Теми статей
Обрати теми

На замітку

Редакція ВД
Новини

На замітку

 

Увага! Зміни до звітності щодо персоніфікації

Постанова правління Пенсійного фонду України «Про порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України» від 05.11.2009 р. № 26-1

 

З 01.01.2010 р.

Пенсійний фонд (ПФ) змінив форми звітності щодо персоніфікації та періодичність її подання. Ці зміни зачепили інтереси всіх без винятку підприємців незалежно від системи оподаткування.

Відразу зауважимо, що

за 2009 рік підприємці звітуватимуть поки що за старими правилами і за себе, і за своїх працівників.

Однак уже починаючи зі звітності за січень тим підприємцям, які мають найманих працівників, потрібно буде подавати

звітність щодо персоніфікації за найманих працівників щомісячно за новими правилами.

Тепер детальніше.

З 01.01.2010 р. скасовується подання традиційного

додатка 23, а замість нього потрібно буде щомісячно подавати звітність щодо персоніфікації стосовно пенсійних внесків, нарахованих на зарплату працівників. Бланк цієї форми (додаток 4 до Порядку № 26-1) поєднав у собі додаток 23 до Інструкції № 21-1 і персоніфіковану звітність, яку раніше подавали за найманих працівників раз на рік (форма «ІНДАНІ»), а також декілька інших таблиць (вони підприємцем не заповнюються). Уперше такий звіт потрібно буде подати за січень 2010 року, тобто не пізніше 22.02.2010 р. Про те, як його заповнити, ми обов’язково розповімо в найближчих номерах «ВД», а поки що звернемо увагу на важливий нюанс:

якщо кількість найманих працівників не перевищує 10 осіб, додаток 4 до Порядку № 26-1 можна подавати як у паперовому вигляді (2 примірники), так і в електронному (за вибором підприємця);

якщо ж кількість найманих працівників 11 і більше, додаток 4 до Порядку № 26-1 необхідно подавати лише в електронному вигляді. Отже, складати звіт доведеться з використанням спеціального програмного забезпечення від ПФ. Причому в тому випадку, коли звітність буде надіслано через Інтернет з накладенням електронного цифрового підпису (ЕЦП), паперовий її варіант подавати не потрібно. А ось якщо планується принести звітність до ПФ на флешці, диску, дискеті тощо (без ЕЦП), обов’язково потрібно надати її паперову копію (з підписом підприємця).

Слід примиритися з тим, що багатьом страхувальникам доведеться навчитися працювати з програмою від ПФ. Адже якщо раніше доводилося складати звіт тільки раз на рік, то тепер це потрібно робити щомісячно. А ПФ навіть після того як прийме паперовий варіант звіту всупереч установленій вимозі за ситуації, коли в підприємця більше 10 працівників, має право накласти на підприємця штраф за подання звітності не за встановленою формою

(стаття 106 Закону про пенсійне страхування).

Отже, ПФ, розуміючи, що розібратися зі змінами спочатку буде не дуже просто, передбачив можливість

продовжити на 7 календарних днів строк подання додатка 4 до Порядку № 26-1 за січень, лютий і березень. Для цього підприємцю слід подати заяву до місцевого відділення ПФ. Зрозуміло, штраф за прострочення у цьому випадку не загрожує.

Далі,

крім персоніфікації «за найманих працівників», підприємці зобов’язані подати її «за себе». Як і раніше, така звітність подається раз на рік, до 1 квітня року, наступного за звітним (подання звітів, імовірно, відбувається за графіком, установленим у відділенні ПФ, тому конкретний строк її подання підприємцю повинні повідомити працівники ПФ). Цей звіт (додаток 5 до Порядку № 26-1) дуже нагадує форму «ІНДАНІ». Уперше його заповнити та подати потрібно буде за 2010 рік, тобто до 01.04.2011 р. Отже, протягом року з ним ще розберемося.

І, нарешті,

ще одна форма щодо персоніфікації: подається вона лише в тому випадку, якщо підприємець добровільно доплачує внески до ПФ до мінімального розміру страхового внеску (для стажу). Як правило, така доплата здійснюється раз на рік або при виході на пенсію (лист ПФУ від 05.05.2006 р. № 5700/003-30). Порядок № 26-1 установлює, що протягом місяця після перерахування доплати підприємець повинен відзвітувати про це перед ПФ (подати звіт за формою додатка 6 до Порядку № 26-1). Але якщо врахувати, що за 2009 рік підприємці звітують за старими правилами (у тому числі й про доплату), а за 2010 рік доплата проводитиметься аж у 2011 році, то до першого подання звіту про доплату за новою формою мине не менше року.

Стосовно звітів щодо персоніфікації «за себе» діють ті самі правила, що й для звітності «за найманих працівників»:

якщо кількість працівників перевищує 10 осіб, обов’язкова електронна форма таких звітів (утім, раніше ця вимога була ще жорсткішою, оскільки обмежитися паперовим варіантом могли лише ті підприємці, в яких працювало не більше 5 осіб).

У разі коли граничний

строк подання звіту збігається з неробочим днем (святковим або вихідним), він переноситься на наступний робочий день.

Якщо протягом року (починаючи з 01.01.2010 р.) підприємець

змінить місце проживання і стане на облік в іншому відділенні ПФ, звіт щодо персоніфікації за той місяць (або рік), в якому відбувся переїзд, слід подавати до ПФ за новим місцем проживання.

Ну й насамкінець приємна новина: за 2009 рік востаннє подаються

додаток 25 і додаток 26 до Інструкції № 21-1, з 2010 року їх скасовано. З 01.01.2010 р. буде скасовано й додаток 23 до Інструкції № 21-1, тобто востаннє його слід подати за грудень 2009 року (не пізніше 20.01.2010 р.).

 

Перенесення робочих днів у 2010 році

Розпорядження КМУ від 26.11.2009 р. № 1412-р

 

З метою створення сприятливих умов для святкування Нового року (1 січня), Різдва (7 січня) і Дня незалежності України (24 серпня) і раціонального використання робочого часу Кабмін

рекомендував керівникам підприємств, для працівників яких установлено п’ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями, перенести робочі дні:

з понеділка 4 січня — на суботу 30 січня;

з вівторка 5 січня — на суботу 13 лютого;

з середа 6 січня — на суботу 27 лютого;

з п’ятниці 8 січня — на суботу 13 березня;

з понеділка 23 серпня — на суботу 21 серпня.

Виняток становлять органи ПФУ, «Укрпошта», Держказначейство та банківські установи. Спеціальний режим роботи банківських установ буде встановлено Нацбанком.

 

Реєстр отриманих і виданих податкових накладних за новою формою — з 01.01.2010 р.

Лист ДПАУ від 02.12.2009 р. № 26761/7/16-1117

 

У «ВД», 2009, № 23, с. 2 ми публікували та коментували

наказ ДПАУ від 26.10.2009 р. № 582 «Про внесення змін до форми Реєстру отриманих та виданих податкових накладних та Порядку ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затверджених наказом ДПА України від 30.06.2005 № 244» (далі — наказ № 582 ). Цим документом, нагадаємо, передбачено викладення в новій редакції форми реєстру отриманих та виданих податкових накладних і внесення змін до Порядку ведення реєстру.

Тоді ж ми зазначали, що за неофіційною інформацією ці нововведення повинні набути чинності

з 1 січня 2010 року .

Сьогодні з’явилося офіційне підтвердження цих слів. У

листі ДПАУ від 02.12.2009 р. № 26761/7/16-1117 «Про внесення змін до реєстру отриманих та виданих податкових накладних» прямо зазначено, що наказ № 582 набуває чинності з 01.01.2010 р.

Нагадаємо, що згідно з

Порядком ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних реєстр ведеться в документальному або електронному вигляді за вибором платника податків. При цьому законодавство не передбачає обов’язку платника податків прошнуровувати, пронумеровувати, реєструвати реєстр у податковій інспекції.

За неналежне ведення реєстру отриманих і виданих податкових накладних на винну особу підприємства може бути накладено адмінштраф за

статтею 1631 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яка передбачає відповідальність за порушення порядку ведення податкового обліку:

— від 85 до 170 грн.;

— від 170 до 255 грн. — у разі повторного протягом року притягнення до

адміністративної відповідальності за таке саме порушення.

Використаний реєстр слід зберігати протягом 3 років (за умови завершення планової перевірки за цей період податковими органами). У разі виникнення суперечностей, спорів, слідчих і судових справ реєстр слід зберігати до прийняття остаточного рішення щодо цих питань.

 

Увага! Унесено зміни до Земельного кодексу України

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення порядку набуття прав на землю» від 05.11.2009 р. № 1702-VI (набуває чинності з дня опублікування, окремі положення набувають чинності з 01.01.2010 р.)

 

Змінами, унесеними до

Земельного кодексу України, установлено, зокрема, що:

— до особи, яка придбала право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного),

будівлю або споруду, переходить також право власності (право користування) на земельну ділянку, на якій вони розташовані, в обсязі та на умовах, установлених для попереднього землевласника (землекористувача) (раніше — в розмірах, установлених договором);

істотною умовою договору, що передбачає перехід права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є розмір і кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв’язку з придбанням права власності на ці об’єкти;

— договір, що передбачає придбання права власності на житловий будинок,

будівлю або споруду, пов’язане з переходом права власності на частину земельної ділянки, укладається після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку і присвоєння їй окремого кадастрового номера.

Закон

дещо розширює права землевласників і землекористувачів щодо користування землями. Так, стаття 20 Земельного кодексу передбачає, що «види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою».

Відповідно до змін, унесених до

статті 134 Земельного кодексу України, не підлягають продажу на земельних торгах земельні ділянки державної або комунальної власності, у разі, зокрема:

розміщення на них об’єктів нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб або юридичних осіб (раніше — у власності громадян, юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі);

розміщення інфраструктури оптових ринків сільгосппродукції;

поновлення договорів оренди землі;

— надання земельних ділянок

в інших випадках, передбачених законом.

Змінами, унесеними до

Закону про оренду землі, установлено, зокрема, що:

— до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок,

будівлю або споруду, розміщені на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди цієї земельної ділянки (ця норма набуває чинності з 01.01.2010 р.);

— продаж орендованих земельних ділянок державної або комунальної власності

не допускається без згоди на це орендаря.

 

50 % площі громадських місць кафе та ресторанів — для тих, хто не курить

Наказ Мінекономіки України від 10.11.2009 р. № 1239 «Про внесення зміни до Правил роботи установ (підприємств) ресторанного господарства»

 

Відповідно до внесених змін

в установах (на підприємствах) ресторанного господарства (незалежно від типу та класу) для осіб, які не курять, відводиться не менше половини площі громадських місць цих установ, розміщеної так, щоб тютюновий дим не розповсюджувався на цю територію. На цій території забороняється куріння будь-яких тютюнових виробів, а також розміщення попільничок.

Місця для куріння (у разі їх наявності) має бути обладнано витяжною вентиляцією або іншими засобами для видалення тютюнового диму. Інформацію про розташування таких місць має бути розміщено в «Куточку споживача».

 

З 01.01.2011 р. — заборона на продаж сигарет у нестандартних упаковках

Наказ Мінекономіки України «Про внесення змін до Правил роздрібної торгівлі тютюновими виробами» від 10.11.2009 р. № 1240

 

Відповідно до змін у

Правилах з 1 січня 2011 року забороняється продаж тютюнових виробів в упаковках, які містять менше ніж 20 сигарет або цигарок. Таким чином, Правила приведено у відповідність до норм Закону від 11.06.2009 р. № 1512-VI, які встановлюють аналогічну заборону.

Крім того, щодо маркування тютюнових виробів уточнено, що

відомості про вміст смол і нікотину, які входять до складу тютюнових виробів і виділяються з тютюновим димом під час їх куріння, мають бути нанесені на зовнішню поверхню однієї меншої сторони пачки, коробки або сувенірної коробки і займати не менше 15 % площини цієї сторони (раніше — не менше 10 %).

 

З 2011 року розмір допомоги при народженні дитини залежатиме від розміру прожиткового мінімуму

Закон України від 17.11.2009 р. № 1723-VI «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» щодо виплати допомоги при народженні дитини» (набуває чинності з 01.01.2011 р.)

 

Відповідно до внесених змін

розмір допомоги при народженні дитини з 1 січня 2011 року (не 2010!) обчислюватиметься в розмірах прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, установлених на день народження дитини.

Так,

допомога при народженні дитини надаватиметься:

на першу дитину — у сумі, кратній 22 розмірам прожиткового мінімуму;

на другу дитину — у сумі, кратній 45 розмірам прожиткового мінімуму;

на третю та кожну наступну дитину — у сумі, кратній 90 розмірам прожиткового мінімуму.

Виплата допомоги здійснюватиметься

одноразово в дев’ятикратному розмірі прожиткового мінімуму при народженні дитини, решта сума допомоги виплачуватиметься на першу дитину — протягом наступних 12 місяців, на другу дитину — 24 місяців, на третю та кожну наступну дитину — 36 місяців рівними частинами в порядку, установленому Кабміном.

Крім цього, установлено

підстави для припинення виплати допомоги при народженні дитини. Такими підставами є:

— позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;

— відбирання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;

— тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;

— припинення опіки або позбавлення опікуна його повноважень щодо конкретної дитини;

— нецільове використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;

— виникнення інших обставин.

 

Визначено перелік основних питань для здійснення державного ветеринарно-санітарного нагляду

Наказ Держкомветмедицини України «Про затвердження Переліку основних питань для здійснення планових заходів» від 03.11.2009 р. № 432

 

У суб’єктів господарювання всіх рівнів ризику незалежно від галузі їх діяльності

при здійсненні державного ветеринарно-санітарного нагляду перевіряється, зокрема:

— наявність ліцензії, дозволів і інших документів на право здійснення діяльності, а також матеріалів попередніх перевірок;

— стан виконання вимог законодавства з питань ветеринарної медицини;

— наявність і правильність ведення документації;

— стан контролю за дотриманням правил упаковки, маркування, транспортування;

— стан дотримання вимог здійснення переробки, утилізації, знищення або використання товарів.

 

Ліцензію на торгівлю алкоголем анульовано: як реалізувати залишки алкогольної продукції

Лист ДПАУ від 08.10.2009 р. № 4850/32-0415

 

Відповідно до роз’яснень ДПАУ, якщо строк дії ліцензії на право оптової торгівлі алкогольними напоями минув або ліцензію анульовано,

для реалізації залишків алкогольних напоїв суб’єкту господарювання необхідно придбати нову ліцензію або ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями для реалізації продукції в межах її строку придатності кінцевому споживачу.

Крім того,

залишки нереалізованої алкогольної продукції може бути передано на відповідальне зберігання на підставі відповідних договорів суб’єктам господарювання, які мають приміщення для зберігання алкогольних напоїв, відомості про які внесено до Єдиного державного реєстру місць зберігання алкогольних напоїв .

 

Підприємець — єдиноподатник-таксист може не використовувати таксометр

Лист Держкомпідприємництва України від 18.09.2009 р. № 11249

 

Держкомпідприємництва нагадав, що

надання послуг з внутрішніх і міжнародних перевезень пасажирів на таксі підлягає ліцензуванню. При цьому Ліцензійними умовами від 01.02.2008 р. № 9/119 передбачено, що автомобіль-таксі повинен мати відповідне обладнання, у тому числі діючий таксометр. Здійснювати перевезення пасажирів за умови відсутності або поломки таксометра заборонено.

Водночас з точки зору

Закону про РРО таксометр є РРО. Отже, якщо перевезення пасажирів на таксі здійснює фізична особа — підприємець, яка перейшла на спрощену систему оподаткування (у тому числі на єдиний податок), то вона може не застосовувати таксометри на підставі пункту 6 статті 9 Закону про РРО.

 

Питання видачі лікарняного жінці, яка працює під час відпустки для догляду за дитиною до трьох років

Лист Мінпраці України від 17.07.2009 р. № 197/18/99-09

 

Відповідно до роз’яснень Мінпраці

жінці, яка працює в режимі неповного робочого часу в період перебування у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, повинні видати лікарняний у разі її хвороби, а також у разі хвороби дитини віком до 14 років. Такий лікарняний має бути оплачено за місцем її роботи виходячи з фактично нарахованої зарплати за відпрацьований час у розрахунковому періоді.

А ось

якщо хворіє дитина віком до трьох років, листок непрацездатності по догляду за нею не видається, оскільки в цей період жінка вже отримує гарантовану законодавством матеріальну виплату — допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

 

Оскарження дій державного виконавця: куди подавати скаргу

Лист ВАСУ від 28.09.2009 р. № 1276/10/13-09

 

У цьому

листі ВАСУ зазначив, зокрема, що:

скарги на рішення, дії або бездіяльність органів державної виконавчої служби, прийняті/вчинені під час примусового виконання виконавчого напису нотаріуса, розглядаються в адміністративних судах;

скарги на рішення, дії або бездіяльність органів виконавчої служби під час виконання рішення загального суду, прийнятого після 01.09.2005 р., розглядаються за правилами Цивільного процесуального кодексу України 2004 року в загальному суді; якщо йдеться вже про виконання рішення загального суду , прийнятого після зазначеної дати, держвиконавця слід оскаржувати до адміністративного суду;

— якщо рішення, дії або бездіяльність державного виконавця

порушили права і свободи осіб, які не є учасниками виконавчого провадження, такі рішення, дії або бездіяльність можуть бути оскаржені до адміністративного суду;

дії держвиконавця, вчинені при виконанні рішень господарських судів, можуть бути оскаржені в господарському суді стягувачем, боржником або прокурором; іншими особами такі дії держвиконавця можуть бути оскаржені в адміністративному суді.

Нарешті, прописано такий важливий момент.

Якщо буде підтверджено факт несвоєчасного отримання боржником копії постанови про відкриття виконавчого провадження, державний виконавець не має права застосовувати заходи примусового виконання рішення. У цьому випадку держвиконавець за письмовою заявою боржника зобов’язаний поновити йому строк для добровільного виконання судового рішення.

 

З’явився новий Державний реєстр РРО

Наказ ДПАУ від 05.11.2009 р. № 612 «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій у новій редакції» від 05.11.2009 р. № 612

 

ДПАУ в черговий раз оновила

Державний реєстр РРО.

У зв’язку з цим суб’єкти господарювання повинні враховувати таке:

— при

придбанні РРО обирати потрібно виключно на користь моделей РРО, уключених до розділу I Реєстру;

— якщо

РРО вже використовується, то його можна продовжувати використовувати лише в тому разі, якщо його включено до розділу I або II Реєстру. Інакше його експлуатацію заборонено.

Як і раніше, дозволено

первинну реєстрацію деяких моделей РРО, уключених до розділу II нового Реєстру, якщо їх вироблено до 31.12.2008 р.

Наказ ДПАУ від 21.01.2009 р. № 7 втратив чинність.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі