Теми статей
Обрати теми

Якщо до вас прийшли з перевіркою. Торгівля запчастинами та перевірка сертифікатів відповідності

Редакція ВД
Стаття

Торгівля запчастинами та перевірка сертифікатів відповідності

 

ЗАПИТАННЯ.

Підприємець працює на ринку та продає запчастини. Під час перевірки податківці вимагали у нього сертифікати. Які сертифікати потрібно було надати та яких саме запчастин стосується ця вимога? Хто ще, крім податківців, має право вимагати від підприємця такі сертифікати?

ВІДПОВІДЬ.

Насамперед зазначимо, що сертифікат у підприємця ніхто вимагати не має права, оскільки підприємець усього лише перепродує запчастини, а не виготовляє їх. Тобто питання тут в іншому — в документах на товар: чи потрібні вони та що в них має бути зазначено? Давайте розбиратися.

Спочатку розглянемо,

які саме запчастини підлягають обов'язковій сертифікації в Україні. Для цього процитуємо позицію 26.1 Переліку № 28, в якому наведено всі товари, що підлягають обов'язковій сертифікації. Із запчастин в ньому зазначено такі (маються на увазі нові запчастини, а не вживані):

 


21.6.1. Двигуни з іскровим запалюванням

21.6.2. Дизелі

21.6.3. Деталі циліндро-поршневої групи і газорозподільчого механізму (поршні, кільця поршневі, гільзи циліндрів, розподільчі вали, клапани)

21.6.4. Фільтри та фільтроелементи забору повітря для двигунів внутрішнього згоряння

(повітроочисники)

21.6.5. Сидіння пасажирських автобусів

21.6.6. Паливні насоси високого тиску, форсунки

21.6.7. Системи нейтралізації відпрацьованих газів, що встановлюються на автомобілі з бензиновими двигунами

21.6.8. Системи нейтралізації відпрацьованих газів, що встановлюються на автомобілі з дизелями

21.6.9. Системи випуску відпрацьованих газів, у т. ч. глушники до автомобілів категорії М1, N1

21.6.10. Тягово- і сідельно-зчіпне обладнання

21.6.11. Амортизатори

21.6.12. Елементи підвіски і рульового привода (рульові тяги, наконечники рульових тяг, важелі підвіски, кульові пальці, штанги реактивні)

21.6.13. Колеса

21.6.14. Елементи системи запалювання для двигунів з іскровим запалюванням (розподілювачі, свічки запалювання, котушки, комутатори транзисторні, мікропроцесори, контролери)

21.6.15. Прилади зовнішні світлові, у т. ч. світлоповертаючі пристрої для велосипедів

21.6.16. Скло для дорожніх транспортних засобів

21.6.17. Вузли та деталі гальмівних систем (гальмівні колодки, диски, барабани, циліндри, шланги, камери, крани, клапани, головки з'єднувальні, штуцери контрольні)

21.6.18. Шини пневматичні для автобусів, легкових та вантажних автомобілів

21.6.19. Захист панцеровий спеціалізованих автомобілів


 

Зверніть увагу

: у тому випадку, коли підприємець продає не нові запчастини, а вживані, питання про сертифікати взагалі не виникає, оскільки вживані запчастини обов’язковій сертифікації не підлягають (крім кузовів та шасі в разі їх імпорту на територію України).

Отже, ми з'ясували перелік запчастин, які обов'язково сертифікуються. Однак відразу попереджаємо, що обов'язок отримати на них сертифікат покладено на виробників та імпортерів. А ось

торговець, який усього лише перепродує товари (у тому числі запчастини), не зобов'язаний отримувати на них сертифікат. Від нього вимагається лише одне: мати документи на запчастини, із зазначенням у таких документах номерів: сертифіката відповідності, або свідоцтва про визнання відповідності, або декларації про відповідність  довідка 1 (стаття 23 Закону про захист прав споживачів і пункт 18 Правил торгівлі). У якості документи на товар підійдуть: договір купівлі-продажу, квитанція, чек, рахунок, накладна та інші документи, отримані підприємцем від постачальників запчастин.

Якщо продавець не виконав вимогу щодо документів, йому загрожує два штрафи:

1) штраф за

статтею 23 Закону про захист прав споживачів:

— при роботі на загальній системі або на єдиному податку — у розмірі

50 % вартості, отриманої для реалізації партії товару, але не менше 170 грн.;

— при роботі на фікспатенті — 170 грн.

Важливо, що

накладати цей штраф має право лише голова Держстандарту, його заступники, начальники територіальних органів Держстандарту та їх заступники (пункт 3 Положення № 1177). А ось податківці не можуть накладати штрафи за цією статтею;

2) штраф за

статтею 155 КУпАП за порушення Правил торгівлі в розмірі від 17 до 170 грн . Рішення про його застосування приймають працівники Держстандарту. А виявити порушення (тобто вимагати документи на товар з номером сертифіката) і скласти протокол про адмінпорушення, крім працівників Держстандарту, можуть лише уповноважені особи органів внутрішніх справ або посадові особи, уповноважені виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад (статті 2444і 255 КУпАП). Знову ж таки, про податківців — ані слова.

Як бачимо, з покаранням виходить таке:

за відсутність у підприємця сертифіката на запчастини його взагалі не покарають, оскільки він і не зобов'язаний мати у себе такий сертифікат;

за відсутність у документах на товар номерів сертифіката або декларації покарати підприємця можуть, однак не податківці (вони не мають права накладати штрафи за це порушення ні згідно із Законом про захист прав споживачів, ні за КУпАП).

Та все ж податківці можуть чіплятися,

якщо підприємець узагалі не має документів на товар. У такому разі вони, як правило, загрожують штрафом за відсутність обліку товарів (у подвійному розмірі вартості будь-якого товару, на який немає документа і придбання якого не занесено до Книги за формою № 10). Детальніше про це ми писали у «ВД», 2009, № 9, с. 30; 2010, № 6, с. 18.

Але і тут все не так вже погано. По-перше,

підприємець, який працює на ринку, очевидно, застосовує фікспатент, а це означає, що він може вести свій облік, у тому числі й облік товарів у будь-якій зручній для нього формі, тобто від нього не вимагається мати документи на товар, вести Книгу за формою № 10 та взагалі заповнювати будь-які документи (хоча податківці з цим, імовірно, сперечатимуться).

По-друге, часто працівники податкової приходять з перевіркою незаконно, і тоді їх можна взагалі до неї не допустити. Нагадаємо, що

в разі проведення перевірки податківці зобов'язані пред'явити такі документи:

 

Планова перевірка

Позапланова перевірка

письмове повідомлення про перевірку не пізніше ніж за 10 днів до її початку, із зазначенням дати початку та дати закінчення перевірки;

направлення на перевірку, в якому має бути зазначено дату його видачі, найменування органу ДПС, ціль, вид (планова), підстави, дату початку та дату закінчення перевірки, посади, звання та прізвища податківців. Направлення дійсне за наявності підпису начальника органу ДПС і печатки органу ДПС;

посвідчення перевіряючих

направлення на перевірку, в якому має бути зазначено дату його видачі, найменування органу ДПС, ціль, вид (позапланова), підстави, дату початку та дату закінчення перевірки, посади, звання та прізвища податківців. Направлення дійсне за наявності підпису начальника органу ДПС і печатки органу ДПС;

копія наказу начальника органу ДПС про проведення позапланової виїзної перевірки, в якому зазначаються підстави перевірки, дата її початку та дата закінчення;

посвідчення перевіряючих

 

У тому випадку, коли зазначені документи не надані, або неправильно оформлені, або перевіряючі відмовляються розписатися в журналі перевірок, підприємець має повне право не допустити їх до перевірки

(статті 111 і 112 Закону про ДПС, лист ДПАУ від 06.07.2009 р. № 14082/7/23-4017/354).

На кінець зазначимо: якщо підприємець усе ж таки має можливість придбання запчастин оформити документально, то краще так і зробити — це допоможе уникнути штрафів і спорів з перевіряючими. Ну а щодо тих запчастин, які підлягають сертифікації, слід особливо подбати про наявність у документах на їх придбання номерів сертифіката, свідоцтва або декларації відповідності.


Документи консультації

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про ДПС

— Закон України «Про державну податкову службу в Україні» від 04.12.90 р. № 509-XII.

Закон про захист прав споживачів

— Закон України «Про захист прав споживачів» від 12.05.91 р. № 1023-XII.

Правила торгівлі

— Порядок провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення, затверджений постановою КМУ від 15.06.2006 р. № 833.

Положення № 1177

— Положення про порядок накладення та стягнення штрафів за порушення законодавства про захист прав споживачів, затверджене постановою КМУ від 17.08.2002 р. № 1177.

Перелік № 28

— Перелік продукції, що підлягає обов'язковій сертифікації в Україні, затверджений наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 01.02.2005 р. № 28.

 

Довідкова інформація (довідка)

1 До 2005 року при продажу товарів, що підлягають обов'язковій сертифікації, потрібно було мати копії сертифікатів або декларацій. З 20.04.2005 р. цю вимогу спрощено:

достатньо всього лише зазначити номери сертифікатів або декларацій в документах, що підтверджують право власності продавця на такий товар.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі