Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Зустрічні перевірки: як вони відбуватимуться

Редакція ВД
Власне Діло Січень, 2009/№ 1
Друк
Стаття

Зустрічні перевірки: як вони відбуватимуться

 

Нещодавно ДПАУ затвердила Методичні рекомендації щодо організації та проведення перевірок підтвердження отриманих від платника податків (іншої особи) відомостей про відносини з контрагентами та дотримання податкового законодавства.

Сьогоднішня стаття — розгорнений коментар до цих Методрекомендацій. Із неї ви дізнаєтеся, як відбуватимуться зустрічні перевірки та що рекомендує ДПАУ своїм підлеглим.

Наталія СУКАЧОВА, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон про податкову службу

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон про ПДВ

Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Методрекомендації

— Методичні рекомендації щодо організації та проведення перевірок підтвердження отриманих від платника податків (іншої особи) відомостей про відносини з контрагентами та дотримання податкового законодавства, затверджені наказом ДПАУ від 01.10.2008 р. № 622.

Порядок № 165

Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.

 

Кого перевірятимуть

Якщо у платника податків проводилася документальна невиїзна, планова чи позапланова виїзна перевірка і виникла потреба в підтвердженні окремих господарських операцій, то податківці можуть перевірити контрагента, з яким працював платник податків. Відбір контрагентів відбувається за ознаками, зазначеними в

підпункті 2.1.1 Методрекомендацій. Розглянемо найцікавіші, на наш погляд, ситуації.

Так, насамперед працівники податкових органів звертатимуть увагу на контрагентів, які:

1) задекларували коригування сум податкових зобов’язань (податкового кредиту) з ПДВ та/або валових доходів (витрат) з податку на прибуток, зокрема при коригуванні кількісних та/або вартісних обсягів продажу

.

Нагадаємо, що коригування ПДВ, як правило, пов’язане з виписуванням

Розрахунку коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної. Відповідно до пункту 20 Порядку № 165 Розрахунок коригування виписується тільки в разі здійснення коригування сум податкових зобов’язань згідно з пунктом 4.5 Закону про ПДВ. В основу цього пункту покладено принцип перерахунку податку (як у бік збільшення, так і у бік зменшення), коли після поставки товарів (послуг) здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за поставкою перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів (зауважимо, що в господарській діяльності підприємця це не єдині операції, що призводять до коригування ПДВ);

2) є покупцями (постачальниками) товарів робіт (послуг), проходження яких необхідно простежити по ланцюжку від виробника (імпортера) до кінцевого споживача з метою підтвердження чи спростування даних про використання схем мінімізації (ухилення) від сплати податків

.

Звертаємо вашу увагу: якщо в цьому ланцюжку податківці знайдуть фіктивну фірму, то платник податків може втратити свій податковий кредит з ПДВ. У цьому випадку добросовісному платнику податків доведеться відстояти своє право на податковий кредит;

3) є з платником податків пов’язаними особами

;

4) надають платнику податків маркетингові, інжинірингові, рекламні, консультаційні, аудиторські послуги, послуги з розробки програмного забезпечення та інші види послуг нематеріального характеру

(у разі виникнення сумнівів щодо їх походження, використання в господарській діяльності певного обсягу та оцінки таких послуг).

Зауважимо, що зазначені вище послуги завжди перебували під пильною увагою податківців. Достатньо пригадати

листи ДПАУ від 08.04.2008 р. № 3146/6/15-016 і від 29.07.2008 р. № 15176/7/15-0217. У них головний податковий орган доходить висновку, що витрати на маркетинг відображаються у складі валових витрат лише у випадку, якщо вони відносяться до витрат на передпродажні та рекламні заходи. Повністю погодитися з такою точкою зору ми не можемо. Адже маркетингові послуги — ширше поняття, ніж передпродажні та рекламні заходи;

5) є єдиноподатниками — фізичними особами, обсяг спільних операцій з платником податків з якими перевищує 300 тис. грн.

А от за який період слід ураховувати такий обсяг операцій та з урахуванням чи без урахування ПДВ його слід розраховувати, у

Методрекомендаціях нічого не зазначено;

6) в істотних обсягах з платником податків здійснюють операції з кредитування, надання поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, операцій з факторингу, страхування (перестрахування), а також операцій з гарантування зобов’язань

.

Тільки ось які обсяги потрібно вважати істотними, ДПАУ не уточнила.

 

Як відбуватиметься перевірка

Спочатку податковий орган (ініціатор проведення перевірки), на обліку в якому перебуває платник податків, надсилає іншому податковому органу (виконавцю), на обліку в якому перебуває такий контрагент, запит про проведення перевірки підтвердження отриманих від такого платника податків відомостей про відносини з контрагентом. У свою чергу, податковий орган (виконавець) протягом двох робочих днів від дати отримання такого запиту надсилає на адресу контрагента запит за формою

додатка 2 до Методрекомендацій. Запит направляється поштою рекомендованим листом з повідомленням або вручається посадовим особам контрагента під розписку.

Зауважимо, що працівники податкових органів дійсно мають право вимагати пред’явлення пояснень та їх документальних підтверджень, якщо за результатами перевірок інших платників податків було виявлено факти, що свідчать про порушення платником податків законів України про оподаткування, валютного законодавства. При цьому таку вимогу має бути оформлено у вигляді письмового запиту.

Якщо платник податків протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту не надасть пояснення і документальні підтвердження, то є всі підстави для проведення позапланової виїзної перевірки (п. 1 ст. 111 Закону про податкову службу). Рішення про проведення позапланової перевірки приймається протягом двох наступних робочих днів (із дня закінчення 10-денного строку). Тому відповідь на запит краще написати.

Якщо ж відповідь на

запит податкові органи отримають своєчасно (протягом 10 робочих днів із дня отримання запиту), то не пізніше двох робочих днів з моменту її надання податківці мають провести невиїзну документальну перевірку.

Результатом проведення таких перевірок (позапланової виїзної чи документальної невиїзної перевірки) має бути

Довідка про результати документальної виїзної/позапланової виїзної перевірки щодо підтвердження відомостей, отриманих від особи, яка мала правові відносини з платником податків, затверджена наказом ДПАУ від 11.09.2008 р. № 584 (далі — Довідка).

У

Методрекомендаціях також описано порядок дії податкових органів (виконавця), якщо перевірити контрагента немає можливості. Наприклад, такого контрагента знято з обліку чи встановлено відсутність контрагента (посадових осіб контрагента) за його місцезнаходженням. У цьому випадку відповідальний підрозділ податкового органу (виконавець) не пізніше 2-х робочих днів з дати надходження запиту від податкового органу (ініціатора проведення перевірки) складає акт про неможливість проведення перевірки.

При отриманні матеріалів проведеної перевірки (

Довідки чи акта про неможливість проведення перевірки) податковий орган, що направив запит, при підтвердженні відносин платника податків і контрагента долучає такі матеріали до матеріалів перевірки платника податків. При непідтвердженні таких відносин та/або встановленні порушень податкового законодавства податковий орган уживає заходів щодо проведення перевірки у платника податків.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі