Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Плата за внесення змін до ЄДР не справляється

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Плата за внесення змін до ЄДР не справляється

 

ЗАПИТАННЯ. Приватний підприємець вирішив внести зміни до ЄДР — зазначити новий вид діяльності. Як відомо, така процедура здійснюється безоплатно. Однак Харківська реєстраційна палата вимагає гроші за внесення змін. Інакше від підприємця просто не приймають форму № 11 (зі змінами). Підприємець консультувався з працівниками Держкомпідприємництва, і вони усно (телефоном) підтвердили: процедура внесення змін до ЄДР дійсно є безоплатною. Проте реєстраційна палата підпорядковується місцевій владі і Держкомпідприємництва не може на неї вплинути.

Що ж робити підприємцям у такому разі, особливо з огляду на те, що з 01.01.2012 р. зміниться багато формулювань видів діяльності за КВЕД і зміни до ЄДР доведеться вносити майже кожному підприємцю?

 

ВІДПОВІДЬ. Про те, як внести зміни до ЄДР, зокрема додати новий вид діяльності або виключити вже неактуальний вид діяльності, ми писали у «ВД», 2011, № 14, с. 29. Там також згадувалося про те, що реєстрація зміни видів діяльності здійснюється безоплатно, оскільки статтями 10 і 45 Закону про держреєстрацію не передбачено справляння плати за проведення зазначених реєстраційних дій.

Річ у тім, що в Законі про держреєстрацію взагалі не згадується про можливість вносити до ЄДР новий вид діяльності, відповідно й плату за такі дії не встановлено. Водночас це зовсім не означає, що вносити такі зміни до ЄДР неможливо або заборонено.

Цілком очевидно, що ніхто не перереєстровуватиме підприємця тільки тому, що він має намір провадити новий вид діяльності, оскільки це — абсурд. З іншого боку, працювати по-новому із зазначенням в ЄДР старих видів діяльності також не годиться (тим більше зараз, коли Податковий кодекс вимагає чіткої відповідності отриманих доходів видам діяльності, зазначеним при держреєстрації).

Зважаючи на наявність такої проблеми, Держкомпідприємництва (який, власне, і займається розробкою документів для держреєстрації підприємців) роз'яснив, що новий вид діяльності до ЄДР вносити можна, і для цього слід застосовувати реєстраційну картку за формою № 11. Тим більше, що в ній є спеціальні поля, призначені для того, щоб включати до ЄДР новий вид діяльності та виключати неактуальні. Цей факт самий собою вже є достатнім підтвердженням права підприємців у процесі госпдіяльності змінювати ті чи інші її види.

Однак держреєстратори не повинні плутати зміни прізвища та місця проживання підприємця зі зміною видів діяльності. Так, згідно зі статтею 10 Закону про держреєстрацію за реєстрацію змін прізвища та місця проживання підприємця встановлено збір у розмірі 10,20 грн. (2 х 17 х 30 %).

Водночас збір за реєстрацію зміни виду діяльності жодним нормативно-правовим актом не встановлено. І це незважаючи на те, що в реєстраційній картці за формою № 11 разом зі змінами П. І. Б. і місця проживання підприємця передбачено можливість змінити й вид діяльності.

Таким чином, на сьогодні внесення до ЄДР нового виду діяльності має здійснюватися безоплатно. Про це нещодавно нагадав Держкомпідприємництва в листі від 09.03.2011 р. № 2390:

 

«Згідно частини четвертої статті 17 Закону в ЄДР повинні міститися, зокрема, відомості про види діяльності, які здійснює фізична особа — підприємець. Оскільки Ви бажаєте змінити вид діяльності, то Ви маєте звернутися до державного реєстратора за місцем Вашого проживання (згідно статті 5 Закону державна реєстрація фізичних осіб — підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцем проживання фізичної особи — підприємця).

Порядок проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, що пов'язані зі зміною імені фізичної особи, місця її проживання, ідентифікаційного номера фізичної особи — платника податків або номера та серії паспорта фізичної особи, яка через свої релігійні або інші переконання відмовилася від прийняття ідентифікаційного номера, визначений статтею 45 Закону.

Разом з тим, враховуючи те, що на практиці виникає необхідність змін щодо видів діяльності фізичної особи — підприємця, державні реєстратори мають можливість вносити такі зміни, що проводиться державним реєстратором на підставі наданої заявником реєстраційної картки за формою № 11. Таким чином, захищаються права та законні інтереси суб'єктів господарювання.

Якщо документ для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця подається фізичною особою — підприємцем особисто, державному реєстратору додатково пред'являється паспорт. Для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця уповноважена особа повинна пред'явити свій паспорт та документ, що засвідчує її повноваження.

Щодо плати за проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, пов'язану із зміною видів діяльності, слід зазначити, що статтями 10 та 45 Закону не передбачено здійснення плати за проведення зазначених реєстраційних дій ».

 

Отже, держреєстратори, які справляють плату за внесення змін до ЄДР, виходять за межі своїх повноважень і діють незаконно.

Що ж у такому разі робити підприємцям, адже держреєстратор просто не прийме в них форму № 11 (поки не отримає документ про сплату збору)?

Тут можна обрати один із двох варіантів дій:

1) звернутися до держреєстратора із запитом про те, чи обов'язково потрібно сплачувати реєстраційний збір при внесенні до ЄДР нового виду діяльності. Відповісти на запит держреєстратор зобов'язаний протягом місяця, причому письмово (статті 15 і 20 Закону про звернення громадян).

Отримавши негативну письмову відповідь, підприємець може приступити до оскарження дій держреєстратора (якраз для цього і складався запит, оскільки для оскарження буде потрібно хоча б якийсь документ, що підтверджує відмову держреєстратора внести новий вид діяльності до ЄДР безоплатно);

2) замість запиту можна діяти інакше (і це буде навіть оперативніше): надіслати держреєстратору реєстраційну картку за формою № 11 (із зазначенням нового виду діяльності) рекомендованим листом з повідомленням про вручення. При цьому потрібно враховувати, що в разі відправлення документів поштою підпис підприємця на формі № 11 має бути посвідчено нотаріально (щоправда, у такому разі підприємцю доведеться нести витрати з оплати послуг нотаріуса, що може бути навіть дорожче (приблизно 60 грн.), ніж сума збору, яку вимагає держреєстратор за внесення змін до ЄДР). Право надсилати держреєстратору документи поштою надане підприємцям згідно з пунктом 2 статті 8 Закону про держреєстрацію.

ООтримавши рекомендований лист, держреєстратор буде вимушений якось прореагувати на нього:

або безоплатно внесе до ЄДР новий вид діяльності (у кращому разі);

або надасть письмову відмову (таким чином підприємець отримає документ, який підтверджує відмову держреєстратора безоплатно вносити новий вид діяльності до ЄДР та який можна оскаржити).

Якщо ж держреєстратор ніяк не прореагує, у підприємця буде на руках повідомлення про вручення листа держреєстратору та копія надісланої йому форми № 11. Спираючись на ці два документи, підприємець зможе оскаржити вже бездіяльність держреєстратора на підставі пункту 8 статті 45 Закону про держреєстрацію:

 

«Про залишення документів, які подавалися для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, без розгляду заявнику не пізніше наступного робочого дня з дати надходження документів, які подані для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, державним реєстратором видаються (надсилається рекомендованим листом з описом вкладення) відповідне повідомлення із зазначенням підстав залишення документів, які подавалися для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, без розгляду та документи, що подавалися для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, відповідно до опису.

Залишення документів , які подавалися для проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, без розгляду не перешкоджає повторному зверненню заявника до державного реєстратора в загальному порядку після усунення причин, що були підставою для залишення цих документів без розгляду».

 

Куди ж скаржитися на держреєстратора? Для цього є, як мінімум, два адресати.

Одну скаргу можна подати до міськвиконкому. Хоча, заради справедливості слід зазначити, що від неї користі буде небагато (то хіба лише у тому разі, коли держреєстратор сам від себе вигадав вимагати оплату за внесення до ЄДР нового виду діяльності, що малоймовірно). Найпевніше, директиву вимагати плату від підприємців за зміни видів діяльності було спущено держреєстратору саме «зверху», тому, крім міськвиконкому, скаржитися потрібно відразу й прокурору.

Отже, /font>друга скарга призначатиметься прокурору. У чому суть цієї скарги? Згідно із Законом про прокуратуру метою прокурорського нагляду є дотримання законності та правопорядку. У статті 12 Закону про прокуратуру передбачено, що прокурор розглядає заяву та скарги про порушення прав громадян і юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду.

Простіше кажучи, до прокурора можна звернутися зі скаргою нна неправомірні дії держреєстратора, який вимагає плату за внесення до ЄДР нового виду діяльності, тоді як Законом про держреєстрацію справляння такої плати не передбачено. Тим самим держреєстратор порушує права підприємця. До скарги слід додати копії всіх документів, що стосуються справи (реєстраційну картку за формою № 11 і письмову відмову держреєстратора внести зміни до ЄДР).

У тому разі, коли держреєстратор не надав підприємцю відповідь на запит або не відповів письмово на надіслану поштою форму № 11, скаржитися потрібно на його бездіяльність , яка порушує права та інтереси підприємця, що охороняються законом (адже своєю бездіяльністю держреєстратор позбавляє підприємця можливості провадити бажаний вид діяльності).

Після отримання скарги прокурор повинен її перевірити. Якщо під час перевірки підтвердяться факти, зазначені у скарзі, прокурор зобов'язаний вжити заходів щодо припинення порушень, відновлення прав та притягнення винних до відповідальності.

Орієнтовний зразок скарги прокурору в нашому випадку може виглядати так:

 

 

Кому: ____________________________________

_________________________________________

(зазначити орган прокуратури та його адресу)

Від:______________________________________

_________________________________________

(П. І. Б. підприємця, дата народження)

Який проживає за адресою: __________________

_________________________________________

(індекс, адреса підприємця)

Скарга
на неправомірні дії
державного реєстратора в м. Харкові

12 вересня 2011 року я, фізична особа — підприємець Ярошенко Ігор Анатолійович, надіслав поштою державному реєстраторові в м. Харкові Іванову Івану Івановичу реєстраційну картку за формою № 11 для внесення до Єдиного державного реєстру (далі — ЄДР) нового виду діяльності: «51.32.0 Оптова торгівля м'ясом і м'ясопродуктами». Такий вид діяльності планується провадити найближчим часом (копія реєстраційної картки за формою № 11 додається).

Ці дії мною було вчинено на виконання норм частини 4 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV (далі — Закон № 755), згідно з якою в ЄДР зазначаються види діяльності підприємця (а такий вид діяльності, як торгівля м'ясом і м'ясопродуктами при державній реєстрації я не зазначав).

Реєстраційну картку за формою № 11 було надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою: 61068, м. Харків, просп. Московський, 96а.

13 вересня 2011 року рекомендований лист було доставлено держреєстратору Іванову Івану Івановичу, про що є повідомлення (копія додається).

14 вересня 2011 року держреєстратор Іванов Іван Іванович відмовився внести до ЄДР новий вид діяльності «51.32.0 Оптова торгівля м'ясом і м'ясопродуктами», мотивуючи свою відмову тим, що мною не сплачено збір за внесення змін до ЄДР (копія відмови додається).

Однак Законом № 755 передбачено сплату реєстраційного збору лише в разі зміни:

— імені або місця проживання фізичної особи (стаття 10);

— реєстраційного номера облікової картки платника податків або номера та серії паспорта особи, яка відмовилася від прийняття реєстраційного номера (стаття 45).

При цьому сплату збору за реєстрацію зміни видів діяльності підприємців Законом № 755 не передбачено: ні статтею 10, ні статтею 45, ні іншими нормами. Крім того, на сьогодні таку плату не встановлено жодним нормативно-правовим актом.

Державний комітет з питань регуляторної політики та підприємництва, тлумачачи цю ситуацію, у листі від 09.03.2011 р. № 2390 роз'яснив таке: «Щодо плати за проведення державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу — підприємця, пов'язану із зміною видів діяльності, слід зазначити, що статтями 10 та 45 Закону не передбачено здійснення плати за проведення зазначених реєстраційних дій» (копія зазначеного листа додається).

Таким чином, унесення до ЄДР нового виду діяльності має здійснюватися безоплатно.

Водночас державний реєстратор Іванов Іван Іванович незаконно відмовляється внести до ЄДР новий вид діяльності без сплати реєстраційного збору. Тим самим він порушує:

1) статтю 42 Конституції України, оскільки порушує право фізичної особи провадити будь-яку підприємницьку діяльність, не заборонену законом (зокрема, перешкоджає підприємцю займатися продажем м'яса і м'ясопродуктів);

2) статтю 1663 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки обмежує підприємця у провадженні певних видів діяльності;

3) статтю 1722 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки перевищує службові повноваження, незаконно вимагаючи сплати збору за внесення змін до ЄДР.

Ураховуючи викладене вище, прошу:

— надати правову оцінки діям державного реєстратора в м. Харкові Іванова Івана Івановича;

— притягти до встановленої законодавством відповідальності зазначену особу;

— поінформувати мене в установлений законодавством строк про результати вжитих заходів.

 

Опис документів, доданих до скарги:

1. Копія реєстраційної картки за формою № 11 (2 сторінки).

2. Повідомлення про вручення листа державному реєстраторові (1 сторінка).

3. Відмова державного реєстратора Іванова І. І. внести новий вид діяльності до ЄДР (1 сторінка).

4. Лист Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 09.03.2011 р. № 2390 (1 сторінка).

 

16.09.2011 р.

Ярошенко І. А.

 

Скаргу має бути розглянуто прокурором протягом 1 місяця з дня її отримання (стаття 20 Закону про звернення громадян).

Якщо прокурор на скаргу не відповів або відповідь підприємця не задовольнила, можна продовжувати скаржитися вищому за рівнем прокурору. Так, якщо перша скарга призначалася районному прокурору, то наступну слід підготувати міському, потім прокурору області аж до генерального прокурора.

При цьому за відсутності відповіді від нижчого за рівнем прокурора у скарзі вищого за рівнем потрібно зазначити приблизно таке: «Такого-то числа, року подав скаргу (копію опису вкладення до листа додаю)… строки розгляду скарги минули, проте рішення не прийнято» або «такого-то числа, року мною було направлено скаргу (зазначити про що) прокурору… району (міста). З моменту отримання моєї скарги минуло вже… днів, однак я досі не отримав письмової відповіді. Прошу на підставі вищевикладеного провести прокурорську перевірку за фактом порушення законодавства…»

У будь-якому разі, складаючи скаргу, підприємцю слід знати декілька простих правил, що діють при написанні скарг:

1) чим більше скарг, тим краще. Причому скаржитися потрібно не лише до різних органів, а й до одного того самого органу декілька разів. Пам'ятайте: скаргами потрібно «дотискати». Якщо одна нічого не дасть, то п'ята, двадцята можуть допомогти;

2) скарга може не допомогти, але вона точно не нашкодить. Якщо орган, який отримав скаргу, визнає її необґрунтованою, він лише повідомить про це підприємця, але ніяк його за це не каратиме;

3) усі скарги потрібно складати, як мінімум, у двох примірниках (другий примірник — для себе). Можна скаргу скласти й у трьох примірниках, один із яких направити держреєстратору;

4) скаргу краще надсилати рекомендованим листом з повідомленням про вручення. По-перше, отримавши повідомлення про те, що лист вручено, скаржник матиме підтвердження того, що скаргу вручено за адресою. По-друге, він точно знатиме строк розгляду скарги.

Тим же підприємцям, яким жоден із зазначених способів дії не допоміг, залишається:

— або змиритися зі сплатою збору при внесенні нового виду діяльності до ЄДР;

— або звертатися до суду за захистом своїх інтересів. Щоправда, судитися із-за суми збору 10,20 грн. смішно. Тому, для того щоб заощадити час, підстрахувати себе та все ж таки відстояти свої права, декільком підприємцям можна об'єднатися (без обмежень кількості) і подати колективний позов до суду на держреєстратора, доручивши вести справу в суді одному з підприємців (стаття 32 ЦПКУ).


Документи консультації

Податковий кодекс — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

ЦПКУ — Цивільний процесуальний кодекс України від 18.03.2004 р. № 1618-IV.

Закон про держреєстрацію — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Закон про звернення громадян — Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

Закон про прокуратуру — Закон України «Про прокуратуру» від 05.11.91 р. № 1789-XII.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі