Поштова скринька. Як працювати з супермаркетами підприємцю на загальній системі

Редакція ВД
Власне Діло Квітень, 2009/№ 7
В обраному У обране
Друк
Відповідь на запитання

Як працювати з супермаркетами підприємцю на загальній системі

 

ЗАПИТАННЯ. Приватний підприємець у IV кварталі 2008 року перейшов з єдиного податку на загальну систему (був і залишається платником ПДВ). У зв’язку з переходом на загальну систему у нього виникли такі запитання:

— чи не «згоряють» ті витрати, які було понесено ще в період роботи на єдиному податку, а дохід за ними отримано вже на загальній системі;

— що робити, коли при роботі з супермаркетами витрати оплачуються в одному періоді, а пов’язані з ними доходи надходять лише через три місяці, а то й пізніше;

— яким чином можна пов’язати витрати з доходом, якщо супермаркети перераховують грошові кошти лише після реалізації окремими сумами, не закриваючи цілі витратні накладні (тому не зрозуміло, які саме накладні закриваються). Як у цьому випадку заповнити декларацію, а також вести облік.

 

ВІДПОВІДЬ. Відповідь на перші два запитання однакова: витрати не «згоряють», їх можна обліковувати. Пояснюється це так: відповідно до статті 13 Декрету № 13-92 підприємець для цілей оподаткування має право зменшити дохід на витрати, які:

а) зазначено у статті 5 або 8 Закону про податок на прибуток (придбання товару відноситься до витрат згідно з підпунктом 5.2.1 цього Закону );

б)

дійсно понесено (є документ про оплату);

в) пов’язані з отриманим доходом

, тобто вже надійшов дохід від продажу такого товару.

При цьому

Інструкція № 12 (додаток 7) уточнює: «<...> виключно факт отримання доходу може бути підставою для включення до валових витрат звітного періоду не всіх поспіль витрат, а лише тієї їх частині, яка прямо цьому доходу відповідає».

Ось і всі обмеження, які зазначено в законодавстві.

Жодних інших умов для того, щоб обліковувати витрати, виконувати не потрібно. Тому на дату отримання оплати від супермаркету витрати обліковувати можна незалежно від того, що товари було:

— придбано в минулих кварталах або навіть протягом минулих років;

— оплачено в період роботи на єдиному податку;

— відвантажено на єдиному податку.

Зауваження щодо ПДВ: у принципі, тут усе відбуватиметься у звичайному режимі, оскільки підприємець був і залишається платником цього податку. Єдина особливість — на загальній системі можливо доведеться застосовувати місячний звітний період, тобто

сплачувати ПДВ і подавати ПДВ-декларацію щомісячно довідка 1.

Тепер перейдемо до обліку. Оскільки в підприємця дуже багато операцій з супермаркетом, і визначитися, за який саме товар у конкретний момент надійшли гроші, практично неможливо, можна діяти так:

1)

до Книги ф. № 10 записувати витрати (на купівлю товару) у момент перерахування грошей постачальникам, тобто на дату оплати товару;

2)

після закінчення кварталу підбивати підсумки виручки та витрат і якщо виявиться, що підсумок витрат:

менше підсумку виручки, то у Книзі ф. № 10 (і в Декларації) можна зазначити все, як є: дохід, який дорівнює підсумку у Книзі ф. № 10 за графою «Виручка», а витрати, що дорівнюють підсумку за графою «Витрати»;

перевищує підсумок виручки, у Книзі ф. № 10 і в Декларації витрати слід зазначати в сумі, що дорівнює доходу (оскільки фізична особа — підприємець не має права відображати збитки). Причому витрати, які залишилися неврахованими в одному кварталі («надлишок» витрат), можна врахувати в наступному, якщо в той період доходу буде достатньо довідка 2.

 

Документи консультації

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Інструкція № 12

— Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ГДПІУ від 21.04.93 р. № 12.

Довідкова інформація (довідка)

1 Якщо в підприємця

за якийсь період з 12 місячних податкових періодів, що минули, обсяг оподатковуваних операцій не перевищить 300 тис. грн., він, перебуваючи на загальній системі, може застосовувати квартальний звітний період щодо ПДВ. Але для цього слід було разом з декларацією з ПДВ за останній звітний період щодо ПДВ (IV квартал) подати заяву про обрання квартального періоду. При цьому в декларації потрібно було зробити позначку про подання заяви щодо обрання квартального звітного періоду.

Якщо обороти підприємця перевищили 300 тис. грн. за останні 12 місяців і зазначену вище заяву підприємець не подавав, то з переходом на загальну систему оподаткування він стає місячним платником ПДВ.

2

Якщо вести облік таким чином, то «надлишок» витрат (за його наявності) можна врахувати в будь-якому з наступних кварталів того ж року. Утім, якщо за підсумками року витрати перевищать дохід, то перенести «надлишок» наступного року, найімовірніше, не вдасться, оскільки вважається, що стосовно витрат, записаних до Книги ф. № 10, дохід уже отримано. А оскільки дохід отримано у звітному році, обліковувати такі витрати можна лише у звітному році (наступного року не можна, оскільки ці витрати не пов’язані з доходом наступного року).
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд