Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

На замітку. Індексуємо жовтневу зарплату

Редакція ВД
Власне Діло Жовтень, 2009/№ 19
Друк
Новини

На замітку

 

Застосування «пенсійних» штрафів: ПФУ згоден діяти гуманніше, але досить вибірково

Постанова правління ПФУ «Про внесення змін до Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України» від 03.08.2009 р. № 19-1

 

Прийняття

постанови ПФУ від 03.08.2009 р. № 19-1, якою внесено зміни до Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на пенсійне страхування № 21-1 (далі — Інструкція), можна віднести до розряду хороших новин для підприємців. Розглянемо ці зміни по черзі.

1. Так,

за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органами ПФУ, накладається штраф у розмірі 10 % своєчасно не сплачених сум. Раніше, нагадаємо, розмір цього штрафу залежав від строку затримки платежу і становив 10, 20 або 50 % своєчасно не сплачених сум.

Таким чином, ПФУ привів свою

Інструкцію у відповідність до сучасної редакції підпункту 2 пункту 9 статті 106 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

2. А тепер найцікавіше. Якщо на зміни в

Законі № 1058 ПФУ не відреагувати не зміг, то з постановою КМУ від 21.05.2009 р. № 502, якою до 31.12.2010 р. встановлені мораторій на перевірки та особливий порядок застосування стягнень (див. «ВД», 2009, № 12, с. 2), ситуація інша. ДПАУ, наприклад, її проігнорувала. А ось ПФУ поставився до цього питання творчо. Так, Інструкція тепер передбачає, що до 31.12.2010 р. рішення про застосування фінансових санкцій за надання недостовірних відомостей, які використовуються в системі персоніфікованого обліку, приймається лише в разі невиконання страхувальником розпорядчого документа про усунення порушень протягом 30 днів з дня його отримання. Це дозволить підприємцю уникнути штрафних санкцій за виявлення недостовірних відомостей, якщо він упродовж 30 днів з дня отримання розпорядчого документа про усунення такого порушення виправить помилку.

Нагадаємо, що за надання недостовірних відомостей, які використовуються в персоніфікованій звітності (при своєчасному її поданні), на підприємця може бути накладено штраф у розмірі 170 грн. (10 нмдг)

(пункт 5 частини 9 статті 106 Закону про пенсійне страхування).

При цьому виникає запитання: якщо ПФУ вже «підстроївся» під норми зазначеної

постанови № 502, то чому 30-денний строк для усунення порушень без застосування санкцій ПФУ встановив лише для персоніфікації?

Питання філософське. ПФУ неначебто й до позиції КМУ прислухався, і себе особливо не обмежив.

 

Жінки-підприємці мають право на допомогу по догляду за дитиною до трьох років без припинення діяльності

Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» від 09.09.2009 р. № 971

 

Нарешті вирішено питання з необхідністю припиняти підприємницьку діяльність жінці-підприємцю в періоді отримання допомоги по догляду за дитиною до трьох років. Тепер від жінки-підприємця не вимагається припиняти підприємницьку діяльність (не потрібно ні

зніматися з реєстрації, ні отримувати в органах ДПС документ, що свідчить про відсутність діяльності, виданий на підставі звітності з прокресленнями). Розберемося детальніше.

Постановою № 971

уносяться зміни до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1751 (далі — Порядок № 1751). Тепер в оновленому пункті 23 Порядку № 1751 зазначено, що виплата допомоги по догляду за дитиною до трьох років не припиняється, якщо особа продовжує (поновлює) провадити підприємницьку діяльність, що також не позначиться й на розмірі отримуваної допомоги.

Крім того, згідно з

пунктом 20 Порядку № 1751 для призначення допомоги підприємцям не потрібно подавати довідку з податкового органу про те, що вони не провадять підприємницьку діяльність. Уточнено також, що органи соцзахисту не зможуть вимагати для отримання допомоги інші документи, ніж зазначені в пункті 20 Порядку № 1751.

Нещодавно (див. «ВД», 2009, № 16, с. 9) ми опублікували оглядовий

лист ДПАУ від 20.07.2009 р. № 15169/7/17-0417, в якому зазначалося, що для підтвердження факту непровадження підприємцем діяльності органами ДПС може видаватися або довідка про припинення діяльності (після анулювання держреєстрації підприємця), або про те, що згідно зі звітністю підприємець не отримував дохід. Однак відсутність у законодавстві такого поняття, як «призупинення підприємницької діяльності», створила проблему, у результаті якої на місцях часто вимагали від тих жінок-підприємців, які претендують на допомогу по догляду за дитиною до трьох років, анулювати держреєстрацію.

 

Використання факсиміле в направленні на перевірку платника податків не допускається

Лист ДПАУ від 13.08.2009 р. № 17414/7/10-0117/2750

 

Відповідно до

пункту 112 Закону України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII (далі — Закон про ДПС) направлення на перевірку є дійсним за умови наявності підпису керівника органу ДПС, скріпленого печаткою органу ДПС.

При цьому норми

Закону про ДПС не містять положень щодо права посадових осіб органів ДПС на застосування факсиміле для підписання документів.

Ураховуючи наведене, ДПАУ зазначила, що

відтворення підпису керівника органу ДПС шляхом проставляння факсиміле на направленнях на перевірку не допускається.

Мінфін також дотримується думки про відсутність права на застосування факсиміле для підпису керівником підприємства первинних документів

(лист від 03.08.2009 р. № 31-34000-20-16/20991).

 

Реалізація продукції, виготовленої з використанням алкогольних напоїв: нюанси сплати хмелезбору

Лист ДПАУ від 05.06.2009 р. № 11931/7/21-0117

 

Відповідно до роз’яснень ДПАУ

суб’єкт господарювання, що реалізує в мережі громадського харчування продукцію власного виробництва (креми, десерти, кава, кондитерські вироби), при приготуванні якої використовуються алкогольні напої, є платником хмелезбору в тому випадку, якщо він окремо відображає виручку від реалізації алкогольних напоїв за кредитом.

Об’єктом обкладення хмелезбором

у цьому випадку є виручка від реалізації алкогольних напоїв.

 

Порядок виправлення помилок у звіті щодо хмелезбору, виявлених платником самостійно

Лист ДПАУ від 05.06.2009 р. № 11931/7/21-0117

 

Як зазначає ДПАУ, якщо платник хмелезбору самостійно виявляє помилки, що містяться в раніше поданому ним звіті про нараховані суми хмелезбору, такий платник зобов’язаний надати

уточнений звіт, що містить виправлені показники.

До уточненого звіту додається довідка про суми хмелезбору

, які зменшують або збільшують податкові зобов’язання в результаті виправлення виявленої помилки в попередніх звітних періодах. У довідці, зокрема, зазначаються звітний період, який уточнюється, зміст помилки та сума збору, що підлягає сплаті згідно з уточненим звітом, у разі недоплати — також сума 5-відсоткового «самоштрафу».

Якщо за даними уточненого звіту

виявлено недоплату хмелезбору, у такому разі платник збору сплачує суму недоїмки та суму 5-відсоткового «самоштрафу». Штрафи, передбачені чинним законодавством, не застосовуються.

Якщо платником збору за період, в якому було виявлено заниження, звіт не подавався, а надалі виявлено об’єкт оподаткування, то уточнений звіт не подається.

Якщо за даними уточненого звіту

виявлено переплату хмелезбору, у такому разі для повернення надміру сплаченого збору платник разом з уточненим звітом подає заяву про повернення надміру сплаченого збору. Заява подається не пізніше 1095 дня, наступного за днем здійснення такої переплати.

При цьому

зменшення податкових зобов’язань за уточненим звітом на особових рахунках здійснюється лише за умови підтвердження наявності помилки в раніше поданому звіті.

Якщо строк подання зазначеної заяви минув, то уточнений звіт не подається.

 

Державний центр зайнятості готовий дотримуватися «перевірочного» мораторію

Лист ДЦЗ Мінпраці України від 22.06.2009 р. № ДЦ-04-5664/0/6-09

 

Як зазначає ДЦЗ, починаючи з дня набуття чинності

постановою КМУ від 21.05.2009 р. № 502 «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року», якою до 31.12.2010 р. установлено мораторій на перевірки суб’єктів господарювання (див. «ВД», 2009, № 12, с. 2), тобто починаючи з 29.05.2009 р. органи Фонду «безробіття»:

— здійснюють

планові перевірки лише тих платників страхових внесків, які належать до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;

позапланові перевірки проводять лише після подання платником страхових внесків письмової заяви про здійснення перевірки за його бажанням і в разі звернення фізичних і юридичних осіб про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства.

Крім того,

наказом ДЦЗ від 09.06.2009 р. № 40 унесені зміни до уніфікованої форми акта перевірки платників страхових внесків, затвердженої наказом ДЦЗ від 22.05.2009 р. № 33, і збільшено до 30 днів строк сплати донарахованих страхових внесків, пені та штрафів.

Також у

листі зазначено, що розпорядчим документом про усунення порушень, виявлених під час проведення заходу органами Фонду «безробіття», є рішення про стягнення простроченої заборгованості щодо сплати страхових внесків, у тому числі донарахованих сум страхових внесків (недоїмки), пені та штрафу (не припис). Форму такого рішення визначено Інструкцією від 18.12.2000 р. № 339.

 

Посилено відповідальність за порушення законодавства про рекламу

Постанова КМУ від 16.09.2009 р. № 980 «Про внесення змін до Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу»

 

Відповідно до внесених змін

збільшено розмір штрафу, який накладається на розповсюджувачів реклами, винних у порушенні порядку її розповсюдження та розміщення. Так, штраф за це порушення тепер накладається в розмірі п’ятикратної вартості розповсюдженої реклами, тоді як раніше — у розмірі чотирикратної вартості реклами.

Крім цього,

зокрема, установлено відповідальність рекламодавців за додаткові порушення законодавства про рекламу лікарських засобів, медичної техніки, методів профілактики, діагностики, лікування та реабілітації, а саме:

— замовлення реклами цілительства на масову аудиторію та нових методів профілактики, діагностики, реабілітації і лікарських засобів, які знаходяться на розгляді в установленому порядку, але ще не допущені до застосування;

— відсутність у рекламі послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, інформації про спеціальний дозвіл на зайняття народною медициною (цілительством), виданий МОЗ або уповноваженим ним органом;

— рекламування послуг народної медицини (цілительства) та осіб, які їх надають, без спеціального дозволу на зайняття народною медициною (цілительством), виданого МОЗ або уповноваженим ним органом.

Також

Порядок тепер передбачає відповідальність за використання в рекламі цінних паперів інформації про дохід за цінними паперами або розмір отриманого емітентом у минулому прибутку без зазначення, що такий дохід не є гарантією отримання доходів у майбутньому.

 

Фонд «непрацездатності» нагадав порядок виправлення помилок у звітності страхувальників

Лист Фонду «тимчасової непрацездатності» України від 29.07.2009 р. № 01-14-1582

 

Як зазначає Фонд, посилаючись на норми

Порядку виправлення помилок минулих звітних періодів у звітності страхувальників від 25.12.2003 р. № 123, у разі самостійного виявлення страхувальником до початку перевірки помилки, що міститься в раніше поданій ним звітності, такий страхувальник повинен направити письмове повідомлення (яке складається з урахуванням пункту 4 Порядку № 123) про факт і зміст помилки до робочого органу Фонду. При цьому в повідомленні має бути відображено зміст помилки та надано розрахунок відкоригованої суми внесків, а за необхідності й пені.

У разі

виявлення недоплати соцвнесків страхувальник повинен донарахувати та сплатити суму пені, розраховану на суму недоплати. Пеня обчислюється виходячи зі 120 % облікової ставки НБУ, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь її строк.

Якщо

існувала заборгованість Фонду перед страхувальником і сума такої заборгованості перевищувала суму виявленої недоїмки на момент виявлення помилки, пеня не стягується.

При поданні звітності страхувальник повинен відобразити в ній

помилки минулих кварталів звітного року шляхом коригування показників у відповідних рядках поточного звіту.

Помилки минулих років

щодо фінансових показників у звітності відображаються в ряд. 3.1 таблиці III форми Ф4-ФСС з ТВП .

На закінчення свого

листа Фонд зауважив, що в разі самостійного виправлення страхувальником помилок у звітності штраф у розмірі 50 % суми належних до сплати страхових внесків, передбачений статтею 30 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III, не накладається. Також не застосовується адміністративний штраф, передбачений ст. 1655 КУпАП.

 

Подання декларації з ПДВ: нагадування від ДПАУ

Лист ДПАУ від 10.08.2009 р. № 17045/7/16-1517-26

 

ДПАУ нагадала, що в разі

відмови посадової особи податкового органу прийняти декларацію з ПДВ з будь-яких причин (у тому числі в разі вимоги змінити показники декларації) платник податків зобов’язаний до закінчення граничного строку подання декларації надіслати таку декларацію з відповідною заявою поштою з описом вкладення та повідомленням про вручення. Але сплатити податкові зобов’язання в будь-якому разі потрібно протягом строків, установлених пунктом 5.3 Закону № 2181.

Дію

розпоряджень КМУ від 01.07.2009 р. № 757-р і від 17.07.2009 р. № 838-р, на які ДПАУ посилається в листі (стосуються «старих» податкових накладних), припинено з 09.09.2009 р. Указом Президента України від 04.09.2009 р. № 706/2009 (див. «ВД», 2009, № 18, с. 8).

 

Будівництво магазину в багатоповерхівці та оформлення землі

Лист Держархбудінспекції від 10.06.2009 р. № 22/4-3324

 

При реконструкції квартири на першому поверсі багатоповерхового житлового будинку під магазин земельна ділянка, на якій буде

розташовано окремий вхід до магазину, фактично вилучається із загального користування співвласників житлового будинку та передається для будівництва магазину. У зв’язку з цим, на думку Держархбудінспекції, обов’язковим є оформлення відповідних правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку.

Однак на практиці отримати такий документ, очевидно, буде

проблематично. Держкомзем вважає, що встановити на місцевості межі ділянок для обслуговування окремих приміщень у багатоквартирному будинку неможливо (лист від 14.05.2009 р. № 5475/22/12-09).

 

Кабмін уніс зміни до порядку організації пасажирських перевезень на замовлення

Постанова КМУ «Про внесення змін до Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту» від 09.09.2009 р. № 983

 

Слід зазначити: відповідно до внесених змін організація пасажирських перевезень легковим автомобілем

на замовлення здійснюється за договором, який укладається між автоперевізником, самозайнятим автоперевізником і суб’єктом господарювання. Вимоги щодо форми (письмової) і змісту договору залишилися колишні.

Виходить, що КМУ звузив коло осіб, з якими укладається договір на перевезення на замовлення, оскільки раніше такий договір міг укладатися також і з фізичними особами. Зауважимо, що

Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-III таких «обмежень» не передбачає і, як і раніше, зазначає про можливість укладення договору з фізичними особами. Тому наміри КМУ нам не зовсім зрозумілі.

Крім цього, КМУ встановив, що

перевезення на замовлення може здійснюватися також за попередньою домовленістю між автоперевізником і замовником послуг. Імовірно, у зв’язку з цим перевізник більше не зобов’язаний забезпечувати водія перед виїздом договором на перевезення та розрахунковим документом (відповідний обов’язок в оновлених Правилах не передбачено).

Також з

Правил виключено норму, що встановлює обов’язок суб’єкта господарювання, який надає інформаційно-диспетчерські послуги, видавати перевізнику договір і розрахункові документи в разі здійснення перевезень на замовлення (залишився лише обов’язок забезпечити укладення договору).

Зміни зачепили й

обов’язки самозайнятих перевізників. Так, відповідно до норм Закону про автотранспорт такі автоперевізники зобов’язані проходити один раз на рік медогляд та здійснювати техобслуговування автотранспорту згідно з регламентом проведення сервісного обслуговування транспортного засобу, але не менше одного разу на 3 місяці. Вимога щодо передрейсового та післярейсового медогляду, а також проведення контролю технічного та санітарного стану транспорту перед початком роботи на них не поширюється.

 

Електронний наступ: Уряд удосконалює систему електронної звітності

Розпорядження КМУ від 09.09.2009 р. № 1087-р «Деякі питання організації електронного документообігу та звітності»

 

Кабмін наказав, зокрема:

— міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади

розмістити в місячний строк на власних веб-сайтах електронні форми звітних документів, які подаються суб’єктами господарювання, і забезпечити їх постійне оновлення;

— Держкомінформатизації

в місячний строк затвердити порядок надання суб’єктами господарювання до центральних органів виконавчої влади електронної звітності;

— Держспецзв’язку

у двомісячний строк затвердити технічні специфікації форматів криптографічних повідомлень .

 

Батьки малолітньої дитини можуть вчиняти «майнові» правочини лише з відома органів опіки

Наказ Мін’юсту України «Про внесення змін до Інструкції про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України» від 09.09.2009 р. № 1625/5

 

Мін’юст уточнив, що батьки малолітньої дитини

не мають права без дозволу органу опіки та піклування вчиняти правочини щодо її майнових прав, а саме:

— укладати договори, що підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, у тому числі договори щодо поділу або обміну житлового будинку, квартири;

— видавати письмові зобов’язання від імені дитини;

— відмовлятися від її майнових прав.

Нотаріус

, у свою чергу, зобов’язаний перевірити наявність такого дозволу під час учинення зазначених вище правочинів.

 

Серпневий індекс — 99,8 %. Індексуємо зарплату за жовтень

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 09.09.2009 р. № 164)

Згідно з повідомленням Держкомстату України, загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у серпні становив 99,8 %. З урахуванням цього наведемо в таблиці індекси, які слід використовувати для індексації заробітної плати за жовтень найманих робітників підприємця у 2009 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення перевищувала суму індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

жовтень 2009 року (в межах прожиткового мінімуму — у жовтні він становив 669 грн.). Детальніше про те, як провести індексацію, див. «ВД», 2008, № 24, с. 8.

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

Не підвищувалася з лютого 2003 року

125,7

2003 рік

Березень

123,3

Квітень

121,8

Травень

121,8

Червень

121,5

Липень

121,8

Серпень

125,5

Вересень

124,2

Жовтень

121,3

Листопад

117,2

Грудень

114,0

2004 рік

Січень

111,0

Лютий

110,2

Березень

109,3

Квітень

107,9

Травень

106,5

Червень

105,0

Липень

105,0

Серпень

105,2

Вересень

102,6

Жовтень

98,2

Листопад

95,1

Грудень

90,5

2005 рік

Січень

87,4

Лютий

85,5

Березень

82,6

Квітень

81,4

Травень

80,3

Червень

79,2

Липень

78,7

Серпень

78,7

Вересень

78,0

Жовтень

76,4

Листопад

74,3

Грудень

72,8

2006 рік

Січень

70,7

Лютий

67,7

Березень

68,2

Квітень

68,9

Травень

68,0

Червень

67,9

Липень

66,4

Серпень

66,4

Вересень

63,1

Жовтень

59,0

Листопад

56,2

Грудень

54,8

2007 рік

Січень

54,0

Лютий

53,1

Березень

52,8

Квітень

52,8

Травень

51,9

Червень

48,6

Липень

46,6

Серпень

45,7

Вересень

42,6

Жовтень

38,6

Листопад

35,6

Грудень

32,8

2008 рік

Січень

29,1

Лютий

25,7

Березень

21,1

Квітень

17,4

Травень

15,9

Червень

15,0

Липень

15,6

Серпень

15,7

Вересень

14,4

Жовтень

12,5

Листопад

10,8

Грудень

8,6

2009 рік

Січень

5,5

Лютий

4,0

Березень

2,5

Квітень

1,6

Травень

1,1

Червень

Не індексується

Липень

Не індексується

Серпень

Не індексується

Вересень

Не індексується

Жовтень

Не індексується

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі