Теми статей
Обрати теми

Реєстрація місць зберігання алкоголю та тютюну: слідами змін

Редакція ВД
Стаття

Реєстрація місць зберігання алкоголю та тютюну: слідами змін

 

У «ВД», 2009, № 21 на с. 3 ішлося про зміни в порядку реєстрації місць зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів. На той момент залишалося не до кінця зрозумілим, чи потрібно реєструвати місця зберігання алкоголю/тютюну, які знаходяться за однією адресою з пунктом роздрібного продажу таких товарів (до змін їх не реєстрували). Сьогодні стало відомо, що податківці все ж таки вимагають, щоб такі місця було внесено до Єдиного реєстру (зареєстровано).

Розглянемо цю проблему.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

ГКУ

— Господарський кодекс України від 16.01.2003 р. № 436-IV.

Закон № 481

— Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-BP.

Порядок № 251

— Порядок ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання, затверджений наказом ДПАУ від 28.05.2002 р. № 251.

 

Кого стосується проблема

Насамперед зазначимо, що цей матеріал зацікавить тих підприємців,

які продають уроздріб довідка 1 алкогольні напої або тютюнові вироби. Їм потрібно не баритися та зареєструвати місця зберігання алкоголю або тютюну, не зареєстровані до цього. Решті підприємців (які зазначеними товарами не торгують або торгують ними лише оптом) обговорюваною темою не слід перейматися.

Тепер нагадаємо, які товари належать до алкогольних напоїв і тютюнових виробів, щоб підприємець випадково не забув про свій статус — «торговець алкоголем/тютюном».

 

img 1

 

Отже, якщо підприємець продає хоча б один із зазначених товарів, він повинен знати, що зберігання такої продукції допускається лише в зареєстрованих (унесених до Єдиного реєстру) місцях зберігання.

 

Що таке «місце зберігання»

Стаття 15 Закону № 481

дозволяє зберігати алкогольні напої та тютюнові вироби лише в тих приміщеннях, інформацію про які внесено до Єдиного держреєстру місць зберігання (далі — Реєстр). Саме таке приміщення відповідає терміну «місце зберігання» — «приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання» (стаття 1 Закону № 481).

Отже, якщо підприємець планує продавати алкоголь або тютюн, насамперед він повинен вибрати одне або декілька приміщень, в яких зберігатиметься запас алкогольних напоїв/тютюнових виробів, і зареєструвати ці приміщення (внести до Реєстру).

Реєстрація здійснюється за правилами, установленими

Порядком № 251. Протягом тривалого періоду часу ці правила дозволяли роздрібним торговцям не вносити до Реєстру місця зберігання алкоголю/тютюну, розташовані за однією адресою з пунктом роздрібного продажу цієї продукції. Обов’язково було реєструвати лише ті місця зберігання, які знаходилися окремо від роздрібної торговельної точки (за іншою адресою), — пункт 2.1 Порядку № 251. Аналогічне роз’яснення надавала й ДПАУ (лист від 18.11.2002 р. № 4892/21-4215).

Однак 23.10.2009 р. ДПАУ внесла зміни до

Порядку № 251, перефразувавши його таким чином:

 

Абзац 6 пункту 2.1 Порядку № 251

До змін (до 23.10.2009 р.)

Після змін (з 23.10.2009 р.)

Для внесення до Єдиного реєстру місць зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів, відокремлених від роздрібної торгівлі, суб’єкти підприємницької діяльності подають заяву до регіонального управління Департаменту за місцезнаходженням місця зберігання

Для внесення до Єдиного реєстру місць зберігання роздрібних партій алкогольних напоїв або тютюнових виробів суб’єкти підприємницької діяльності подають заяву до регіонального управління Департаменту за місцезнаходженням місця зберігання

 

Виходячи з процитованих норм, можна дійти такого висновку:

тепер (починаючи з 23.10.2009 р.) уносити до Реєстру потрібно всі без винятку місця зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів — навіть ті, які розташовані за однією адресою з точкою роздрібної торгівлі алкоголем/тютюном.

Логічно припустити, що в

Порядку № 251 ідеться лише про підсобні приміщення або окремі склади. Відповідно, якщо в магазині, який торгує алкогольними напоями, є підсобне приміщення, де зберігаються запаси алкоголю, його потрібно зареєструвати.

Однак слід підкреслити, що у визначенні місця зберігання

немає фрази на зразок «приміщення, яке використовується виключно для зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів». Через відсутність слова «виключно» підсобне приміщення доведеться вносити до Реєстру навіть у тому випадку, коли там разом з алкогольними напоями зберігаються інші товари.

Відсутність слова «виключно» також викликає серйозні запитання, а саме:

чи вважати місцями зберігання ті приміщення, де товар одночасно і зберігається, і продається? Тобто, чи потрібно вносити до Реєстру:

— торговельний зал супермаркету, де алкогольні напої зберігаються у значній кількості безпосередньо на полицях самообслуговування;

— кіоск з торгівлі сигаретами?

З одного боку, такі приміщення є місцем торгівлі (тобто місцем продажу товару, і для отримання ліцензії на торгівлю алкогольними напоями їх наявність обов’язкова довідка 2).

Але з іншого боку,

немає перешкод для того, щоб одночасно вважати їх місцем зберігання алкогольних напоїв/тютюнових виробів .

Тому найкраще уточнити в регіональному управлінні Департаменту, чи вносити їх до Реєстру. Хоча податківці на місцях уже вимагають від підприємців реєструвати не лише склади і підсобки, а навіть пункти роздрібного продажу алкоголю/тютюну.

 

Як зареєструвати місце зберігання

Після того як підприємець визначився з приміщенням для зберігання алкоголю/тютюну, він повинен зареєструвати його та отримати довідку про те, що приміщення внесено до Реєстру.

З чого починається процедура реєстрації приміщення, призначеного для зберігання алкоголю/тютюну? Насамперед, підприємець

заповнює заяву про внесення місць зберігання до Реєстру (зразок заяви наведено в кінці статті). Потім іде до нотаріуса та посвідчує у нього копію ліцензії на продаж алкогольних напоїв/тютюнових виробів.

Після цього необхідно зробити

копію документа, який підтверджує право користування складом (свідоцтво про право власності, договір оренди, позики тощо). Таку копію посвідчувати необов’язково.

Як тільки пакет документів готовий, його

потрібно подати до регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПАУ, розташованого за місцезнаходженням складу (складів) довідка 3.

Якщо з документами все гаразд,

протягом 7 календарних днів після приймання заяви Департамент видасть заявнику довідку, яка підтверджує той факт, що його склад (склади) унесено до Реєстру. Довідку може бути видано:

— особисто заявнику;

— іншій особі, якій заявник надасть довіреність на отримання довідки;

або надіслано рекомендованим листом на адресу заявника.

Зберігати отриману довідку потрібно на складі

, при цьому дуже ретельно, оскільки вона є документом суворої звітності (пункти 2.4 — 2.5 Порядку № 251). Крім того, довідку необхідно пред’являти перевіряючим на їх вимогу.

 

Коли переоформляти довідку про внесення місця зберігання до Реєстру

Пункт 3.4 Порядку № 251

містить вичерпний перелік обставин, при виникненні яких потрібно переоформити довідку: у разі зміни даних про заявника (прізвища, місця проживання) або зміни характеристик місця зберігання.

Для переоформлення довідки необхідно подати заяву про зміну до того органу, який уносив місце зберігання до Реєстру (тобто до Департаменту або його регіонального управління). Протягом 7 календарних днів після приймання заяви підприємцю видадуть нову довідку з урахуванням змін. Інших підстав для переоформлення довідки

Порядок № 251 не передбачає.

Водночас підприємці, які торгують алкоголем/тютюном уроздріб, щороку отримують для цього нову ліцензію (оскільки строк дії «роздрібних» ліцензій — усього лише рік). Тому в них виникає закономірне запитання:

чи обов’язково переоформляти довідку в разі отримання нової ліцензії?

Прямої відповіді на це запитання законодавство, на жаль, не містить.

Ми вважаємо, що в цьому випадку немає необхідності переоформляти довідку.

Річ у тім, що при оформленні довідки ліцензія потрібна лише для того, щоб підтвердити право підприємця продавати алкогольну або тютюнову продукцію. На самому бланку довідки ніяка інформація з ліцензії не зазначається. Отже, змінювати нічого. Але це з одного боку.

З іншого боку,

при анулюванні ліцензії Департамент самостійно виключає місця зберігання з Реєстру (детальніше див. далі). Про це він зобов’язаний письмово повідомити підприємця. Інша річ, що згідно із Законом № 481 закінчення строку дії ліцензії не є її анулюванням (стаття 15 Закону № 481). Водночас процедура виключення місць зберігання з Реєстру може бути такою самою, як і при анулюванні. Адже, незважаючи на те, що бланк довідки ніякої інформації з ліцензії не містить, у Реєстрі все ж таки зазначаються дата і номер ліцензії, на підставі якої видано довідку. Тому після закінчення строку дії ліцензії Департамент повинен щось змінювати.

Таким чином, якщо Департамент надішле

рішення про виключення місць зберігання з Реєстру, потрібно буде заново оформити довідки на кожний склад (за новою ліцензією). Якщо ж такого рішення не буде, можна продовжувати працювати за старими довідками.

 

Як виключити місце зберігання з Реєстру

У разі

анулювання ліцензії на продаж алкогольних напоїв/тютюнових виробів місця зберігання таких товарів автоматично виключаються з Реєстру. Суб’єкту господарювання навіть не потрібно подавати заяву. Виключення з Реєстру відбувається не раніше ніж через 10 робочих днів після анулювання ліцензії. А протягом наступних трьох днів Департамент повідомляє про це суб’єкта господарювання (видає копію відповідного рішення).

У тому випадку, коли

підприємець самостійно вирішить виключити склад з Реєстру, він повинен подати заяву до Департаменту. Протягом 10 робочих днів його прохання задовольнять.

Виходячи з останніх змін до

пункту 4.2 Порядку № 251 при виключенні місця зберігання з Реєстру повертати до Департаменту раніше отриману довідку не потрібно.

 

Своєчасно не зареєстровано місце зберігання: що загрожує

Якщо підприємець зберігає алкогольні напої або тютюнові вироби в незареєстрованих місцях зберігання, за це до нього можуть застосувати

штраф у розмірі 100 % вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 1700 грн. (стаття 17 Закону № 481).

Зазначений штраф на підприємця може накласти керівник (його заступник) органу, який видав ліцензію на торгівлю алкоголем/тютюном, а також керівник (його заступник) органів МВС, МОЗ, ДПАУ, Держкомстату, Держспоживстандарту в межах їх компетенції, визначеної законодавством.

Отже, якщо підприємець

має ще не зареєстровані (але такі, що використовуються) склади алкоголю/тютюну, слід поквапитися та оформити на них довідки про внесення до Реєстру. Звичайно, цей крок узаконить використання складів з моменту їх реєстрації, однак не звільнить підприємця від відповідальності за той період часу, коли він використовував склади з порушенням вимог закону. Інакше кажучи, якщо через деякий час при перевірці (наприклад, податковій) перевіряючі виявлять, що суб’єкт господарювання у минулому зберігав алкоголь/тютюн в незареєстрованих складах, вони матимуть право накласти штраф.

Але якщо на момент перевірки місце зберігання вже буде внесено до Реєстру, оштрафувати підприємця буде не так уже просто, оскільки:

1)

штрафи за статтею 17 Закону № 481 не можна накладати, якщо після порушення вже минув рік (у нашому випадку це рік з дня, що передує дню отримання довідки про внесення місця зберігання до Реєстру) — стаття 250 ГКУ. З цим згодна й ДПАУ — лист від 14.04.2004 р. № 6506/7/21-0917;

2)

для того щоб визначити суму штрафу, податківцям потрібно знати, скільки товару в період порушення (минулий період) зберігалося на складі та яка його вартість. А довідатися про це можна хіба що з документів підприємця про приймання товару на склад, якщо вони взагалі збереглися. З документами має сенс розібратися заздалегідь, оскільки, якщо їх не буде взагалі, податківці можуть і зовсім не відволікатися на підрахунки, а відразу накласти мінімальний штраф — 1700 грн.

 

На закінчення наведемо зразок заяви на внесення місць зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів до Реєстру.

 

img 2

img 3

 

Висновки

З 23.10.2009 р.

не можна зберігати алкогольні напої та тютюнові вироби в місцях, не внесених до спеціального Реєстру. Це стосується навіть тих місць зберігання, які розташовані за однією адресою з пунктом роздрібної торгівлі цими товарами.

Таким чином,

мати довідку про внесення місця зберігання до Реєстру потрібно на кожний склад (приміщення), в якому зберігається алкогольна або тютюнова продукція. Водночас сам пункт продажу, на наш погляд, уносити до Реєстру не слід (деякі податківці навіть наполягають на цьому), оскільки місце продажу товару та місце зберігання — поняття різні.

За зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів у незареєстрованих місцях зберігання передбачено

штраф у розмірі 100 % вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 1700 грн. Чим швидше підприємець унесе «незаконний» склад до Реєстру, тим більше у нього шансів уникнути штрафів (або хоча б звести їх до мінімуму).

Довідкова інформація (довідка)

1

Роздрібна торгівля — продаж товарів безпосередньо громадянам або іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного вживання, у тому числі в барах, кафе, ресторанах, інших закладах громадського харчування (стаття 1 Закону № 481).

2

Місце торгівлі — місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговельному приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів — без обмеження площі, для алкогольних напоїв — торговельною площею не менше 20 кв. м, обладнане електронними контрольно-касовими апаратами (незалежно від їх кількості) або де є товарно-касові книги (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв та тютюнових виробів незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів (стаття 1 Закону № 481).

3

Подавати документи до регіонального управління Департаменту контролю за виробництвом та обігом спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів ДПАУ можна лише в тому випадку, якщо на складі зберігатимуться роздрібні партії алкоголю/тютюну. При зберіганні оптових партій документи потрібно подавати не до регіонального управління, а безпосередньо до самого Департаменту.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі