Теми статей
Обрати теми

Щодо ведення обліку товарних запасів платниками єдиного податку та застосування до них фінансових санкцій відповідно до статей 20 і 21 Закону про РРО

Редакція ВД
Лист від 19.05.2010 р. № 6091-0-4-10-20

Щодо ведення обліку товарних запасів платниками єдиного податку та застосування до них фінансових санкцій відповідно до статей 20 і 21 Закону про РРО

Лист Міністерства юстиції України від 19.05.2010 р. № 6091-0-4-10-20

 

На виконання доручення Віце-прем'єр-міністра України від 19 травня 2010 року № 28542/1/1-10 (до

листа Ради підприємців від 14 травня 2010 року № 174 ) стосовно розгляду та надання правової оцінки листа Державної податкової адміністрації України від 25 грудня 2009 року № 28923/1/23-7017/1485 «Щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій до суб'єктів господарювання — платників єдиного податку» (далі — лист ДПАУ) Міністерство юстиції, в межах компетенції, повідомляє.

Згідно з

листом ДПАУ фінансові санкції відповідно до статей 20 та 21 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» застосовуються до суб’єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані в установленому порядку, чи не ведуть або ведуть з порушенням установленого порядку облік товарів за місцем реалізації та зберігання.

У зв'язку з цим слід зазначити наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України

органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до

частини першої статті 67 та пункту 1 частини другої статті 92 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори. Відповідно до

пункту 4 «Перехідних положень» Конституції України Президент України протягом трьох років після набуття чинності Конституції України мав право видавати схвалені Кабінетом Міністрів України і скріплені підписом Прем'єр-міністра України укази з економічних питань і врегульованих законами, з одночасним поданням відповідного законопроекту до Верховної Ради України в порядку, встановленому статтею 93 цієї Конституції.

Такий указ Президента України діє до набрання чинності законом, прийнятим Верховною Радою України з цих питань.

Так, у період дії

«Перехідних положень» Конституції України було видано Указ Президента України від 3 липня 1998 року № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» (далі — Указ ).

Статтею 4 Указу

визначено, що спрощена система оподаткування, обліку та звітності для суб'єктів малого підприємництва може застосовуватися поряд з діючою системою оподаткування, обліку та звітності, передбаченою законодавством, на вибір суб'єкта малого підприємництва.

Форма книги обліку доходів та витрат, що підлягають оподаткуванню відповідно до цього

Указу, і порядок її ведення суб'єктами малого підприємництва, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються Державною податковою адміністрацією України.

Суб'єкт малого підприємництва — юридична особа зобов'язана вести книгу обліку доходів та витрат і касову книгу.

При цьому

частиною третьою статті 6 Указу визначено, що суб'єкти підприємницької діяльності — фізичні особи — платники єдиного податку мають право не застосовувати електронні контрольно-касові апарати для проведення розрахунків із споживачами.

У свою чергу, преамбулою

Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон) встановлено, що цей Закон визначає правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг.

Згідно зі

статтею 6 Закону облік товарних запасів фізичною особою — суб'єктом підприємницької діяльності ведеться у порядку, визначеному чинним законодавством, а юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) — у порядку, визначеному відповідним національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку. Облік ведеться з урахуванням особливостей, встановлених для суб'єктів малого підприємництва. Обов'язок із ведення обліку товарних запасів не застосовується до осіб, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку придбаних або проданих товарів.

При цьому відповідно до

пункту 6 статті 9 вказаного Закону реєстратори розрахункових операцій та розрахункові книжки не застосовуються при продажу товарів (наданні послуг) суб'єктами підприємницької діяльності — фізичними особами, оподаткування доходів яких здійснюється відповідно до законодавства з питань оподаткування суб'єктів малого підприємництва (у тому числі шляхом отримання свідоцтв про сплату єдиного податку), якщо такі суб'єкти не здійснюють продаж підакцизних товарів (крім пива на розлив), за умови ведення такими особами книг обліку доходів і витрат у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за поданням державного органу, уповноваженого провадити державну регуляторну політику.

Також згідно з

пунктами 1 та 5 Порядку ведення книги обліку доходів і витрат, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 року № 1269, визначено, що книга обліку доходів і витрат (далі — книга) ведеться суб'єктами підприємницької діяльності фізичними особами, оподаткування доходів яких здійснюється згідно із законодавством з питань оподаткування суб'єктів малого підприємництва (у тому числі шляхом отримання свідоцтва про сплату єдиного податку), а також особами, які мають пільговий торговий патент для продажу товарів (крім підакцизних), (надання послуг) відповідно до законодавства з питання патентування деяких видів підприємницької діяльності, якщо такі особи не є платниками податку на додану вартість згідно із законодавством (далі — суб'єкт підприємницької діяльності).

Суб'єктом підприємницької діяльності до книги заносяться так відомості:

— порядковий номер запису;

— дата здійснення операції, пов'язаної з проведеними витратами і/або отриманим доходом;

— сума витрат за фактом їх здійснення, в тому числі заробітна плата найманого працівника;

— сума вартості товарів, отриманих для їх продажу (надання послуг);

— сума виручки від продажу товарів (надання послуг) — з підсумком за день.

Пунктом 8 Порядку видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 29 жовтня 1999 року № 599, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 2 листопада 1999 року за № 752/4045

, встановлено, що для визначення результатів власної підприємницької діяльності на підставі хронологічного відображення здійснених господарських і фінансових операцій платник єдиного податку веде Книгу обліку доходів і витрат згідно з додатком № 10 до Інструкції про прибутковий податок з громадян, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 21 квітня 1993 року № 12 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 9 червня 1993 року за № 64. При цьому обов'язковому заповненню підлягають лише графи «період обліку», «витрати на виробництво продукції», «сума виручки (доходу)», «чистий доход».

Крім того, слід зазначити, що

форма Книги обліку доходів і витрат (затверджена вищевказаним наказом) не передбачає ведення обліку товарних запасів.

Таким чином, вищезазначеними нормативно-правовими актами визначено порядок ведення доходів і витрат суб’єктами малого підприємництва.

Разом з цим повідомляємо, що

листи не є нормативно-правовими актами, вони носять лише роз’яснювальний, інформаційний характер, не повинні містити нових правових норм. У разі встановлення нових правових норм листами вони є нечинними, підлягають відкликанню з міст застосування та скасування органами, які їх видали.

При цьому слід зазначити, що

дані норми можуть бути викладені лише в нормативно-правовому акті, затвердженому відповідним розпорядчим документом, погодженим із заінтересованими органами, та зареєстрованому у Міністерстві юстиції в порядку, встановленому законодавством про державну реєстрацію.

 

Заступник Міністра А. Панченко

 

коментар редакції

 

У

листі, що коментується, Мін'юст висловив свою позицію щодо проблеми, яка наробила галасу останнім часом, — проблеми ведення обліку товарів приватними підприємцями у Книзі за формою № 10 і відповідно накладення штрафів за неведення такого обліку або продаж необлікованих товарів за статтями 20 і 21 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР, далі — Закон про РРО (детальніше див. «ВД», 2010, № 4, с. 7; № 7, с. 26). Причому не може не тішити, що в цьому питанні Мін'юст стоїть на боці підприємців і привів аргументи на захист від необґрунтованих вимог податківців вести у Книзі за формою № 10 облік товарних запасів.

Проблеми з обліком товарів і Книгою за формою № 10 почалися ще минулого року, коли більшість підприємців відчули на собі «новації» податківців під час проведення перевірок. Так, інспектори масово проводили контрольні закупівлі товару, потім вимагали пред'явити Книгу за формою № 10 і за відсутності в ній запису про товар загрожували незрозумілим «подвійним штрафом». Незабаром з'ясувалося, що горезвісним «подвійним штрафом» виявився штраф згідно із

Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР за відсутність обліку товарів.

ДПАУ, у свою чергу,

спочатку видала лист від 03.03.2009 р. № 4364/7/23-7017/159, з якого випливало, що на підприємців поширюються штрафи згідно із Законом про РРО за відсутність обліку товарів. Причому в листі було згадано про необхідність вести Книгу за формою № 10 і підтверджувати витрати, записані до неї, первинними документами. Отже, податківці вказували на те, що відсутність у Книзі за формою № 10 записів про товар прирівнюється до відсутності обліку товарів. Зрозуміло, що насправді це не так. Про те, що у Книзі за формою № 10 облік товарів не ведеться взагалі, ми писали у «ВД», 2009, № 9, с. 29.

Згодом ДПАУ

видала, по суті, революційний лист від 25.12.2009 р. № 28923/7/23-7017/1485 (далі — лист № 28923), в якому підвела до того, що:

єдиноподатники відображали у Книзі за формою № 10 дохід після кожного продажу, а не загальною сумою за день;

усі підприємці відображали у Книзі за формою № 10 витрати у хронологічному порядку на момент їх понесения, а не на дату отримання доходу;

підтверджували факт придбання товару первинними та навіть бухгалтерськими документами (ТТН, накладними на оприбуткування товару тощо).

Невиконання цих вимог розцінювалося як відсутність обліку товарів і загрожувало, на думку податківців, штрафами за

статтями 20 і 21 Закону про РРО (у подвійній сумі необлікованих товарів). І це на тлі того, що аргументи, наведені в листі № 28923, дуже хиткі та не мають під собою законних підстав (див. «ВД», 2010, № 4, с. 10; № 6, с. 16).

Зважаючи на це, Рада підприємців при КМУ вирішила розібратися з проблемою, що склалася, і розглянула її 20.05.2010 р. на нараді з представниками Мін'юсту, ДПАУ, Мінфіну та КМУ. Голова Ради підприємців при КМУ О. Продан виступила з вимогою відкликати

лист № 28923, який не відповідає чинному законодавству та порушує права підприємців.

ДПАУ і Мінфін протестували. Однак

Мін'юст підтримав підприємців, унаслідок чого з'явився лист, що коментується. У ньому проведено аналіз чинного законодавства та зроблено важливі висновки:

1)

виходячи із статті 6 Закону про РРО, єдиноподатники не зобов'язані вести облік товарних запасів, оскільки Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99 не передбачає для них ведення обліку придбаних або проданих товарів. З цього випливає, що на єдиноподатників узагалі не поширюються штрафи за статтями 20 і 21 Закону про РРО;

2)

форма Книги за формою № 10 не передбачає ведення обліку товарних запасів. Її призначено лише для ведення обліку доходів і витрат;

3)

будь-який лист, який містить нові правові норми (яких немає в чинному законодавстві), є недійсним і має бути відкликано органом, який його видав. Ну а оскільки в жодному нормативно-правовому акті не встановлено застосування штрафів згідно із Законом про РРО за відсутність записів у Книзі за формою № 10, а в листах № 28923 і № 4364/7/23-7017/159 така норма є, ДПАУ зобов'язана відкликати ці листи.

Таким чином, можна сподіватися, що свавілля перевіряючих з приводу дворазового штрафу за відсутність обліку товарних запасів нарешті припиниться. Ну а в разі, якщо

підприємець і зустрінеться з принциповим інспектором, він зможе протистояти йому за допомогою листа Мін'юсту від 19.05.2010 р. № 6091-0-4-20 . Якщо ж переконати перевіряючого все одно не вдасться, потрібно сміливо звертатися до суду (можна навіть скласти позовну заяву на зразок зазначеного листа). Сподіваємося також, що ДПАУ не змусить себе чекати та якнайскоріше відкличе горезвісний лист.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі