Теми статей
Обрати теми

Щодо штрафних санкцій за неподання підприємцями декларації про доходи

Редакція ВД
Лист від 20.11.2009 р. № 14244/5/17-0416

Щодо штрафних санкцій за неподання підприємцями декларації про доходи

Лист Державної податкової адміністрації України від 20.11.2009 р. № 14244/5/17-0416

 

Державна податкова адміністрація України розглянула лист <…> щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій, передбачених

підпунктом 17.1.1 пункту 17.1 статті 17 Закону України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-ІІІ (зі змінами та доповненнями) (далі — Закон 2181) за неподання (несвоєчасне подання) декларації про доходи фізичними особами — суб’єктами господарської діяльності та повідомляє.

Оподаткування доходів фізичних осіб — підприємців здійснюється відповідно до

Закону України від 22.05.2003 р. № 889-IV «Про податок з доходів фізичних осіб» (далі — Закон). Особливості оподаткування доходів фізичних осіб — підприємців передбачено нормами IV розділу Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 13-92 «Про прибутковий податок з громадян» (далі — Декрет).

Декретом передбачено, що оподаткуванню підлягають доходи, одержані за звітний податковий період фізичною особою — суб’єктом підприємницької діяльності від продажу нею товарів (надання послуг, виконання робіт) у межах її підприємницької діяльності без створення юридичної особи.

Відповідно до вимог

статті 14 Декрету оподаткування доходів фізичних осіб проводиться податковими органами на підставі декларацій громадян про очікуваний (оціночний) у поточному році або про фактично одержані ними протягом року доходи.

Громадяни, які займаються підприємницькою діяльністю, подають до податкового органу декларації наростаючим підсумком за наслідками кожного звітного кварталу, а також звітного року у строки, визначені законом. У декларації зазначаються загальні суми одержаного доходу, витрат і сплаченого податку за звітний рік або інший період, за який здійснюється оподаткування (оподатковуваний період).

Згідно з

пунктом 14.5 Інструкції про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, затвердженої наказом ГДПІ України 21.04.93 № 12 та зареєстрованої в Мін’юсті України 9 червня 1993 р. за № 64 (зі змінами) (далі — Інструкція) нарахування авансових та остаточних сум податку провадиться податковими органами у 15-денний строк з дня одержання податкової декларації.

Пунктом 6 статті 128 Господарського кодексу України від 16.01.2003 р. № 436-IV

визначено, що громадянин — підприємець зобов’язаний своєчасно надавати податковим органам декларації про доходи, інші необхідні відомості для нарахування податків та інших обов’язкових платежів, вести облік результатів своєї підприємницької діяльності відповідно до вимог законодавства.

Підпунктом 17.1.5 пункту 17.1 статті 17 Закону № 2181

визначено, що у разі коли контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання платника податків за підставами, визначеними у підпункті «г» підпункту 4.2.2 пункту 4.2 статті 4 цього Закону, штрафні санкції не застосовуються, за винятком випадків, які підпадають під дію підпункту 17.1.7 цього пункту.

Крім того, зазначену позицію визначено

підпунктом 6.1.5 пункту 6.1 Інструкції про порядок застосування та стягнення сум штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА України від 17.03.2001 р. № 110 та зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.03.2001 р. за № 268/5459 (зі змінами та доповненнями).

Разом з тим,

відповідальність за неподання або несвоєчасне подання громадянами декларацій про доходи чи включення до декларацій перекручених даних, не ведення обліку або неналежне ведення обліку доходів і витрат, для яких законами України встановлено обов’язкову форму обліку, визначена статтею 1641 Кодексу України про адміністративні правопорушення в редакції від 07.12.84 р. (зі змінами та доповненнями).

 

Заступник Голови С. Лекарь

 

коментар редакції

 

Відразу зауважимо, що

лист ДПАУ, який коментується, для підприємців є вигідним, тому той, хто працює на загальній системі оподаткування, сміливо може на нього орієнтуватися. У цьому листі йдеться про відповідальність за неподання або несвоєчасне подання декларації про доходи (підприємницької декларації). Сьогодні остаточно зрозуміло, що податківці не мають наміру за це штрафувати підприємців згідно із Законом № 2181, однак можуть накласти адмінштраф за статтею 1641 КУпАП* (51 — 136 грн.).

* Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Тепер детальніше. Нагадуємо, що декларацію про доходи зобов’язані подавати всі підприємці, які працюють

на загальній системі або на фіксованому податку (протягом усього року або його частини), незалежно від того, провадилася протягом звітного періоду (кварталу, півріччя, 9 місяців чи року) підприємницька діяльність (тобто був дохід) чи ні. Тут усе цілком зрозуміло.

А от історія запитання: що буде, якщо декларацію не подати або подати із запізненням, має глибоке коріння. Слід зазначити, що покарання у вигляді адмінштрафу за

статтею 1641 КУпАП ніколи не бралося під сумнів. На відміну від нього, застосування штрафу згідно із Законом № 2181** (зокрема, 170 грн. за кожну неподану декларацію) було спірним, і думка про нього з часом змінювалася.

** Закон України «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

У чому ж суть проблеми? Річ у тім, що штрафи згідно із

Законом № 2181 можна застосовувати лише щодо тих звітів, які є податковою декларацією в розумінні Закону № 2181 (податкова декларація — документ, на підставі якого нараховується або сплачується податок). Що стосується декларації про доходи, то податковою декларацією можна визнати (з натяжкою) лише річну декларацію, на підставі якої податківці розраховують підприємцеві податок з доходів (ПДФО). Відповідно, якщо штрафи згідно із Законом № 2181 і застосовуються, то лише в разі затримки/неподання річної декларації про доходи (а не квартальних декларацій). Це перше.

Друге —

Закон № 2181 містить таку норму (підпункт 17.1.5): якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов’язання (а так і відбувається при розрахунку ПДФО підприємцю) штрафні санкції не застосовуються, за винятком випадків несплати узгодженого податкового зобов’язання***.

*** У цьому випадку узгоджене податкове зобов’язання — це ПДФО, визначений податківцями (підпункт 5.2.1 Закону № 2181). Однак без річної декларації про доходи податківці ніяк не можуть розрахувати підприємцю остаточну суму ПДФО за підсумками року та авансові платежі з ПДФО на наступний рік. Тому виходить: якщо підприємець узагалі не подав річну декларацію, то узгоджене зобов’язання не виникне, а отже, штрафи згідно із Законом № 2181 за неподання декларації застосовувати немає підстав.

Ґрунтуючись на цих двох аспектах, ДПАУ спочатку вважала: якщо підприємець запізнився з поданням декларації (однак устиг її подати до перевірки), 170-гривнєвий штраф не застосовується. Якщо ж на момент перевірки (розрахунку суми ПДФО) декларацію взагалі не подано, буде і штраф у сумі 170 грн., і адмінштраф.

І все ж таки згодом ДПАУ послабила свою позицію та зробила акцент на

підпункт 17.1.5 Закону № 2181, вирішивши, що до підприємців штрафи згідно із Законом № 2181 не застосовуються взагалі:

— спочатку було видано

лист ДПАУ від 27.02.2003 р. № 1501/6/17-0516, де зазначено, що за несвоєчасне подання декларації про доходи та за її неподання 170-гривнєвий штраф не застосовується;

— а потім унесено зміни до

Інструкції № 110 про те, що на підприємців не накладаються штрафи згідно із Законом № 2181 за заниження доходів або завищення витрат у декларації (підпункт 6.1.3 Інструкції № 110).

Однак останнім часом судова практика знову зачепила проблему подання декларації про доходи. Зокрема, в

ухвалі ВАСУ від 15.11.2006 р. зазначалося, що річна декларація про доходи все ж таки вважається податковою декларацією в розумінні Закону № 2181. Ураховуючи цю думку суду та відсутність свіжих роз’яснень ДПАУ щодо цього питання, ми рекомендували б обережним платникам податків приготуватися до штрафу за неподання річної декларації за підпунктом 17.1.1 Закону № 2181 у розмірі 170 грн. (це, зрозуміло, крім адмінштрафу).

На щастя, сьогодні ситуація все ж таки прояснилася на користь підприємців. Як бачимо, ДПАУ дотримується колишньої розумної позиції: оскільки ПДФО підприємцям нараховують самі податківці

(підпункт «г» підпункту 4.2.2 Закону № 2181), штрафи згідно із Законом № 2181 не застосовуються не лише в разі затримки декларації, але і в тому випадку, коли її взагалі не подано (навіть якщо факт неподання декларації виявиться під час перевірки).

Що стосується адмінштрафу, то його податківці накладати мають повне право. Утім слід зазначити, що в

разі неподання декількох декларацій про доходи (квартальних і річних), на підприємця все одно може бути накладено лише один адмінштраф, оскільки має місце не декілька правопорушень, а одне — триваюче. Інша річ, якщо після сплати адмінштрафу підприємець у тому самому році знову не подаватиме декларації про доходи — тоді до нього вже зможуть застосувати підвищений адмінштраф за статтею 1641 КУпАП у розмірі від 85 до 136 грн.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі