Теми статей
Обрати теми

На замітку. Індексуємо січневу зарплату

Редакція ВД
Новини

На замітку

 

Підприємців-єдиноподатників позбавили права бути платниками ПДВ!!!

 

Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 р. № 507» від 20.12.2008 р. № 1118

(набула чинності з 30.12.2008 р.)

 

Маємо такий факт: Кабмін

постановою № 1118 позбавив підприємців-єдиноподатників права бути платниками ПДВ. Як це трапилося? Згідно з вимогами Указу № 746 підприємці-єдиноподатники платниками ПДВ не були й раніше. Надавати роз’яснення щодо застосування норм Указу № 746 уповноважено Кабмін. Саме він у своїй постанові № 507 «Про роз’яснення Указу Президента України від 03.07.98 р. № 727» і дозволив підприємцям-єдиноподатникам за власним бажанням ставати платниками ПДВ. Тепер же виходить, що з урахуванням змін, передбачених постановою КМУ № 1118, ні Указ № 746, ні постанова № 507 не містять норми, яка б дозволяла підприємцям на єдиному податку бути платниками ПДВ. Усе, що зазначено тепер у постанові № 507, це те, що при переході на єдиний податок підприємець — платник ПДВ повинен подати заяву про анулювання ПДВ-реєстрації і здати свідоцтво платника ПДВ.

У

Законі про ПДВ теоретично можна зачепитися за пункт 11.42, який формально допускає існування підприємців-єдиноподатників — платників ПДВ. Однак судові розгляди після анулювання реєстрації платника ПДВ особливого сенсу не матимуть. А механізм для зняття з реєстрації єдиноподатників уже запущено. Анулювання реєстрації платника ПДВ у цьому випадку може відбуватися за ініціативою податкового органу на підставі підпункту «в» пункту 9.8 цього Закону. Отже, платникам податків мають надсилатися акти про анулювання реєстрації за формою № 6-ПДВ. Платник податків повинен здати свідоцтво платника ПДВ протягом 20 календарних днів із дня прийняття рішення про анулювання. Датою анулювання реєстрації платника ПДВ буде дата прийняття рішення про анулювання.

Слід зауважити, що однією з основних проблем, які виникнуть у підприємця при знятті з реєстрації платником ПДВ, — це

неминучість умовного продажу товарних залишків та ОФ (за звичайними цінами), щодо яких було сформовано податковий кредит з ПДВ, і проблеми з бюджетним відшкодуванням. Якщо надалі підприємець знову реєструватиметься платником ПДВ (наприклад, після переходу на загальну систему), то ні податковий кредит з ПДВ, ні право на відшкодування у нього не відновляться. Тому насамперед слід позбутися товарних залишків, причому встигнути потрібно до дати анулювання реєстрації.

Слід мати на увазі, що навіть після зняття з реєстрації платником ПДВ єдиноподатник повинен допрацювати квартал на єдиному податку і тільки потім зможе перейти на загальну систему та знову зареєструватися платником ПДВ. Тим, для кого життєво важливо не зніматися з ПДВ-реєстрації, можна вже з цього кварталу спробувати стати загальносистемниками. Тут підприємець повинен сам для себе вирішити, як йому діяти, зваживши всі «за» та «проти» і врахувати всі підводні камені. Варіантів обмаль, але вони є: можна продати (відвантажити) в січні щось заборонене для продажу на єдиному податку, але таке, що не потребує наявності ліцензії. Наприклад, відвантажити заднім числом суб’єкту господарювання (оптом безготівково) пиво або тосол (ПММ); можна спробувати подати уточнений звіт з єдиного податку, за наслідками якого виявиться перевищення за минулий рік виручки межі у 500 тис. грн. Але тут є деякі нюанси: безготівкову суму, якої бракує, заднім числом не проведеш, а додаткові записи про надходження готівки можуть призвести до накладення штрафу за неоприбуткування готівки. Крім того, на суму, якої бракує, потрібно нарахувати податкові зобов’язання з ПДВ.

У наступних номерах ми детальніше розглянемо проблему зняття єдиноподатника з реєстрації як платника ПДВ.

 

Що нам дав Закон про держбюджет на 2009 рік

 

Закон України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» від 26.12.2008 р. № 835-VI

 

Відразу зауважимо, що нічого особливо революційного в

Законі про держбюджет-2009 спостерігати не доводитися. Його стислий огляд уміщатиметься в невелику замітку.

1. Соціально-зарплатний блок

Згідно зі

статтею 54 Закону про держбюджет-2009 на 2009 рік установлений прожитковий мінімум на одну особу і для тих осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, у розмірах, що діяли у грудні 2008 року. Таким чином, прожитковий мінімум на одну особу з розрахунку на місяць з 1 січня 2009 року для працездатних осіб становить 669 грн.

Відповідно до

статті 55 Закону про держбюджет-2009 мінімальна заробітна плата з 01.01.2009 р. по 31.03.2009 р. становитиме 605 грн.

Докладніше в зручній табличній формі всю інформацію про розміри мінзарплати, прожиткового мінімуму, податкових соціальних пільг (ПСП), граничний розмір заробітної плати, до якої застосовується ПСП тощо, ми навели в рубриці «Довідник підприємця» на с. 41 цього номера.

Зверніть увагу на такий важливий момент щодо соцвнесків. Ставки внесків до соцфондів

Законом про держбюджет-2009 не змінилися. Однак Верховною Радою прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» від 25.12.2008 р. № 799-VI (див. наступну замітку). Згідно з цим Законом з дати його опублікування діятимуть нові ставки внесків до соцфондів (крім внесків до Пенсійного фонду — вони залишилися на колишньому рівні).

2. Інші зміни

Серед інших змін, що відбулися у зв’язку з прийняттям

Закону про держбюджет-2009, хотілося б виділити такі:

розміри допомоги, що виплачується при народженні дитини, залишилися на колишньому рівні (тобто 12240 грн. — на першу, 25000 грн. — на другу і 50000 грн. — на третю та кожну наступну дитину). А от якщо дітей усиновлено, то незалежно від того, усиновляється перша дитина, друга чи третя (тощо), на кожну дитину допомога виплачується тільки в сумі 12240 грн. (стаття 46 Закону про держбюджет-2009, стаття 123 Закону України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-ХII);

— для розрахунку

податку на землю за використання тих земель, щодо яких грошова оцінка взагалі не проводилася, у 2009 році застосовується підвищуючий коефіцієнт, що діє ось уже декілька років поспіль (з 2006 року), — 3,1 (стаття 63 Закону про держбюджет-2009);

збір до Пенсійного фонду з операцій купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні зменшено: у 2009 році юридичні та фізичні особи сплачуватимуть його в розмірі 0,2 % від суми операції (минулого року було 0,5 %) — стаття 77 Закону про держбюджет-2009;

— у 2009 році

нормативи збору за спеціальне використання лісових ресурсів залишилися на рівні 2008 року (стаття 82 Закону про держбюджет-2009).

 

Увага! Установлені нові ставки внесків до соцфондів

 

Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо зменшення впливу світової фінансової кризи на сферу зайнятості населення» від 25.12.2008 р. № 799-VI

 

Згідно з цим

Законом з дати його опублікування (з 13.01.2009 р.) діятимуть нові ставки внесків до соцфондів, крім внесків до Пенсійного фонду — вони залишилися на колишньому рівні (докладніше див. довідкову інформацію на с. 41). При цьому у зв’язку з тим, що в січні ставки соцвнесків змінилися, при розрахунку нарахувань і утримань із заробітної плати потрібно буде проводити розподілення зарплати на періоди, в яких діяли старі та нові ставки соцвнесків, пропорційно кількості робочих днів. Отже, при нарахуванні зарплати за січень 2009 року потрібно буде до зарплати за робочі дні до дати набуття чинності Законом № 799-VI (до 13.01.2009 р.) застосовувати старі ставки, а починаючи із зарплати за робочі дні після цієї дати застосовувати нові ставки внесків до соцфондів.

Але, мабуть, однією з найважливіших новацій

Закону № 799-VI є те, що з дати набуття ним чинності на суми винагороди фізособам за виконані роботи (надані послуги) за цивільно-правовими договорами потрібно буде нараховувати «зверху» внесок до Фонду «безробіття» (докладніше див. довідкову інформацію на с. 41). При цьому зауважимо, що норми Закону № 799-VI щодо питання оподаткування при виплаті винагороди за договорами цивільно-правового характеру досить неоднозначні та потребують додаткових роз’яснень офіційних органів. Детально це питання ми розглянемо в наступному номері.

 

Індексація нормативної грошової оцінки земель

 

Наведемо інформацію щодо індексації нормативної грошової оцінки земель (див. статтю «Заповнюємо земельну звітність», «ВД», 2009, № 1, с. 10).

На офіційному сайті Держземагентства з’явилися дані щодо коефіцієнта індексації, на які нам слід орієнтуватися.

Отже, середньорічний індекс інфляції за 2008 рік —

125,2 %, відповідно нормативна грошова оцінка землі за 2009 рік індексується на коефіцієнт 1,152.

У зв’язку з цим для сплати земельного податку та орендної плати за землю у 2009 році грошова оцінка земель населених пунктів, проведена за вихідними даними станом на 01.04.96 р., і грошова оцінка сільськогосподарських угідь, проведена станом на 01.07.95 р., підлягають індексації станом на 01.01.2009 р. на коефіцієнт

3,022, який визначається виходячи з добутку коефіцієнтів індексації за 1996 рік — 1,703, за 1997 рік — 1,059, за 1998 рік — 1,006, за 1999 рік — 1,127, за 2000 рік — 1,182, за 2001 рік — 1,02 і за 2005 рік — 1,035, за 2007 рік — 1,028 і за 2008 рік — 1,152. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 і 2006 роки не індексувалася.

 

Листопадовий індекс — 101,5 %. Індексуємо січневу зарплату

 

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 09.12.2008 р. № 231)

 

Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у листопаді склав 101,5 %. З урахуванням цієї обставини наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації січневої заробітної плати найманих працівників підприємця у 2009 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення була більша за суму індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної нижче таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

січень 2009 року (у межах прожиткового мінімуму — в січні 669 грн.).

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

Не підвищувалася з лютого 2003 року

103,6

2003 рік

Березень

101,4

Квітень

100,0

Травень

100,0

Червень

99,9

Липень

100,0

Серпень

103,4

Вересень

102,3

Жовтень

99,7

Листопад

95,9

Грудень

93,0

2004 рік

Січень

90,4

Лютий

89,6

Березень

88,9

Квітень

87,6

Травень

86,2

Червень

85,0

Липень

85,0

Серпень

85,2

Вересень

82,8

Жовтень

78,8

Листопад

76,0

Грудень

71,9

2005 рік

Січень

69,0

Лютий

67,4

Березень

64,7

Квітень

63,6

Травень

62,6

Червень

61,7

Липень

61,2

Серпень

61,2

Вересень

60,5

Жовтень

59,1

Листопад

57,2

Грудень

55,9

2006 рік

Січень

54,0

Лютий

51,3

Березень

51,8

Квітень

52,4

Травень

51,6

Червень

51,4

Липень

50,1

Серпень

50,1

Вересень

47,2

Жовтень

43,4

Листопад

40,9

Грудень

39,6

2007 рік

Січень

39,0

Лютий

38,1

Березень

37,8

Квітень

37,8

Травень

37,0

Червень

34,1

Липень

32,2

Серпень

31,5

Вересень

28,6

Жовтень

25,0

Листопад

22,3

Грудень

19,8

2008 рік

Січень

16,4

Лютий

13,4

Березень

9,2

Квітень

5,9

Травень

4,6

Червень

3,7

Липень

4,2

Серпень

4,4

Вересень

3,2

Жовтень

1,5

Листопад

Не індексується

Грудень

Не індексується

2009 рік

Січень

Не індексується

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі