Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Час купувати бізнес? Час продавати бізнес?

Редакція ВД
Власне Діло Березень, 2009/№ 6
Друк
Стаття

Час купувати бізнес? Час продавати бізнес?

 

Ми не втомлюємося повторювати, що криза не лише ховає в собі загрозу, а й відкриває нові можливості, проте лише для тих, хто ці можливості встигне своєчасно реалізувати.

 

Чому продають свій бізнес?

Скажемо прямо: перш за все

через кризу. Сьогодні деякі власники роблять це, сподіваючись вчасно (як їм здається) вивести кошти з активів і пересидіти до кращих часів на «мішку з готівкою». Передбачливіша (і численніша) група бізнесменів намагається таким чином зманеврувати коштами, вилучаючи їх з галузей менш привабливих на початковому етапі кризи, і вкладаючи їх у вигідніші. Пропоновані такими бізнесменами до продажу підприємства переважно перебувають у явно передкритичному стані, а отже, можуть бути придбані за досить низькою ціною.

Інші ж підприємці чітко усвідомлюють: ще зовсім недавно

затишна ділова ніша раптом перестала їх влаштовувати, оскільки просто не окупає витрат на організацію роботи підприємства в нових умовах. Якщо ж до цього додати тягар «дешевих» кредитів (особливо у валюті), узятих колись під вельми спокусливі процентні ставки, то ідея позбутися такого бізнесу якнайшвидше стає для них просто рятівною. Так на ринку з’являються цілком працездатні підприємства, що стали проблемними через зміну обставин.

Окремим рядком у переліку продавців проходять

власники, які просто хочуть піти на спочинок і/або перебратися з України до країни зі стабільнішою внутрішньополітичною ситуацією, вищим рівнем життя, що принаймні дозволяє хоча б зберегти все чесно нажите тривалою працею. Такі власники, як правило, виставляють на продаж цілком благополучні бізнес-організації, вартість яких у кращі часи в декілька разів перевищувала б ціну, що склалася на ринку сьогодні. А оскільки кількість бізнесменів, які прагнуть поєднати відхід на спочинок зі зміною постійного місця проживання в період кризи зростає, то перед покупцями відкривається ширший вибір таких підприємств.

І нарешті, зазначимо

найголовніше: власники в цей час активно продають свій бізнес через те, що сьогодні на нього ще існує платоспроможний попит.

Навіть зараз в умовах кризи багатьох людей мучить лише одне запитання: куди вкласти готівку? Річ у тім, що за останній час найбільш заповзятливим із наших співгромадян усе ж удалося «вивудити» з депозитів близько 19 млрд гривень, причому левова частка цих «урятованих» із банків коштів і складає сьогодні доларову масу, що так подорожчала. Додайте до цього 1 — 1,5 млрд «заробітчанської» валюти, що хлинула до України після скорочення кількості робочих місць у благополучній Європі, — і стане очевидним: сьогодні в Україні (поки що!) достатньо «вільних» грошей, власники яких шукають для них ефективного вкладання.

В обстановці, що склалася, «живий» працюючий бізнес під ключ, придбаний поцінно, може бути вельми спокусливим варіантом інвестицій, тим більше зараз, поки його цілісність і ефективність може бути збережена завдяки порівняно невеликим грошовим вливанням.

І такі підприємства сьогодні в Україні можна реально знайти.

 

Який бізнес продають?

За кількістю пропозицій (до 32 %) серед підприємств, що виставляються на продаж в Україні, першість сьогодні в

роздрібних торговельних мереж продовольчих і господарських товарів (у тому числі й побутової хімії), а також їх окремих складових (магазини, торговельні палатки, кіоски тощо). Лідирують же мережі порівняно невеликих (до 400 кв. м. торговельної площі) продуктових магазинів, які в умовах кризи іноді не в змозі конкурувати зі своїми більшими побратимами (мережами універмагів і мегамаркетів) в утриманні відносно невисоких цін.

Проте зауважимо, що ситуація щодо невеликих магазинів, на думку експертів, незабаром зміниться на краще. І причина цього — падіння реальних доходів населення. Люди будуть просто позбавлені можливості здійснювати великі придбання (хай і за нижчими цінами) в супермаркетах і повернуться до невеликих (за обсягом і вартістю) покупок у маленьких магазинчиках, розташованих поблизу домівки.

Наступними за популярністю (до 23 %) за торговельними мережами йдуть

невеликі підприємства, пов’язані з будівельною промисловістю, — міні-заводи з виробництва бетону і блоків та інших будматеріалів, деревообробні майстерні тощо. «Почесне» друге місце — результат «заморожування» переважної більшості новобудов у країні і згортання будівництва громадянами приватних будинків, дач, гаражів тощо.

Третю за чисельністю пропозицій (до 12 %) групу складають

підприємства автобізнесу — торговельні майданчики, СТО, автомийки, АЗС тощо, власники яких не мають у своєму розпорядженні підтримки великих автовиробників і не сподіваються благополучно дожити до кращих часів які згідно з численними експертними оцінками чекають на авторинок уже у 2010 році.

Пропозиції про продаж вельми популярних на ринку

бізнес-об’єктів розважальної та рекреаційної сфери — кафе, ресторанів, міні-готелів і баз відпочинку — досі представлені порівняно невеликою групою (до 9 %). Це пояснюється тим, що, незважаючи на очевидне зниження кількості відвідувачів, криза (завдяки новорічним святам і традиційним різдвяним канікулам, які настали за ними) поки що не вдарила серйозно по господарях цього сектора бізнесу. Проте вже до весни кількість таких підприємств, виставлених на продаж, може принаймні подвоїтися.

Близько 8 % у цей час на ринку складають пропозиції про продаж

різних об’єктів сільськогосподарського призначення — овочівницькі й тваринницькі комплекси, невеликі заводи з переробки сільгосппродукції тощо. Збільшення в 1,5 — 2 рази таких пропозицій на ринку можна чекати на осінь поточного року, чому сприятиме зростання цін на паливо, яке вже розпочалося, і складність в отриманні кредитів на підтримку і розвиток виробництва, що супроводжується скороченням попиту на їх продукцію.

Нарешті, близько 16 % від загальної кількості пропозицій становлять сьогодні

підприємства сфери послуг — різні агентства, вендинговий бізнес, консалтинг тощо. До них належать також бізнес-об’єкти, пов’язані з високими технологіями, — інтернет-клуби, інтернет-магазини, інтернет-кафе тощо.

Якщо доля перших на ринку до кінця року, найімовірніше, зросте на 10 — 15 %, то кількість останніх, зважаючи на порівняно невеликі витрати на їх утримання і збереження попиту на їх послуги, помітно не збільшиться.

 

Як продають бізнес?

Самостійно шукати покупця за оголошеннями в засобах масової інформації не лише малоефективно, а й небезпечно!

Сама по собі спроба розмістити в рекламно-інформаційних виданнях оголошення про продаж бізнесу в більшості потенційних покупців не викличе нічого, крім невиразних підозр, що йому в кращому разі хочуть продати підприємство, яке не сьогодні-завтра збанкрутує, а в гіршому — що його збираються ошукати. Крім того, передчасне широке розповсюдження інформації про сам факт продажу бізнес-об’єкта може мати негативні наслідки (втрата постачальників, посилення конкурентів і, нарешті, просто привернення уваги кримінальних елементів).

Дещо ефективнішим може стати

пошук можливих покупців в Інтернеті (з розміщенням оголошень на відповідних форумах і спеціалізованих сайтах) або через знайомих. Проте і цей шлях цілковито не гарантує власнику ні особистої безпеки, ні запобігання поширенню інформації про майбутню операцію, ні того, що він отримає за своє підприємство ту суму, на яку він дійсно має право розраховувати, не кажучи вже про те, що самостійно перевірити міру надійності майбутнього партнера сьогодні практично неможливо.

Останнім часом для продажу бізнесу в Україні власники все частіше використовують

послуги бізнес-брокерів (фінансових консультантів), які не лише допомагають знайти оптимального покупця, перевірити історію його ділової активності і переконатися у платоспроможності, а й супроводжують увесь процес проведення операції аж до отримання продавцем обумовлених грошових сум. Крім того, такі компанії можуть надати значну допомогу і на етапі підготовки бізнесу до продажу (оцінка бізнесу, незалежний аудит тощо), а якщо необхідно — забезпечать операції підвищений рівень конфіденційності, відсіваючи несерйозних і просто сумнівних покупців ще на етапі попередніх переговорів.

Бізнес-брокери вже встигли добре зарекомендувати себе на Заході і в сусідній Росії, де на сьогодні за їх допомогою здійснюється вже понад 65 % операцій з купівлі-продажу підприємств малого бізнесу (у сфері середнього бізнесу цей показник перевищує 80 %). Експерти відзначають, що з поглибленням економічної кризи роль фінансових радників на бізнес-ринку лише зросте: чим складніша обстановка, тим важливішу роль відіграватиме чинник часу. Мається на увазі, що професійні бізнес-брокерські компанії володіють великими клієнтськими базами, широкими зв’язками в медіа-просторі і діловому середовищі, що значно скорочує процес пошуку реального покупця.

Утім, поки криза ще набирає оберти, у малого і середнього бізнесу України ще є час поміркувати над прийняттям правильного рішення.

 

Висновок (думка фахівців)

Ринок купівлі-продажу готового бізнесу в Україні ще до кінця не сформований. Для багатьох продавців бізнесу досі не зрозуміло, навіщо користуватися послугами бізнес-брокера і що це може їм дати. З цього приводу можна провести просту аналогію. Хтось робить ремонт у квартирі самостійно, а дехто наймає робітників. Не можна однозначно стверджувати, чий вибір правильніший. Можливо, одному бракує коштів, щоб найняти кваліфікованого сантехніка або електрика, а можливо, поблизу просто немає відповідних фахівців. Буває й так, що людині дуже подобається робити все своїми руками і вона не хоче упустити зручну можливість у черговий раз отримати від цього втіху.

Так само стоїть справа і з найманням бізнес-брокера для продажу бізнесу. Однозначно правильної відповіді на запитання, користуватися послугами посередника чи ні, не існує. Але якщо ви зважилися продавати бізнес самі і робите це вперше, то вам необхідно знати, як це правильно робити, подібно до того, як необхідно знати, що не можна торкатися оголених дротів під напругою, якщо ви зібралися ремонтувати в квартирі електропроводку.

 

Матеріал підготувала Олена Кедрус

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі