Теми статей
Обрати теми

Чи правомірна вимога працівників податкового органу провести інвентаризацію в підприємця під час перевірки

Редакція ВД
Стаття

Чи правомірна вимога працівників податкового органу провести інвентаризацію в підприємця під час перевірки

 

Ситуація.

Працівники податкової інспекції прийшли з плановою перевіркою до підприємця на загальній системі (вид діяльності — торгівля). Під час цього заходу представники податкового органу, керуючись пунктом 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС, вимагали від нього провести інвентаризацію товарних залишків та основних фондів і надати її результати.

Підприємець не погодився проводити інвентаризацію, мотивуючи відмову такими причинами:

1) незнанням методики її проведення;

2) відсутністю облікових даних про залишки товару на певну дату.

Проте працівники податкової визнали аргументи підприємця непереконливими та стали загрожувати зверненням до суду й іншими штрафними санкціями. Чи правомірні вимоги податківців щодо проведення підприємцем інвентаризації?

Оксана ПІРОЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи консультації

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про ДПС

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон № 996

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-XIV.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Інструкція № 69

— Інструкція по інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.94 р. № 69.

 

Що таке інвентаризація

Інвентаризація

— це перевірка та оцінка (згідно з методикою обліку) наявності в суб’єкта підприємництва різних видів майна, грошових коштів, а також будь-яких зобов’язань на певну дату.

По суті, при інвентаризації перераховуються, зважуються, вимірюються певні об’єкти, а потім отримані дані звіряються з інформацією про них, що міститься в даних обліку. Крім того, перевіряється документація, в якій відображено будь-які розрахунки (наприклад, амортизації) або зобов’язання (заборгованості).

Мета інвентаризації — контроль за збереженням майна, достовірністю обліку, виявлення можливих невідповідностей з обліковими даними (нестач або надлишків).

Щодо нормативного регулювання проведення інвентаризації, то її порядок можна знайти в документах, адресованих тільки юридичним особам (підприємствам). Винятком є окремі види діяльності, наприклад, пов’язані з використанням та зберіганням дорогоцінних металів і каміння тощо.

Це пояснюється тим, що інвентаризація в суб’єкта може проводитися за наявності даних обліку його майна, зобов’язань тощо. На сьогодні за регламентованою методикою ведеться бухгалтерський облік, обов’язок щодо застосування якого покладено тільки на юридичних осіб.

Так, згідно зі

статтею 10 Закону № 996 інвентаризація проводиться для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності.

Правила та випадки обов’язкового проведення інвентаризації затверджено

Інструкцією № 69, що також поширюється тільки на юридичних осіб.

Теоретично підприємець може «для себе» (добровільно) провести інвентаризацію, але тільки, якщо він веде облік товарів та іншого майна в грошових одиницях і поштучний (у довільній формі). При цьому рішення, коли та яким чином її проводити, він приймає на власний розсуд.

 

Вимога проведення інвентаризації при податковій перевірці

У

пункті 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС міститься норма, згідно з якою співпрацівникам ДПС надано право «вимагати від керівників підприємств, установ та організацій, які перевіряються під час планових і позапланових виїзних перевірок, проведення інвентаризацій основних фондів, товарно-матеріальних цінностей та засобів, у разі відмови в проведенні таких інвентаризацій або при проведенні адміністративного арешту активів — звернутися до суду щодо спонукання до проведення таких інвентаризацій, а до ухвалення відповідного рішення судом — у присутності понятих і представників підприємств, установ та організацій, згідно з якими проводиться перевірка, опечатувати каси, касові приміщення, склади й архіви на строк не більше 24 годин з моменту такого опечатування, зазначеного в протоколі. Порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів установлюється Кабінетом Міністрів України».

Так, опираючись на наведену норму, представники податкового органу вимагають від підприємців провести інвентаризацію товарних залишків, грошових коштів та іншого майна. А в разі відмови загрожують зобов’язати зробити це через суд і застосувати штрафні санкції.

На початку статті ми зробили акцент на тому, що у своїй більшості підприємці не знайомі з такою процедурою та законодавство не зобов’язує її проводити, тому вони на неї не погоджуються.

І дійсно,

існує низка вагомих причин для того, щоб відмовитися від інвентаризації, про що далі і дізнаємось.

 

Чому підприємець не повинен «інвентаризуватися»

Отже, намагатимемося навести аргументи на користь того, що підприємець не повинен проводити інвентаризацію при перевірці.

1. Відсутність універсального нормативного документа, розробленого відповідно до

пункту 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС, з методикою інвентаризації при податковій перевірці. Фізичні особи — підприємці «випали» з існуючого законодавства, що регулює порядок проведення інвентаризації. У нормативних документах не наведено ані правил її проведення, ані обов’язкові випадки для підприємців довідка 1. Перш за все це пояснюється тим, що інвентаризація пов’язана з веденням бухгалтерського обліку, відсутнього в підприємців. Спеціального ж нормативного документа (підзаконного акта), затвердженого для реалізації на практиці пункта 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС і де б згадувалися підприємці та особливості обліку їх діяльності, на сьогодні немає. Процедуру інвентаризації при податковій перевірці має бути регламентовано, щоб її результати не викликали сумніву.

2. Фізична особа — підприємець не є керівником підприємства, установи та організації.

Саме по собі формулювання пункту 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС звужує коло суб’єктів, у яких можна провести інвентаризацію. Тут чітко перераховано підприємства, установи та організації, що належать за своєю організаційною формою до юридичних осіб. Саме керівник (директор підприємства) як посадова особа відповідає за дотримання податкового законодавства юридичною особою та контактує з перевіряючими. Підприємець не може бути ще й власним керівником. Причому навіть за наявності в штаті його найманих працівників особи, яка виконує функції керівника (менеджер тощо), такий працівник юридично все одно не несе відповідальності, не прирівнюється до посадових осіб, не ставить підпис під перевірочним актом тощо.

3. Відсутність у підприємця обліку товарів, основних фондів та грошових коштів, що дозволив би вивести облікові залишки на конкретну дату.

Ще раз підкреслимо, що

фізичні особи — підприємці не зобов’язані вести облік надходження та вибуття товарів, основних фондів і грошових коштів. Інвентаризація ж проводиться з метою встановити, чи є розбіжності фактичних залишків (товарних, основних фондів, грошових коштів) з даними обліку.

Детальніше необов’язковість ведення обліку товарів підприємцем ми обґрунтовували у «ВД», 2009, № 9, с. 29, де йшлося про можливість застосування штрафів за

статтями 20 та 21 Закону про РРО. Нагадаємо, до яких висновків ми дійшли в тій публікації.

Підприємці на загальній системі та єдиноподатники мають вести

облік доходів та витрат у Книзі ф. № 10, а фікспатентники в довільному порядку, що зовсім не означає обов’язок вести облік товарів. Спеціального порядку обліку товарних запасів для них немає.

Єдині, у кого є привід добровільно вести облік товарних залишків (у довільній формі), — платники ПДВ. При знятті з реєстрації платника ПДВ здійснюється умовний продаж товарних залишків та основних фондів. Хоча це принципово тільки для підприємців, які займаються виробництвом продукції (див. «ВД», 2007, № 22, с. 17; 2009, № 3, с. 35). Загалом підприємці можуть за всіма податковими накладними, за якими було відображено податковий кредит, але не було нараховано податкове зобов’язання (не було продажів), визнати умовний продаж і нарахувати податкове зобов’язання (20 %) згідно із законодавством.

 

Якщо податківці наполягають на інвентаризації

Наведені нами аргументи про необґрунтованість вимоги під час перевірки від фізосіб-підприємців проводити інвентаризацію часто на податківців не діють, вони продовжують наполягати на своєму. Логічно, що в підприємця в такому разі виникають запитання, як поводитися та чи загрожують штрафні санкції за відмову в проведенні інвентаризації?

Підприємцям, які побоюються конфліктів з перевіряючими, доведеться почати перерахунок товарів, основних фондів, грошових коштів. Не зрозуміло, з якими обліковими даними вони звірятимуть результати формальної інвентаризації, швидше за все, у хід підуть накладні, дані Книги ф. № 10 та інші документи.

Тут підприємцям слід звернути увагу на такі два моменти:

1) перевіряючі можуть вимагати проведення інвентаризації силами підприємця, але в жодному разі не робити це самостійно. Крім того, у

Законі про ДПС не йдеться про обов’язкову присутність податківців при проведенні інвентаризації, тобто підприємцю досить подати її результати на папері;

2) у

Законі про ДПС не йдеться про те, скільки часу суб’єкт має інвентаризувати своє майно, тоді як тривалість планових і позапланових перевірок жорстко обмежена. Так, у суб’єктів малого підприємництва планова виїзна перевірка не повинна перевищувати 10 робочих днів, а позапланова — 5. Отже, якщо підприємцю вдасться затягнути інвентаризацію, то він, скажімо так, може і не встигнути надати її результати.

Варіант поведінки для сміливіших підприємців — узагалі не проводити інвентаризацію. Чим може загрожувати така поведінка?

Відповідно до норми

пункту 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС на цей випадок передбачено судовий порядок рішення питання про необхідність проведення інвентаризації.

Проте спеціальної процедури отримання податковими органами судового рішення на вимогу про примус суб’єкта господарювання провести інвентаризацію в законодавстві немає. Отже, розгляд такої вимоги проходить за загальною процедурою, яка, як відомо, може затягнутися.

При цьому під час судового розгляду підприємець може навести на свій захист викладені нами аргументи.

Ще один примусовий захід, зазначений у

Законі про ДПС як наслідок відмови від проведення інвентаризації, — опечатування кас. Але знову ж таки він адресований підприємствам, установам та організаціям (юридичним особам), а у фізосіб-підприємців, як правило, немає відокремлених приміщень для зберігання грошових коштів і касових документів. Крім того, Законом про ДПС передбачено, що порядок опечатування кас, касових приміщень, складів та архівів податковими органами має бути встановлено Кабінетом Міністрів України, але на сьогодні його немає, а отже, його реалізація залишається під питанням.

Якщо ж податківці все-таки намагатимуться вдатися до цього заходу, то за суб’єктом господарювання залишається право оскаржити їх рішення в органі вищого рівня або звернутися до суду для відстоювання своїх інтересів.

Тепер щодо можливих штрафних санкцій

. Відмова в проведенні інвентаризації може кваліфікуватися як невиконання законних вимог посадових осіб органів податкової служби, за яке загрожує адмінштраф, передбачений статтею 1633 КУпАП. Проте до відповідальності за цією статтею притягуються посадові особи підприємства, до яких фізична особа — підприємець не належить довідка 2. Крім того, її встановлено за невиконання вимог податкових органів, зазначених у пунктах 5 — 8 статті 11 Закону про ДПС, а вимогу про інвентаризацію передбачено пунктом 15 статті 11 Закону про ДПС.

Таким чином, відмова в проведенні інвентаризації цілком може залишитися безкарною для підприємця, адже законодавство не зобов’язало його проводити цю процедуру в межах податкових перевірок, і отже, представники контролюючого органу не мають права вимагати проведення інвентаризації і відповідно притягувати підприємця до відповідальності.

 

Висновки

Представники податкового органу не мають права вимагати проведення інвентаризації від підприємців під час проведення планової або позапланової перевірки. Ця норма стосується тільки юридичних осіб, ця вимога може висуватися їх керівникам.

Представники податкового органу самі не можуть проводити інвентаризацію в підприємця.

Також на сьогодні відсутній порядок проведення інвентаризації в межах норми

пункту 15 частини 1 статті 11 Закону про ДПС.

Спроба застосувати до підприємця штрафні санкції також неправомірна, оскільки адмінвідповідальність за таку відмову може бути адресовано тільки посадовим особам підприємств.


Довідкова інформація (довідка)

1

Правила інвентаризації, під які підпадуть і підприємці, можна зустріти тільки в специфічних нормативних документах (для ювелірної справи тощо), але вони не стосуються всього їх майна.

2

Винятковий випадок, коли підприємцю загрожує відповідальність, що покладається на посадових осіб, — перебування в статусі роботодавця.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі