Теми статей
Обрати теми

Про позапланові перевірки і направлення податкових повідомлень та рішень про застосування штрафних санкцій

Редакція ВД
Лист від 25.06.2009 р. № 2833/

Про позапланові перевірки і направлення податкових повідомлень та рішень про застосування штрафних санкцій

Лист Державної податкової адміністрації України від 25.06.2009 р. № 2833/н/23-4014

 

(витяг)

<...>

Органи державної податкової служби України у своїй діяльності керуються

законами України «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 року № 509-XII (далі — Закон № 509), «Про систему оподаткування» від 25 червня 1991 року № 1251-XII та «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 р. № 2181-III (далі — Закон № 2181), а також іншими спеціальними законами з питань діяльності податкових органів та оподаткування.

Підстави і порядок проведення органами державної податкової служби планових та позапланових виїзних перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) визначено

Законом № 509.

Згідно з

абзацом 1 п.п. 1 п. 1 постанови Кабінету Міністрів України «Про тимчасове обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21 травня 2009 року № 502 (далі — постанова № 502) мораторій на проведення планових перевірок суб’єктів господарювання не поширюється на планові перевірки дотримання податкового законодавства, правильності обчислення, повноти та своєчасності сплати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов’язкових платежів).

Частиною 6 статті 111 Закону № 509

установлено обмеження щодо проведення органами державної податкової служби позапланових виїзних перевірок, зокрема визначено обставини, за яких можливе їх здійснення.

Так, органи державної податкової служби згідно з цим

Законом можуть проводити позапланові перевірки тільки у випадках, коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків законів України про оподаткування, валютного законодавства; платником податків не подано в установлений строк податкову декларацію; виявлено недостовірність даних, що містяться в податковій декларації, поданій платником податків; платником подано декларацію з від’ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить понад 100 тис. грн., та в інших установлених цією статтею випадках.

Отже,

Закон № 509 обмежує проведення органами державної податкової служби позапланових перевірок суб’єктів господарювання.

Це повною мірою відповідає вимогам

абзацу 2 п.п. 1 постанови № 502 у частині встановлення обмежень щодо проведення позапланових перевірок суб’єктів господарювання.

Відповідно до норм

статті 2 Закону № 2181 податкові органи є контролюючими щодо податків і зборів (обов’язкових платежів), що справляються до бюджетів та державних цільових фондів.

У разі встановлення при проведенні перевірок порушень відповідних норм податкового законодавства, що спричинили недоплату до бюджету податків (зборів, обов’язкових платежів),

Законом № 2181 передбачено направлення податковими органами відповідних податкових повідомлень на суми визначених (нарахованих) податкових зобов’язань (у тому числі застосованих штрафних (фінансових) санкцій) платникам податків.

Порядок обчислення та розмір штрафних (фінансових) санкцій за порушення податкового законодавства встановлені

статтею 17 Закону № 2181, а також іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на органи державної податкової служби.

Отже, застосування органами державної податкової служби приписів про усунення виявлених порушень, а не відповідних податкових повідомлень (рішень) буде відхиленням від норм, визначених

Законом № 2181.

Порядок направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій затверджено

наказом ДПА України від 21.06.2001 р. № 253, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2001 р. за № 567/5758 (зі змінами та доповненнями). Цей наказ побудовано на нормах, викладених у Законі № 2181.

Відповідно до цього

Порядку органи державної податкової служби України направляють платникам податків податкові повідомлення та рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Чинні законодавчі акти України та розроблені на їх основі нормативно-правові акти Державної податкової адміністрації України

не передбачають складання за результатами перевірок приписів чи інших документів про усунення виявлених порушень, а також не передбачають будь-яких винятків щодо незастосування до платників податків штрафних (фінансових) санкцій у разі їх усунення після перевірки.

 

Заступник голови Н. Рубан

 

коментар редакції

 

Лист

, що коментується, є відповіддю ДПАУ на перевірочний мораторій, установлений постановою КМУ від 21.05.2009 р. № 502 (див. «ВД», 2009, № 12, с. 2). При цьому немає нічого дивного в тому, що ДПАУ спробувала вивести себе з-під сфери його дії. І тут варто зауважити, що сам по собі факт уведення такого мораторію саме постановою КМУ, а не законом дає податківцям формальні підстави для невиконання вимог «перевірочної» постанови.

Отже, які ж аргументи ДПАУ знайшла для того, щоб не брати участі в мораторії:

1. У

листі підкреслюється, що в самій постанові № 502 з розпорядження тимчасово припинити проведення планових перевірок зроблено виняток для «планових заходів державного нагляду (контролю) за дотриманням податкового законодавства». І з цим у принципі не посперечаєшся.

Набагато важливіше дізнатися, якої думки ДПАУ про те, чи вплине

постанова № 502 на проведення позапланових податкових перевірок. Судячи з листа, очевидно, ні.

Нагадаємо,

постановою № 502 було встановлено «обмеження щодо проведення позапланових перевірок суб’єктів господарювання, крім перевірок, що проводяться за зверненнями фізичних і юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства або за поданням суб’єктом господарювання до відповідного органу письмової заяви про проведення перевірки за його бажанням». Тобто, по суті, ідеєю цієї норми постанови № 502 було обмежити можливість проведення позапланових перевірок лише двома способами: за особистим бажанням платника та за скаргами фізичних і юридичних осіб. Проте ДПАУ «викрутила» цю норму по-своєму, зазначивши, що в Законі України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII вже встановлено обмеження на проведення позапланових перевірок, і це сповна відповідає ідеї постанови № 502 (хоча насправді ідея була в іншому).

2. Ще одна важлива норма

постанови № 502: замість накладення штрафів попередньо виносити припис про усунення порушень також була «знехтувана» податківцями. З приводу винесення розпоряджень ДПАУ чітко зазначила, що застосування приписів суперечить установленим у Законі України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181 порядком накладення санкцій. Нам же доводиться констатувати, що суб’єкту господарювання навряд чи вдасться оспорити податкове повідомлення-рішення на підставі недотримання при його винесенні постанови № 502. Аргументи податківців у разі виникнення спору з посиланням на норми Закону № 2181 в суді звучатимуть набагато переконливіше.

Загалом можна сказати, що, судячи з листа,

ДПАУ не збирається дотримуватися норм постанови № 502, що коментується.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі