Теми статей
Обрати теми

Загальний лікнеп щодо Книги за формою № 10

Редакція ВД
Стаття

Загальний лікнеп щодо Книги за формою № 10

 

Без перебільшення можна сказати, що Книга за формою № 10 — це той документ, яким підприємці користуються найчастіше. І хоча застосовується вона вже досить давно та має солідний «стаж», досі виникають запитання щодо її оформлення та заповнення. Тому в загальних рисах розповімо про основні правила, які стосуються ведення Книги за формою № 10: чи обов'язково її мати, де взяти, як замінити, скільки зберігати, як заповнювати графи доходів і витрат тощо, причому окремо поговоримо про особливості, що виникають у разі роботи на загальній системі та на єдиному податку.

Отже, почнемо.

Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»

 

Документи статті

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про податок на прибуток

— Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств» у редакції від 22.05.97 р. № 283/97-ВР.

Закон № 2181

— Закон України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 р. № 2181-III.

Указ № 436

— Указ Президента України «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95.

Постанова № 507

— постанова КМУ «Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. № 727» від 16.03.2000 р. № 507.

Порядок № 1269

— Порядок ведення книги обліку доходів і витрат, затверджений постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1269.

Положення № 637

— Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637.

Інструкція № 12

— Інструкція про оподаткування доходів фізичних осіб від зайняття підприємницькою діяльністю, затверджена наказом ГДПІУ від 21.04.93 р. № 12.

Порядок № 599

— Порядок видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.10.99 р. № 599.

Інструкція № 110

— Інструкція про порядок застосування штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затверджена наказом ДПАУ від 17.03.2001 р. № 110.

 

Чи потрібно вести Книгу за формою № 10?

Так, вести Книгу обліку доходів і витрат (Книгу за формою № 10) підприємцям необхідно.

Якщо ми говоримо про єдиноподатників, то до цього їх зобов'язав

пункт 8 Порядку № 599, в якому зазначено: «Для визначення результатів власної підприємницької діяльності на підставі хронологічного відображення здійснених господарських і фінансових операцій платник єдиного податку веде Книгу обліку доходів і витрат згідно із додатком 10 до Інструкції про прибутковий податок з громадян…».

Якщо ж ми говоримо про підприємців на загальній системі оподаткування, то хоча в жодному нормативно-правовому акті прямо не вказано, що вони зобов'язані вести згадану Книгу, однак

за її відсутність податківці застосовують значні штрафи (до речі, це стосується й єдиноподатників):

1) штраф за відсутність обліку доходів і витрат за

статтею 1641 КУпАП у розмірі від 51 до 136 грн. Щоправда, від нього можна відбитися в суді, оскільки накладається він лише в тому випадку, коли суб'єкт не веде облік доходів і витрат, установлений законами України (а ведення Книги за формою № 10 жодним законом не встановлено);

2) штраф за неоприбуткування готівки

у 5-кратному розмірі неоприбуткованих сум. Цей штраф застосовується лише в тому разі, якщо підприємець отримав готівкову виручку та не записав її до Книги за формою № 10 (пункт 1.2 Положення № 637, стаття 1 Указу № 436). Отже, цей штраф не поширюється на тих підприємців, які здійснюють виключно безготівкові розрахунки (а таких мало).

Таким чином, щоб уникнути штрафів і спорів з перевіряючими, підприємницька спільнота погодилася з тим, що вести Книгу за формою № 10 потрібно.

 

Де взяти Книгу за формою № 10 та який вона повинна мати вигляд?

Загальну форму Книги обліку доходів і витрат було затверджено ще у 2003 році

додатком 10 до Інструкції № 12 (звідси й назва — Книга за формою № 10). Проте на сьогодні в первісному вигляді її вже не зустрінеш, оскільки податківці модифікували її до невпізнання, додаючи все нові й нові колонки. Так з'явилися окремі Книги обліку доходів і витрат для торгівлі, для перевезень, для громадського харчування тощо (деякі з них зараз у податковій називаються Книга за формою № 1 і Книга за формою № 2).

Щоб не розгубитися в усьому розмаїтті Книг, які існують на сьогодні, слід пам’ятати, що підприємець зобов'язаний вести одну Книгу обліку доходів і витрат — Книгу за формою № 10. Просто в кожному регіоні та для кожного виду діяльності податківці змінили її зовнішній вигляд на власний розсуд і просять підприємців використовувати саме розроблені ними форми Книги.

Наскільки правомірними є такі дії податківців, обговорювати навряд чи варто довідка 1, адже Книгу за формою № 10 обов'язково потрібно зареєструвати в податковій, а там, природно, жоден інший варіант, крім розробленого самими податківцями, реєструвати не стануть. Отже, виходить, що

Книгу за формою № 10 необхідно придбати в податковій за місцем реєстрації підприємця. Так повинен діяти підприємець на загальній системі оподаткування.

А ось єдиноподатник може або придбати

готову Книгу за формою № 10 у податковій, або розкреслити її в зошиті за формою, наведеною в додатку 10 до Інструкції № 12. Різниці немає, оскільки в будь-якій формі Книги він повинен заповнювати всього чотири графи (решта граф, скільки б їх не було, на спрощеній системі не ведеться). Однак, незважаючи на це, зареєструвати її в податковій потрібно обов'язково.

При цьому слід виконати такі вимоги:

1.

Книга за формою № 10 має бути в паперовому вигляді (якщо підприємець має бажання і можливість вести електронну версію Книги, це не заборонено, однак йому все одно доведеться переписувати дані з електронної копії до паперової).

2. Книга має бути прошнурована, сторінки — пронумеровані, у ній повинні стояти печатка податкової та підпис начальника податкової.

Така Книга за формою № 10 вважається зареєстрованою в податковому органі, і до неї можна вносити записи про доходи та витрати. Реєструвати Книгу потрібно під час узяття на облік у податковому органі (тобто відразу на початку діяльності).

 

Скільки Книг за формою № 10 необхідно мати?

Кількість Книг за формою № 10 залежить від ситуації. Для наочності наведемо схему.

Книги за формою № 10, які видаються працівникам єдиноподатника, за формою не відрізняються від тієї Книги, яку він оформляє для себе, однак у них додатково зазначається: П. І. Б. підприємця-єдиноподатника, П. І. Б. працівника, серія та номер довідки про трудові відносини, виданої в ДПІ

(лист ДПАУ від 06.05.2000 р. № 6304/7/17-0217).

 

Які графи у Книзі за формою № 10 потрібно заповнювати?

Підприємці, які працюють

на загальній системі оподаткування, зобов'язані заповнити всі графи тієї Книги, яку вони придбали та зареєстрували в податковій.

На спрощеній системі

вести Книгу за формою № 10 легше, у ній достатньо заповнити всього чотири графи (назви цих граф можуть дещо відрізнятися): «Період обліку», «Витрати на виробництво продукції» (в інших випадках — «Затрати на закупівлю товарів» тощо), «Сума виручки (доходу)» і «Чистий доход» (пункт 8 Порядку № 599). Решту колонок із зазначенням, наприклад, скільки продукції винесено на ринок, призначено для продажу, реквізитів замовників або покупців єдиноподатник заповнювати не зобов'язаний.

До речі, не виключено, що

податківці можуть примушувати єдиноподатників заповнювати ще й графу «Сума вартості товарів, отриманих для їх продажу (надання послуг)». Відразу зазначимо, що такої графи в чинній на сьогодні Книзі за формою № 10 немає (мається на увазі Книга обліку доходів і витрат, затверджена Інструкцією № 12). Про необхідність заповнення цієї графи йдеться лише в пункті 5 Порядку № 1269. Однак річ у тім, що Порядок № 1269 доки залишається недіючим з тієї простої причини, що форму Книги обліку доходів і витрат під нього досі не розроблено.

Отже, оскільки єдиноподатники сьогодні користуються не тією Книгою обліку доходів і витрат, про яку йдеться в

Порядку № 1269, а Книгою за формою № 10, яку затверджено Інструкцією № 12, вони не зобов'язані вести у Книзі за формою № 10 графу «Сума вартості товарів, отриманих для їх продажу (надання послуг)».

 

img 1

 

В який момент записувати виручку та витрати до Книги за формою № 10?

Єдиноподатник може вносити записи до Книги загальною сумою за підсумками дня

:

1) виручку — у день її отримання до каси або на поточний рахунок;

2) витрати — у день перерахування (сплати) грошових коштів.

Підприємець на загальній системі оподаткування

в ідеалі повинен уносити записи до Книги за формою № 10:

1)

виручку — після кожного факту отримання доходу;

2) витрати — після кожного факту виплати

грошових коштів за таких умов:

— є розрахунковий або

платіжний документ, що підтверджує факт оплати витрат;

— витрати пов'язані з підприємницькою діяльністю та

про них ідеться у статті 5 або 8 Закону про податок на прибуток.

Отже, якщо протягом дня підприємець на загальній системі отримає оплату від ста покупців, у Книзі за формою № 10 має з'явитися сто записів про дохід. Зрозуміло, якщо

операцій надто багато, так вести облік дуже незручно, тому підприємці діють таким чином: записують дохід однією сумою за підсумками дня (з витратами простіше, адже їх не так уже й багато та вони вміщуються в декілька рядків Книги).

Оскільки при використанні описаного варіанта готівкова виручка вважається своєчасно оприбуткованою (у день її надходження —

пункт 2.6 Положення № 637), податківці не можуть застосувати 5-кратний штраф. Єдина загроза з їх боку — адмінштраф за неправильне ведення обліку доходів і витрат за статтею 1641 КУпАП (від 51 до 136 грн.), однак цей штраф не такий уже й значний порівняно з тією роботою, яку доведеться виконати підприємцю, якщо записувати до Книги за формою № 10 кожний продаж.

Утім, для того щоб максимально убезпечити себе від претензій перевіряючих, краще до Книги за формою № 10 додавати щодня копію Z-звіту або зазначати його номер біля підсумкового запису про дохід (нагадаємо, що підприємець на загальній системі у разі здійснення готівкових розрахунків зобов'язаний використовувати РРО).

 

З якою періодичністю слід підбивати підсумки у Книзі за формою № 10?

Спочатку визначимося з

єдиноподатниками. Підбивати підсумки у Книзі за формою № 10 їм необхідно лише для того, щоб скласти звіт єдиноподатника. З урахуванням того, що цей звіт подається раз на квартал, підсумки у Книзі за формою № 10 слід підбивати, як мінімум, раз на квартал. Щоправда, якщо підприємцю зручно підбивати їх щомісяця або щотижня, ніхто не забороняє вчиняти й так.

Тепер щодо підприємців

на загальній системі. Про те, як їм підбити підсумки у Книзі за формою № 10, ішлося лише в листі ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886:

— якщо підприємець має найманих працівників, то він зобов'язаний підсумок за виручкою підбивати щодня, а за рештою граф — наприкінці кварталу;

— якщо ж підприємець працює сам, то за всіма графами він зобов'язаний підбивати підсумки щодня.

Утім, ці рекомендації (слід нагадати, що

лист ДПАУ не має сили нормативно-правового акта, а всього лише є документом рекомендаційного характеру) на сьогодні застаріли. І ось чому: коли видавався цей лист, підприємцям без найманих працівників дозволялося не вести товарно-касову книгу, однак замість цього вони повинні були вести Книгу за формою № 10 з урахуванням «завищених» вимог. Зараз же Книга за формою № 10 нічого не дублює.

Тому можна вважати, що

на сьогодні підприємці на загальній системі (незалежно від того, мають вони найманих працівників чи ні) зобов'язані підбивати щоденний підсумок лише за виручкою (у принципі, як зазначалося вище, більшість і так записує виручку підсумковою сумою за день), а підсумки за рештою граф можна підраховувати щокварталу. Цього буде достатньо для складання декларації про доходи.

 

Як визначити підсумки?

Слід зауважити, що

правила визначення підсумків і для підприємців на загальній системі, і для єдиноподатників однакові . Єдина відмінність — те, що в підприємців на загальній системі більше граф у Книзі за формою № 10, тому в деяких випадках їм доведеться підбивати більше підсумків. Утім, для того щоб заповнити декларацію про доходи (на загальній системі) або звіт єдиноподатника (на спрощеній системі), достатньо вивести підсумки за трьома графами:

— «Витрати на виробництво продукції»;

— «Сума виручки (доходу)»;

— «Чистий доход».

Підсумок за графою «Сума виручки (доходу)»

підраховується простим підсумовуванням доходу, записаного до цієї графи протягом звітного кварталу.

Підсумок за графою «Чистий доход»

підраховується як різниця між підсумковим значенням графи «Сума виручки (доходу)» і підсумком за графою «Витрати на виробництво продукції».

А ось

підсумок за графою «Витрати на виробництво продукції» розраховується непросто — підсумовувати можна не всі поспіль витрати, унесені до Книги за формою № 10, а лише ті, які пов'язані з отриманим протягом кварталу доходом. При цьому:

— якщо протягом звітного кварталу витрати не обліковані (ще не отримано пов'язаний з ними дохід), їх

можна буде обліковувати надалі (у наступних кварталах поточного року або навіть у наступних роках), коли дохід буде фактично отримано;

— з доходом звітного кварталу можуть бути пов'язані

витрати, понесені (сплачені) у минулих кварталах чи роках. У такому разі їх слід уключити до підсумку за графою «Витрати на виробництво продукції» звітного кварталу;

непрямі витрати, які неможливо пов'язати з конкретним доходом (наприклад сплата податків і зборів, орендної плати, комунальних послуг тощо), уключаються до підсумку того кварталу, в якому їх сплачено.

 


ПРИКЛАД 1

Підприємець протягом I кварталу 2010 року продав два телевізори Phanasonic за 10000,00 грн. кожен, а також придбав для продажу три телевізори Philips за 2000,00 грн. кожен (телевізори Phanasonic було придбано у 2009 році за ціною 8000,00 грн.).

Крім того, протягом кварталу підприємець уносив плату за оренду офісу (1000,00 грн. щомісячно).

У II кварталі він продав усі телевізори Philips за 3500,00 грн. кожен, а також сплатив за оренду (3000,00 грн. одним платежем відразу за весь квартал).

Як визначити у Книзі за формою № 10 щоквартальні підсумки за доходами, витратами та суму чистого доходу?

Наведемо фрагмент Книги за формою № 10 (форма відповідно до

Інструкції № 12), заповнивши в ній усі графи (нагадаємо, що єдиноподатники зобов'язані заповнювати лише графи 1, 3, 6 і 7 Книги за формою № 10, а підприємці на загальній системі — усі графи тієї форми, яку їм запропонують у їх податковій).

 

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг (од. виміру)

Витрати на виробництво продукції (грн.)

Кількість проданої продукції, наданих послуг (од. виміру)

Ціна продажу продукції (послуг) (грн.)

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий доход (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

19.01.2010

Орендна плата

1000,00

20.01.2010

1 шт. Phanasonic

10000,00

10000,00

16.02.2010

3 шт. Philips

6000,00

19.02.2010

Орендна плата

1000,00

17.03.2010

1 шт. Phanasonic

10000,00

10000,00

19.03.2010

Орендна плата

1000,00

Разом за I квартал 2010 року

19000,00*

20000,00

1000,00**

22.04.2010

1 шт. Philips

3500,00

3500,00

19.05.2010

Орендна плата

3000,00

08.06.2010

2 шт. Philips

3500,00

7000,00

Разом за II квартал 2010 року

9000,00***

10500,00

1500,00****

 

* З урахуванням того, що до витрат уключаються лише непрямі затрати та ті затрати, за якими у звітному кварталі отримано дохід, підсумок витрат у I кварталі становить: 16000,00 (витрати на придбання телевізорів Phanasonic, від продажу яких у звітному кварталі отримано дохід) + 3000,00 (оренда за три місяці) = 19000,00 грн.

** Отже, чистий дохід I кварталу становить: 20000,00 - 19000,00 = 1000,00 грн.

*** У зв’язку з тим, що до витрат уключаються лише непрямі затрати та затрати, за якими у звітному кварталі отримано дохід, підсумок витрат у II кварталі становить: 6000,00 (витрати на придбання телевізорів Philips, від продажу яких у звітному кварталі отримано дохід) + 3000,00 (оренда за три місяці) = 9000,00 грн.

**** Чистий доход II кварталу становить: 10500,00 - 9000,00 = 1500,00 грн.


 

Слід зазначити, що описаний вище варіант підрахунку витрат досить трудомісткий і на практиці застосувати його можна не завжди.

Якщо обсяги продажів значні і протягом дня здійснюється безліч операцій купівлі-продажу, то відстежити зв'язок доходів з витратами практично неможливо. У такому разі є сенс автоматизувати облік так, щоб програма сама відбирала серед усіх поточних витрат лише ті, які пов'язані з доходом звітного періоду.

Інакше не залишиться іншого виходу

, крім як підбивати підсумок за графою «Витрати на виробництво продукції» так само, як і за графою «Сума виручки (доходу)», тобто просто підсумовувати всі витрати, занесені до Книги за формою № 10 протягом звітного кварталу. Слід зауважити, що лояльні перевіряючі заплющують на це очі. Однак навіть якщо перевіряючі виявляться прискіпливими, жорстко покарати підприємця вони не зможуть. Максимум — адмінштраф за статтею 1641 КУпАП за неправильне ведення обліку доходів і витрат (від 51 до 136 грн.). Плюс щодо деяких сум, можливо, донарахують податок з доходів (ПДФО).

А ось

накладати штрафи згідно із Законом № 2181 за недоплату ПДФО вони не мають права, оскільки самі розраховують підприємцям суму ПДФО: «Штрафні (фінансові) санкції, визначені цим пунктом, не застосовуються до платників податків — фізичних осіб — суб'єктів підприємницької діяльності, результати перевірок діяльності яких свідчать про заниження (приховування) суми його доходів або завищення суми витрат у поданих деклараціях, якщо податковий орган самостійно визначав суму податкового зобов'язання такої особи у випадках, передбачених законодавством» (підпункт 6.1.3 Інструкції № 110).

 

Що робити, коли виникає збиток?

Як би підприємець не розраховував витрати, він повинен пам'ятати, що квартальний підсумок чистого доходу не може бути від’ємним (тобто

підприємець не має права відображати збитки). Якщо вийшло так, що підсумок витрат перевищує підсумок доходу, у графі «Чистий доход» слід зазначити «0,00».

При цьому єдиноподатники про «надлишок» витрат можуть спокійно забути (оскільки для них сума чистого доходу є величиною довідковою та ні на що не впливає). А ось

підприємці на загальній системі, для яких чим менше чистий дохід, тим менше сума ПДФО та пенсійного внеску, на наш погляд, мають право врахувати «надлишок» витрат у наступних кварталах поточного року. Річ у тім, що декларація про доходи складається наростаючим підсумком за такі періоди: квартал, півріччя, 9 місяців і рік. Отже, якщо в I кварталі не вистачить доходу (тобто є «надлишок» витрат), то у ньому витрати враховуються не повністю. Однак уже за підсумками півріччя ті ж «зайві» витрати I кварталу можуть покритися доходом. Якщо ж і за півріччя вийшов «надлишок» витрат, тоді дивимося, що вийде за 9 місяців, за рік. Наведемо приклад.

Зверніть увагу: лише за підсумками року підприємці матимуть остаточну картину — отримано або чистий дохід, або збиток (у другому випадку у Книзі за формою № 10 відображається нульовий чистий дохід). Отже,

навіть якщо наприкінці року виявиться, що за рік отримано збиток, «надлишок» витрат усе одно згоряє, оскільки на наступний рік його переносити не можна.

 

Як виправити помилку у Книзі за формою № 10?

Узагалі в нормативно-правових документах немає конкретно встановлених правил заповнення Книги за формою № 10. Відповідно нічого не зазначено і про виправлення помилок. Тому в багатьох питаннях залишається користуватися

листами та усними роз'ясненнями податківців. Як свідчить практика, перевіряючі не заперечують, якщо підприємці виправляють записи у Книзі за формою № 10 таким чином:

неправильні цифри закреслюють і над закресленими надписують правильні;

— закреслення здійснюють однією рискою так, щоб можна було прочитати виправлене;

біля виправлення роблять напис «виправлено», ставлять дату виправлення та підпис особи, відповідальної за ведення Книги за формою № 10.

 

Що робити, коли Книга за формою № 10 загубилася або закінчилася?

Якщо Книгу за формою № 10

загублено, необхідно звернутися до органів внутрішніх справ із заявою про втрату, а потім до податкового органу для отримання дубліката Книги (лист ДПАУ від 05.11.97 р. № 17-0117/10-8886).

Якщо ж Книга

заповнена повністю, то підприємець повинен здати її до податкового органу, де вона зберігатиметься протягом 5 років. При цьому в податковій потрібно зареєструвати нову Книгу за формою № 10 та перенести до неї зі старої Книги такі дані:

1) квартальні підсумки за доходами, витратами та чистим доходом поточного року;

2) записи про доходи та витрати того кварталу, протягом якого стара Книга закінчилася.

 

Чи отримувати нову Книгу за формою № 10, якщо колишня ще не закінчилася, однак починається новий календарний рік?

Книгу за формою № 10 необхідно вести доти, доки вона не закінчиться, навіть якщо це триватиме декілька років.

 


ПРИКЛАД 2

У I кварталі 2010 року підприємець продав два телевізори Phanasonic за 8500,00 грн. кожен (придбав їх у 2009 році за ціною 8000,00 грн.), а також придбав для продажу шість телевізорів Philips за 2000,00 грн. кожен.

Крім того, протягом кварталу підприємець уносив плату за оренду офісу (1000,00 грн. щомісячно).

У II кварталі 2010 року він продав усі телевізори Philips за 3500,00 грн. кожен, а також сплатив за оренду (3000,00 грн. одним платежем відразу за весь квартал).

Як визначити у Книзі за формою № 10 щоквартальні підсумки за доходами, витратами та суму чистого доходу?

Наведемо фрагмент Книги за формою № 10 (форма відповідно до

Інструкції № 12).

 

Період обліку (день, тиждень, місяць, рік)

Кількість виготовленої продукції, наданих послуг (од. виміру)

Витрати на виробництво продукції (грн.)

Кількість проданої продукції, наданих послуг (од. виміру)

Ціна продажу продукції (послуг) (грн.)

Сума виручки (доходу) (грн.)

Чистий доход (грн.)

1

2

3

4

5

6

7

19.01.2010

Орендна плата

1000,00

20.01.2010

1 шт. Phanasonic

8500,00

8500,00

16.02.2010

6 шт. Philips

12000,00

19.02.2010

Орендна плата

1000,00

17.03.2010

1 шт. Phanasonic

8500,00

8500,00

19.03.2010

Орендна плата

1000,00

Разом за I квартал 2010 року

19000,00*

17000,00

0,00**

22.04.2010

1 шт. Philips

3500,00

3500,00

19.05.2010

Орендна плата

3000,00

08.06.2010

2 шт. Philips

3500,00

7000,00

17.06.2010

3 шт. Philips

3500,00

10500,00

Разом за II квартал 2010 року

15000,00***

21000,00

6000,00****

Разом за півріччя

 

34000,00

38000,00

4000,00*****

 

* З урахуванням того, що до витрат уключаються лише непрямі затрати та затрати, за якими у звітному кварталі отримано дохід, підсумок витрат у I кварталі становить: 16000,00 (витрати на придбання телевізорів Phanasonic, від продажу яких у звітному кварталі отримано дохід) + 3000,00 (оренда за три місяці) = 19000,00 грн.

** Чистий доход I кварталу становить: 17000,00 - 19000,00 = -2000,00 грн., тобто у I кварталі отримано збиток у сумі 2000,00 грн. Оскільки підприємець не має права відображати збитки, у графі «Чистий доход» він повинен відобразити «0,00».

*** Підсумок витрат у II кварталі 2010 року становить: 12000,00 (витрати на придбання телевізорів Philips, від продажу яких у звітному кварталі отримано дохід) + 3000,00 (оренда за три місяці) = 15000,00 грн.

**** Чистий доход II кварталу становить: 21000,00 - 15000,00 = 6000,00 грн.

***** Чистий доход наростаючим підсумком за перше півріччя 2010 року дорівнює різниці між доходом, отриманим протягом півріччя, і витратами, пов’язаними з цим доходом: (17000,00 + 21000,00) - (19000,00 + 15000,00) = 4000,00 грн.


 

Однак на практиці зустрічаються й такі випадки, коли в податковому органі під час реєстрації Книги за формою № 10 на ній проставляють позначку із зазначенням дати початку ведення Книги та дати її закінчення (зазвичай дата закінчення — це останній день року). Якщо такий запис є, наприкінці року потрібно звернутися до податкової, здати стару Книгу за формою № 10 і зареєструвати нову.

 

Висновки

Підприємці (незалежно від системи оподаткування) повинні вести Книгу за формою № 10.

Таких Книг повинно бути декілька, якщо єдиноподатник має найманих працівників, які реалізують товар (Книга потрібна кожному працівнику, який отримує оплату).

Крім того,

податківці можуть рекомендувати підприємцю на загальній системі вести декілька Книг за формою № 10 у разі провадження ним декількох видів діяльності (утім, можна обмежитися й однією Книгою за формою № 10 — це питання краще уточнити на місці).

У решті випадків достатньо однієї Книги за формою № 10.

При цьому єдиноподатники зобов'язані заповнювати в ній лише чотири графи («Період обліку», «Витрати на виробництво продукції», «Сума виручки (доходу)» і «Чистий доход»), а підприємці на загальній системі повинні заповнювати всі графи.

Дохід у Книзі за формою № 10 відображається під час отримання оплати від покупців (замовників), а витрати — під час оплати коштів.

Підсумки у Книзі за формою № 10 підбивають щокварталу (щоправда, на загальній системі потрібно ще щодня підбивати підсумок за виручкою).

Повністю заповнену Книгу за формою № 10 необхідно здати до податкової

, де вона зберігатиметься протягом 5 років. При цьому необхідно зареєструвати нову Книгу за формою № 10 та перенести до неї підсумкові дані за поточний рік зі старої Книги.

Довідкова інформація (довідка)

1 Для тих, хто не боїться спорів з податківцями, зазначимо, що

насправді вносити зміни до базового варіанта Книги за формою № 10 може лише сам підприємець, погодивши їх у своїй податковій. Це випливає з примітки до додатка 10 до Інструкції № 12: «За необхідності, з урахуванням специфіки окремих видів діяльності, у книгу обліку доходів і витрат, за погодженням з податковою інспекцією, можуть бути внесені зміни і доповнення». Тобто спочатку передбачалося, що підприємець сам за необхідності міг ініціювати зміну Книги за формою № 10. Однак податківці тлумачать це застереження інакше. Вони вважають, що мають право самостійно змінювати форму Книги за формою № 10, і тому примушують підприємців вести облік доходів і витрат саме в модифікованих формах.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі