Теми статей
Обрати теми

Не так страшна криза, як її піарять

Редакція ВД
Стаття

Не так страшна криза, як її піарять

 

На думку більшості експертів, економічна криза в Україні триватиме приблизно 2 роки. Причому найскладніші часи на нас чекають місяців через 2 — 3.

Але, як відомо, нема лиха без добра. По-перше, будь-яка криза рано чи пізно закінчується. І після кризи завжди починається підйом у всіх галузях економіки — це закон. По-друге, криза — це не тільки важкі часи, коли слід тугіше затягнути ремені. Криза — найкращий час замислитися над своїм майбутнім.

Економіка України у 2009 році (огляди ринків, прогнози експертів), варіанти подолання кризи з найменшими втратами — ось про що сьогодні йтиметься.

Розмірковуючи на тему кризи в Україні, ми озброїлися передовими знаннями та дослідженнями відомих вітчизняних і закордонних економістів, експертів, бізнесменів, політиків, фінансистів, словом, усіх тих, хто знає, як перемогти кризу, звестися на ноги та перейти на новий рівень ведення бізнесу.

 

Частина перша — «страшна», але необхідна. «Ворога» треба знати в обличчя

Які галузі постраждають найбільше?

По-перше, це

металургія і машинобудування як галузі, найбільш орієнтовані на експорт.

Будівництво.

Наступна галузь, яка зазнає суттєвих втрат, — це будівництво як найчутливіший до кредитування сегмент. Оскільки кредитування сьогодні практично закрито, то будувати можна буде тільки за рахунок капіталу населення або бюджетних коштів, спрямованих на важливі інфраструктурні проекти. Імовірно, що багатьом забудовникам ті недобудови, ступінь готовності яких сьогодні становить менше 60 — 70 %, навряд чи вдасться закінчити цього року. У цілому обсяги виробництва в будівництві зменшаться на 15 %.

Роздрібна торгівля.

Цей рік для українського роздробу стане переломним. Більшість експертів і учасників ринку прогнозує пік падіння попиту на початку літа. Суттєво постраждають ті сегменти, які не належать до продажу предметів першої необхідності.

Відчутно скоротяться продажі побутової техніки, предметів розкоші тощо.

У 2009 році учасники ринку очікують падіння зростання продажів дорогої імпортної продукції. На жаль, вітчизняним виробникам навряд чи вдасться скористатися ситуацією, оскільки паралельно з подорожчанням імпортних товарів на більшості ринків виникає ще одна характерна тенденція: уперше за останні вісім років індекс споживчих настроїв наших громадян упав на 26,6 пунктів — до відмітки 69,3 (значення індексу може бути від 0 до 200, де 0 — максимальна кількість песимістів, 200 — максимальна кількість оптимістів). І девальвація гривні тільки посилить цю тенденцію —

населення ще більше зменшить свої споживчі витрати.

За прогнозами аналітиків, цього року українці, чиї доходи в умовах кризи залишаться стабільними або зменшаться (а таких буде більшість), купуватимуть дешеву продукцію. Якщо минулого року частка товарів вартістю понад 1500 грн. перевищувала 10 % у загальному обсязі продажів, то у 2009-му цей показник може зменшитися до 7 — 9 %. У людей просто бракуватиме коштів на дорогі придбання.

Частка витрат на купівлю техніки, яка не є товаром першої необхідності, зменшиться на користь витрат на продукти харчування, транспорт, одяг, комунальні та інші поточні витрати.

Суттєво скоротяться продажі автомобілів

, частково із-за падіння платоспроможності населення, частково через те, що населення не матиме вже такого доступу до кредитів, як раніше.

У 2009 році падіння обсягів продажів слід чекати і

в сегменті мобільних телефонів — на 15 — 20 % порівняно з 2008 роком.

Ресторанний бізнес.

Криза позначилася на всіх сферах ресторанного бізнесу в Україні. У найгіршому стані опинилися ресторани з середнім чеком у межах 100 — 150 грн. Аудиторія таких закладів — середній клас, який найбільше постраждав від кризи. Це — офісні працівники, співробітники банків, будівельних, консалтингових та інвестиційних компаній.

У сегменті quick&casual (ресторани швидкого обслуговування)

, за даними аналітиків, найбільшої кризи зазнали традиційні фаст-фуди. У закладах, які пропонують комплексне харчування, попит знизився на 20 — 25 %. Серйозно постраждали кав’ярні — падіння попиту тут становило до 40 %.

 

Частина друга: криза на свою користь

Ну от частину першу, «страшну», закінчено. Переходимо до другої — життєстверджуючої, в якій ми постараємося зрозуміти, як можна використовувати «

кризу на свою користь».

Але спочатку про «щасливчиків становища».

Під час кризи досить упевнено почуватимуться

компанії, що займаються переробкою продуктів харчування.

Менше порівняно з іншими відчує на собі вплив кризи

фармацевтика — люди потерпатимуть від стресових станів, хворітимуть. Вітчизняні препарати витіснятимуть на ринку імпортовані. До речі, незначна девальвація навіть буде корисною місцевому виробнику, оскільки імпорт стає дорожчим.

Продуктовий сегмент.

У цілому ритейлери з харчового сегмента почуватимуться краще за операторів інших напрямків, оскільки, на відміну від побутової техніки чи будматеріалів, попит на продукти харчування існуватиме завжди. Утім, аналітики прогнозують у найближчому майбутньому здешевлення продовольчої корзини середньостатистичного українця. Найімовірніше, зменшаться продажі дорогих продуктів.

Сектор FMCG.

FMCG — товари споживчого ринку, що швидко розкуповуються в роздрібній торгівлі, запаси яких повинні постійно поповнюватися. Наприклад, стандартний набір товарів бакалійних гастрономів, інших товарів, що зазвичай продаються в супермаркетах. У цьому секторі можна прогнозувати певне зростання на базові послуги та товари або ж вони скорочуватимуться незначною мірою та залишаться стабільними.

Економічну кризу зумовила криза довіри в усьому ланцюжку — від виробника до кінцевого споживача. І першочерговим завданням компаній у цій ситуації є збереження лояльності покупців, їх бажання робити покупки.

Покупець у період економічної кризи перестає бути простим споживачем — він перетворюється на інвестора.

Давайте добре запам’ятаємо ці дві тези та почнемо діяти.

1. Криза порушує звичні збутові ланцюжки або перекручує характер попиту в каналі збуту. Тому важливо і необхідно

моніторити ринок у пошуках нових можливостей, оскільки потреби звичних клієнтів в умовах кризи значно змінюються.

2. Досвід споживчого ринку свідчить, що насамперед від кризи потерпає попит у середньому ціновому сегменті, у низькому він значно зростає, а в преміальному — скорочується.

Це означає, що тактичне переміщення компанії сегментами вниз або вгору може привести до збільшення продажів.

3.

Проінвентаризуйте свою клієнтську базу, подивіться, як змінилася структура попиту. Ви обов’язково виявите категорії споживачів, в яких справи не погіршуються або навіть ідуть угору, незважаючи на ситуацію, що склалася в економіці. Якщо ви зможете запропонувати щось цінне для тих, у кого є гроші, ви теж рушите вгору.

4.

Виробляйте та просувайте. Стверджуватимете, що вам бракує грошей на просування? Тоді зробіть просування більш акцентованим, чітко направленим на ту категорію клієнтів, яка може купувати ваш продукт. Придумайте, як до них наблизитися — це може коштувати зовсім не дорого!

5.

Змініть основу своєї діяльності. Нові зовнішні обставини потребують нового способу дії. Тут можливий цілий спектр рішень. Це може бути запровадження якихось нових продуктів, які могла б запропонувати ваша компанія в логіці: а що, власне, зараз потрібно клієнтам з позитивною динамікою? Це може бути нова система мотивації власних продажів, перегляд строків оплати, зміна позиціонування. Наприклад, ви маєте ресторан, а ваша звична клієнтура тепер вважає за краще обідати та вечеряти вдома? Не зволікайте, проведіть кардинальну реконцепцію. Озирніться навколо: хто в нас ще відвідує ресторани, що вони їдять, хто в них є лідером думки? «Настройте» свій ресторан на них.

6.

Економте. Економити — не означає менше виробляти. Це не економія.

Економія — це скорочення зайвих зусиль, дій і витрат на те, щоб мати результат, це можливість запропонувати своєму клієнту дешевший товар або послугу.

Економія на персоналі та скорочення зарплат повинні бути продуманими та зваженими.

Це несправедливо — скорочувати доходи співробітників, які, засукавши рукава, самовіддано працюють у компанії в складних умовах. А те, що є несправедливим, — не спрацьовує. Навпаки, тепер саме час пояснити кожному співробітникові, що він може зробити, щоб заробити більше. А ось позбавлятися «зайвих», непродуктивних людей рекомендується в усі часи, і криза тут не є причиною. Сьогодні можна скористатися шансом (його скоро не буде) і укріпити команду, набравши з ринку хороший персонал. Через паніку серед роботодавців на вулицю викидається велика кількість людей, з них кожний п’ятий — чудовий фахівець.

7.

Підтягніться в дисципліні. Коли співробітники, замість того щоб займатися ділом, починають розмірковувати: «Що ж тепер буде?» і «Як же ми тепер?» — керівнику бізнесу слід привести їх до тями і зарядити на перемогу. Економіка складається з окремих компаній, компанії — з людей. Транслюйте підпорядкованим позитив, і вам відплатиться!

 

Висновок

Абсолютна більшість експертів «ставлять» на середній і малий бізнес.

У сьогоднішніх умовах тільки вони на власному досвіді знають, як управляти реальним виробництвом, на що першочергово звертати увагу, а що можна відкласти на потім.

Криза — це час стрімких змін у навколишньому середовищі, тому на перший план виходить швидка реакція підприємця і здоровий «опортунізм».

Якщо ви здатні виробляти цінності, які дійсно потрібні іншим людям, то з вами нічого страшного не станеться.

Якщо ми всі перестанемо волати: «Рятуйся, хто може!» і почнемо ставитися до кризи не як до великої біди, а як до шансу, у нас швидко все владнається!

От і виходить, що малому та середньому бізнесу нічого не залишається, як тільки перемагати кризу всередині своєї компанії, нарощуючи завдяки цьому власну ефективність.

Тільки для тих, хто досягне успіху в цьому, криза стане, як запевняють розумні люди, часом можливостей.

 

Матеріал підготувала Олена Кедрус

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі