

Куточок покупця: тільки те, що необхідне!

 

Жодна перевірка, що проводиться органами із захисту прав споживачів, не залишить без уваги куточок покупця. Дуже вже люблять перевіряючі заявити про те, що в куточку, мовляв, якогось документа бракує. А що ж все-таки там має бути? Як оформити куточок покупця й уникнути при цьому всіх претензій до нього? Відповідь на це запитання — у сьогоднішній публікації.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про захист прав споживачів

— Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Закон про дорожній рух

— Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про транспорт

— Закон України «Про транспорт» від 10.11.94 р. № 232/94-ВР.

Закон про автотранспорт

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Указ № 761

— Указ Президента України «Про впорядкування механізму сплати ринкового збору» від 28.06.99 р. № 761/99.

Декрет № 56-93

— Декрет КМУ «Про місцеві податки і збори» від 20.05.93 р. № 56-93.

Постанова № 576

— постанова КМУ «Про затвердження переліку послуг, які належать до побутових і підлягають патентуванню» від 27.04.98 р. № 576.

Порядок № 833

— Порядок здійснення торговельної діяльності і правила торговельного обслуговування населення, затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.

Правила № 313

— Правила побутового обслуговування населення, затверджені постановою КМУ від 16.05.94 р. № 313.

Правила № 854

— Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями, затверджені постановою КМУ від 30.07.96 р. № 854.

Правила № 460

— Правила роздрібної торгівлі ювелірними та іншими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного походження і напівдорогоцінного каміння, затверджені постановою КМУ від 25.03.99 р. № 460.

Правила № 997

— Правила торгівлі в розстрочку, затверджені постановою КМУ від 01.07.98 р. № 997.

Правила № 1209

— Правила роздрібної торгівлі, прокату зразків аудіовізуальних творів, фонограм, відеограм, комп’ютерних програм, баз даних, затверджені постановою КМУ від 04.11.97 р. № 1209.

Правила № 1442

— Правила роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затверджені постановою КМУ від 20.12.97 р. № 1442.

Ліцензійні умови № 111/55

— Ліцензійні умови здійснення туроператорської та турагентської діяльності, затверджені наказом Держкомпідприємництва, Міністерства культури і туризму України від 11.09.2007 р. № 111/55.

Ліцензійні умови № 3/8

— Ліцензійні умови здійснення господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової, роздрібної торгівлі лікарськими засобами, затверджені наказом Держкомпідприємництва, Міністерства охорони здоров’я України від 12.01.2001 р. № 3/8.

Перелік № 28

— Перелік продукції, яка підлягає обов’язковій сертифікації в Україні, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання і споживчої політики від 01.02.2005 р. № 28.

Правила № 19

— Правила користування готелями та аналогічними засобами розміщення і надання готельних послуг, затверджені наказом Державної туристичної адміністрації України від 16.03.2004 р. № 19.

Правила № 792

— Правила надання послуг після технічного обслуговування і ремонту автомобільних транспортних засобів, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 1.11.2002 р. № 792.

Правила № 527

— Правила пожежної безпеки для підприємств і організацій автомобільного транспорту України, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 21.12.98 р. № 527.

Правила № 103

— Правила продажу товарів на замовлення і поза торговими або офісними приміщеннями, затверджені наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 р. № 103.

Правила № 228

— Правила роздрібної торгівлі транспортними засобами та номерними агрегатами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 31.07.2002 р. № 228.

Правила № 322/795

— Правила торгівлі антикварними речами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством культури і мистецтв України від 29.12.2001 р. № 322/795.

Правила № 678

— Правила комісійної торгівлі ювелірними виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного походження і напівдорогоцінного каміння, затверджені наказом Міністерства фінансів України від 27.10.2004 р. № 678.

Правила торгівлі непродовольчими товарами

— Правила роздрібної торгівлі непродовольчими товарами, затверджені наказом Міністерства економіки України від 19.04.2007 р. № 104.

Правила № 23

— Ветеринарно-санітарні правила для ринків, затверджені наказом Головного державного інспектора ветеринарної медицини України від 04.06.96 р. № 23.

Правила № 57/188/84/105

— Правила торгівлі на ринках, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства внутрішніх справ України, ДПАУ, Державного комітету стандартизації, метрології та сертифікації України від 26.02.2002 р. № 57/188/84/105.

Правила № 218

— Правила роздрібної торгівлі тютюновими виробами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 24.07.2002 р. № 218.

Правила № 344

— Правила роздрібної торгівлі картоплею та плодоовочевою продукцією, затверджені наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 08.07.97 р. № 344.

Правила торгівлі продовольчими товарами

— Правила роздрібної торгівлі продовольчими товарами, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 11.07.2003 р. № 185.

Правила № 219

— Правила роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства, затверджені наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 24.07.2002 р. № 219.

Порядок № 599

— Порядок видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.10.99 р. № 599.

Положення № 225

— Положення про Державний комітет України з питань технічного регулювання і споживчої політики, затверджене Указом Президента України від 18.03.2003 р. № 225/2003.

Інструкція № 349

— Інструкція про Книгу відгуків і пропозицій на підприємствах роздрібної торгівлі та в закладах ресторанного господарства, затверджена наказом Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 24.06.96 р. № 349.

Інструкція про послуги хімчистки

— Інструкція щодо надання послуг хімічного чищення і фарбування (перефарбування) виробів, затверджена наказом Української спілки об’єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення від 27.08.2000 р. № 20.

Інструкція про послуги прання

— Інструкція щодо надання послуг прання білизни, затверджена наказом Української спілки об’єднань, підприємств і організацій побутового обслуговування населення від 27.08.2000 р. № 20.

 

Навіщо потрібен куточок?

У куточок покупця, як правило, рідко заглядають самі покупці. Не дуже він цікавий і продавцеві. Але правила здійснення торговельної діяльності вимагають його наявність (

пункт 10 Порядку № 833), отож, без куточка — ніяк.

За порушення правил торгівлі, зокрема, за відсутність або неправильне оформлення куточка, підприємцю загрожує

адмінштраф за статтею 155 КУпАП в розмірі від 17 до 170 грн. (1 — 10 нмдг), при повторному протягом року порушенні — від 85 до 459 грн. (5 — 27 нмдг). А сплачувати штрафи нікому не хочеться. Ось тому потрібно обзавестися куточком покупця, правильно його оформивши.

 

Що має розміщуватися в куточку покупця?

У куточку покупця має міститися Книга відгуків і пропозицій, а також деякі інші документи та інформація, зміст якої відрізняється залежно від того, в якій сфері працює підприємець: у сфері торгівлі, у сфері послуг чи ресторанного господарства. Тому розповімо про різні куточки по черзі.

 

Куточок покупця в торгівлі та закладах ресторанного господарства

Перелік документів, які

обов’язково потрібно розмістити в куточку, зазначено в пункті 10 Порядку № 833 (поширюється як на роздрібних торговців, так і на підприємців, які працюють у сфері громадського харчування). При цьому важливо пам’ятати ще й про ті документи, які поміщати в куточок необов’язково, але мати все одно потрібно, щоб пред’явити на вимогу покупців чи перевіряючих.

Інформацію про те, які документи обов’язково мають бути в куточку і які повинні бути пред’явлені на вимогу покупців або перевіряючих, наведемо в таблиці.

 

Основні документи

Документи, які обов’язково мають бути в куточку покупця

Документи, які потрібно виставити на доступному для огляду місці (необов’язково в куточку покупця)

Документи, які досить мати і пред’явити на вимогу покупців або перевіряючих, їх необов’язково виставляти в торговельному залі

Нормативно-правовий акт

— Інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу; — Книга відгуків і пропозицій; — адреси і номери телефонів органів, які забезпечують захист прав споживачів

— Копія ліцензії на право торгівлі (якщо діяльність підлягає ліцензуванню); — копія торгового патенту (якщо діяльність підлягає патентуванню)

— Порядок № 833; — Закон про захист прав споживачів; — санітарні норми; — ветеринарні документи; — правила продажу тих товарів, якими торгує продавець (досить просто мати в наявності, якщо в самих правилах не застережено, що їх обов’язково потрібно помістити в куточку покупця); — для єдиноподатників: Свідоцтво про сплату єдиного податку і довідки про трудові відносини з найманими працівниками

Пункт 10 Порядку № 833, пункт 5 Порядку № 599

 

Зупинимося на цих документах докладніше.

Інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу (підприємця) — це копія Свідоцтва про держреєстрацію підприємця.

Форму

Книги відгуків і пропозицій наведено в Інструкції № 349. Саму Книгу можна придбати вже готову, а можна роздрукувати самому. У другому випадку на перших аркушах Книги потрібно помістити повний текст Інструкції № 349, а також адреси й номери телефонів місцевих органів Держспоживстандарту. Потім Книгу потрібно прошнурувати, пронумерувати і підписати, якщо в підприємця є печатка — завірити її печаткою. До речі, якщо об’єкт торгівлі має декілька відділів, то в кожному відділі має бути своя Книга відгуків. Повністю заповнена Книга повинна зберігатися не менше одного року.

Тепер про телефони

органів із захисту прав споживачів . Відповідно до частини 3 статті 5 Закону про захист прав споживачів права споживачів захищають: спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи та установи, що здійснюють державний санітарно-епідеміологічний нагляд, інші органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування згідно із законодавством, а також суди. Перелік чималий. Проте згідно з Положенням № 225 органи виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів та його територіальні органи є спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері захисту прав споживачів. Тому радимо, у першу чергу, навести інформацію про органи Держспоживстандарту, а далі — уже на розсуд підприємця.

Вище ми перерахували основний список документів, які мають бути в куточку покупця. Водночас

для деяких видів торгівлі в куточку покупця потрібно розмістити й інші документи. Які? Вони зазначені у спеціальних правилах продажу окремих груп товарів. Перевірити, чи немає яких-небудь додаткових вимог до вашого куточка, допоможе наведена нижче таблиця.

 

Додаткові документи

Вид роздрібної торгівлі

Документи, які обов’язково потрібно помістити в куточок покупця

Документи, які потрібно виставити на доступному для огляду місці (необов’язково в куточку покупця)

Документи, які досить мати і пред’явити на вимогу покупців або перевіряючих, їх необов’язково виставляти в торговельному залі

Нормативно-правовий акт

1

2

3

4

5

Ресторанне господарство довідка 1

Наочна інформація про розташування місць куріння та про шкоду куріння для здоров’я людини

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Підпункти 3.10, 3.12 Правил № 219

Продаж продуктів харчування

Витяг із Правил торгівлі продовольчими товарами. Правда, не конкретизовано, які саме витяги потрібно виставити, тому підприємець вирішує це питання на свій розсуд. Зрозуміло, логічно показати ті витяги, які стосуються товару, що продається

Додаткових вимог немає

Документи, що підтверджують якість, безпеку і ціну товару

Пункти 15, 19 Правил торгівлі продовольчими товарами

Продаж картоплі та плодоовочевих продуктів

Витяги з Правил № 344. Які саме витяги, не зазначено, отже, на розсуд підприємця

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Пункт 22 Правил № 344

Продаж алкогольних напоїв

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Сертифікати відповідності, документи, що підтверджують якість і ціну товару

Пункт 6 Правил № 854

Продаж тютюнових виробів

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Документи, що підтверджують якість і ціну товару

Пункт 6 Правил № 218

Торгівля на ринку (щодо підприємців — власників ринку)

 

Куточок не потрібний, оскільки ринок не є торговельним об’єктом з погляду Порядку № 833

 

На доступному для огляду місці на спеціально обладнаному стенді: — копія Свідоцтва про реєстрацію ринку як суб’єкта підприємницької діяльності;

— копія Правил № 57/188/84/105; — витяги із Закону про захист прав споживачів і Закону про РРО; — витяги з нормативно-правових актів про відповідальність за несплату ринкового збору (статті 4, 22 Декрету № 56-93, пункт 5 Указу № 761); — ставки ринкового збору; — тарифи оплати послуг і правила їх надання; — ветеринарно-санітарні правила для ринків (Правила № 23); — перелік продукції, яка підлягає обов’язковій сертифікації в Україні (Перелік № 28) відповідно до спеціалізації ринку; — адреси і номери телефонів органів Держспоживстандарту, органів, що контролюють якість і безпеку товарів та засобів вимірювальної техніки; — місцезнаходження і номер телефону суб’єкта господарювання; — місцезнаходження Книги відгуків і пропозицій

Висновок лабораторії ветеринарно-санітарної експертизи про відповідність продукції ветеринарно-санітарним нормам

 

Пункти 8, 26 Правил № 57/ 188/84/105

 

Продаж непродовольчих товарів

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

пункт 41 Правил торгівлі непродовольчими товарами

Продаж ювелірних виробів

 

— Правила № 460 (повний текст); — інформація про встановлені в Україні проби для виробів з дорогоцінних металів; — порядок експертизи дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного походження і напівдорогоцінного каміння;

— зображення державних пробірних клейм України;

— витяг зі статті 14 Закону про захист прав споживачів

Додаткових вимог немає

 

Документ, що підтверджує ціну товару довідка 2

 

Пункти 6, 14 Правил № 460

 

Комісійна торгівля ювелірними виробами

Додаткових вимог немає, але краще орієнтуватися на вимоги, установлені для торгівлі ювелірними виробами

На доступному для огляду місці в торговельному приміщенні: — Правила № 678 (повний текст); — копія ліцензії МФУ на здійснення діяльності з торгівлі ювелірними виробами з дорогоцінних металів і каміння; — інформація про встановлені в Україні проби для виробів з дорогоцінних металів; — зображення державних пробірних клейм України; — витяг зі статті 14 Закону про захист прав споживачів; — перелік і тарифи послуг, які надаються покупцеві

Додаткових вимог немає

Підпункти 1.5, 1.19 Правил № 678

Продаж антикваріату

Правила № 322/795 (повний текст)

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Підпункт 11.1 Правил № 322/795

Продаж автотранспортних засобів

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Підпункт 1.16 Правил № 228

Продаж товару на замовлення або поза торговельними чи офісними приміщеннями

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Документи, що підтверджують якість, безпеку і ціну товару

Підпункти 1.4, 1.19 Правил № 103

Продаж лікарських препаратів в аптеках

Додаткових вимог немає

У торговельному залі: — копію ліцензії; — інформацію про особливості продажу окремих видів лікарських засобів; — адреса і номер телефону органу держконтролю за якістю лікарських засобів

Додаткових вимог немає

Підпункт 2.2.3.7 Ліцензійних умов № 3/8

Продаж нафтопродуктів (зокрема, АЗС)

— Правила № 1442; — порядок обміну неякісних товарів (витяг із Закону про захист прав споживачів); — протипожежні норми і правила (Правила № 527)

Додаткових вимог немає

Супровідні документи із зазначенням реєстраційного номера сертифіката відповідності або свідоцтва про відповідність та/або декларації про відповідність, якщо це встановлено технічним регламентом з підтвердження відповідності виду продукції

Пункти 15, 32 Правил № 1442

Продаж і прокат аудіо- та відеодисків, комп’ютерних програм, баз даних

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Додаткових вимог немає

Правила № 1209

Торгівля в розстрочку

Додаткових вимог немає

На видному місці: — орієнтовний перелік товарів, які рекомендуються до продажу в розстрочку; — інформація про загальні умови укладення, виконання і розірвання договору; — розмір відсотків, належних продавцю; — порядок заміни неякісних товарів

Додаткових вимог немає

Пункт 21 Правил № 997

 

Отже,

загальнообов’язкові документи плюс додаткові (у разі необхідності) — це той мінімум, за наявності якого до куточка покупця жодних претензій пред’явити неможливо. Вимагати наявності будь-яких інших документів або інформації у перевіряючих підстав немає.

 

Куточок покупця у сфері послуг

При наданні послуг підприємець теж повинен мати куточок покупця. Документи, які потрібно туди помістити, залежать від того, який вид послуг надається.

1. Побутові послуги

(ремонт, послуги перукарень, послуги фотоцентрів, прокат аудіо- і відеокасет, CD-дисків тощо — повний перелік таких послуг визначено в постанові № 576). Суб’єкт господарювання, який надає побутові послуги, зобов’язаний у приміщенні, де проводить прийом/видачу замовлень, на видному місці розташувати (пункт 7 Правил № 313):

Правила № 313;

— витяги із

Закону про захист прав споживачів у частині надання послуг довідка 3;

— перелік побутових послуг, що надаються;

— повне найменування виконавця, його адреса, номери телефонів, прізвище, ім’я та по батькові власника;

— копії свідоцтв про державну реєстрацію, сертифікатів відповідності на послуги, які підлягають обов’язковій сертифікації;

— копії патентів, якщо діяльність підлягає патентуванню;

— копії ліцензій за видами послуг, якщо діяльність підлягає ліцензуванню;

— зразки матеріалів і затверджених в установленому порядку виробів;

— ціни і тарифи на послуги, матеріали та вироби;

— перелік нормативно-технічних документів, вимогам яких мають відповідати послуги;

— гарантійні зобов’язання виконавця;

— інформація про працівників, які обслуговують замовників;

— номери телефонів місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів Держспоживстандарту;

— перелік категорій громадян, які користуються пільгами в отриманні побутових послуг;

— Книгу відгуків і пропозицій.

Це основні документи. Але, крім них,

при наданні послуг з прання білизни, хімчистки або ремонту автомобілів законодавство висуває низку додаткових вимог, тобто додатково до перелічених вище документів на видному місці потрібно помістити:

1) прання білизни

— перелік допустимих прихованих дефектів після прання, інформацію про встановлені рівні зносу виробів та їх характеристику (підпункт 2.2 Інструкції про послуги прання);

2) хімчистка і перефарбування

— інформація про умови, за яких вироби в обробку не приймаються, перелік допустимих прихованих дефектів після хімчистки або перефарбовування, дані про встановлені рівні зносу виробів та їх характеристику (підпункт 2.2 Інструкції про послуги хімчистки);

3) СТО

(техобслуговування і ремонт автотранспортних засобів):

Правила № 792;

— інформацію про послуги, які надаються, з визначенням їх трудомісткості і вартості (ця інформація може зберігатися окремо на паперових носіях або в пам’яті комп’ютерів);

— зразки договорів з доповненнями, наряди-замовлення, які оформляються виконавцем за згодою замовника;

— порядок пред’явлення і задоволення претензій;

Закон про дорожній рух, Закон про транспорт, Закон про автотранспорт, Закон про захист прав споживачів;

— режим роботи;

— номери телефонів органів виконавчої влади, Державтоінспекції, територіальних органів Держспоживстандарту;

— зразки оформлення документів

(пункт 3 Правил № 792).

Вимагати наявність на доступному для огляду місці інших документів або інформації, крім перерахованих, перевіряючі не мають права.

2. Готельні послуги

(розміщення клієнта для тимчасового проживання в готелі, а також інша діяльність, пов’язана з розміщенням і тимчасовим проживанням). Суб’єкт господарювання, який надає готельні послуги, зобов’язаний у приміщенні, де проводить оформлення клієнтів, на видному місці розташувати (підпункт 2.2 Правил № 19):

— перелік нормативних документів, вимогам яких мають відповідати готельні послуги;

Правила № 19;

— Свідоцтво про присвоєння готелю категорії (якщо вона присвоєна);

— копію сертифіката на послуги, які підлягають обов’язковій сертифікації;

— копію ліцензії, якщо цей вид діяльності підлягає ліцензуванню;

— ціну номера (місця в номері);

— перелік основних послуг, які входять до ціни номера (місця в номері);

— перелік і ціну додаткових послуг, які надаються за окрему плату;

— відомості про форму і порядок оплати послуг;

— перелік категорій осіб, які мають право на отримання пільг, а також перелік пільг відповідно до законодавства;

— відомості про роботу розташованих у готелі закладів громадського харчування, торгівлі, зв’язку, побутового обслуговування тощо. У разі їх відсутності — дані про місцезнаходження і режим роботи найближчих до готелю підприємств харчування, зв’язку та побутового обслуговування;

— відомості про органи, які здійснюють захист прав споживачів.

Вимагати наявності на доступному для огляду місці інших документів або інформації, крім перелічених, перевіряючі не мають права.

3. Туристичні послуги.

На видному для туриста місці слід розмістити такі документи (підпункт 3.1.2 Ліцензійних умов № 111/55):

— копію ліцензії;

— копію Свідоцтва про державну реєстрацію;

— копію довідки банківської або іншої кредитної установи про підтвердження фінансового забезпечення відповідальності підприємця;

— відомості про працівників: прізвище, ім’я, по батькові керівника, його заступників, головного бухгалтера, менеджерів;

— Книгу відгуків і пропозицій громадян;

Ліцензійні умови № 111/55;

— адреси і номери телефонів центрального та місцевого органів виконавчої влади у галузі туризму, територіального управління у справах захисту прав споживачів;

— перелік номерів телефонів, факсів підприємця.

Зверніть увагу: ніяких схем маршрутів, розкладів поїздів та іншої інформації, не застереженої в

підпункті 3.1.2 Ліцензійних умов № 111/55 , розміщувати на доступному для огляду місці немає потреби, тому вимоги її наявності з боку перевіряючих — незаконні.

От і всі основні моменти, на які слід звернути увагу, оформляючи куточок покупця. Сподіваємося, наведена інформація стане вам у нагоді.

 

Висновки

Куточок покупця — неодмінний атрибут при здійсненні не тільки роздрібної торгівлі, а й наданні послуг, і роботі у сфері ресторанного господарства

(за його відсутність передбачено адмінштраф у розмірі від 17 до 170 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 85 до 459 грн.).

Куточок в обов’язковому порядку повинен містити:

Книгу відгуків і пропозицій, найменування продавця (Свідоцтво про його держреєстрацію), адреси і номери телефонів державних органів, що забезпечують захист прав споживачів.

Додатково до обов’язкових документів

при здійсненні окремих видів торгівлі (послуг) у куточку покупця необхідно помістити й деякі інші.

Довідкова інформація (довідка)

1

Унаслідок того, що діяльність у сфері ресторанного господарства включає продаж продуктів харчування, а також може передбачати торгівлю алкогольними напоями або тютюновими виробами, додатково до зазначених документів потрібно звернути увагу на вимоги до куточка у зв’язку з реалізацією продуктів харчування, алкоголю, тютюну тощо.

2

Такими документами можуть бути: договори, рахунки-фактури, накладні тощо

3 Наприклад,

статті 10, 12, 15, 16, 20, 21, 23 Закону про захист прав споживачів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі