Теми статей
Обрати теми

Про крадіжку грошей з рахунків на мобільних телефонах

Редакція ВД
Стаття

Про крадіжку грошей з рахунків на мобільних телефонах

 

Майже кожний власник мобільного телефону може пригадати ситуацію, коли, на його думку, гроші на рахунку мобільного телефону аж надто швидко закінчувалися. А в «народі» дуже популярні історії про неправильну тарифікацію розмов операторами стільникового зв'язку, про приписування неіснуючих дзвінків, у тому числі й міжнародних, а то й пряме викрадання грошей з рахунка.

Розглянемо, коли насправді ми маємо справу з «фродом» (так називають шахрайство в мобільній мережі), а коли зникнення грошей з рахунка стільникового телефону сталося зовсім з іншої причини.

 

Помилки оператора

Почнемо все по черзі і розберемося, чи існує реальна «операторська» крадіжка грошей з мобільного телефону. Інакше кажучи, чи можливий варіант привласнення оператором мобільного зв'язку грошей у більшому розмірі, ніж належить за договором між ним (оператором) та абонентом.

Якщо вам, по-перше, виставляють рахунки за ненадані послуги, по-друге, надають незатребувані послуги та виставляють за них рахунки і, по-третє, списують гроші з рахунка в невідомому напрямі, є резон подумати про реальну крадіжку. Але щоб переконатися у цьому остаточно, бажано зрозуміти, як оператор рахує гроші за спожиті вами, абонентом, послуги.

 

Біллінг

Біллінг

(billing) — це процес визначення вартості послуг, що надаються, або виписування рахунка за наданими послугами.

Стільниковий мобільний зв'язок використовує біллінг для автоматизованого контролю та управління безготівкової оплати мобільних рахунків. Якщо стисло, за допомогою біллінга збираються і обробляються дані про спожиті послуги. Записи ці надаються різним комутаційним обладнанням — MSC, SGSN, MMSC, SMSC, VoiceMail та іншими сервісними платформами.

Процес оброблення записів називається рейтингом. Основні завдання рейтингу — узяти запис про спожиту послугу (її називають CDR) та визначити, перше — хто повинен платити і друге — скільки він повинен платити.

Періодично (як правило, раз на місяць) відбувається власне біллінг, який підбиває загальну кількість витрат для кожного абонента на підставі даних, наданих рейтингом. Навіть такий поверхневий опис біллінга дозволяє виявити такі можливі помилки:

1. Рейтинг «переплутав» і неправильно визначив, хто платитиме.

2. Рейтинг неправильно підрахував суму платежів.

3. Біллінг заніс витрати не на той рахунок.

Причини цих помилок можуть бути найрізноманітнішими — від помилок у коді відповідних програмних продуктів (рідше) до помилок у конфігурації шиллінга (частіше).

Що ж робити, якщо ви стали жертвою такої помилки?

Насамперед слід попросити оператора надати детальну інформацію про спожиті послуги (це може коштувати додаткових грошей), ретельно вивчити її та викласти свою претензію оператору особисто (у фірмовому магазині) або письмово. Компанія-оператор, як правило, має окремий відділ, до обов'язків якого належить робота з претензіями абонентів. Вашу скаргу буде розглянуто, і (якщо оператор дбає про свою репутацію) гроші вам повернуть, у тому числі й за «детальні роздруківки».

Якщо ж оператор не йде назустріч абоненту, а залишати все як є не хочеться, то, на жаль, залишається лише одне — суд. При цьому слід урахувати, що оператор, як правило, має цілий відділ юристів (або юридичну фірму-партнера), які займаються, у тому числі й роботою з абонентами.

Тому все ж таки краще спробувати вирішити проблему з представниками компанії в її фірмових представництвах або продемонструвати своє ставлення до некомпетентності цього оператора, перейшовши на обслуговування до іншої компанії.

Але досить часто ні оператори, ні мобільні шахраї не мають анінайменшого відношення до «витоку» грошей з вашого мобільного телефону.

 

Наші помилки, або уявна крадіжка

Заблокуй і спи спокійно!

Якщо клавіатура вашого телефону не блокується автоматично, пам'ятайте, що випадкове натиснення клавіші телефону, який знаходиться в кишені, сумочці або під подушкою, є основною причиною неконтрольованого «списання» коштів з рахунка. Пригадайте, скільки разів до вас телефонували та при цьому, замість абонента, ви чули чиїсь кроки, невиразні голоси тощо. Інколи таке призводить до виходу в Інтернет або відправлення SMS. Тому, якщо автоблокування в телефоні немає, не забувайте блокувати клавіатуру самостійно.

Шкідливі SMS.

Якщо ви, дотримуючись рекламних закликів, надсилали SMS чи телефонували за зазначеним номером, щоб отримати мелодію, картинку, або брали участь у SMS-голосуванні, не дивуйтесь, коли гроші з рахунка мобільного телефону випаровуються миттєво. Річ у тім, що в такій рекламі «забувають» попередити, що дзвінки — платні, інколи в декілька разів дорожче за звичайні дзвінки. Тому, перш ніж кудись телефонувати, довідайтеся, скільки коштує цей дзвінок.

Недешево власнику телефону може коштувати й SMS, які просять надіслати не менше ніж 10-ти друзям.

Такі «забави», як правило, призводять до значних втрат грошей, оскільки SMS складено так, що гроші у вас знімуться автоматично.

Непрості відносини з міськими телефонами.

Будьте пильними, коли телефонуватимете з мобільного на міський телефон! Річ у тім, що бувають збої в роботі апаратури АТС і для розривання зв'язку недостатньо одного натиснення на клавішу скидання. Трапляється, що несправність самого мобільника не забезпечує роз'єднання. І тоді незавершений дзвінок на міський телефон може обійтися недешево. Рекомендація така: після закінчення розмови переконайтеся, що на дисплеї зник таймер розмови та з'явилася назва оператора. Це свідчить про правильне роз'єднання.

Немало абонентів міських телефонів мають апарати з автоматичними визначниками номера (АВН), у деяких умонтовано автовідповідачі або факси. При дзвінку на такий апарат початок відліку починається з моменту зняття трубки, незалежно від того, зробив це сам абонент чи за нього трубку зняв автовідповідач або факс. Майте на увазі, що в мить, коли ви чуєте характерний звуковий сигнал АВН, гроші з вашого рахунка вже знімаються, і не має значення, відбудеться при цьому сама розмова чи ні.

А ось якщо міський телефон оснащено АВН з функцією «caller ID», тарифікація відбувається з моменту реального з'єднання, і вам не доведеться оплачувати час очікування.

У будь-якому разі пильнуйте!

Інші непорозуміння.

Виникають непорозуміння при спробі абонента самостійно контролювати правильність операторського біллінга або через нерозуміння абонентами механізму «списання» грошей з рахунка. Не хвилюйтеть даремно, а просто зателефонуйте до довідкової служби або зайдіть в Інтернет на сайт оператора і спокійно розберіться щодо особливостей обраного вами тарифного плану та порядку «списання» грошей з рахунка.

Якщо ви змінюєте оператора, уточніть, які саме інформаційні послуги новий оператор надає безоплатно. Наприклад, деякі компанії надають довідкові послуги безоплатно, а деякі — ні.

І остання рекомендація. Якщо ви упевнені, що оператор помилково або навмисно неправильно «списав» гроші з рахунка, звертайтеся до довідкової служби тієї компанії, де ви обслуговуєтеся, і детально поясніть ситуацію.

Ну а тепер розповідь про справжнє шахрайство в мобільній мережі та способи захисту від «фроду».

 

Удавані призи

Фахівці налічують декілька сотень способів крадіжки грошей у мобільній мережі,

але найпопулярніший спосіб обдурювання — розсилання повідомлень про призи.

Усе дуже просто: до вас на телефон надходить повідомлення про перемогу в акції, що проводиться оператором, і можливість отримати приз. Номер телефону не викликає анінайменшої підозри, оскільки здійснюється з мобільного тієї ж мережі, причому інколи використовуються номери з діапазонів, зарезервованих для службових телефонів компанії-оператора. Зміст SMS може бути різним залежно від фантазії шахрая, найпростіше виглядає так: «Ваш номер виграв приз від національного оператора мобільного зв'язку. Передзвоніть за номером...», або «Наша компанія «

назва оператора» вітає вас! Номер вашого телефону став одним з 10 переможців. Отримайте свій подарунок. Телефонуйте...», «Світ розваг на wap «назва оператора» com.ua». Мету досягнуто: абонент упевнений, що з ним дійсно зв'язався його оператор мобільного зв'язку.

Доволі часто, щоб напевно заманити довірливих власників телефонів до своїх тенет, шахраї розсилають SMS про перемогу абонента у спільних акціях операторів з іншими компаніями. Це може бути повідомлення про те, що «щасливий» власник телефону виграв цінний приз у спільній акції Samsung, Київстару та МТС. Плюс до «великого виграшу» «оператор» у межах акції пропонує отримати бонус і відчутно збільшити суму на балансі абонента.

Зміст SMS може бути найрізноманітнішим, а ось закінчується воно, як правило, однаково: проханням для отримання призу або бонусу передзвонити оператору та назвати номер картки для поповнення рахунка (зазвичай, на 100 — 200 грн.), яку, зрозуміло, слід купити заздалегідь.

За словами експертів, таку схему обдурювання шахраї використовують уже декілька років, але 3 — 5 % абонентів, які отримали SMS, як і раніше, ловляться на гачок аферистів. Переважно це люди літнього віку та підлітки.

 

Удаваний переказ

Дуже корисною послугою з переказу коштів з одного номера на інший, що надається операторами зв'язку, успішно користуються і шахраї. Власник мобільного телефону отримує повідомлення про надходження на його рахунок 15 грн., переказаних за допомогою послуги «Мобільний переказ». За хвилину йому телефонує шахрай і просить повернути помилково перераховані гроші. Вони розраховують на те, що, як правило, людина не знає точного стану свого мобільного рахунка і повертає нібито помилково отримані гроші на рахунок того, хто телефонував.

А ось що розповідають співробітники найбільших компаній мобільного зв'язку.

Київстар.

Інколи шахраї повідомляють новину про злом сервера Київстару та пропонують ввести набір цифр, щоб подвоїти суму на своєму рахунку. Але під кодом зашифровано послугу з переказу коштів, і абонент, скориставшись нею, перерахує гроші зі свого рахунка на рахунок шахрая.

МТС.

Часто до мобільного шахрайства причетні співробітники операторів мобільного зв'язку, дилери і контент-провайдери. На початку 2008 року операторами було виявлено ще один спосіб мобільного шахрайства. До компанії звернувся абонент, який стверджував, що йому нарахували борг за міжнародні дзвінки, яких він не здійснював. Провівши розслідування, компанія виявила, що клієнт через Інтернет замовив у контент-провайдера послугу визначення місцезнаходження того, хто телефонує. На сайті пропонували набрати спеціальний код для її активації. Але код виявився номером, закріпленим за провайдером у Північній Америці. Як тільки абонент набирав його, йому нараховували дорогий міжнародний трафік.

 

Злочин без покарання

Проте зловити мобільних шахраїв практично неможливо. І винні у цьому самі абоненти, яких обдурили. Вони вважають за краще мовчати про те, що стали жертвою обману. І навіть якщо заява надійшла, служби безпеки операторів часто фізично безсилі провести розслідування за кожною прийнятою скаргою. Максимум, що вони можуть зробити, це лише заблокувати номер того, хто телефонував, та й то для цього потрібні вагомі підстави. Служба безпеки Київстару рекомендує абонентам, які втратили мобільні гроші, звертатися до правоохоронних органів.

Однак самі правоохоронні органи уявляють ситуацію спіймання мобільних шахраїв досить-таки в темному світлі. Статистика стверджує — проти дрібних мобільних шахраїв у МВС жодного разу не порушували кримінальні справи. Теоретично притягти зловмисників можливо, якщо злочини мають систематичний характер. Але для виявлення мобільного шахрая і доведення справи до суду правоохоронним органам, як правило, не вистачає доказової бази. SMS не може бути доказом, воно є лише передумовою до пошуку зловмисника. Виявити місце, звідки аферисти розсилають повідомлення, можна лише приблизно. «Наприклад, ми можемо визначити, що зловмисники знаходяться в радіусі 500 м, де розташовано декілька дев'ятиповерхових будинків, — шахраї можуть сидіти в будь-якій з квартир. Пошук вести важко, а незначні втрати абонентів зазвичай не варті того», стверджують фахівці. В Україні проводилося декілька розслідувань, але до безпосередніх організаторів афери дістатися так і не вдалося. Зазвичай ловлять студентів, найнятих лідерами угруповань для розсилання SMS.

Сьогодні українські оператори поки що лише радять обережно брати участь в акціях, а під час надходження підозрілих дзвінків не кидатися переказувати гроші, а насамперед зв'язатися з компанією та з'ясувати деталі акції.

 

Висновок

Отже, що слід робити, якщо в нас катастрофічно швидко зникають гроші з рахунка мобільного телефону?

Потрібно переконатися: нам

здається, що гроші ні за що забрав оператор мобільного зв'язку, чи це дійсно так. Для цього чесно намагаємося проаналізувати свою «мобільну» поведінку. А саме (знову ж таки чесно) відповідаємо на такі запитання: чи мали місце участь у рекламних акціях і SMS-голосуваннях, використання телефону в нетверезому стані, малими дітьми, друзями та дружинами? Якщо ТАК — здається. НІ — йдемо далі.

Чи чітко ми розуміємо свої тарифний план і контракт на обслуговування? Якщо НІ, ідемо до фірмового магазину (або заходимо на сайт оператора) та розбираємося з планами і контрактами детально. Якщо ТАК, ідемо туди ж і теж розбираємося, але вже з оператором. Причому намагаємося все вирішити полюбовно. Інший варіант — розбір польотів у суді — справа довга та, схоже, не виграшна.

Як не потрапити до лап мобільних аферистів?

Дуже уважно та обережно ставтеся до всіляких «солодких» виграшів, дивних SMS, прохань переказати гроші та інших спокус, які обіцяють значне поповнення мобільного рахунка на рівному місці.

Інакше кажучи, будьте пильними! При щонайменшому сумніві щодо справжності акції зв'язуйтеся зі своїм оператором мобільного зв'язку та вимагайте детального пояснення кожного мобільного заходу. Іншого способу не стати жертвою мобільних шахраїв сьогодні немає — так стверджують українські оператори мобільного зв'язку.

 

Матеріал підготувала Олександра Слюсаренко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі