Теми статей
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Відповідальність за неподання декларації про доходи

Редакція ВД
Власне Діло Вересень, 2009/№ 17
Друк
Стаття

Відповідальність за неподання декларації про доходи

 

Трапляється, що підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування, за клопотом і турботами забувають своєчасно подати декларацію про доходи. До того часу, поки вони схаменуться, може минути квартал, рік, а якщо діяльність не ведеться, і декілька років.

Що ж їх чекає через забудькуватість і як краще діяти, якщо виникла така ситуація? Саме про це зараз і поговоримо.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

 

Декларація-хамелеон

Перше, про що згадує будь-який платник податків, коли чує словосполучення «не подана вчасно декларація», — штраф у сумі 170 грн. за кожний неподаний звіт. Цікаво, що декларації про доходи цей штраф стосується далеко не завжди. Чому? Тому що штраф стягується за неподання тільки податкової декларації, а

«податкова декларація, розрахунок (далі — податкова декларація) — документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки, встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов’язкового платежу)» (підпункт 1.11 Закону № 2181).

У свою чергу, декларація про доходи рідко відповідає наведеному визначенню, тому визнати її податковою декларацією можна з натяжкою. Відповідно 170-гривневий штраф за її неподання накладається нечасто. Водночас існує інша відповідальність за неподання декларації — адміністративна.

Розглянемо детальніше можливі варіанти.

 

Неподана квартальна декларація

Як відомо, підприємець на загальній системі оподаткування протягом року сплачує податок з доходів (ПДФО) у вигляді авансових платежів, тобто наперед. А щоквартальна декларація про доходи подається, скажімо так, для загального відома, адже на її підставі ПДФО не нараховується і не сплачується. Отже,

квартальна декларація про доходи не є податковою декларацією в розумінні Закону № 2181. Такого ж висновку доходять і суди (ухвала ВАСУ від 15.11.2006 р.).

Ну а оскільки квартальна декларація про доходи не вписується в рамки

Закону № 2181, накласти 170-гривневий штраф за її неподання податківці не мають права. Проте вони все-таки можуть спробувати зазначений штраф стягнути (лист ДПАУ від 19.05.2006 р. № 9432/7/17-0417), у такому разі за право його не сплачувати доведеться поборотися.

Далі,

Декрет № 13-92, який установлює для підприємців обов’язок подавати декларацію про доходи, будь-якої відповідальності за її неподання теж не передбачає.

А ось

КУпАП за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи карає попередженням або штрафом у сумі від 51 до 136 грн., а при повторному протягом року порушенні — від 85 до 136 грн. (стаття 1641 КУпАП). Щоправда, якщо з дня виявлення порушення до прийняття рішення про стягнення штрафу пройде більше 2-х місяців, застосувати адмінштраф податківцям уже не вдасться довідка 1 (стаття 38 КУпАП).

Нагадуємо, що

граничні строки подання квартальної декларації про доходи: 10 травня, 9 серпня і 9 листопада (якщо останній день строку збігається з вихідним або святковим днем, то останній день подання декларації переноситься на наступний за таким вихідним робочий день — підпункт 4.1.5 Закону № 2181).

 

Неподана річна декларація

Незважаючи на те що протягом року підприємець щокварталу сплачує авансові платежі за ПДФО, остаточний розрахунок з цього податку здійснюється лише в кінці року. При цьому суму ПДФО, яку за підсумками року потрібно доплатити до бюджету (або її повинні повернути з бюджету), податківці визначають саме на підставі річної декларації про доходи.

Такий стан справ дає підставу зробити висновок про те, що

саме річна декларація про доходи може бути віднесена до податкової декларації в розумінні Закону № 2181 (так само вважає і ВАСУ — ухвала від 15.11.2006 р.). Отже, в разі неподання річної декларації підприємця можуть оштрафувати на 170 грн. (підпункт 17.1.1 Закону № 2181). Причому зазначений штраф стягується в однаковій сумі незалежно від того, було декларацію подано, але із запізненням чи вона взагалі не подавалася.

Проте,

крім 170-гривневого штрафу, є ще один штраф за підпунктом 17.1.2 Закону № 2181: якщо виявиться, що за підсумками року підприємець має доплатити до бюджету ПДФО і податківці розрахують суму доплати, то штраф за неподання річної декларації становитиме 10 % від ПДФО, розрахованого податківцями, за кожний повний або неповний місяць затримки довідка 2, але не більше 50 % від суми нарахованого ПДФО. Слід зазначити: цей штраф податківці можуть застосувати тільки в тому разі, якщо на момент перевірки декларація так і залишилася неподаною. Якщо ж підприємець до перевірки встигне подати декларацію, штрафу за підпунктом 17.1.2 він уникне.

Спробувати «відбитися» від штрафів згідно із

Законом № 2181 можна в суді (але це вдається не завжди, приклад того — ухвала ВАСУ від 15.11.2006 р., яка визнала річну декларацію про доходи податковою декларацією в розумінні Закону № 2181). Як аргументи слід використати таке:

— обов’язок нараховувати ПДФО покладений не на підприємця, а на податкові органи (

пункт 1 статті 14 Декрету № 13-92);

— у

підпункті 17.1.5 Закону № 2181 зазначено: «У разі коли контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання, …штрафні санкції не застосовуються…». До речі, аналогічне роз’яснення колись наводила навіть ДПАУ в листі від 27.02.2003 р. № 3343/7/17-0517 (див. у кінці публікації).

Але в будь-якому разі адмінштраф ніхто не скасовував. За

статтею 1641 КУпАП за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи може бути накладено адмінштраф у сумі від 51 до 136 грн. А якщо до того ж цього року не подавалася хоча б одна квартальна декларація про доходи, штраф збільшиться і становитиме від 85 до 136 грн.

Нагадуємо, що

останній день подання річної декларації про доходи — 31 березня (підпункт 4.1.4 Закону № 2181).

 

Декларація не подавалася протягом декількох років

Як ми вже з’ясували, за неподання квартальних декларацій про дохід підприємцю загрожує тільки адмінштраф.

А ось

за кожну неподану річну декларацію доведеться понести таке покарання:

— штраф за неподання або несвоєчасне подання декларації —

по 170 грн. (підпункт 17.1.1 Закону № 2181), якщо немає бажання судитися (можливі аргументи див. вище);

— у разі, коли до податкової перевірки декларація так і залишилася неподаною,

за кожний повний або неповний місяць прострочення її подання буде стягнено штраф у розмірі 10 % від ПДФО, розрахованого податківцями (підпункт 17.1.2 Закону № 2181), якщо, звичайно, підприємець не захоче судитися (можливі аргументи див. вище).

У свою чергу,

адмінштраф у сумі від 51 до 136 грн. накладається сукупно за всі неподані декларації, а не за кожну окремо довідка 1 (стаття 1641 КУпАП).

Чи врятує ситуацію

підпункт 15.1.1 Закону № 2181 хоча б щодо «старих» (старше трьох років) декларацій? Зараз з’ясуємо. Відповідно до підпункту 15.1.1 «... податковий орган має право самостійно визначити суму податкових зобов’язань платника податків <…> не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а у разі, коли така податкова декларація була надана пізніше, — за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку податковий орган не визначає суму податкових зобов’язань, платник податків вважається вільним від такого податкового зобов’язання...».

Виникає запитання:

чи стосується зазначений строк давності (3 роки) штрафу за сам факт неподання декларації ? На жаль, ні. Дія підпункту 15.1.1 поширюється, як правило, на помилки в декларації, поданій раніше. А ось якщо декларація взагалі не подавалася, цей підпункт не працює (підпункт 15.1.2 Закону № 2181).

Тому

залишається порадити підприємцю якнайшвидше (до перевірки) подати всі неподані річні декларації про доходи. Таким чином він зможе хоча б уникнути штрафів за підпунктом 17.1.2 Закону № 2181.

 

Висновки

За неподання щоквартальної декларації

про доходи (за I квартал, півріччя і 9 місяців) підприємцю загрожує тільки адмінштраф у розмірі від 51 до 136 грн., який стягується сукупно за всі не подані у строк декларації.

За неподання річної декларації

про доходи можуть покарати штрафами в сумі 170 грн. за кожну неподану декларацію, штрафом у сумі 10 % від несплаченого ПДФО за кожний місяць прострочення подання декларації, а також адмінштрафом у розмірі 51 — 136 грн. Усі штрафи, крім адміністративного, можна спробувати оспорити в судовому порядку.

І все-таки для підприємця

краще якнайшвидше (до перевірки) подати забуті річні декларації про доходи. У такий спосіб він принаймні уникне штрафу, що дорівнює 10 % від несплаченого ПДФО за кожний місяць прострочення з поданням декларації.

Довідкова інформація (довідка)

1 Оскільки

неподання декларації належить до триваючих правопорушень (лист Мін’юсту від 17.07.2007 р. № 22-14-493), термін, протягом якого можна накласти адмінштраф за нього, збільшується: 2 місяці з дня виявлення перевіряючими порушення (а не 2 місяці з дня його вчинення). Але в цьому є й плюс для підприємця: адмінштраф накладається не за кожну неподану декларацію, а один раз за весь період неподання, оскільки таке неподання — це не кілька різних правопорушень, а одне, триваюче.

2

Неповний місяць затримки при поданні декларації — це може бути навіть один або декілька днів календарного місяця, протягом яких декларацію не було подано. Наприклад, останній строк подання декларації — 31 березня 2009 року, а її подано 1 квітня 2009 року. У такому разі штраф усього за один день затримки такий самий, який був би в разі подання декларації 30 квітня, тобто із затримкою в повний місяць.

 

 

Про оподаткування прибутковим податком з громадян доходів, одержуваних громадянами, в тому числі суб’єктами підприємницької діяльності

 

Лист ДПАУ від 27.02.2003 р. № 3343/7/17-0517

 

ДПА України розглянула питання, викладені у

листі, і повідомляє.

Порядок оподаткування прибутковим податком з громадян доходів, одержуваних громадянами, в тому числі суб’єктами підприємницької діяльності, регулюється

Декретом КМУ від 26.12.92 р. № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян» та Інструкцією про прибутковий податок з громадян, розробленою на підставі ст. 23 Декрету, затвердженою наказом ГДПІ України від 21.04.93 р. № 12 і зареєстрованою в Мін’юсті України 09.06.93 р. № 64.

Оподаткування доходів, одержуваних громадянами — суб’єктами підприємницької діяльності, провадиться у порядку, встановленому

розділом IV Декрету, згідно з яким (ст. 13, 14) прибутковий податок фізособам, зазначеним у цьому розділі, обчислюється податковими органами на підставі поданих ними в установленому порядку декларацій про очікуваний (оціночний) у поточному році доход або про фактично одержані у звітному календарному році доходи, матеріалів перевірок, проведених податковими органами, отриманих від підприємств, установ, організацій та фізосіб — суб’єктів підприємницької діяльності відомостей про виплачені їм доходи і утриманий або неутриманий податок (із зазначенням підстави для неутримання).

<…>

Відповідно до

пп. 17.1.5 ст. 17 Закону № 2181 у разі коли контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання платника податків за підставами, визначеними у пп. «г» п. 4.2 ст. 4 Закону № 2181, тобто якщо згідно із законами з питань оподаткування особою, відповідальною за нарахування окремого податку або збору (обов’язкового платежу), є контролюючий орган — податковий орган, штрафні санкції, визначені ст. 17 Закону № 2181, не застосовуються, за винятком випадків, які підпадають під дію пп. 17.1.7 ст. 17.

<…>

Заступник Голови Г. Оперенко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі