Франчайзинг в епоху кризи
Бажаючих смачно поїсти або апетитно перекусити ніколи не бракує. Отже, є сенс придивитися до нинішнього ринку громадського харчування. Ідею відкрити ресторан або бар відкидаємо відразу. По-перше, на ринку дуже висока конкуренція серед закладів такого типу, по-друге, необхідно мати значний стартовий капітал.
А ось невеликий кіоск або ларьок, що пропонує українцям, які поспішають у невідкладних справах, перекусити прямо на ходу, може бути нам цікавий.
Тим більше, якщо в основі діяльності такої торговельної точки закладено франчайзинг.
Стисла довідка
Сьогодні ларьки з випічкою під назвою «
Форнетті» можна побачити практично на кожному розі.А починалася ця «смачна» історія в Угорщині, 1997 року, де й було засновано компанію «Форнетті» (Fornetti), яка зараз активно працює на ринках 13 країн світу. В Україні «Форнетті» з 2004 року.
Компанія «Форнетті-Україна» є найбільшим українським виробником хлібобулочної продукції з дріжджового тіста глибокого заморожування і одним з лідерів у сегменті street food («перекус на ходу»).
Компанія працює і розвивається за франчайзинговою схемою.
Швидкий старт
Щоб сьогодні зайнятися таким самим бізнесом, знадобиться близько 7 тис. дол. США на відкриття однієї точки. Причому йдеться лише про оренду ларка, оскільки оформити право власності на землю під кіоск досить складно. До того ж усі вдалі для торгівлі місця в основному вже розібрали.
Оренда точки коштуватиме приблизно 1 тис дол. США
на місяць, хоча, зважаючи на кризу, ціни можуть істотно знизитися. Ну і, звичайно, ціна багато в чому залежить від місця.Для успішної роботи знадобиться
морозильна камера вартістю в 700 дол. США; меблі в корпоративному стилі (стелаж, стільниця, полиці, шафи) — близько 400 дол. США.Можна заощадити на купівлі нової морозильної камери, купивши вживану, але такий варіант проблемний. Адже герметичність камери може бути пошкоджена, і в результаті економія обернеться збитком.
Далі
компанія «Форнетті» своїм партнерам надає можливість узяти в оренду печі для випічки продукції.Печі даються під заставу. Потрібно внести 1400 дол. США. Бажано відразу взяти дві. У цю вартість також входять стартові рекламні елементи: цінники на кожну корзину, рекламні плакати, корзини для продукції, монетниці, комплект дек для кожної печі плюс так звана шпилька, щоб продукція перед випічкою розморожувалася. Крім того, папір для випічки і стартова кількість фірмових паперових пакетів.
Закупівля напівфабрикату майбутньому підприємцю коштуватиме 15 грн./кг, а продавати його можна по 28 грн./кг.
Далі наведемо приблизний перелік витрат у доларах США:
Оренда ларка | 1000 |
Закупівля меблів | 400 |
Застава для оренди печей | 2800 |
Морозильна камера | 700 |
Електрична розводка | 600 |
Закупівля напівфабрикату | 1000 |
Усього | 6500 |
При вдалому розташуванні торговельної точки один продавець за день повинен обслужити приблизно 300 покупців із середнім чеком 7 грн. Якщо так працювати 22 дні на місяць, можна заробити 800 — 1200 дол. США.
Таким чином,
первинні витрати окупляться протягом трьох місяців.На початковому етапі можна заощадити на наймі продавців
, працюючи самостійно, особливо якщо цей бізнес зробити сімейним: чоловік поїхав на закупівлю продукції, дружина реалізовує випічку. У цьому разі і гроші на зарплату продавцеві можна заощадити, а це приблизно 2500 грн.Якщо персонал найманий, важливо вчасно попередити крадіжку, контролювати дотримання процесу випічки. У разі порушенні технології випічки, наприклад, при перепіканні, продукція усихає, а оскільки продається вона на вагу, то й прибуток у такому разі теж зменшується.
Розташування торговельної точки
Примітно, що успіх торговельної точки «Форнетті»
не залежить від потоку перехожих. Головне, щоб місце саме по собі було вдалим. Добре, коли недалеко є офіси, навчальні й державні установи, наприклад, посольство, податкова інспекція, пенсійний фонд.Проте слід знати,
продукція «Форнетті» — не для спальних районів і не для центру міста .У «спальниках» господині самі що-небудь випечуть, а в центрі великих міст працюють і живуть грошовиті люди, які замість «перекушувати на ходу» вважатимуть за краще піти до ресторану або кафе.
Безумовно, поряд з вашою торговельною точкою (біля тих же станцій метро) можуть розташовуватися (так воно і є) бабусі і ларки, що торгують біляшами й пиріжками. Але ні перші, ні другі не можуть похвалитися
сертифікацією продукції. Продукція ж «Форнетті» сертифікована (умови франчайзингу), а на якість продукції наші співгромадяни все більше звертають увагу.
Погода і «Форнетті» (експериментальні дані)
Свій внесок у бізнес роблять і погодні умови.
Влітку добре знімати скло з ларка, щоб покупці йшли «на аромат». До речі, це і є найефективніша реклама у цьому бізнесі.Оптимальна температура для продажу випічки 23 — 25 градусів зі знаком плюс. Якщо на градуснику +27, продажі падають на 10 %, якщо спека досягла 30 — попит може знизитися на 50 %. З мінусовою температурою ситуація аналогічна. Але підприємці навчилися успішно боротися з примхами природи. Падіння попиту на випічку влітку перекривають продажем прохолодних напоїв, а взимку — чаю та кави.
Висновок
Приклад з «Форнетті» дозволяє стверджувати, що франчайзинг в епоху кризи «працює». Проте дуже важливо вибрати правильного франчайзера, уважно розібратися зі схемою франчайзингу або умовами вашої спільної діяльності і точно оцінити свої можливості.
Матеріал підготувала Олена Кедрус