Теми статей
Обрати теми

На замітку. Індексуємо зарплату за травень

Редакція ВД
Коментар

На замітку

 

Конституційний Суд відмовив у розгляді питання про законність постанов КМУ щодо пенсійних доплат єдиноподатників і фікспатентників

Ухвала Конституційного Суду України від 31.03.2010 р. № 23-уп/2010

 

Як і очікувалося, Конституційний Суд припинив конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності)

постанов КМУ від 05.03.2009 р. № 236, від 14.04.2009 р. № 366, від 15.04.2009 р. № 454, від 21.05.2009 р. № 505, які визначають порядок сплати пенсійних внесків спрощеними підприємцями.

Рішення КСУ мотивоване тим, що повноваження КСУ поширюються

лише на чинні правові акти. А як відомо, дію згаданих вище постанов КМУ вже скасовано самим же Кабміном (див. «ВД», 2010, № 7, с. 2 і «ВД», 2010, № 8, с. 2). Тому КСУ відмовився розглядати цю справу.

У результаті так і залишився спірний період

травень — жовтень 2009 року, в якому діяли постанови КМУ, що встановлюють необхідність внесення доплати. А також залишився незавершений судовий розгляд, який стосується цього періоду. Нагадаємо, що постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 28.09.2009 р. № 2а-4456/09/2670 постанову КМУ від 14.04.2009 р. № 366 було визнано незаконною, однак КМУ подав апеляцію, у зв’язку з чим ця постанова досі не набула чинності.

За результатами цього розгляду, на наш погляд, і можна буде точно сказати, потрібно сплачувати внески за період травень — жовтень 2009 року чи це можна робити добровільно.

Водночас

Держкомпідприємництва вже сьогодні вважає, що доплату до ПФУ за травень — жовтень 2009 року спрощені підприємці можуть перераховувати добровільно (детальніше див. «ВД», 2010, № 8, с. 2).

 

Питання заповнення нового Розрахунку хмелезбору: торгівля безалкогольним пивом і відсутність об’єкта оподаткування

Лист ДПАУ від 16.03.2010 р. № 2607/6/21-0215

 

Наказом ДПАУ від 01.12.2009 р. № 671

затверджено нову форму Розрахунку суми збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, а також новий Порядок його заповнення. У цьому листі ДПАУ роз’яснила питання щодо заповнення Розрахунку в разі реалізації звичайного та безалкогольного пива, а також необхідності подання Розрахунку за ситуації, коли у звітному місяці відсутні операції з реалізації алкогольних напоїв і пива.

1. Як відомо, звичайне та безалкогольне пиво класифікуються

за різними кодами УКТ ЗЕД: 2203 — солодове пиво, 2202 — безалкогольне пиво. При цьому солодове пиво обкладається акцизним збором, а безалкогольне — ні.

Податківці звернули увагу на те, що платниками хмелезбору є суб’єкти господарювання, які реалізують в оптово-роздрібній торговельній мережі та в мережі громадського харчування алкогольні напої та пиво,

незалежно від того, належить пиво до підакцизних товарів чи ні. Тому суб’єкти господарювання, які реалізують безалкогольне пиво, повинні сплачувати хмелезбір на загальних підставах.

Щодо заповнення Розрахунку, то згідно з

Порядком № 671 у графі 2 «Вид товару» Розрахунку необхідно зазначати окремими рядками інформацію про реалізацію алкогольних напоїв та/або пива. Деталізацію алкогольних напоїв і пива за їх видами не передбачено. Тому суб’єкт, який реалізує як звичайне пиво, так і безалкогольне, у графі 2 Розрахунку зазначає загальну суму виручки від реалізації пива, без деталізації на звичайне та безалкогольне.

2. Платники хмелезбору повинні

щомісячно подавати Розрахунок незалежно від наявності у звітному місяці об’єкта оподаткування. Тобто в разі відсутності у звітному місяці факту реалізації алкогольних напоїв і пива Розрахунок подавати все одно потрібно.

 

ДПАУ про нюанси сплати хмелезбору повіреним, заповнення Розрахунку суми хмелезбору, реалізації тютюнових виробів

Лист ДПАУ від 31.03.2010 р. № 3146/6/21-0215

 

У цьому

листі ДПАУ, зокрема, роз’яснила таке:

1.

Повірений, який відповідно до Закону України «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства» від 09.04.99 р. № 587-XIV реалізує в оптово-роздрібній торговельній мережі та мережі громадського харчування алкогольні напої та пиво, і за умовами договору доручення кошти, отримані від покупців, надходять на його банківський рахунок, є платником хмелезбору.

Крім цього, ураховуючи роз’яснення ДПАУ,

оптову торгівлю алкогольними напоями повірений може здійснювати лише за наявності у нього відповідної ліцензії.

2. Згідно з

п. 7 Порядку заповнення розрахунку суми хмелезбору від 01.12.2009 р. № 671 платники збору в колонці 2 «Вид товару» Розрахунку зазначають окремими рядками алкогольні напої та пиво. Таким чином, Порядок передбачає декларування згрупованих товарів і не передбачає деталізацію алкогольних напоїв за їх видами.

3. Згідно зі

ст. 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.95 р. № 481/95-ВР тексти медичних попереджень споживачів тютюнових виробів, які наносяться на сторони упаковки тютюнових виробів, повинні займати не менше 30 % площі зовнішньої поверхні кожної більшої сторони упаковки тютюнових виробів.

Водночас

Законом України від 21.01.2010 р. № 1824 внесено зміни до ст. 11 Закону № 481, згідно з якими, зокрема, площа, на якій розміщуються попередження, повинна становити не менше 50 % площі зовнішньої поверхні більшої зовнішньої сторони упаковки тютюнових виробів.

Однак, як зазначає ДПАУ, на сьогодні зазначені зміни не набули чинності. Тому

суб’єкти господарювання можуть реалізовувати тютюнові вироби, на упаковці яких текст медичних попереджень займає 30 % площі.

 

ДПАУ: унесенню до Єдиного реєстру підлягають усі місця зберігання алкоголю і тютюну, у тому числі місцяїх роздрібного продажу

Лист ДПАУ від 04.02.2010 р. № 1114/6/32-0615

 

Нагадаємо, що відповідно до минулорічних змін, унесених

наказом ДПАУ від 07.09.2009 р. № 489 до Порядку ведення Єдиного державного реєстру місць зберігання від 28.05.2002 р. № 251 (далі — Порядок № 251), для внесення до Єдиного реєстру місць зберігання роздрібних партій алкогольних напоїв або тютюнових виробів суб’єкти господарювання подають заяву до регіонального управління Департаменту за місцезнаходженням місця зберігання. Згідно з попередньою редакцією Порядку № 251, що діяла до 23.10.2009 р., це розпорядження стосувалося лише місць зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів, відокремлених від роздрібної торгівлі. Отже, про відокремленість уже не згадується (детальніше див. «ВД», 2010, № 4, с. 17).

Реакція, яка дещо запізнилася, на ці зміни саме й міститься в цьому

листі ДПАУ. Податковий орган наполягає на тому, що з урахуванням змін до Єдиного реєстру має вноситися будь-яке місце зберігання алкогольних напоїв і тютюнових виробів, незалежно від того, знаходиться воно в місці здійснення торгівлі чи у відокремлених від об’єкта торгівлі місцях (складських приміщеннях). Імовірно, що з урахуванням такого визначення місцем зберігання потрібно вважати навіть вітрину магазину (хоча суди свого часу вважали інакше; див. ухвали ВАСУ від 05.12.2007 р. № К-32898/06, від 05.11.2008 р. № К-16728/06).

Однак

за зберігання алкогольних напоїв або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, суб’єкта господарювання може бути притягнуто до відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 100 % вартості товару, що знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 1700 грн. Тому вимоги ДПАУ краще все ж таки виконувати.

 

Переслідування порушників законодавства щодо сплати пенсійних внесків та оплати праці: тандем ПФУ і МВС

 

МВС і ПФУ з метою започаткування роботи з профілактики, запобігання та виявлення правопорушень у сфері оплати праці та пенсійного страхування прийняли спільний документ —

Порядок взаємодії при обміні інформацією між органами МВС та ПФУ щодо захисту інтересів держави при нарахуванні та сплаті внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування та інших платежів до ПФУ (далі — Порядок). Затверджено його наказом МВС від 24.12.2009 р. № 552 і постановою правління ПФУ від 24.12.2009 р. № 28-2, а набув чинності з дня опублікування (з 16.04.2010 р.).

Порядок

передбачає, зокрема, що органи МВС у разі виявлення порушень у сфері оплати праці та пенсійного страхування, а також у разі виявлення платників, які мають значну заборгованість зі сплати пенсійних внесків, надсилають відповідний запит до територіальних органів ПФУ. Відповідь на отриманий запит ПФУ має надати протягом місяця.

Механізм взаємодії МВС і ПФУ в цьому випадку зрозумілий: у разі виявлення зазначених порушень органи міліції направляють запит пенсійникам, останні реагують на отриману інформацію,

проводять перевірку порушника та в разі підтвердження факту вчинення правопорушення притягують його до відповідальності відповідно до вимог Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-IV. Тут звернемо увагу на два моменти:

1) перевірка в цьому випадку матиме

позаплановий характер, отже, її може бути проведено в будь-який час, незалежно від затвердженого графіка перевірок;

2) тимчасовий (до 01.01.2011 р.) мораторій на перевірки суб’єктів малого підприємництва, установлений

Законом України від 15.12.2009 р. № 1759-VI, у цій ситуації не діятиме, оскільки такий мораторій не поширюється на проведення органами ПФУ планових і позапланових перевірок суб’єктів із високим або середнім ступенем ризику (а порушників пенсійного законодавства буде віднесено саме до високого ступеня ризику).

Зі свого боку територіальні органи ПФУ теж направляють запит органам МВС у разі виявлення зазначених порушень.

Протягом місяця органи МВС мають надати відповідь на такий запит і за необхідності надати допомогу щодо встановлення фактичного місцезнаходження суб’єктів пенсійного страхування та бухгалтерської документації.

Крім того,

п. 2.5 Порядку передбачено обов’язок територіальних органів ПФУ щоквартально до 25 числа місяця, наступного за звітним кварталом, подавати органам МВС інформацію про платників страхових внесків, які мають найбільші суми заборгованості зі сплати внесків. Очевидно, така інформація міліції потрібна не просто так і вони намагатимуться якось вплинути на неплатників. У зв’язку з цим зазначимо, що:

1) оперативні підрозділи міліції мають право проводити перевірки суб’єктів господарювання на підставі

Закону про оперативно-розшукову діяльність і Закону про міліцію, який передбачає обов’язкову наявність направлення на перевірку;

2) якщо вже

порушено кримінальну справу, проводити перевірку органи міліції мають право в будь-який час , незалежно від того, поширюється «перевірочний» мораторій на цього суб’єкта чи ні;

3)

притягнути до кримінальної відповідальності посадових осіб підприємств і фізичних осіб — підприємців можуть, зокрема, на підставі:

статті 2121 Кримінального кодексу України (далі — КК) — умисне ухилення від сплати пенсійних внесків. У 2010 році для порушення справи за цією статтею достатньо встановлення факту ненадходження до ПФУ коштів у сумі 434500 грн. та більше;

статті 175 КК умисна безпідставна невиплата зарплати більш ніж за один місяць;

статті 172 КК — грубе порушення законодавства про працю;

статті 367 УК службова недбалість, що заподіяла істотну шкоду окремим громадянам, юридичним особам або державі (у 2010 році шкода вважається істотною , якщо її розмір становить 43450 грн. і більше).

 

Березневий індекс — 100,9 %. Індексуємо зарплату за травень

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 08.04.2010 р. № 64)

 

Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у березні становив 100,9 % . З урахуванням цього наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації заробітної плати за травень найманих працівників підприємця у 2010 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення перевищувала суму індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

травень 2010 року (у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

Не підвищувалася з лютого 2003 року

142,2

2003 рік

Березень

139,5

Квітень

137,9

Травень

137,9

Червень

137,7

Липень

137,9

Серпень

141,9

Вересень

140,5

Жовтень

137,4

Листопад

133,0

Грудень

129,6

2004 рік

Січень

126,4

Лютий

125,5

Березень

124,6

Квітень

123,1

Травень

121,5

Червень

120,0

Липень

120,0

Серпень

120,2

Вересень

117,4

Жовтень

112,7

Листопад

109,3

Грудень

104,4

2005 рік

Січень

101,0

Лютий

99,1

Березень

95,9

Квітень

94,6

Травень

93,4

Червень

92,3

Липень

91,7

Серпень

91,7

Вересень

90,9

Жовтень

89,2

Листопад

87,0

Грудень

85,3

2006 рік

Січень

83,1

Лютий

79,9

Березень

80,5

Квітень

81,2

Травень

80,3

Червень

80,1

Липень

78,5

Серпень

78,5

Вересень

75,0

Жовтень

70,6

Листопад

67,6

Грудень

66,0

2007 рік

Січень

65,2

Лютий

64,2

Березень

63,9

Квітень

63,9

Травень

63,0

Червень

59,5

Липень

57,3

Серпень

56,3

Вересень

53,0

Жовтень

48,7

Листопад

45,5

Грудень

42,5

2008 рік

Січень

38,5

Лютий

34,8

Березень

29,9

Квітень

26,0

Травень

24,4

Червень

23,4

Липень

24,0

Серпень

24,1

Вересень

22,8

Жовтень

20,7

Листопад

18,9

Грудень

16,5

2009 рік

Січень

13,2

Лютий

11,5

Березень

10,0

Квітень

9,0

Травень

8,5

Червень

7,3

Липень

7,4

Серпень

7,6

Вересень

6,7

Жовтень

5,8

Листопад

4,7

Грудень

3,7

2010 рік

Січень

1,9

Лютий

Не індексується

Березень

Не індексується

Квітень

Не індексується

Травень

Не індексується

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі