Теми статей
Обрати теми

Персоніфікація-2009 у запитаннях і відповідях

Редакція ВД
Стаття

Персоніфікація-2009 у запитаннях і відповідях

 

Незважаючи на те що з 2010 року Пенсійний фонд (ПФ) запровадив нову, щомісячну звітність щодо персоніфікації, відзвітувати за минулий рік (тобто за 2009 рік) потрібно за старими правилами (як «за себе», так і за кожного найманого працівника).

Цю статтю присвячуємо тому, які звіти слід подати у складі персоніфікованої звітності за 2009 рік та як правильно їх заповнити. Отже, сьогоднішня тема — подання персоніфікованої звітності у запитаннях і відповідях: рекомендації, вказівки та пояснення. Розпочнемо.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Закон про пенсійне страхування

— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

Закон про пенсійне забезпечення

— Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.91 р. № 1788-XII.

Постанова № 36

— постанова КМУ «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій і посад, зайнятість на яких дає право на пенсію на пільгових умовах» від 16.01.2003 р. № 36.

Постанова № 366

— постанова КМУ «Про сплату внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування» від 14.04.2009 р. № 366.

Порядок № 7-6

— Порядок формування та подання органам Пенсійного фонду України даних про застраховану особу, що використовуються в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 10.06.2004 р. № 7-6.

Інструкція № 16-6

— Інструкція про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов’язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також надходження їх до Пенсійного фонду України, затверджена постановою правління ПФУ від 19.10.2001 р. № 16-6.

Порядок № 14-4

— Порядок узяття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців як платників страхових внесків, затверджений постановою правління ПФУ від 10.10.2006 р. № 14-4.

Порядок № 7-7

— Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою правління ПФУ від 19.04.2007 р. № 7-7.

Порядок № 26-1

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту про суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 24.11.2009 р. № 26-1.

Інструкція № 21-1

— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до ПФУ, затверджена постановою правління ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.

 

Обов’язково чи ні?

Якщо підприємець працює на єдиному податку без найманих працівників, чи може він не подавати звітність щодо персоніфікації?

Ні, діяти так не можна, оскільки

будь-який підприємець (незалежно від того, є у нього наймані працівники чи ні, використовує він спрощену систему чи працює на загальній) повинен подавати персоніфіковану звітність. Чому? Тому, що пункт 1.3 Порядку № 7-6 вимагає її від усіх страхувальників, а такими є:

підприємці, в яких працюють особи за трудовими або за цивільно-правовими договорами (вони сплачують внески до ПФ «за себе» і за працівників/підрядників);

підприємці, які працюють без найманих працівників (сплачують внески до ПФ «за себе»), у тому числі єдиноподатники та підприємці на фікспатенті (частина єдиного або фіксованого податку автоматично перераховується як внесок до ПФ);

адвокати, нотаріуси та інші особи, що забезпечують себе роботою самостійно, та інші (стаття 14 Закону про пенсійне страхування).

 

Із ПФ краще не жартувати

Що буде, якщо підприємець забув (не встиг) своєчасно подати персоніфіковану звітність або подав її з помилками?

Відразу зазначимо, що краще (спокійніше та дешевше) подати звітність своєчасно, оскільки штрафи за її відсутність чималі.

Якщо все ж таки звітність своєчасно не подано, слід постаратися

якомога швидше подати її до ПФ. Це тому, що за прострочення подання персоніфікованої звітності може бути накладено штраф у розмірі 10 % відсотків суми страхових внесків, які були сплачені або підлягали сплаті за відповідний звітний період (тобто за рік! ), причому ця сума множиться на кількість повних або неповних місяців затримання. Загальна сума штрафу при цьому не може бути менше 170 грн. (10 нмдг) — пункт 5 частини 9 статті 106 Закону про пенсійне страхування.

Важливо

: здавалося б, єдиноподатники пенсійні внески (принаймні, «за себе») сплачувати не зобов’язані, оскільки 42 % єдиного податку автоматично спрямовується до ПФ. Тому і штрафу за неподання персоніфікованої звітності за логікою для них немає. Однак:

1) мінімальна сума штрафу в будь-якому разі становить 170 грн.;

2) деякі працівники ПФ наполягають на розрахунку такого штрафу виходячи з суми пенсійних відрахувань, які «сидять» в єдиному податку

. З останнім, у принципі, можна й посперечатися. А якщо не сперечатися, то з точки зору ПФ побачимо таке: наприклад, єдиноподатник без найманих працівників сплачує щомісячно 200 грн. єдиного податку, отже, за рік було сплачено внесків на суму 1008 грн. (42 % х 200 х 12). Виходить, що штраф за прострочення подання звітності дорівнює 100,80 грн. (0,1 х 1008 грн.). Тому за один повний чи неповний місяць затримання (тобто навіть один день запізнення) доведеться сплатити не менше 170 грн., а за два місяці — 201,60 грн. тощо.

Щоправда, здебільшого працівники ПФ стають на місце підприємців і накладають мінімальний штраф за неподання звіту — 170 грн. (незалежно від системи оподаткування, на якій працював підприємець).

Слід зазначити, що

в разі подання персоніфікованої звітності своєчасно, але з недостовірними відомостями, штраф точно буде мінімальний — 170 грн. (лист ПФ від 25.02.2009 р. № 3165/05-10). А до 31.12.2010 р. його взагалі можна уникнути завдяки абзацу четвертому підпункту 9.3.5 Інструкції № 21-1, в якому зазначено: « До 31 грудня 2010 року рішення про застосування фінансових санкцій за подання недостовірних відомостей, що використовуються в системі персоніфікованого обліку, приймається лише в разі невиконання страхувальником розпорядчого документа про усунення порушень протягом 30 днів від дня його одержання». Інакше кажучи, якщо ПФ виявить помилку у звітності та повідомить про неї підприємця до 31.12.2010 р., таку помилку можна буде виправити протягом 30 днів, і жодних штрафів за помилкову звітність не буде.

Що стосується адмінштрафу за неподання пенсійної звітності або подання її з помилками, то підприємцю він не загрожує, оскільки накладається лише на посадових осіб, а підприємець такою особою не є

(пункт 5 постанови Пленуму ВСУ від 08.10.2004 р.). З цим згодні й працівники ПФ.

 

Устигнути відзвітувати

У які строки потрібно подати персоніфіковану звітність, щоб не потрапити під штрафні санкції?

Якщо йдеться про підсумкову річну звітність щодо персоніфікації (яка є комплектом звітів, що складаються за підсумками року), то вона подається протягом I кварталу наступного за звітним року, тобто

аж до 31 березня включно. Щоправда, ПФ у своєму листі від 22.01.2009 р. № 1118/05-10 зазначив, що останнім днем, коли ще можна подати звітність без прострочення, вважається 1 квітня. Однак це лише орієнтир, конкретну дату подання звітності встановлює територіальний орган ПФ у спеціальних графіках. Причому підприємців, як правило, ставлять на початок року. Уточнити розклад строків подання звітності можна, відвідавши відділення ПФ або зателефонувавши туди за номером гарячої лінії (наприклад, у Харкові: 705-17-95).

Водночас застосувати штрафні санкції за неподання (або затримання) звіту працівники ПФ зможуть лише в тому випадку, якщо підприємець подасть звіт після 01.04.2010 р.

Якщо один із працівників підприємця у 2009 році досяг пенсійного віку та оформляє пенсію, коли потрібно подавати персоніфіковану звітність про його доходи?

По-перше, потрібно було відразу, не чекаючи кінця року, подати

до ПФ один заповнений бланк — «Індивідуальні відомості про застраховану особу» («ІНДАНІ»). Подається він одночасно з поданням документів на призначення пенсії. Звітний період при цьому — з початку року до дати оформлення пенсії.

По-друге, за підсумками 2009 року необхідно знову подати про пенсіонера форму «

IНДАНI», заповнену вже за весь рік.

Детальніше про звітність за пенсіонера див. у розділі «Що заповнювати?».

Якщо у 2009 році звільнився найманий працівник, як подавати за нього персоніфіковану звітність?

Незважаючи на те що працівник звільнився протягом року, звіт щодо нього слід подати разом із комплектом річної персоніфікованої звітності, тобто

після закінчення 2009 року. Єдина особливість — форма заповнюється виходячи з часу, протягом якого така особа фактично працювала у підприємця. Крім того, у реквізитах про трудові відносини слід поставити не дату закінчення року, а дату звільнення (детальніше див. с. 41).

Як бути з персоніфікованою звітністю, якщо підприємець протягом 2009 року змінив місце проживання?

Якщо підприємець переїхав в межах того самого району (адміністративно-територіальної одиниці), він залишився на обліку в колишньому органі ПФ. У такому разі жодних особливостей з персоніфікованою звітністю у нього не виникне — вона подається в загальному порядку (до того самого органу ПФ).

Якщо ж нова адреса знаходиться в іншій адміністративно-територіальній одиниці, то підприємцю довелося зніматися з обліку в одному органі ПФ та ставати на облік в іншому. Отже, необхідно було повністю розрахуватися зі старим органом ПФ. Тому після переїзду (після внесення до Свідоцтва про держреєстрацію нового місця проживання) підприємець зобов’язаний був

подати до старого органу ПФ повний комплект звітності щодо персоніфікації за період з початку року до моменту зняття з обліку в цьому органі ПФ (пункт 1.3 Порядку № 7-6).

Однак це не позбавляє його необхідності за підсумками 2009 року подати

повний комплект персоніфікованої звітності до нового відділення ПФ. Єдиний «плюс»: у звітах не потрібно зазначати всю інформацію за рік, достатньо навести лише дані з моменту взяття підприємця на облік у новому органі ПФ до закінчення звітного року.

Коли та за який період подавати звітність щодо персоніфікації підприємцю, який протягом року припиняє підприємницьку діяльність?

До органу ПФ подається

повний комплект звітності щодо персоніфікації за період з початку року до зняття з обліку у ПФ (пункт 1.3 Порядку № 7-6).

Конкретний строк подання звітності не встановлено. Однак, виходячи з того, що

протягом 10 календарних днів після отримання повідомлення від держреєстратора про припинення підприємницької діяльності ПФ проводить документальну перевірку підприємця (пункт 6.1 Порядку № 14-4), що ліквідується, звітність, імовірно, потрібно подати протягом цього періоду.

 

Що заповнювати?

Порядок № 26-1 оновив правила заповнення звітності щодо персоніфікації та змінив бланки цієї звітності. Які з цих змін слід ураховувати при складанні звітності щодо персоніфікації за 2009 рік? І які бланки потрібно використовувати?

Порядок № 26-1

набув чинності з 01.01.2010 р., тому виконувати його вимоги потрібно лише при заповненні звітів щодо персоніфікації за періоди 2010 року, а на 2009 рік він не поширюється. Більше того, у самому Порядку № 26-1 зазначено, що персоніфікована звітність за 2009 рік складається та подається за старими правилами. Таким чином, при складанні звітів щодо персоніфікації за минулий рік не потрібно орієнтуватися на норми Порядку № 26-1, а подавати звіт на колишніх бланках.

Що є звітністю щодо персоніфікації? Які правила її заповнення?

Нагадуємо, що звітність щодо персоніфікації є не одним бланком, а цілою низкою форм. Теоретично всі бланки, які потрібно заповнити, зазначено в

Порядку № 7-6. Однак на практиці звітність приймається та подається на старих бланках, затверджених Інструкцією № 16-6, лише з частковим використанням бланків з Порядку № 7-6. Таким чином, за підсумками 2009 року заповнити та подати потрібно такі форми:

форма «СП» «Список осіб, які працюють або працювали у роботодавця у звітному році» (додаток 15 до Інструкції № 16-6). Ті підприємці, які подають персоніфіковану звітність вперше, у цій формі зазначають усіх своїх працівників, які працювали у них протягом 2009 року (протягом усього року або його частину) на підставі трудового договору. Звернемо увагу, що осіб, які виконували роботи за цивільно-правовими договорами (наприклад, за договором на виконання робіт, надання послуг тощо), у цій формі зазначати не потрібно.

Якщо підприємець подає

персоніфіковану звітність уже не перший рік, то у формі «СП» не потрібно зазначати всіх найманих працівників. Достатньо внести інформацію лише про нових працівників, яких у 2009 році було прийнято на роботу, а також про тих, хто протягом 2009 року змінив прізвище, ім’я, по батькові або ідентифікаційний номер.

Крім того, до форми «СП» підприємець (або особа, яка забезпечує себе роботою самостійно, — адвокат, нотаріус та ін.) зобов’язаний уключати

відомості про себе.

Складається ця форма з п’яти основних граф: «№ з/п» — порядковий номер запису, «номер облікової картки фізичної особи» — ідентифікаційний номер працівника (обов’язково звіряється з копією довідки з податкової про присвоєння ІПН), а також три графи: «

ім’я», «прізвище», «по батькові», які переносяться з паспорта, обов’язково українською мовою;

форма «СПП» «Список підстав, які надають право на зарахування пільг працівникам при визначенні пенсій» (додаток 14 до Інструкції № 16-6). Цю форму подавати не потрібно, якщо підприємець не має працівників, які мають право на спеціальний (пільговий) стаж.

Якщо такі працівники є, то форму «СПП» доведеться подавати щороку. У ній зазначаються нормативний акт довідка 1, стаття, пункт, частина пункту, на підставі якого працівнику до пенсійного стажу зараховуються періоди спеціального (пільгового) стажу. В останній колонці звіту підприємець може послатися на

Список 1 або Список 2 робіт зі шкідливими умовами праці, затверджений постановою № 36;

форма «АНКЕТА» «Анкета застрахованої особи» (додаток 10 до Порядку № 7-6). Подавати цю форму потрібно не часто: якщо на роботу було прийнято особу, яка не має свідоцтва про загальнообов’язкове соціальне страхування (а не мають його лише ті, хто не працював починаючи з 2000 року або влаштовується на роботу вперше).

Порядок заповнення цієї форми інтуїтивно зрозумілий, у полі «Тип форми» позначка «х» ставиться у комірці «початкова»;

форма «ІНДАНІ» «Індивідуальні відомості про застраховану особу» (додаток 13 до Інструкції № 16-6) заповнюється окремо щодо доходів кожної застрахованої особи. Таким чином, якщо протягом 2009 року підприємець:

а) працював

на загальній системі оподаткування (незалежно від того, отримував він дохід чи ні), він зобов’язаний подати звіт «ІНДАНІ» «за себе» (щодо своїх підприємницьких доходів). До речі, якщо підприємець одночасно працює десь за трудовим договором та отримує зарплату, то у формі «ІНДАНІ» він свою зарплату відображати не повинен (за нього це зробить його роботодавець), тому достатньо обмежитися зазначенням лише того доходу, який отримано від підприємницької діяльності;

б) працював

на спрощеній системі та/або фікспатенті, він зобов’язаний подати «за себе» форму «ІНДАНІ». Зверніть увагу: раніше такі підприємці подавали «за себе» модифіковану форму «ІНДАНІ-СПД», однак ще в минулому році ПФ вирішив її більше не використовувати та зобов’язав «спрощених» підприємців звітувати за звичайною формою «ІНДАНІ» (лист ПФ від 22.01.2009 р. № 1118/05-10);

в) виплачував заробітну плату працівникам, він зобов’язаний заповнити

звіт «ІНДАНІ» окремо на кожного працівника;

г) виплачував дохід громадянам

за цивільно-правовими договорами на виконання робіт, він зобов’язаний заповнити звіти «ІНДАНІ» окремо на кожного такого громадянина (за осіб, які надавали підприємцю послуги за цивільно-правовими договорами, пенсійні внески сплачувати необов’язково, а отже, і подавати звіт не потрібно);

ґ)

добровільно сплачував внески до ПФ за члена сім’ї, який бере участь у підприємницькій діяльності, доведеться подати форму «ІНДАНІ» за кожного члена сім’ї, застрахованого у ПФ (утім, добровільне страхування членів сім’ї у ПФ зустрічається дуже рідко).

Отже, форма «ІНДАНІ» подається щороку за даними звітного року. У полі «Тип форми» позначку «х» слід поставити біля слів «початкова». Приклади заповнення форми «ІНДАНІ» див. на с. 30;

форма «ЯРЛИК» «Ярлик пачки документів». Ця форма — довідкова, вона додається до кожної пачки вищезазначених документів. У пачку комплектуються лише однотипні документи звітності щодо персоніфікації, а саме:

«ІНДАНІ» — до 25 аркушів у пачці;

«СП» — до 4-х аркушів;

«СПП» — до 4-х аркушів.

Заповнення форми не є складним, тому

зупинимося лише на деяких реквізитах:

реквізит 01 — ідентифікаційний номер підприємця;

реквізит 03 — прізвище та ініціали підприємця;

реквізити 05 — 09 — заповнюються лише для пачок документів «ІНДАНІ» (загальна сума всіх звітів, згрупованих у пачку);

реквізит 10 — порядковий номер пачки;

реквізит 11 — сума реквізитів «Загальна кількість записів на аркуші» за всіма листами пачки, для форм «ІНДАНІ» і «АНКЕТА» один аркуш відповідає одному запису;

реквізити 16, 17 — заповнюються працівниками ПФ.

Що стосується того, де взяти

бланки для складання звітності щодо персоніфікації, то їх підприємець може отримати у своєму органі ПФ (пункт 4.7 Порядку № 7-6).

Отримавши бланки, їх потрібно заповнити, дотримуючись зазначених правил з урахуванням

вимог щодо оформлення:

1) усі форми заповнюються українською мовою друкованими літерами;

2) помарки або виправлення не допускаються;

3) до кожної клітинки вписується лише один символ (це стосується літер, крапок, ком, тире, апострофів та інших знаків, для яких виділяється окрема клітинка);

4) заповнюючи поля без клітинок, не можна перетинати їх контури, а тим більше писати щось на службових позначках бланка (чорні квадрати або абревіатура форми);

5) паперовий звіт заповнюється лише від руки кульковою ручкою з чорнилом синього або чорного кольору

(пункт 4 Порядку № 7-6).

Чи існують особливості подання персоніфікованої звітності, якщо протягом 2009 року підприємець устиг попрацювати на єдиному податку і на загальній системі оподаткування?

Специфіка форми «ІНДАНІ» така, що в ній не можна поєднати інформацію про сплату внесків на різних системах оподаткування, тому

доведеться заповнити два звіти: окремо — про сплату внесків протягом «єдиноподатного» періоду (перша «ІНДАНІ») і окремо — за період роботи на загальній системі (друга «ІНДАНІ»).

Чим це зумовлено? Річ у тім, що заголовок форми «ІНДАНІ» містить такий реквізит, як «Код типу ставки внеску». При цьому існують різні коди для різних платників, зокрема за підсумками 2009 року застосовуються такі

(лист ПФ від 11.02.2009 р. № 2358/05-10):

 

№ з/п

Категорії застрахованих осіб

Код типу ставки внеску

Тип форми бланка

1

Наймані працівники на загальних підставах (трудовий договір), уключаючи тих, хто працював за договорами цивільно-правового характеру (договори на виконання робіт)

1

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

2

Працюючі інваліди*

2

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

* Примітка. Оскільки фізичним особам — підприємцям ПФ не дозволяє сплачувати внески за інвалідів за пільговою ставкою (лист Головного управління ПФ у м. Києві від 27.02.2007 р. № 3424/03; у 2009 році це 4 % замість звичайних 33,2 %), то немає сенсу зазначати цей код. Тому на інвалідів, як і на звичайних працівників, слід заповнювати форму «ІНДАНІ» з кодом «1».

3

Фізичні особи — підприємці, які сплачують фіксований податок

6

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

4

Фізичні особи — підприємці, які сплачують єдиний податок

8

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

5

Члени сім’ї фізичної особи — підприємця, яка сплачує за них внески до ПФ і працює на загальній системі оподаткування

9

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

6

Члени сім’ї фізичної особи — підприємця, яка сплачує за них внески до ПФ і працює на єдиному податку або фікспатенті

10

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

7

Підприємці, які, працюючи на єдиному податку або фікспатенті, добровільно* доплачують до ПФ внески «за себе»

12

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

* Примітка. Очевидно, що при доплаті внесків, яка проводиться відповідно до постанови № 366, потрібно зазначати код «12», незважаючи на те, що вона була не добровільною, а обов’язковою.

8

Самозайняті особи (адвокати, нотаріуси та ін.)

13

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

9

Фізичні особи — підприємці, які працюють на загальній системі оподаткування

14

«ІНДАНІ» (додаток 13 до Інструкції № 16-6)

 

У свою чергу, мається на увазі, що інформація, яка наводиться в «ІНДАНІ», належить саме до зазначеного в заголовку форми коду. Тому,

якщо протягом року підприємець працював під різними кодами, він повинен подати «за себе» рівно стільки звітів, скільки кодів у нього було, у наведеному випадку — два: з кодом «6» (за період роботи на єдиному податку) і з кодом «14» (за період роботи на загальній системі).

Чи потрібно подавати персоніфіковану звітність за працюючого пенсіонера? А що робити, якщо сам підприємець є пенсіонером?

Звіт подавати потрібно. Стосовно працівників-пенсіонерів форма «ІНДАНІ» заповнюється у звичайному порядку, оскільки внески до ПФ працюючі пенсіонери сплатити зобов’язані, незважаючи на те, що вони вже вийшли на пенсію (повною мірою це стосується й самого пенсіонера-підприємця —

лист Держкомпідприємництва від 04.09.2008 р. № 7544). Існують лише деякі особливості, що виникають у тому році, на який припадає оформлення пенсії. Наведемо їх на схемі.

 

img 1

 

Паперовий чи електронний вигляд?

Чи правомірні вимоги працівників ПФ стосовно подання звітності щодо персоніфікації лише в електронній формі?

Відповідь на це запитання залежить від того, скільки

працівників працює у підприємця. Якщо їх п’ять чи менше, він має беззаперечне право подавати звітність лише в паперовому вигляді (частина 6 пункту 1.3 Порядку № 7-6). Хоча за бажання можна подавати її і в електронному.

Якщо ж кількість трудових договорів, зареєстрованих у центрі зайнятості,

більше п’яти, звітність обов’язково потрібно подавати лише в електронному вигляді. Детально про правила складання електронної звітності та строки її направлення до ПФ див. «ВД», 2009, № 3, с. 11; 2008, № 12, с. 20. До речі, якщо підприємцю навіть у цьому випадку вдасться подати звітність у паперовому вигляді, штрафи, про які йшлося на початку статті (за неподання звітності), до нього все одно можна застосувати. Підстава — подання інформації не за встановленою формою (паперова форма замість електронної — лист ПФ від 19.04.2007 р. № 6675/05-10, частина 5 пункту 9 статті 106 Закону про пенсійне страхування).

Зауважимо, що

подання звітності в електронному вигляді звільняє платників від необхідності подавати її в паперовому (пункт 2.3 Порядку № 7-7), однак лише за умови, що звіт подано з накладенням електронного цифрового підпису (ЕЦП). Якщо звіт подано в електронному вигляді, але без ЕЦП (на дискеті, флеш-носії тощо), то у ПФ від підприємця вимагатимуть його паперову копію, підписану підприємцем (пункт 1.3 Порядку № 7-6).

Зверніть увагу

: Порядок № 26-1 дозволяє подавати звітність лише в паперовому вигляді (без електронної копії) при кількості працівників не більше 10. Однак його норми поширюються на звіти, що подаються до ПФ за періоди 2010 року, тому персоніфікацію-2009 доведеться подавати в електронному вигляді за наявності навіть шести (і більше) найманих працівників!

 

Виправлення помилок

У 2009 році підприємець виявив дві помилки в поданій за підсумками 2008 року звітності щодо персоніфікації:

а) неправильно зазначена сума чистого доходу у формі «ІНДАНІ», що призвело до заниження розміру внесків до ПФ;

б) помилка в ідентифікаційному коді підприємця.

Як виправитися?

У разі виявлення помилок у раніше поданих документах з індивідуальними відомостями страхувальник повинен подати документ «ІНДАНІ» абсолютно такої самої форми з єдиною відмінністю: у полі «Тип форми» позначка «х» ставиться в «коригуючу» або «скасовуючу» комірку. Причому використовувати ту чи іншу комірку потрібно залежно від помилки (

Порядок № 7-6).

 

«ІНДАНІ» типу «скасовуюча»

«ІНДАНІ» типу «коригуюча»

На підставі цього документа знищуються всі недостовірні дані, зазначені у звіті за певний рік (виключаються з переліку актуальних для використання, однак зберігаються в архіві)

Відбувається заміна раніше поданої інформації, накопиченої в обліковій картці особи, на актуальні дані, зазначені у формі з позначкою «коригуюча»

Подається за наявності помилок у таких реквізитах:

— ідентифікаційний код підприємця або його найманого працівника чи підрядника;

— звітний рік;

— код ставки страхового внеску;

— код підстави для спеціального стажу.

До форми вносяться всі наведені вище показники, а також прізвище, ім’я та по батькові підприємця.

Після подання скасовуючого звіту необхідно подати коригуючий з правильною інформацією

Подається за наявності помилок у реквізитах, які містять грошові показники або дані про трудовий стаж.

До форми вносяться значення всіх реквізитів, уключаючи відкориговані

 

Таким чином, якщо має місце

лише ситуація «а», то достатньо подати форму «ІНДАНІ» з позначкою «коригуюча», де зазначити правильну величину доходу.

Якщо ж мають місце

ситуації «а» і «б» , потрібно спочатку подати форму «ІНДАНІ» з позначкою «скасовуюча», де зазначити неправильний ідентифікаційний код, а потім — форму «ІНДАНІ» з позначкою «коригуюча»: з правильним кодом і правильною величиною доходу.

При цьому, незважаючи на те що виявлено недоплату, квапитися зі сплатою пені, 5-відсоткового штрафу за кожний місяць прострочення платежу, а також 10-відсоткового штрафу за затримання у сплаті внесків

(частина 2 пункту 9 статті 106 Закону про пенсійне страхування) не слід, оскільки сам собі платник накласти штраф не може. Це вже ПФ на підставі коригування повинен надіслати повідомлення про сплату штрафу. Якщо надішле, то його доведеться виконати протягом 10 днів.

 

Висновки

Комплект звітів до ПФ, які називаються «

Звітність щодо персоніфікації», складається з таких форм:

форма «СП» «Список осіб, які працюють або працювали у роботодавця у звітному році»;

форма «СПП» «Список підстав, які надають право на зарахування пільг працівникам при визначенні пенсій»;

форма «АНКЕТА» «Анкета застрахованої особи»;

форма «ІНДАНІ» «Індивідуальні відомості про застраховану особу»;

форма «ЯРЛИК» «Ярлик пачки документів».

Подавати персоніфіковану звітність зобов’язані всі підприємці

незалежно від обраної системи оподаткування чи наявності/відсутності найманих працівників. Причому від фізичних осіб — підприємців ПФ, як правило, бажає її отримати вже в перших місяцях року (граничний строк подання — до 1 квітня).

За наявності

найманих працівників у кількості понад п’ять осіб звіти слід подати обов’язково в електронній формі (паперові не потрібні, якщо на електронні звіти накладено ЕЦП).

Штрафи за неподання

звітності щодо персоніфікації значні: за кожний повний чи неповний місяць прострочення — 10 % від річної суми внесків до ПФ (що сплачена або підлягає сплаті), але не менше 170 грн. Штраф у розмірі 170 грн. накладається і за подання звітності з недостовірними даними (щоправда, до 31.12.2010 р. цього штрафу можна уникнути).

Довідкова інформація (довідка)

1 Перелік підстав для застосування пільг щодо стажу зазначено у

статті 13 Закону про пенсійне забезпечення.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі