Теми статей
Обрати теми

Вендинг як об’єкт уваги (торгівля через автомати)

Редакція ВД
Стаття

Вендинг як об’єкт уваги (торгівля через автомати)

 

Невеликий стартовий капітал, стабільний попит і низька конкуренція роблять привабливим ринок вендинга для організації власного діла навіть в умовах кризи. Саме тому ми вирішили звернути увагу на

сферу роздрібної торгівлі, де використовуються торговельні автомати і продаж здійснюється без участі людини, тобто вендинг.

 

Ринок вендинга

Торговельними автоматами з гарячими і холодними напоями українців не здивуєш.

У докризові часи цей бізнес приносив підприємцям до 300 % рентабельності. Але щойно справи в країні дещо занепали, доходи автоматизованих продавців «чаю-кави-капучіно» почали зменшуватися.

За підсумками 2008 року реалізація знизилася на 15 %, у 2009-му очікується зниження ще на 20 — 25 %, — вважають фахівці вендингових компаній.

У першу чергу це стосується автоматизованих торговців у великих містах. Одні з них простоюють, не справляючись з конкурентом за рогом. Інші, розташовані в банках, агентствах нерухомості, іпотечних агентствах, втратили частину своїх постійних клієнтів у зв’язку з кризою.

У регіонах, навпаки, ніша нестримно збільшується.

Наприклад, у 2008 році в Західній Україні продажі торговельних автоматів зросли до 70 % порівняно з 2007-м.

Проте все зазначене вище — зовсім не привід викреслити вендинговий бізнес з розряду прибуткових. Адже продаж напоїв — лише одна з ніш вендинга і освоювати її українські бізнесмени почали зовсім недавно.

В цілому оператори ринку вважають, що всеукраїнський ринок торговельних автоматів ще далекий від насичення. Так, за даними експертів, він заповнений усього на 5 %. Вихід на нього, залежно від амбіцій, обійдеться на старті в 3 — 10 тис. дол. США.

Важлива перевага вендинг-торгівлі — можливість цілодобової роботи при стовідсотковому рівні оплати послуг з боку клієнтів.

Оренда місця коштуватиме власнику торговельного автомата 150 — 250 дол. США за 1 кв. м (до кризи в окремих випадках сума могла становити до 500 дол. США) або 15 — 20 % від суми виручки, яку доведеться заплатити господарям приміщення. Зате на рекламу — жодних витрат: автомати рекламують себе самі.

На жаль, і вендинг-бізнес не позбавлений підводних каменів.

Як будь-яка машина, автомат потребує обслуговування. Він не попереджає про неполадки, а відразу виходить з ладу. Щоб власник міг миттєво реагувати на будь-яку ситуацію, багато автоматів оснащуються GSM-модулями (за окрему плату — до 400 дол. США) і можуть по Інтернету повідомляти своєму власнику про хід продажів, запаси товару або технічні неполадки.

 

Новини вендинг-ринку

У 2008 році на ринку з’явилися

копіювальні торговельні автомати і торговельні автомати з продажу бахіл. Спочатку вони не могли знайти своїх «прибічників» (у другому півріччі 2008 року продано всього лише п’ять торговельних автоматів). Але вже у грудні 50 машин знайшли своїх власників. Що стосується прогнозів на 2009 рік, то, на думку вендинг-експертів, продажі «копіркіних» і «бахілкіних» мають різко збільшитися.

Щоправда, у зв’язку з тим, що більшість таких апаратів установлюються в державних установах, процес просування сповільнюється. Уся річ у тім, що власник торговельного автомата має отримати дозвіл Фонду держмайна, а на це завжди витрачається багато часу. Напевно, тому в невеликих містах продажі на 30 % більші, ніж у мільйонниках. Менше всього копіювальних автоматів та автоматів з бахілами представлено в Києві.

Автомат-ксерокс коштує близько 3 — 4 тис. дол.

США. Собівартість однієї копії в кризу («стрибаючий» курс позначається на ціні витратних матеріалів) становить 0,13 — 0,16 грн. Ціну ж на послугу власник автомата регулює сам: від 0,2 до 6 грн. за сторінку. Це дає можливість пов’язати вартість послуги з рівнем доходів жителів того чи іншого населеного пункту.

Крім того, до витратної частини необхідно включити купівлю паперу (пачка з 500 аркушів — 20 грн.), тонер-картриджів (550 грн.) та принт-картриджів (480 грн.).

Вартість автомата, що торгує бахілами, — 1290 дол. США.

Дуже приваблює ціна: він утричі дешевший, ніж копіювальний автомат, але в автомата, що торгує бахілами, вузький діапазон торговельних точок — лікувальні заклади та музеї. Це його і плюс і мінус. Плюс — цілком зрозуміло, де такий автомат установлювати, мінус — кількість закладів, яким необхідні бахіли, обмежена. Виходячи з російського досвіду можна сказати, що у великих містах автомат з бахілами окупається за два місяці. В Україні цей термін імовірно становитиме приблизно півроку.

 

Дуже недалеке майбутнє

На думку фахівців вендингової торгівлі, наступниками кави-автоматів стануть

снек-машини, в асортименті яких будуть не лише шоколадки, а й бутерброди, фрукти. Чим більше товарів пропонує апарат, тим вищим буде дохід. Але при цьому зростуть і витрати на купівлю самого автомата — до 4 — 7 тис. дол. США, і термін окупності — не менше семи місяців.

Безумовно, одним з найперспективніших місць для встановлення снек-машин є навчальні заклади та державні структури з великою кількістю відвідувачів. В Україні поки що не ведеться масове встановлення автоматів у навчальних закладах у зв’язку зі складністю отримання спеціальних дозволів. Тому сьогодні перспективними торговельними точками вважаються місця з високою прохідністю (декілька тисяч осіб на день) та відсутністю інших торговельних об’єктів. А ще на користь торговельних автоматів можна зарахувати мінімальні зручності для споживання придбаних продуктів.

Учасники ринку роблять ставку і на платіжні термінали.

Прогнози учасників вендингового ринку про стрімке зростання сегмента платіжних терміналів більш ніж виправдалися. Їх кількість збільшилася за останній рік у півтора раза. При цьому обсяг продажів досяг 6,8 млн дол. США. Але через кризу темп зростання кількості операторів сповільнився, оскільки більшість учасників купувала торговельні автомати в кредит.

Коштує платіжний автомат близько 3,5 — 5 тис. дол. США. Прибутковість такого автомата становить близько 3 — 4 % від обороту

, тому за умови великих обсягів (близько 50 — 60 тис. грн. на місяць) операцій така техніка може бути досить прибутковою.

Основне завдання операторів ринку платіжних терміналів — пояснити клієнтам, що за допомогою автоматів можна оплачувати не лише мобільний зв’язок, Інтернет і кабельне телебачення

— можна (і потрібно) без черг, «спілкуючись» лише з терміналом, сплатити також рахунки за комунальні послуги та стаціонарний телефон.

Досвід Росії показує, що в одному місці може розміщуватися до п’яти терміналів. Причому всі окупаються.

Перспективною вбачається ніша масажних автоматів

(1,9 — 2 тис. дол. США), а також торговельні автомати з продажу дисків.

Для українців масажний торговельний автомат — новинка, тому підприємці пропонують пробний сеанс безкоштовно. Ця послуга найбільш розвинена на півдні України. У середньому кількість посадок на крісло коливається від 3 до 15 на добу. При ціні послуги 20 грн. за 10 хвилин масажу виручка з одного крісла становить 1,8 — 9 тис. грн. на місяць.

 

Висновок

Ну що можна сказати? Якщо довіритися думці експертів, то вендинг-бізнес вельми привабливий, незважаючи на кризові часи. Крім того, щоб заощадити, спершу можна купити торговельні автомати б/в. Таке обладнання дешевше на 25 — 50 %.

Також автомат можна взяти в оренду, але з 2009 року цю послугу знайти складно. Річ у тім, що з підвищенням відсотків за кредит купівля торговельного автомата обходиться набагато дорожче. Відповідно для того, щоб отримати дохід, автомат потрібно здавати в оренду не за 700 — 1400 грн. на місяць (як було раніше), а не менш ніж за 2 тис. грн. Таким чином, до щомісячних витрат на оренду торговельного місця доведеться додати мінімум 2 тис. грн. «орендних» на сам торговельний автомат. Сума виходить чимала! Ось і рахуйте.

 

Матеріал підготувала Олена Кедрус

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі