Теми статей
Обрати теми

Як податківці перевірятимуть торговців тютюном, алкоголем, а також косметикою та ліками, що містять етиловий спирт

Редакція ВД
Стаття

Як податківці перевірятимуть торговців тютюном, алкоголем, а також косметикою та ліками, що містять етиловий спирт

 

Приводом для обговорення алкогольно-тютюнових перевірок став новий документ від ДПАУ — Методичні рекомендацій щодо оформлення матеріалів позапланових перевірок діяльності суб’єктів господарювання у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, парфумерно-косметичної продукції та лікарських засобів із використанням спирту етилового, затверджені наказом ДПАУ від 21.08.2009 р. № 453.

Як бачимо, податківці обмежувати свої перевірки, незважаючи на мораторій, не збираються. Це означає, що підприємцю слід гідно підготуватися до зустрічі з ними. Для цього розберемося, на що ж мають намір звертати увагу перевіряючі та як з ними можна боротися. Розпочинаємо.

Олена УВАРОВА, юрист Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

Закон № 877

— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон № 481

— Закон України «Про державне регулювання виробництва та обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв і тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Закон № 509

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Постанова № 502

постанова КМУ «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502.

Методрекомендації № 453

— Методичні рекомендації щодо оформлення матеріалів позапланових перевірок діяльності суб’єктів господарювання у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, парфумерно-косметичної продукції та лікарських засобів із використанням спирту етилового, затверджені наказом ДПАУ від 21.08.2009 р. № 453.

 

Правомірність перевірки

Насамперед привертає до себе увагу той факт, що податківці з усіх сил прагнуть зберегти за собою право на всілякі перевірки. Так, вони домоглися того, що і

Закон № 877, і постанова № 502 (яка запроваджує обмеження в частині підстав на проведення позапланових перевірок) не поширювалися на перевірки дотримання податкового законодавства.

Але стосовно перевірок дотримання алкогольно-тютюнового законодавства

постанова № 502 діє. Отже, позапланові перевірки дотримання Закону № 481 повинні проводитися лише за наявності підстав, застережених підпунктом 1 постанови № 502, навіть незважаючи на те, що проводять їх податківці.

Тому

суб’єкти господарювання можуть не допускати перевіряючих до перевірки, за винятком випадків, коли вона позапланово проводиться за заявою фізичної чи юридичної особи про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства або за заявою самого суб’єкта господарювання (підпункт 1 постанови № 502).

Не допустити податківців до перевірки простіше, ніж потім, після того як податківці виявлять порушення, оспорювати в суді незаконність їх перевірки. Адже, на жаль, суди частенько визнають законними навіть ті докази, які отримано при проведенні незаконної перевірки. Але до цього ще повернемося. А тепер зупинимося на більш конкретних моментах.

 

Документи, наявність яких є обов’язковою для проведення перевірки

Якщо вже перевірка прийшла та підприємець не має наміру доводити податківцям (а в перспективі — суду) її незаконність, слід перевірити в перевіряючих наявність таких документів:

наказу про проведення посадовими особами перевірки;

направлення на перевірку, підписаного керівником Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПАУ (або його регіонального управління) і скріпленого гербовою печаткою.

Реквізитами направлення

названо: дату видачі, назву органу контролю (Департамент або його регіональне управління), мету, вид перевірки, підстави, дату початку і дату закінчення перевірки, посади, звання, прізвища та ініціали посадових осіб, які проводитимуть перевірку.

Оскільки перевірки в межах контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів є позаплановими перевірками

(стаття 111 Закону № 509), повідомлення про проведення перевірки платнику податків не надсилається.

Методрекомендації № 453

окремо застерігають випадок, коли серед документів, які підтверджують право на проведення перевірки, фігурує рішення суду. Однак при цьому нічого не зазначено про те, за яких обставин може виникнути необхідність в отриманні податківцями рішення суду, яке підтверджує їх право на проведення перевірки.

Насправді ситуація тут не зовсім зрозуміла. Як ми вже згадували, перевірки дотримання

Закону № 481 є позаплановими. А частина 7 статті 111 Закону № 509 зазначає, що для проведення позапланової перевірки потрібне рішення суду. Однак ця норма Закону № 509 сама собою є сумнівною (вважається, що її забули скасувати). До того ж ВАСУ вважає, що перевірки дотримання Закону № 481 можуть здійснюватися без рішення суду (ухвала ВАСУ від 14.01.2009 р. № К-36992/06).

Ну а якщо звернутися до практики, то побачимо, що рішення суду може бути підставою для проведення перевірки лише в такому разі: суб’єкт господарювання не допустив податківців до перевірки, а вони оскаржили його дії в суді та довели наявність законних підстав для проведення перевірки (наприклад,

ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2009 р. у справі № 22-а-11888/08).

При цьому ДПАУ, намагаючись попередити поширену на практиці помилку, указує регіональним управлінням Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів на те, що

саме собою рішення суду є лише підставою для винесення наказу про проведення перевірки і не скасовує обов’язковості його наявності як умови проведення перевірки.

 

Підстава для проведення перевірки

Спірним залишається запитання щодо

підстав проведення перевірок дотримання законодавства про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів. На практиці для відповіді на нього самі податківці часто посилаються на частину 6 статті 111 Закону № 509, в якій зазначено підстави для проведення позапланових податкових перевірок. Однак, як справедливо зазначають суди, ці підстави можуть застосовуватися виключно до перевірок своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів (обов’язкових платежів).

На наш погляд,

оскільки спеціальна норма в цьому випадку є непридатною, для визначення підстав проведення перевірок дотримання законодавства про виробництво та обіг спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів слід звертатися до загального переліку підстав, а саме:

— подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу держнагляду про проведення перевірки за його бажанням;

— виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання в документах обов’язкової звітності;

— перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових перевірок органом держнагляду;

— звернення фізичних і юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства;

— неподання і установлений строк суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності без поважних причин, а також письмових пояснень про причини, що перешкоджають поданню таких документів (див.

ухвали ВАСУ від 02.02.2009 р. № К-151/07, від 14.04.2009 р. № К-5742/07).

Хоча, слід визнати, є рішення тієї ж судової інстанції з протилежними висновками (див.

ухвали ВАСУ від 17.03.2009 р. № К-5125/07, від 28.04.2009 р. № К-5218/07).

 

На що звертатимуть увагу під час перевірки

Основні питання, на які буде звернено увагу перевіряючих, зазначено в

Методрекомендаціях № 453. Наведемо їх повністю.

 

 

Примірний перелік питань, які необхідно відпрацювати при здійсненні позапланових
 виїзних перевірок суб’єктів господарювання у частині дотримання організаційних,
 технічних та технологічних вимог провадження господарської діяльності щодо
 виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів, парфумерно-
косметичної продукції та лікарських засобів із використанням спирту етилового

 

1. Перевірка реєстраційних, дозвільних та розпорядчих документів суб’єкта господарювання.

2. Перевірка щодо наявності ліцензій, довідок та інших дозвільних документів.

3. Наявність документів, які підтверджують обсяги наявних у суб’єкта господарювання на момент проведення перевірки спирту етилового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, парфумерно-косметичної продукції (товарно-транспортні накладні, наряди, рахунки-фактури, прибутково-видаткові накладні, податкові накладні тощо).

4. Наявність документів, які підтверджують безпеку та належну якість алкогольних напоїв, тютюнових виробів, парфумерно-косметичної продукції.

5. Дотримання правил маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів марками акцизного збору встановленого зразка.

6. Наявність відповідного маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

7. Відповідність місць торгівлі і місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів установленим нормативно-правовими актами вимогам.

8. Торгівля алкогольними напоями та тютюновими виробами через РРО, зазначені у ліцензіях.

9. Наявність у місці зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів довідки про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру (ЄДР).

10. Наявність документів, що підтверджують право власності, оренди або іншого використання суб’єктом господарювання складських, торгових та інших приміщень.

11. Достовірність інформації у документах, поданих суб’єктом господарювання при одержанні ліцензії або довідки про внесення місця зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів до ЄДР.

12. Відповідність даних, поданих суб’єктами господарювання у звітах за формами № 1-ОА, № 1-ОТ, документам, на підставі яких ці звіти виконані (товарно-транспортні накладні, рахунки-фактури, прибутково-видаткові накладні, податкові накладні та інші документи).

13. Виявлення випадків продажу тютюнових виробів поштучно, крім сигар.

14. Оптова або роздрібна торгівля коньяком, алкогольними напоями, виготовленими за коньячною технологією, горілкою та лікеро-горілчаними виробами за цінами, нижчими від установлених мінімальних оптово-відпускних або роздрібних цін на коньяк, алкогольні напої, виготовлені за коньячною технологією, горілку та лікеро-горілчані вироби.

15. Дотримання максимальних роздрібних цін на тютюнові вироби, встановлених виробниками або імпортерами таких тютюнових виробів.

16. Дотримання обмеження щодо продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів.

17. Зберігання, транспортування, реалізація фальсифікованих алкогольних напоїв та тютюнових виробів, алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка або з підробленими марками акцизного збору.

18. Наявність у суб’єкта господарювання відповідної матеріально-технічної бази (реєстраторів розрахункових операцій у разі розрахунків зі споживачами готівкою або книг обліку розрахункових операцій у випадках, передбачених законодавством; необхідних засобів та обладнання для забезпечення умов реалізації, зберігання продукції відповідно до вимог законодавства, встановленого для продукції такого виду).

19. Наявність статусу підприємств громадського харчування, підприємств з універсальним асортиментом товарів у разі продажу алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці, продажу на розлив виноградних натуральних сухих вин з тари місткістю від 50 до 600 л, виготовленої з матеріалів, дозволених до контакту з алкогольними напоями.

20. Наявність у ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями відповідного запису органу, що видав таку ліцензію, щодо дозволу підприємствам первинного та змішаного виноробства виключно за місцем розташування таких підприємств у межах адміністративно-територіальних одиниць (міст, селищ, сіл) зі сплатою акцизного збору у розмірі, встановленому

Законом України «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої», здійснювати таку торгівлю.

21. Використання спирту-сирцю виноградного або спирту-сирцю плодового у спосіб, не передбачений

Законом України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» .

22. Наявність довідки про внесення до Єдиного державного реєстру місць зберігання спирту, алкогольних напоїв або тютюнових виробів.

23. Наявність фактів зберігання, транспортування, реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів без марок акцизного збору встановленого зразка або з підробленими марками акцизного збору.

24. Своєчасність реєстрації суб’єкта господарювання як платника акцизного збору.

25. Відповідність виробництва, виробничих цехів, дільниць, лабораторій і інших структурних підрозділів, які здійснюють виробництво і контроль за виробництвом тютюнових виробів та алкогольних напоїв. Наявність атестованого виробництва й акредитованої лабораторії.

26. Документи на право володіння та/або користування приміщенням та обладнанням, що забезпечує повний технологічний цикл виготовлення продукції, у тому числі місць зберігання спирту, за умови, що використання таких приміщень (у тому числі місця зберігання спирту) та обладнання здійснює тільки один суб’єкт підприємницької діяльності.

27. Використання спирту за цільовим призначенням.

28. Дотримання

Инструкции по приемке, хранению, отпуску, транспортированию и учету этилового спирта, затвердженої Мінхарчопромом СРСР 29 вересня 1985 року, при виготовленні продукції з його вмістом.

29. Правильність ведення первинного обліку сировини, матеріалів, тари, реєстрації параметрів технологічних процесів та результатів хіміко-технологічного контролю.

30. Повнота і своєчасність надання Департаменту та його структурним підрозділам встановленої законодавством звітності.

31. Забезпечення підприємства технологічною документацією (стандартами, технологічними регламентами, технологічними інструкціями, рецептурами).

32. Дотримання технологічних та технічних норм при виготовленні продукції згідно з вимогами нормативної документації.

33. Забезпечення виробництва обладнанням для дотримання технологічного режиму відповідно до стадій технологічного циклу.

34. Забезпечення виробництва контрольно-вимірювальною апаратурою, лабораторним обладнанням і реактивами для проведення контролю якості сировини, напівфабрикатів та готової продукції в обсязі, передбаченому чинною нормативно-технічною документацією, наявність свідоцтв про повірку обладнання.

35. Дотримання при виробництві алкогольних напоїв (тютюнових виробів) асортименту, який зазначається в додатках до ліцензій на право виробництва алкогольних напоїв (тютюнових виробів).

36. Аналіз витрат електроенергії, газу, води на виробництво продукції.

37. Правомірність та підтвердження здійснення експортних операцій з підакцизною продукцією.

38. Наявність на підприємстві спеціалістів відповідних кваліфікацій, працівників технологічного контролю, які мають спеціальну вищу або середню освіту та стаж роботи у галузі.

39. Виконання розпоряджень (за результатами попередньої перевірки) про усунення виявлених порушень вимог нормативно-правових актів.

40. Перевірка суб’єкта господарювання з інших питань, контроль за дотриманням яких покладено на Департамент та його регіональні управління.

 

Зміна та продовження строків перевірки

У

Методрекомендаціях № 453 ДПАУ припускає можливість зміни строків перевірки, зазначених у наказі на її проведення. Для цього контролюючий орган повинен видати новий наказ із зазначенням причин зміни строків проведення перевірки та видати нове направлення з дотриманням тривалості перевірки, визначеної в первісному наказі.

ДПАУ визнає також і можливість продовження

строків перевірок, що проводяться податковими органами. Для цього вона рекомендує той самий механізм, що й для зміни строків перевірки. Ми зі свого боку продовжуємо наполягати на незаконності фактів продовження перевірок, пряму заборону на що встановлено в частині 5 статті 5 і частині 4 статті 6 Закону № 877.

 

Підпис у журналі перевірок

Підкреслимо також як позитивні моменти визнання ДПАУ необхідності проведення перевірок у присутності посадових осіб суб’єкта господарювання та з обов’язковим унесенням до журналу реєстрації перевірок суб’єкта господарювання. Факт ненадання такого журналу окремо фіксується в акті перевірки.

А ось відмова підписуватися в ньому є однією із законних підстав для недопущення податківців до перевірки

(постанова Черкаського окружного адмінсуду від 05.02.2009 р. № 2-а-1948/08).

 

Якщо судитися

ДПАУ рекомендує своїм регіональним підрозділам у разі, якщо їх до перевірки не допускають, звертатися до податкової міліції з метою вживання нею заходів оперативного реагування. Однак згідно з

частиною 14 статті 111 Закону № 509 співробітникам податкової міліції забороняється брати участь у проведенні планових і позапланових виїзних перевірок платників податків, якщо такі перевірки не пов’язані з веденням оперативно-розшукових справ або розслідуванням кримінальних справ, порушених щодо таких платників податків (їх посадових осіб).

Однак на практиці в таких випадках податківці використовують більш обґрунтований метод —

звертаються до суду з вимогою зобов’язати платника податків допустити до перевірки.

А судова практика, слід зазначити, склалася абсолютно різна: є рішення як на користь платників податків, так і на користь податківців. Таким чином, спиратися в суді лише на

постанову № 502 ненадійно, оскільки права податківців регулюються Законом № 509, тобто нормативним актом, що має більшу юридичну силу. Тому бажано мати в запасі додаткові причини для недопущення податківців до перевірки (відсутність належних підстав, обов’язкових документів, реквізитів тощо).

Ну а якщо підприємець до перевірки податківців допустив, а вони порушують її порядок

(зокрема, Методрекомендації № 453), інколи за це можна зачепитися, щоб відбитися від донарахованих штрафів (ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 10.02.2009 р. у справі № 22-а-10464/08). Але здебільшого суди вважають, що порушення порядку перевірки є всього лише підставою для недопущення перевіряючих, а не підставою для скасування результатів перевірки (ухвала ВАСУ від 21.04.2009 р. № К-11412/07).

 

Незгода з перевіряючими

Насамкінець нагадаємо, що акт перевірки не підлягає оскарженню. Тому в разі незгоди з його висновками суб’єкт господарювання може викласти свої заперечення як при підписанні акта перевірки, так і протягом 3-х днів після його підписання у вигляді окремого документа та направити до органу контролю. Оскарженню ж уже підлягатиме рішення про застосування до суб’єкта господарювання санкцій, прийняте на підставі акта перевірки

(ухвала ВАСУ від 09.04.2009 р. № К-36513/06).

 

Висновки

Підприємцям, які торгують алкоголем, тютюном або парфумерно-лікарською продукцією з вмістом спирту, слід готуватися до раптових перевірок.

При цьому

на самому початку перевірки слід уважно ознайомитися з документами перевіряючих. Якщо пощастить виявити хоча б якісь порушення (відсутність наказу, направлення на перевірку, не заповнено необхідні реквізити, зокрема дату початку та закінчення перевірки, невідповідність у реквізитах направлення на перевірку та наказу про перевірку, відмова підписатися в журналі перевірок), можна сміливо не допускати перевіряючих до перевірки. У крайньому разі, можна їх не допустити на підставі постанови № 502 (яка обмежує підстави для проведення позапланових перевірок).

А ось відбитися від штрафів уже після перевірки буде набагато складніше, оскільки

суди, як правило, не вважають порушення порядку перевірки підставою для скасування результатів перевірки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі