Теми статей
Обрати теми

Довідник підприємця. Усе про використання автомобіля в підприємницькій діяльності

Редакція ВД
Довідкова інформація

 Усе про використання автомобіля в підприємницькій діяльності

 

На що звернути увагу

Легковий автомобіль

Вантажний автомобіль

1

2

3

Визначення

Автомобіль, який за своєю конструкцією і обладнанням призначений для перевезення пасажирів, з кількістю місць для сидіння 9 і менше (рахуючи місце водія)стаття 1 Закону про автотранспорт

Автомобіль, який за своєю конструкцією і обладнанням призначений для перевезення вантажів, — стаття 1 Закону про автотранспорт

Придбання автомобіля

Реєстрація автомобіля в ДАІ

Придбаний автомобіль реєструється в ДАІ протягом 10 діб після підписання договору купівлі-продажу (пункт 7 Правил № 1388).
У виданому Свідоцтві про реєстрацію транспортного засобу буде зазначено тип автомобіля: легковий чи вантажний (це важливо для податкового обліку)

Податковий кредит з ПДВ
(ПК з ПДВ) під час
купівлі

Підпункт 7.4.2 Закону про ПДВ не дозволяє включати до ПК суму ПДВ, сплачену при придбанні легкового автомобіля. Тут же зазначається про те, що цей ПДВ включається до валових витрат (ВВ) платника.
Але річ у тім, що визначати склад ВВ може лише Закон про податок на прибуток, а Закон про ПДВ такого права не має.
Тому ПДВ щодо легкових автомобілів на сьогодні «зависає»: ні до ПК він не потрапить (Закон про ПДВ забороняє), ні до витрат його включити не можна (Закон про податок на прибуток не дозволяє) — так вважає ДПАУ (лист від 30.01.2007 р. № 42/2/15-0210).
Водночас, зважаючи на нестиковку в законодавстві, виникає конфлікт інтересів платника податків і податкового органу, який повинен вирішуватися на користь платника податків (підпункт 4.4.1 Закону № 2181). Тому суди стають на бік підприємців, дозволяючи включити ПДВ щодо легкових автомобілів до витрат (лист Комітету ВРУ від 02.03.2007 р. № 06-10/10-199). Проте зробити це можна лише через суд.
Щоправда, є можливість включити ПДВ до ПК без спорів з податківцями, але лише за умови: автомобіль виключається з основних фондів і продається як товар. При цьому сума ПК повинна відповідати незамортизованій частині вартості автомобіля (лист ДПАУ від 05.11.2008 р. № 22622/7/16-1517-21)

Якщо автомобіль (вантажний або автобус) планується використовувати в оподатковуваних операціях, сплачений при його придбанні ПДВ включається до ПК (зрозуміло, за наявності податкової накладної).
Той факт, що автомобіль у ДАІ реєструється лише на фізичну особу (не на підприємця), ДПАУ вже не вважає перешкодою для відображення ПК (лист ДПАУ від 03.10.2008 р. № 20189/7/16-1517-26), про це ж зазначає і Мін’юст (лист від 04.08.2008 р. № 7885-0-33-08). Детальніше див. «ВД», 2008, № 21, с. 2.
Водночас, якщо підприємець відобразить ПК щодо придбаного автомобіля, а надалі зніматиметься з ПДВ-реєстрації, йому доведеться сплатити до бюджету податкове зобов’язання (ПЗ з ПДВ) у сумі 20 % від звичайної вартості автомобіля. Зменшити ПЗ можна хіба що заздалегідь (перед зняттям з ПДВ-реєстрації), продавши автомобіль за низькою ціною (знайомому, дружньому підприємцю тощо). У такій операції важливо обґрунтувати «звичайність» застосованої ціни

Збір до ПФ

 

Сплачується покупцем у розмірі 3 % від вартості легкового автомобіля, зазначеної
в договорі купівлі-продажу
. ДПАУ і ПФ вважають, що це вартість без урахування ПДВ, тобто збір до ПФ дорівнює 3 % від вартості автомобіля без ПДВ (листи ДПАУ від 19.05.2008 р. № 5792/5/16-1516, від 07.09.2006 р. № 11438/03-10). Проте на практиці збір, як правило, сплачується із загальної вартості автомобіля, тобто з урахуванням ПДВ

 

Купівля автомобіля у фізичної особи

Посвідчувати договір у нотаріуса необов’язково, але можна в добровільному порядку

ПДФО зобов’язаний заплатити покупець у розмірі 15 % від договірної вартості автомобіля, але не нижче за його оцінну вартість. Але є виняток: якщо фізична особа продає легковий автомобіль уперше за рік, ПДФО становить 1 % від договірної вартості, але не нижче оцінної (пункт 12.2 Закону про податок з доходів). Проте для того, щоб застосувати ставку ПДФО — 1 %, необхідно, щоб договір було посвідчено в нотаріуса (немає різниці: у державного чи приватного) — детальніше див. «ВД», 2008, № 5, с. 18

ПДФО зобов’язаний сплатити покупець у розмірі 15 % від договірної вартості автомобіля, але не нижче його оцінної вартості (пункт 12.1 Закону про податок з доходів)

Акцизний збір при імпорті автомобіля із-за кордону

Акцизний збір сплачується при митному оформленні автомобіля один раз. Надалі
при купівлі-продажу автомобіля сплачувати цей збір не потрібно.
Звіт за акцизним збором у зв’язку з імпортом автомобіля не подається

Використання власного автомобіля

Чи дозволено в підприємницькій діяльності використовувати власний автомобіль підприємця?

Так, згідно зі статтею 320 ЦКУ власник має право використовувати своє майно
для здійснення підприємницької діяльності

Екозбір (збір за забруднення природного середовища)

Цей збір зобов’язані сплачувати всі підприємці, у тому числі єдиноподатники, які використовують автомобіль у господарській діяльності (афішують таке використання). Сплачується він щоквартально, протягом 50 календарних днів після закінчення звітного кварталу. Для того щоб сплачувати збір, ніякої додаткової реєстрації не потрібно.
Звіт з екозбору складається щоквартально наростаючим підсумком (тому навіть якщо в середині року підприємець припинить використовувати автомобіль, звіт усе одно доведеться подавати до кінця року). Звіт подається до податкової за місцем реєстрації підприємця протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу

Транспортний податок

Жодного звіту за цим податком подавати не потрібно. Транспортний податок сплачується підприємцем у тому ж порядку, як і при сплаті його фізичною особою — непідприємцем, тобто в момент реєстрації автомобіля, а потім щоразу при проходженні техогляду (щорічно або один раз на два роки, але не пізніше першого півріччя того року, в якому проводиться техогляд)

Страховий поліс

Обов’язкова його наявність, тому відразу потрібно укласти договір страхування відповідальності водія (або на себе, якщо керувати автомобілем буде сам підприємець, або на своїх найманих працівників-водіїв). Штраф за відсутність поліса — від 425 до 850 грн. (стаття 126 КУпАП)

Дозвіл на викид

Спеціального дозволу на викиди не потрібно, але необхідно дотримуватись нормативів вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах.
Штраф за перевищення нормативів забруднюючих речовин — від 510 до 850 грн.
(стаття 81 КУпАП)*

* Очевидно, що визначити фактичний вміст забруднюючих речовин можна лише у спеціальних (лабораторних) умовах. Тому ризик штрафу мінімальний, якщо візуально вихлопні гази не привертають увагу.

Ліцензія

Якщо підприємець використовуватиме автомобіль лише для перевезення матеріалів і обладнання з метою їх подальшого використання у власній госпдіяльності (тобто не укладаючи договорів на перевезення вантажу), ліцензія не потрібна (лист Держкомпідприємництва від 31.05.2007 р. № 3903).
А ось якщо він здійснюватиме перевезення під замовлення, слід подбати про отримання ліцензії. До речі, під вид діяльності, що ліцензується, податківці можуть підвести навіть доставку проданого товару покупцеві, якщо вартість доставки буде окремо виділено в договорі купівлі-продажу товару (тому доставку в договорі, якщо така є, окремо зазначати не потрібно). Детальніше див. «ВД», 2008, № 3, с. 20

Документація при перевезеннях для особистих потреб фізичної особи (некомерційна діяльність)

Посвідчення водія і талон до нього.
Реєстраційні або інші документи, що підтверджують право керування транспортним засобом.
Страховий поліс.
Талон про проходження техогляду.
У разі встановлення на автомобілі проблискових маячків або звукових сигнальних пристроїв — дозвіл, виданий у ДАІ.
Не потрібний подорожній лист (стаття 16 Закону про дорожній рух, стаття 2 і пункт 30.2 Правил дорожнього руху)

Документація при перевезенні вантажів для використання їх у власній підприємницькій діяльності (без договору перевезення)

Посвідчення водія та талон до нього.
Реєстраційний документ на транспортний засіб або інший посвідчений у встановленому порядку документ, що підтверджує право керування, використання або розпорядження транспортним засобом (якщо водій найманий — довіреність).
Подорожні листи і документи на вантаж, який перевозиться.
Талон про проходження техогляду.
Страховий поліс.
У разі встановлення на автомобілі проблискових маячків або звукових сигнальних пристроїв — дозвіл, виданий у ДАІ (стаття 16 Закону про дорожній рух, стаття 2 і пункт 30.2 Правил дорожнього руху).
Детальніше див. «ВД», 2008, № 11, с. 6

Посвідчення водія і талон до нього.
Реєстраційний документ на транспортний засіб або інший посвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, використання або розпорядження транспортним засобом (якщо водій найманий — доручення).
Товарно-транспортна накладна (ТТН) або інший визначений законодавством документ на вантаж.
Подорожні листи вантажного автомобіля (форма № 2) і документи на вантаж, який перевозиться (сміливі підприємці можуть подорожній лист не виписувати, див. «ВД», 2009, № 7, с. 3).
Талон про проходження техогляду.
Страховий поліс.
Інші документи, передбачені законодавством (стаття 48 Закону про автотранспорт, стаття 16 Закону про дорожній рух, стаття 2 Правил дорожнього руху, постанова № 207)

ТТН і подорожній лист є документами, що підтверджують право підприємця включити витрати на перевезення до складу витрат, а суму ПДВ, сплачену при купівлі ПММ і запчастин, — до податкового кредиту з ПДВ (лист Держкомпідприємництва від 31.05.2007 р. № 3903). Тому без них, мабуть, не обійтися. Хіба що не афішувати використання автомобіля в підприємницькій діяльності, а використовувати його як звичайний громадянин (непідприємець), але тоді ні витрат, ні податкового кредиту з ПДВ не буде

Документація при перевезеннях вантажів за договорами перевезення

Те саме, що й у разі перевезення в процесі власної госпдіяльності, плюс: ліцензійна картка і ТТН (стаття 11 Правил перевезень вантажів).
Але все-таки виходячи з частини 3 статті 306 ГКУ перевозити вантажі можна лише на вантажних автомобілях

Те саме, що й у разі перевезення в процесі власної госпдіяльності, плюс: ліцензійна картка (стаття 48 Закону про автотранспорт) або фотокопія ліцензії, завірена перевізником (постанова № 207), а також:
 — при перевезенні великогабаритних або великовагових вантажів* — дозвіл на рух, виданий у ДАІ;
 — при перевезенні небезпечних вантажів** — свідоцтво про допуск транспортного засобу до перевезення небезпечного вантажу, ДОПНВ-свідоцтво про підготовку водіїв, інструкція на випадок аварії або надзвичайної ситуації, узгодження маршруту, видане в ДАІ;
 — у разі встановлення на автомобілі проблискових маячків або звукових сигнальних пристроїв — дозвіл, виданий у ДАІ;

— при перевезенні харчових продуктів — санітарна книжка водія;
 — при перевезенні спирту етилового — ТТН № 1-ТН /спирт/ (пункти 1.1 — 1.4 Інструкції № 154);
 — при перевезенні високооктанових кисневмісних домішок — ТТН № 1-ТН/вкд/ (пункти 1.1 — 1.4 Інструкції № 154);
 — при перевезенні алкогольних напоїв — ТТН № 1-ТН /алкогольні напої/ (пункти 1.1 — 1.4 Інструкції № 154);

— при перевезенні хлібобулочних виробів — ТТН № 1-ТТН (хліб) (пункти 1.1 — 1.2 Інструкції № 153);

— при перевезенні молочної сировини — ТТН № 1-ТН (МС) (пункти 1.1 — 1.2 Інструкції № 176).
Детальніше див. «ВД», 2008, № 11, с. 7, № 20, с. 18

* Великогабаритними і важковаговими вважаються такі перевезення, при яких хоч один з їх габаритів перевищує більш ніж на 2 %: ширина — 2,6 м, висота від поверхні дороги — 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах — 4,35 м), довжина — 22 м (для маршрутних транспортних засобів — 25 м), фактична маса — 38 т (на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах — до 40 т; для контейнеровозів — понад 44 т, на встановлених для них маршрутах — до 46 т), навантаження на одиночну вісь — 11 т (для автобусів, тролейбусів — 11,5 т), на здвоєні осі — 16 т, строєні — 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь — 11 т, здвоєні осі — 18 т, строєні — 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м (пункт 22.5 Правил дорожнього руху).

** Небезпечний вантаж — речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльності, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об’єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварин. Залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину вони відносяться до одного з класів небезпечних речовин: клас 1 — вибухові речовини та вироби; клас 2 — гази; клас 3 — легкозаймисті рідини; клас 4.1 — легкозаймисті тверді речовини, самореактивні речовини і тверді десенсибілізовані вибухові речовини; клас 4.2 — речовини, схильні до самозаймання; клас 4.3 — речовини, що виділяють легкозаймисті гази при стиканні з водою; клас 5.1 — окиснювальні речовини; клас 5.2 — органічні пероксиди; клас 6.1 — токсичні (отруйні) речовини; клас 6.2 — інфекційні речовини; клас 7 — радіоактивні матеріали; клас 8 — корозійні речовини; клас 9 — інші небезпечні речовини та вироби (пункт 1.4 Правил перевезення небезпечних вантажів).

Тимчасовий реєстраційний талон (тимчасовий техпаспорт), якщо водій керує автомобілем за довіреністю

Реєстраційний талон тепер не обов’язковий (зрозуміло, за наявності довіреності). Пункт 1 постанови № 124 дозволив разом з талоном використовувати посвідчений у встановленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування або розпорядження автомобілем, тобто довіреність.
Отже, оштрафувати водія за відсутність талона представники ДАІ вже не зможуть.
Детальніше про це див. «ВД», 2009, № 6, с. 5

Витрати, на які можна зменшити дохід на загальній системі оподаткування (за наявності підтверджуючих документів і доходу)

 

Витрати на техобслуговування включаються до витрат підприємця в повній сумі. Перелік робіт, які належать до техобслуговування, визначено в Положенні № 102 (текст цього документа див. у «ВД», 2008, № 20, с. 35).
Витрати на ремонт (що належить до ремонту, теж зазначено в Положенні № 102) дозволяється включати до витрат лише в сумі, що не перевищує 10 % від сукупної балансової вартості власних основних засобів на початок року (підпункт 5.4.3 Закону про податок на прибуток). Балансову вартість можуть визначити лише ті підприємці, які розраховують амортизацію своїх основних засобів. Для решти підприємців витрати на ремонт у складі витрат краще не враховувати.
Заміну шин і акумулятора Положенням № 102 не віднесено ні до техобслуговування, ні до ремонту. Але за своєю сутністю це витрати, необхідні для підтримання транспортного засобу в робочому стані, тобто більш подібні на техобслуговування. Отже, вартість шин і акумуляторів можна включати до витрат у повному обсязі. З цим погоджуються і податківці, крім одного винятку: шини, які внаслідок пошкодження замінюються до того, як пройшли норму пробігу,
податківці рекомендують відносити до ремонту автомобіля (див. «Вісник податкової служби України», 2006, № 14).
Заміна дисків автомобіля не належить до техобслуговування або заходів для підтримання його в робочому стані. Тому до витрат не включається. Вартість установлених дисків правильніше обліковувати як ремонт або поліпшення автомобіля, тобто збільшити його балансову вартість.
Миття автомобіля може включатися до витрат підприємця (підпункт 5.2.1 Закону про податок на прибуток). Воно належить до робіт із щоденного обслуговування автомобіля (пункт 3.5 Положення № 102) і необхідне для підтримання його в робочому стані. Крім того, заборони на включення миття до витрат у Законі про податок на прибуток немає (ні щодо вантажного,
ні щодо легкового автомобілів).
Вартість страхування цивільної відповідальності водіїв включається до витрат у повному розмірі, оскільки належить до обов’язкового страхування (пункт 9 статті 7 Закону про страхування, підпункт 5.4.6 Закону про податок на прибуток).
Вартість страхування автомобіля як майна можна включити до витрат у сумі, що не перевищує 5 % від витрат підприємця за звітний період наростаючим підсумком з початку року (підпункт 5.4.6 Закону про податок на прибуток), оскільки страхування майна не є обов’язковим. П’ятивідсоткове обмеження розраховується з урахуванням самої суми витрат на страхування, тому визначається так: Витрати на страхування автомобіля £ 0,05 х Сума всіх витрат з початку року без урахування витрат на страхування : 0,95.
Сплата екозбору і транспортного податку повністю включається до витрат
на підставі підпункту 5.2.5 Закону про податок на прибуток, але лише в тому разі, якщо автомобіль в особистих цілях підприємця не використовується (інакше податківці при перевірці, імовірно, виключать такі суми з витрат підприємця). Обґрунтувати той факт, що автомобіль використовується лише в підприємницькій діяльності, можна за допомогою подорожніх листів

Вартість стоянки і паркування не включаються до витрат (підпункт 5.4.10 Закону про податок на прибуток).
ПММ включається до витрат у розмірі 50 % понесених витрат (підпункт 5.4.10 Закону про податок на прибуток). Витрати на ПММ, які можна відносити на витрати, визначаються на підставі пробігу (дані беруться з подорожніх листів) і норм витрачання ПММ (затверджені наказом № 43). Детальніше про це див. «ВД», 2008, № 20, с. 8.

Збір до ПФ, сплачений при купівлі легкового автомобіля, можна включити до витрат (підпункт 5.2.5 Закону про податок на прибуток, лист ДПАУ від 19.12.2006 р. № 23881/7/15-0317), але за умови, що такий автомобіль використовується виключно в підприємницькій діяльності (не використовується для особистих потреб)

Вартість стоянки і паркування включається до витрат у повному обсязі.
ПММ включається до витрат у розмірі 100 % понесених витрат. Витрати на ПММ, які можна відносити на витрати, визначаються на підставі пробігу (дані беруться з подорожніх листів) і норм витрачання ПММ (затверджені наказом № 43). Детальніше про це див. «ВД», 2008, № 20, с. 8

 

Примітка.

Для цілей оподаткування вантажопасажирський автомобіль не відноситиметься до легкового, якщо кількість посадочних місць у нього більше 9 (з місцем водія включно).
Якщо ж кількість місць 9 і менше, то визнати автомобіль вантажним навряд чи вдасться. Щоправда, якщо транспортний засіб із кузовом типу «фургон», «універсал», «хетчбек» тощо обладнано одним рядом сидінь і немає постійних місць для кріплення та спеціальних пристроїв для встановлення сидінь і засобів безпеки (пасів безпеки тощо) в задній зоні транспортного засобу, немає ознак комфорту та облаштування внутрішнього простору, властивих пасажирським салонам, незалежно від того, обладнано його постійною перегородкою між зоною для перевезення пасажирів і зоною для перевезення вантажів чи ні, а також незалежно від того, має він вікна в бічних панелях чи ні, класифікується як вантажний
(лист Держмитслужби від 11.08.2008 р. № 11/2-29/8908-ЕП).

Небезпечні відходи (шини, акумулятори, промаслене ганчір’я тощо)

Утилізація і зберігання небезпечних відходів підлягає ліцензуванню. Тому, щоб уникнути
необхідності отримувати таку ліцензію, небезпечні відходи слід передати спеціалізованій організації за договором. Зробити це потрібно протягом 6 місяців з дня їх утворення
(лист Мінекології від 02.04.2003 р. № 2798/26-8)

ПДВ щодо придбаних ПММ, запчастин тощо

ПДВ, сплачений при купівлі ПММ і запчастин, при оплаті ремонту автомобіля повністю включається до ПК.
Але для цього необхідно дотриматися двох умов:
1) мати податкову накладну або документ, що її заміняє (наприклад, чек — підпункт 7.2.6
Закону про ПДВ)
;
2) документально підтвердити той факт, що придбані товари (послуги) використовуватимуться в оподатковуваних операціях господарської діяльності підприємця. Такими документами є: наказ про використання автомобіля в господарській діяльності, в якому бажано зазначити марку автомобіля, номерний знак, спосіб його використання, і подорожні листи, в яких зазначаються: маршрути прямування, пробіг автомобіля і кількість витраченого пального (листи Держкомпідприємництва від 14.04.2008 р. № 3212/0/2-08, від 31.05.2007 р. № 3903)

Оренда автомобіля

Договір підприємця з фізичною особою
(непідприємцем)

Договір складається в письмовій формі, при цьому обов’язково посвідчити його в нотаріуса (стаття 798 ЦКУ). Зразок форми договору див. у «ВД», 2008, № 3, с. 23.
При виплаті винагороди за таким договором слід пам’ятати про необхідність:
1) утримати 15 % з доходу і перерахувати до бюджету як податок з доходів фізосіб (підпункт 8.1.1 Закону про податок з доходів);
2) нарахувати за свій рахунок (тобто за рахунок підприємця) внески до Фонду «безробіття» в таких розмірах:

— 1,6 % від суми винагороди, зазначеної в договорі оренди, якщо автомобіль належить одному з працівників підприємця;

— 2,2 % від суми винагороди, якщо автомобіль береться в оренду в будь-якої фізичної особи, крім працівника (лист Державного центру зайнятості від 19.01.2009 р. № ДЦ-03-227/0/6-09, див. «ВД», 2009, № 3, с. 2)

Договір підприємця з іншим підприємцем

Договір складається у письмовій формі. Сказати однозначно, потрібно його посвідчувати в нотаріуса чи ні, на сьогодні неможливо, оскільки одна зі сторін договору — підприємець — одночасно є і суб’єктом господарювання, і фізичною особою.
Разом з тим є хоч і не законодавчий акт, але теж важливий документ — постанова ВГСУ від 14.09.2006 р. у справі № 41/102. З неї випливає: нотаріально посвідчувати договір оренди, сторонами якого є підприємці або підприємець і юрособа, не потрібно. Але лише за умови, якщо договір укладено в рамках підприємницької діяльності (детальніше
див. «ВД», 2007, № 15, с. 33).

Договір підприємця з юрособою

Примітка. Утримувати ПДФО і нараховувати внески до Фонду «безробіття» при виплаті винагороди за договором у цьому разі не потрібно. Єдиний виняток — єдиноподатник, у Свідоцтві якого не зазначений такий вид діяльності, як «здавання майна в оренду» (для цілей оподаткування він прирівнюється до громадянина-непідприємця — див. вище).

Використання орендованого автомобіля

Екозбір

Екозбір зобов’язаний сплачувати орендар, тобто особа, яка фактично використовує автомобіль у господарській діяльності. Нагадаємо, що єдиноподатники від сплати екозбору не звільнені.
Отже, саме на орендаря з моменту укладення договору оренди автомобіля покладається обов’язок щоквартально сплачувати екозбір і звітувати за ним (на це відводиться відповідно 50 і 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу)

Транспортний податок

Платником цього податку є орендодавець, тобто власник автомобіля (стаття 1 Закону про податок з власників транспортних засобів). Щоправда, допускається, щоб замість власника цей податок сплачувала особа, що використовує автомобіль (стаття 6 Закону про податок з власників транспортних засобів). У такому разі це рішення доцільно закріпити в договорі оренди

Страховий поліс

Так само, як і при використанні власного автомобіля

Дозвіл на викид

Так само, як і при використанні власного автомобіля

Ліцензія

Так само, як і при використанні власного автомобіля

Документація у водія
(перевезення в межах України)

Так само, як і при використанні власного автомобіля, плюс тимчасовий реєстраційний талон або посвідчений договір оренди автомобіля (постанова КМУ від 11.02.2009 р. № 124)

Витрати, на які можна зменшити дохід на загальній системі оподаткування
(за наявності підтверджуючих документів і доходу)

Оплата вартості оренди включається до витрат лише в сумі 50 % підпункт 5.4.10 Закону про податок на прибуток

Оплата вартості оренди включається до витрат повністю (100 %)

Сплачений екозбір можна включити до витрат на підставі підпункту 5.2.5 Закону про податок на прибуток.
А ось суму транспортного податку до витрат має право включити лише власник автомобіля (орендодавець), тому в разі, коли цей податок сплачується орендарем, він до витрат не потрапляє.
«Автоцивілка» і страхування орендованих автомобілів до витрат орендаря не включається, оскільки підпункт 5.4.6 Закону про податок на прибуток дозволяє відносити на витрати лише страхування власного майна (а не орендованого) — лист ДПАУ від 08.12.2005 р. № 12060/6/15-0316.
Витрати на ремонт автомобіля можна включати до витрат лише при дотриманні двох умов:
— нарахування підприємцем амортизації на власні основні фонди;

— наявність у договорі оренди пункту про те, що орендодавець вирішує (або зобов’язав) орендаря здійснювати поліпшення транспортного засобу, що орендується (підпункт 8.1.1 Закону про податок на прибуток).
До витрат можна віднести суму витрат, що не перевищує 10 % від балансової вартості основних фондів підприємця на початок звітного року.
Решта витрат відображаються в тому ж порядку, як і при використанні власного автомобіля

ПК з ПДВ щодо придбаних ПММ, запчастин
тощо

Так само, як і при використанні власного автомобіля

 

Документи консультації

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦКУ

— Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

ГКУ

Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Закон про автотранспорт

— Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон про податок з доходів

— Закон України «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003 р. № 889-IV.

Закон про дорожній рух

— Закон України «Про дорожній рух» від 30.06.93 р. № 3353-XII.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Закон про податок з власників транспортних засобів

— Закон України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів» у редакції від 11.12.91 р. № 1963-XII.

Закон про страхування

— Закон України «Про страхування» від 07.03.96 р. № 85/96-ВР.

Постанова № 207

— постанова КМУ «Про затвердження Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні» від 25.02.2009 р. № 207.

Правила № 1388

— Правила державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, затверджені постановою КМУ від 07.09.98 р. № 1388.

Правила дорожнього руху

— Правила дорожнього руху, затверджені постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306.

Правила перевезень вантажів

— Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 14.10.97 р. № 363.

Правила перевезення небезпечних вантажів

— Правила дорожнього перевезення небезпечних вантажів, затверджені наказом МВС України від 26.07.2004 р. № 822.

Інструкція № 153

— Інструкція про порядок заповнення, використання спеціалізованої товарно-транспортної накладної на відпуск хлібобулочних виробів, затверджена наказом Міністерства аграрної політики України від 06.06.2001 р. № 153.

Інструкція № 154

— Інструкція про порядок використання форм товарно-транспортних накладних на переміщення спирту етилового, високооктанових кисневмісних добавок та алкогольних напоїв, затверджена наказом Міністерства транспорту і зв’язку України від 28.04.2005 р. № 154.

Інструкція № 176

— Інструкція про порядок заповнення, використання спеціалізованої форми товарної накладної на перевезення молочної сировини, затверджена наказом Міністерства аграрної політики України від 01.07.2002 р. № 176.

Постанова № 124

— постанова КМУ «Про внесення змін до Правил дорожнього руху» від 11.02.2009 р. № 124.

Положення № 102

— Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затверджене наказом Мінтрансу України від 30.03.98 р. № 102.

Наказ № 43

— наказ Міністерства транспорту України «Про затвердження норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті» від 10.02.98 р. № 43.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі