Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

Усе — на благо покупця: облікова сторона подарункових сертифікатів

Редакція ВД
Власне Діло Квітень, 2010/№ 8
В обраному У обране
Друк
Стаття

Усе — на благо покупця: облікова сторона подарункових сертифікатів

 

Слова однієї відомої пісні звучать так: «Тобі дарую я світ». Напевно, цією фразою керуються ті, хто випускають та придбавають подарункові сертифікати. І якщо для нерішучого або такого, що полюбляє оригінальності, дарувальника подарунковий сертифікат — це знахідка, то для підприємця-продавця такий крок назустріч людям може бути доволі тернистим.

Про те, з чим пов’язано видачу та обмін на товари подарункових сертифікатів у підприємця, ми й поговоримо в цій статті.

 

Оксана ПІРОЖЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» від 28.12.94 р. № 334/94-ВР.

Декрет про прибутковий податок

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

 

Основне про подарункові сертифікати

Видача покупцям подарункових сертифікатів — це перш за все маркетинговий захід. Продавець товарів чи послуг при цьому вбиває відразу кількох зайців: робить рекламу (сертифікат містить логотип, реквізити тощо), оригінальним рішенням іде назустріч клієнтам, залучає нових покупців тощо.

З точки зору правових норм подарунковий сертифікат є документом, що підтверджує зобов’язання підприємця (продавця) передати в майбутньому його пред’явнику товари (роботи, послуги) на певну суму та право пред’явника на отримання цих товарів (робіт, послуг).

Його форма і вигляд залежать від фантазії та можливостей продавця, жодних суворих правил для нього законодавством не передбачено. Він може мати вигляд паперового документа або пластикової картки (може також називатися «Подарункова картка»).

Маркетологи розглядають подарункові сертифікати як широко відомий у всьому світі спосіб продажів. Він дає можливість його отримувачу заощадити час на пошук товару, кошти, оскільки сертифікат (картка) отримується на певну суму, додати подарунку шарму, оскільки сертифікат (картка) має привабливий зовнішній вигляд «подарунка», на відміну від грошей у конверті тощо.

Дуже важливо, що сертифікат має певний номінал (50 грн., 100 грн., 200 грн. тощо), причому цінова різноманітність номіналів залежить тільки від бажання продавця. Подарункові сертифікати можуть діяти протягом певного строку або бути безстроковими.

Непогодження можуть виникнути тільки в процесі обміну сертифікатів. Адже, справді, дуже важко підібрати асортимент товарів, який би — копійка в копійку — уклався в номінал. З послугами справа стоїть простіше, оскільки подарункові сертифікати в цій сфері видаються цілеспрямовано на будь-яку послугу згідно з прайсом (масаж, манікюр, SPA-процедури тощо).

Отже, якщо сума, на яку вибрано подарунки, більша за номінал подарованого сертифіката, покупець доплачує за вибраний подарунок або сертифікат. Якщо вартість сертифіката перевищує суму подарунка, то різниця звичайно не компенсується грошовими коштами, але при цьому вона може залишатися на персональному рахунку покупця сертифіката і враховуватися під час наступних придбань сертифікатів цього магазину.

Другий варіант потребує досконального обліку таких сум, як правило, за допомогою електронних систем. При цьому подарункові сертифікати в цьому випадку потрібно випускати у вигляді карток з магнітною стрічкою, заводити «бонусні» рахунки покупців тощо. Теоретично такий варіант можна здійснювати й уручну, але це надто ускладнить процес.

У продавця є можливість дещо відхилитися від стандартної схеми використання подарункового сертифіката. Замість якоїсь грошової суми можна зазначити конкретний список товарів і послуг, які можна придбати за цим сертифікатом. Але такий хід практично нічим не відрізняється від звичайного продажу товару.

Важливо, що

всі нюанси використання подарункових сертифікатів мають бути відображені в спеціально розроблених правилах використання подарункових сертифікатів, які повинні доводитися до відома покупців. Наведемо зразок таких правил.

 


ФОП Колісниченко О. В

Правила використання подарункових сертифікатів

1. Подарунковий сертифікат випускається у формі пластикових карток на визначений строк.

2. Подарунковий сертифікат є власністю ФОП Колісниченка О. В.

3. Подарунковий сертифікат не підлягає поверненню та обміну на грошові кошти.

4. Подарунковий сертифікат не може бути обміняний на товар/послугу після закінчення строку дії, зазначеного на сертифікаті.

5. Подарунковий сертифікат використовується під час купівлі товарів або отриманні послуг з асортименту, зазначеного ФОП Колісниченком О. В.

6. Сума внесених держателем подарункового сертифіката грошових коштів є авансом за товари (послуги), що надаються.

7. Будь-який держатель подарункового сертифіката, який його пред’явив, може укласти роздрібний договір купівлі-продажу або договір на надання послуг.

8. Якщо номінал подарункового сертифіката менший від вартості вибраних товарів (послуг), держатель сертифіката може доплатити суму, якої бракує, готівкою.

9. Подарункові сертифікати, в достовірності яких у представників організації виникли сумніви, до обміну на товар (послуги) не приймаються.


 

Далі перейдемо до податкового обліку в підприємця.

 

Податковий облік подарункових сертифікатів у підприємців на загальній системі

Отже, про те, що є подарунковим сертифікатом, ми сказали. Якщо розглядати його видачу з точки зору податкового обліку, то цей процес виглядатиме як отримання передоплати за поки що невідомий асортимент товару.

У випадку зі звичайним авансом підприємець відображає в Книзі ф. № 10 дохід від продажу певного товару та набуває права врахувати у складі витрат суми, витрачені на придбання того товару, за який отримано передоплату.

У разі видачі подарункового сертифіката асортимент товарів, які будуть продані за подарунковим сертифікатом, не відомий, тому виникає запитання: як відобразити в обліку витрати на товар, адже, отримавши передоплату, цю суму підприємець повинен облікувати у складі доходів, а отже, у нього начебто є право і на витрати, пов’язані з цим доходом. Однак з другого боку виходить, що під час розрахунку чистого доходу ми не можемо виконати умову: включити до складу витрат тільки ті з них, які пов’язані з конкретним доходом. На момент продажу сертифіката ми не знаємо, який товар продаємо, а отже, не знаємо, витрати на продаж якого товару можна враховувати під час розрахунку чистого доходу.

Крім того, під час продажу подарункових сертифікатів виникають запитання: як бути з даними про асортимент, кількість та ціну проданого товару, чи можна до Книги ф. № 10 записати «віртуальний» товар, який «впишеться» в цю суму.

Давайте розберемося з цими питаннями докладніше.

Теоретично підприємець може знайти набір товарів на суму сертифіката й записати його до Книги ф. № 10, але існують вимоги

Закону про РРО щодо ведення обліку товарів та штрафів за його відсутність згідно зі статтями 20 і 21 цього Закону. Такі «підміни» податківці можуть витлумачити по-різному, це вимагатиме від підприємця подвійного обліку товарів (за сертифікатами і насправді реалізованого) тощо. Тому запропонуємо свій варіант рішення.

Отже, порядок ведення податкового обліку в підприємця вимагає, щоб до Книги ф. № 10 заносилася

не тільки сума доходу (виручки), а й дані про кількість і ціну товару (графи 4 «Кількість» та 5 «Ціна»).

Проте, як ми вже говорили, у цьому випадку зазначити кількість та ціну проданого товару в момент отримання грошей за сертифікат ми не можемо. Тому

рекомендуємо скористатися таким варіантом: на дату продажу сертифіката в графі 4 «Кількість» записати «Передоплата за товар за подарунковим сертифікатом», у графі 6 зазначити номінальну суму сертифіката.

Кількість та ціну товару, який буде обміняний на сертифікат, ми запишемо під час його фактичної реалізації, коли пред’явник сертифіката прийде «забирати» товар. Причому тоді ми заповнимо тільки графи 4 «Кількість» та 5 «Ціна» Книги ф. № 10, а графу 6 «Сума виручки» прокреслимо або поставимо «0» (можна зробити позначку олівцем, що дохід від цього продажу було відображено в Книзі ф. № 10 на таку й таку дату за таким і таким сертифікатом).

Що стосується витрат, то, на нашу думку, на дату продажу сертифіката підприємець ще не може обліковувати витрати, пов’язані з придбанням товарів у складі чистого доходу, саме з тієї причини, що ми ще не знаємо, який товар продаємо. Отже,

доки підприємець не реалізує пред’явнику сертифіката певний товар і не запише інформацію про його кількість та ціну до Книги ф. 10, він не зможе врахувати під час розрахунку чистого доходу витрати, пов’язані з придбанням цього товару.

Нагадаємо: у своїх останніх роз’ясненнях податківці висловлюють думку про те, що підприємці, які обліковують витрати за документами, повинні до Книги ф. № 10 записувати витрати в момент їх оплати (але при розрахунку чистого доходу не враховувати доти, доки не буде отримано пов’язаний з ними дохід).

Як виглядатимуть записи в Книзі ф. № 10, якщо підприємець підтверджує витрати документально, і відповідно як визначатиметься чистий дохід, покажемо далі на прикладі.

 


ПРИКЛАД.

Підприємець протягом II кварталу 2010 року здійснював такі операції (ціни зазначено з ПДВ):

1) 05.04.2010 р. придбав:

— 20 шт. губних помад по 20 грн./шт.;

— 5 шт. туалетної води (50 мл) по 200 грн./ шт.;

— 15 шт. тіней для повік по 30 грн./ шт.;

2) 12.04.2010 р. видав подарунковий сертифікат покупцю на суму 400 грн. (отримав за нього грошові кошти в зазначеній сумі);

3) 19.04.2010 р. на сертифікат номіналом 400 грн. було обміняно:

— 1 туалетну воду — 250 грн. (витрати відповідають сумі придбання 200 грн.);

— 2 шт. помади — 60 грн. (витрати відповідають сумі придбання 40 грн.);

— 2 шт. тіней для повік — 90 грн. (витрати відповідають сумі придбання 60. грн.).

Разом витрати на придбання товарів, проданих за сертифікатом, становлять 300 грн.

У цьому випадку витрати до Книги ф. № 10 записуємо відразу, у момент оплати. Проте до підсумкового рядка (разом за квартал), який «збирає» витрати, що беруть участь у розрахунку чистого доходу, можна включати ці витрати тільки в тому разі, якщо товари вже продано пред’явнику сертифіката. У нашому випадку продаж сертифіката й отримання цих товарів пред’явнику сертифіката проходять у межах одного кварталу.

 

Книга обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи — суб’єкти підприємницької діяльності протягом календарного року

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг (в од. в.)

Витрати на виробництво продукції (грн.)

Кількість проданої продукції (наданих послуг) (в од. в.)

Ціна продажу продукції (послуг) (грн.)

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий доход (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

<…>

 

 

 

 

 

 

02.04.2010

20/ помад

400,00

02.04.2010

5/ туал. вод.

1000,00

02.04.2010

15/ тіней

450,00

12.04.2010

«Передоплата за сертифікатом»

400,00

19.04.2010

2/ помад

60,00

19.04.2010

 

 

1/ туал. вод.

250,00

19.04.2010

 

 

2/ тіней

90,00

Усього II квартал

300,00

400,00

100,00

<…>

 

 

 

 

 

 

 

Якщо вартість реалізованих товарів перевищить номінал сертифіката, то підприємець повинен буде додатково зробити запис у графі 6 Книги ф. № 10 про продаж на суму перевищення номіналу. Причому сума перевищення номіналу не завжди чітко відповідатиме одній або декільком одиницям товару.

Наприклад, покупець приніс сертифікат на суму 200 грн., уносить додатково готівкою 100 грн. і купує товари за 180 грн. та 120 грн.


 

Зверніть увагу

: для підприємця на загальній системі дуже важливо, щоб дата продажу сертифіката і дата, на яку припадає купівля за ним товарів, відбувалися в межах одного календарного року. Тому краще видавати сертифікати з обмеженим строком дії та уникати труднощів з новорічними сертифікатами, коли продаж відбувається наприкінці року, а «отоварювання» — уже наступного року. Річ у тім, що, як ми вже зазначали, дохід від продажу сертифіката відображається раніше, ніж витрати, пов’язані з його продажем, тому якщо підприємець отримає дохід від його продажу наприкінці року, а витрати, пов’язані з продажем товарів, куплених за сертифікатом, — наступного року (на дату продажу товарів пред’явнику сертифіката), то такі витрати підприємець уже не зможе врахувати у складі чистого доходу (вони «згорять»).

Зауважимо, що

для тих підприємців на загальній системі, які відображають свої витрати за нормами, жодних проблем щодо обліку немає: відомості про реалізовані товари для відображення витрат йому не потрібні, а протягом кварталу графа «Витрати» Книги ф. № 10 у нього може залишатися незаповненою.

 

Витрати на виготовлення подарункових сертифікатів

Витрати, які підприємець понесе у зв’язку з виготовленням подарункових сертифікатів (бланків, пластикових карток тощо), він має право врахувати під час розрахунку чистого доходу вже

на дату продажу сертифіката. Такі витрати вважаються витратами, пов’язаними з маркетинговими заходами, що сприяють збуту продукції.

 

Податковий облік подарункових сертифікатів в єдиноподатника

Оскільки підприємці на єдиному податку дані про кількість та ціну реалізованих товарів не записують, а сума понесених витрат у підрахунку виручки участі не бере, то всі описані вище проблеми обліку загальносистемників у разі видачі подарункових сертифікатів їх не стосуються. Головне для них — на дату продажу сертифіката не забути записати до Книги ф. № 10 суму виручки. Витрати на придбання товарів записувати до Книги ф. № 10 треба на момент їх придбання, а враховувати їх під час розрахунку чистого доходу (який жодного значення не має) на момент продажу товарів пред’явнику сертифікатів.

 

Як заповнити податкову накладну з ПДВ у разі продажу подарункових сертифікатів

Підприємець — платник ПДВ під час видачі сертифіката та отримання за нього грошових коштів повинен виписати податкову накладну, оскільки фактично він отримає передоплату за товар, який буде придбано покупцем у майбутньому.

Проте тут виникає запитання, як виписати податкову накладну, якщо ми продаємо подарунковий сертифікат і ще не знаємо, який товар за цим подарунковим сертифікатом буде продано (аванс є, а номенклатура невідома). Добре, що цю ситуацію роз’яснила ДПАУ в

листі від 31.07.2008 р. № 354/4/17-0214. Так, у графі 3 податкової накладної ДПАУ рекомендує писати «подарунковий сертифікат». Аргументує свої висновки ДПАУ тим, що подарунковий сертифікат цілком відповідає визначенню «товари», наведеному в пункті 1.6 Закону про податок на прибуток.

Наведемо фрагмент цього

листа.

 


<…>

2.

Щодо заповнення податкової накладної при отриманні коштів за подарунковий сертифікат (документ, що засвідчує право пред’явника обміняти його на товар).

 

Вимоги щодо заповнення податкової накладної встановлені

підпунктом 7.2.1 пункту 7.2 статті 7 Закону України «Про податок на додану вартість». Порядок заповнення податкової накладної та її форма, затверджені наказом ДПА України від 30.05.97 № 165 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23.06.97 за № 233/2037).

Опис (номенклатура) товарів (робіт, послуг) та їх кількість (обсяг, об’єм) є обов’язковими реквізитами податкової накладної.

Відповідно до практики застосування термінів, слів та словосполучень у юриспруденції сертифікат — це документ, що посвідчує асортимент, кількість і якість товару.

Враховуючи визначення поняття «товари», наданого

Законом України «Про оподаткування прибутку підприємств», а також виходячи із економічної суті сертифіката, у тому числі подарункового сертифіката, при отриманні коштів як попередньої оплати за товари з видачею подарункового сертифіката (чи іншого аналогічного за змістом документа), які будуть обміняні на товари, на дату отримання коштів виписується податкова накладна, у якій у рядку «опис (номенклатура) товарів (робіт, послуг)» зазначається «подарунковий сертифікат» (чи інший аналогічний за змістом документ).

<…>


 

Якщо товар буде придбано на суму, що перевищує суму номіналу подарункового сертифіката, то на доплату податкова накладна виписується в загальному порядку (на товарну одиницю або її частину).

 

Застосування РРО під час продажу подарункових сертифікатів

Підприємці — продавці на загальній системі під час готівкових розрахунків зобов’язані застосовувати РРО. Грошові кошти, отримані за подарунковий сертифікат, як уже наголошувалося, є передоплатою (авансом), тому мають бути проведені через РРО.

Проте на сьогодні відсутні офіційні роз’яснення про порядок програмування РРО та оформлення реквізитів фіскального касового чека для ситуації, що нами розглядається.

Як же проводити через РРО продаж подарункових сертифікатів? Тут нам допоможе вже згадуваний

лист ДПАУ від 31.07.2008 р. № 354/4/17-0214 , який узагалі-то стосується заповнення податкової накладної з ПДВ під час продажу подарункових сертифікатів, але запропонований ДПАУ підхід можна використовувати і для програмування РРО.

У цьому

листі, як ми вже з’ясували, ДПАУ висловлює думку, що подарунковий сертифікат і є товар, такий самий, як будь-який інший (у графі «Номенклатура» пропонується писати «подарунковий сертифікат»). Такий самий підхід, на наш погляд, можна використовувати і під час програмування РРО. Тобто запрограмувати в РРО окремим артикулом «подарунковий сертифікат» з відповідною ціною, залежно від номіналу.

 

Висновки

З точки зору правових норм подарунковий сертифікат є документом, що підтверджує зобов’язання підприємця (продавця) передати в майбутньому його пред’явнику товари (роботи, послуги) на певну суму та право пред’явника на отримання цих товарів (робіт, послуг).

Усі нюанси використання подарункових сертифікатів мають відобразитися в спеціально розроблених правилах використання подарункових сертифікатів, які повинні доводитися до відома покупців.

Загальносистемники на дату продажу сертифіката в графі 4 «Кількість» повинні записати «Передоплата за товар за подарунковим сертифікатом», у графі 6 зазначити номінальну суму сертифіката. Кількість та ціну товару, який буде обміняний на сертифікат, має бути записано до Книги під час його фактичної реалізації, коли пред’явник сертифіката прийде «забирати» товар. Причому тоді ми заповнимо тільки графи 4 «Кількість» та 5 «Ціна» Книги ф. № 10, а графу 6 «Сума виручки» прокреслимо або поставимо «0» (можна зробити позначку олівцем, що дохід від цього продажу було відображено в Книзі ф. № 10 на таку й таку дату за таким і таким сертифікатом).

Що стосується витрат, доки підприємець не реалізує пред’явнику сертифіката певний товар і не запише інформацію про його кількість та ціну до Книги ф. № 10, він

не зможе врахувати під час розрахунку чистого доходу витрати, пов’язані з придбанням цього товару.

Для підприємця на загальній системі дуже важливо, щоб дата продажу сертифіката і дата, на яку припадає купівля за ним товарів, відбувалися в межах одного календарного року.

Під час продажу подарункових сертифікатів платниками ПДВ у графі 3 податкової накладної ДПАУ рекомендує писати «подарунковий сертифікат». Такий самий підхід можна використовувати і під час програмування РРО. Тобто запрограмувати в РРО окремим артикулом «подарунковий сертифікат» з відповідною ціною, залежно від номіналу.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Увійдіть, щоб читати більше! Авторизовані користувачі одержують безкоштовно 5 статей на місяць