Теми статей
Обрати теми

На замітку. Індексуємо зарплату за лютий

Редакція ВД
Коментар

На замітку

 

Підприємець не може бути найманим працівником?

Нещодавно прес-служба ДПАУ за матеріалами Департаменту оподаткування фізичних осіб ДПАУ розповсюдила інформацію такого змісту:

«

Нове податкове законодавство виводить малий бізнес зі схем мінімізації

Суб’єктами господарювання при мінімізації податків та зборів (зокрема, до Пенсійного фонду) досить часто використовувалась схема перенесення податкових зобов’язань на фізичних осіб-підприємців. Так, між підприємствами та працівниками, які працюють з ними на постійній основі, укладалися договори (угоди), за якими здійснювалась оплата за виконані роботи, надані послуги самозайнятим особам (замість нарахування заробітної плати).

Для недопущення втрат Податковим кодексом України для самозайнятих осіб

не передбачено можливості бути найманими працівниками в межах своєї господарської діяльності

Не дивно, що з такого повідомлення багато хто зробив висновок про те, що нібито тепер приватні підприємці не можуть бути одночасно і найманими працівниками.

Насправді все далеко не так. Ані

Податковий кодекс, ані будь-який інший законодавчий акт не забороняє підприємцям бути одночасно і найманими працівниками . Справа зовсім в іншому і, на наш погляд, ця позиція ДПАУ пов'язана з таким.

Згідно з

підпунктом 14.1.226 Податкового кодексу:

«

14.1.226. самозайнята особа — платник податку, який є фізичною особою — підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності». Ця норма кореспондує з нормами з підпунктів 14.1.222 і 177.8, згідно з якими, якщо буде встановлено, що відносини між замовником і виконавцем робіт — самозайнятою особою (у тому числі підприємцем) за укладеним між ними цивільно-правовим договором (ЦП-договір) фактично мають характер трудових, сторони в питанні сплати податку з доходів (ПДФО) будуть прирівняні до роботодавця і працівника відповідно. Інакше кажучи, з винагороди за таким договором потрібно буде утримати ПДФО на загальних підставах як із заробітної плати.

Наведемо приклад. На підприємстві є системний адміністратор, який оформлений приватним підприємцем на єдиному податку і надає послуги з техпідтримки комп'ютерів на підприємстві. Зрозуміло, що при виплаті доходу сисадміну підприємство ПДФО не утримує, оскільки з ним укладається ЦП-договір (детальніше про ЦП-договори див. с. 22 цього номера), а сисадмін оформлений єдиноподатником. Насправді ж системний адміністратор є найманим працівником такого підприємства, який приходить на підприємство до 9:00, закінчує роботу о 18:00, у нього є перерва, інакше кажучи, він підкоряється трудовому розпорядку на підприємстві й по суті (але не формально) є найманим працівником на цьому підприємстві. Саме такі ситуації, коли фактично найманий працівник (водій, продавець, фотограф) «маскується» під підприємця-єдиноподатника, і потраплятимуть під пильну увагу податківців.

Тобто приватним підприємцям ні в якому разі не забороняється працювати за трудовими договорами, як це може здатися з тексту наведеного вище роз'яснення.

І навпаки, найманий працівник має повне право у вільний від основної роботи час здійснювати підприємницьку діяльність, тобто бути зареєстрованим приватним підприємцем.

Зауважимо також,

що в цей момент на узгодженні в ДПАУ перебуває офіційне роз'яснення з цього питання. Як тільки воно вийде в світ, ми це питання обговоримо детальніше.

 

Сплата єдиного податку в розмірі 43 %: проблема на рівному місці

Хоча строки сплати єдиного податку за лютий уже минули, усе одно ситуація з 43 % залишилася невизначеною і багатьох підприємців хвилює питання, наскільки обґрунтовані вимоги податківців продовжувати сплачувати єдиний податок за повною ставкою? Адже згідно з

підрозділом 8 розділу XX Податкового кодексу єдиний податок має сплачуватися в розмірі 43 %, а не 100 % (тобто при ставці єдиного податку 200 грн. потрібно сплатити всього 86 грн.).

Одразу зазначимо, що, на наш погляд, підприємець, який заплатив за лютий єдиного податку 43 %,

не може бути притягнений до відповідальності за його неповну сплату. При цьому навіть якщо податківці спробують підприємця оштрафувати, штраф має становити 1 грн. (згідно з пунктом 7 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу).

Чому ж усе-таки податківці вимагали сплачувати не 43 %, а повну ставку? Справа в тому, що вони намагаються обґрунтувати свої вимоги тим, що ще не відкриті рахунки для перерахування єдиного податку за новими правилами. І дійсно, на сьогодні Держказначейство ще не відкрило рахунків нової класифікації, а тому немає нових рахунків для зарахування єдиного податку, з якого розподіл, що діяв до цього, не здійснюється. Тому сплачений єдиний податок за лютий потрапив на «старий» рахунок Держказначейства, і відповідно як і до 2011 року розподілився за старим порядом. У результаті до соцфондів (Пенсійний фонд, Фонд «тимчасової непрацездатності» та Фонд «безробіття») надійшли кошти від розподілу єдиного податку за періоди діяльності з 2011 року (за січень — сплачений у грудні 2010 року; за лютий — сплачений у січні 2011 року), що спричиняє виникнення надмірно сплачених коштів до цих фондів, оскільки з 2011 року страхування за цими видами соцстрахування передбачене за допомогою сплати ЄСВ, а переплати за внесками до цих фондів у рахунок сплати ЄСВ не зараховуються.

Оскільки ця ситуація на сьогодні не врегульована і з цього приводу немає жодних офіційних роз'яснень, і Пенсійний фонд, і інші соцфонди поки що відмовляють підприємцям у поверненні надмірно сплачених коштів. Однак це тільки до моменту «прояснення питання». Тільки-но Держказначейство видасть відповідний наказ (а він очікується найближчим часом), з'являться нові рахунки, питання врегулюється. Тоді підприємці зможуть повернути переплачені від розподілу єдиного податку кошти, для чого потрібно буде звернутися до відповідних соцфондів із заявою.

 

Чому ПФУ відмовляє в поверненні надмірно сплачених пенсійних авансів

Схожа ситуація виникла й у тих підприємців, які переплатили у 2010 році аванси за внесками до Пенсійного фонду. Річ у тім, що на сьогодні склалася ситуація, за якої Пенсійний фонд відмовляє в поверненні такої переплати, посилаючись на відсутність відповідних норм у законодавстві. Насправді ж у

Законі України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV є пряма норма (пункт 13 статті 20) про те, що надмірно сплачені кошти підлягають поверненню платнику. Отже, у підприємців є повне право повернути переплату за авансовими внесками до ПФУ. Інша справа, що в ПФУ тимчасово таке повернення «заморозили».

Однак відмова прийняти заяву про повернення насправді викликана не відсутністю законодавчих норм, а плутаниною зі старими/новими рахунками. Тільки-но Держказначейство видасть відповідний наказ і будуть створені нові рахунки, ситуація має врегулюватися і в ПФУ стануть приймати заяви про повернення надмірно сплачених коштів.

 

Нюанси сплати ЄСВ

На сайті ПФУ (

www.pfu.gov.ua) з'явилося роз'яснення про деякі нюанси сплати ЄСВ.

1. ПФУ зазначає, що управління ПФУ в районах, містах та районах у містах зобов'язані вручити (надіслати) платникам ЄСВ повідомлення про рахунки, відкриті в органах Держказначейства для зарахування ЄСВ, що сплачується залежно від установленого класу профризику та категорії платника (для розрахунку сум ЄСВ за працівників). При цьому звертається увага, що суми ЄСВ сплачуються платниками на різні рахунки, залежно від видів платежів (категорій платників, класів профризику) та розмірів ЄСВ, за якими він нараховується.

2. Прямо зазначено, що залік сум переплат зі сплати страхових внесків у рахунок сплати ЄСВ не допускається. Таким чином, не можна зарахувати в рахунок ЄСВ частину єдиного податку, сплаченого у грудні за січень і в січні за лютий, що розподілилася «по-старому» до Пенсійного фонду. Крім того, не можна зарахувати в рахунок ЄСВ також і переплату з пенсійної доплати для єдиноподатників.

3. Платники єдиного та фіксованого податків щомісячно сплачують ЄСВ за себе за місяці 2011 року, починаючи з січня (на рахунки ПФУ, відкриті в органах Держказначейства).

За січень — не пізніше 18 лютого . ЄСВ сплачується в повній сумі, тобто без будь-яких зарахувань.

4. Сплата внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування за грудень 2010 року, недоїмки зі сплати внесків, суми фінсанкцій та пені за порушення у сфері загальнообов'язкового державного пенсійного страхування здійснюється на рахунки органів ПФУ, відриті в установах ВАТ «Ощадбанк» у порядку, що діяв до 1 січня 2011 року. При цьому погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати ЄСВ, забороняється, а на період до повного погашення заборгованості за органами ПФУ зберігаються повноваження з контролю за правильністю нарахування, своєчасності сплати страхових внесків, застосування фінсанкцій, якими вони були наділені до 01.01.2011 р.

 

Підстави для несплати ЄСВ за цивільно-правовим договором на виконання робіт (надання послуг), укладеним з фізособою-підприємцем

Згідно з

пунктом 1 частини 1 статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI роботодавці не сплачують єдиний соцвнесок (ЄСВ) з винагороди за цивільно-правовим договором, укладеним з підприємцем, якщо виконувані роботи (послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у свідоцтві про держреєстрацію підприємця. Проблема в цьому випадку виникає у зв'язку з тим, що у свідоцтві про держреєстрацію перелік видів діяльності підприємця не зазначається.

Ми схильні були вважати, що в такому разі досить узяти в підприємця ксерокопію свідоцтва про держреєстрацію (у підприємця на загальній системі, оскільки на його підставі він може займатися будь-якою дозволеною для нього підприємницькою діяльністю), Свідоцтва про сплату єдиного податку (у підприємця на єдиному податку).

Але ПФУ пішов далі й зазначив, що для підтвердження виду діяльності

можна використовувати інформацію, надану держреєстратором, де вказуються види діяльності підприємця згідно з КВЕД. Такою інформацією є витяг з Єдиного держреєстру юросіб та фізосіб-підприємців, що може бути наданий на підставі письмового запиту. Розмір плати за надання витягу з Держреєстру складає 51 грн. плюс 3,40 грн. за кожен аркуш інформації (наказ Держкомпідприємництва від 20.10.2005 р. № 99).

А оскільки альтернативи у випадку з підприємцем на загальній системі як такої немає, слова «можна використовувати», очевидно, слід розуміти як «доведеться використовувати». Тобто підприємцю, можливо, доведеться взяти на себе витяг з Єдиного держреєстру та видавати замовникам його ксерокопії. Добре хоч, що у Свідоцтві підприємця-

єдиноподатника зазначені види діяльності. Тому є надія, що копія цього Свідоцтва влаштує ПФУ.

Детальніше про оподаткування ЦП-договорів та нюанси їх укладення див. на с. 22 цього номера.

 

Нюанси обліку доходів і витрат у підприємця на загальній системі оподаткування

На своєму сайті

www.sta.gov.ua (Єдина база податкових знань) ДПАУ роз'яснила деякі нюанси щодо обліку приватних підприємців на загальній системі оподаткування.

1. Зверніть увагу: ДПАУ зазначає, що

в I кварталі 2011 року підприємці на загальній системі оподаткування склад своїх витрат визначають згідно зі статтею 5 Закону про оподаткування прибутку підприємств. Причина — розділ III Податкового кодексу, згідно з яким підприємець на загальній системі має визначати склад своїх витрат починаючи з 2011 року, набуває чинності з 01.04.2011 р.

2. Єдиний соціальний внесок (ЄСВ), сплачений підприємцем за себе і за працівників,

уключається до складу витрат підприємця на загальній системі оподаткування (як у I кварталі 2011 року, так і в наступних кварталах).

3. У I кварталі 2011 року ще можна включати до складу витрат, пов'язаних з отриманням доходу (виручки), витрати на придбання товарів, робіт, послуг у підприємців-єдиноподатників.

4. Облік доходів у Книзі обліку доходів і витрат (про нову Книгу детально читайте в попередньому номері «ВД» на с. 2) підприємець повинен вести за касовим методом. Тобто дохід (виручка у грошовій та негрошовій формах) обліковується за датою його надходження (записується до Книги в день надходження). Витрати також відображаються у Книзі за касовим методом (до факту понесення не відображаються).

До зазначеного додамо, що

наказ № 1025, яким затверджено нову Книгу обліку доходів і витрат, набув чинності з 21.01.2011 р. і саме з цієї дати підприємцям потрібно вести Книгу за новою формою.

 

Перевищення єдиноподатником обмеження за виручкою та ПДВ-реєстрація

Наказ ДПАУ «Про затвердження Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість» від 22.12.2010 р. № 978

 

Згідно з

розділом III Положення про реєстрацію платників ПДВ, якщо єдиноподатник — неплатник ПДВ (фізична або юридична особа) перевищує обмеження за виручкою, йому потрібно подати заяву на ПДВ-реєстрацію.

Строк для подання заяви встановлено

пунктом 6.2 розділу III Положення.

Так,

фізичні особи — підприємці повинні подати заяву не пізніше 20 календарного дня з моменту перевищення (тобто з дня отримання понадлімітної виручки).

Строк

для юридичних осіб:

— не пізніше ніж за 15 днів до початку наступного звітного кварталу, якщо перевищення відбулося в першому або другому місяці звітного кварталу;

— або не пізніше 20 календарного дня після закінчення звітного кварталу, якщо перевищення відбулося у третьому місяці звітного кварталу.

При цьому якщо останній день строку в 10 робочих днів з дня отримання податковим органом реєстраційної заяви передує даті переходу особи на загальну систему оподаткування, то датою реєстрації такої особи платником ПДВ буде перший день переходу на загальну систему оподаткування. Тобто в будь-якому разі особа зможе допрацювати до кінця кварталу (в якому відбулося перевищення межі за виручкою) у статусі неплатника ПДВ.

Водночас необхідно мати на увазі таке: якщо особа переходить з єдиного податку без ПДВ на загальну систему оподаткування не внаслідок перевищення межі за виручкою, діють зовсім інші правила ПДВ-реєстрації.

Зокрема, згідно з нормами

Податкового кодексу, продубльованими в пункті 6.1 розділу III Положення, обсяг оподатковуваних операцій визначається починаючи з періоду переходу на загальну систему оподаткування, тобто наперед.

Як наслідок, «швидко» зареєструватися можна буде тільки здійснивши оподатковувані операції на суму більше 300000 грн.

 

Як заповнити поле «Вид цивільно-правового договору» у податковій накладній, якщо працюємо за усним договором

На своєму сайті

www.sta.gov.ua (Єдина база податкових знань) ДПАУ дала відповідь на запитання: який вид договору, дату й номер потрібно зазначати в рядку «Вид цивільно-правового договору» податкової накладної в разі постачання товарів/послуг за усною домовленістю сторін?

Відповідь була такою:

«

Відповідно до ст. 205 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV із змінами та доповненнями (далі — ЦКУ) правочин може вчинятися усно або в письмовій формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Форма податкової накладної затверджена наказом ДПА України від 21.12.2010 р. № 969 «Про затвердження форми Податкової накладної та Порядку її заповнення». При заповненні рядка «Вид цивільно-правового договору» податкової накладної у разі постачання товарів/послуг за усною домовленістю сторін слід зазначати: у полі «вид договору» — «Договір купівлі — продажу», «Договір на виконання робіт» тощо; у полі «від» — дату виконання усної домовленості. Згідно із ст. 206 ЦКУ усно можуть вчинятися правочини, які повністю виконуються сторонами у момент їх вчинення, за винятком правочинів, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, а також правочинів, для яких недодержання письмової форми має наслідком їх недійсність; у полі «№ « — прочерк

Зауважимо, що в цьому випадку йдеться виключно про усну форму договору, якщо ж договір оформлений «рахунком-фактурою», то про те, як у цьому випадку заповнювати податкову накладну, див. роз'яснення директора Департаменту адміністрування ПДВ ДПА України на с. 48 цього номера. Там ви знайдете й інші актуальні роз'яснення з приводу заповнення податкової накладної.

 

Щоб не подавати звітність з екоподатку у 2011 році за викиди пересувними джерелами забруднення, платник екозбору має подати заяву до податкової

У «ВД», 2011, № 1 на с. 23 ми писали про те, що підприємці тепер не повинні самі сплачувати екоподаток (збір за забруднення) з пересувних джерел забруднення (транспортних засобів), оскільки нормами

Податкового кодексу передбачено, що сплачувати та подавати звітність з екоподатку в цьому випадку повинні податкові агенти — продавці палива (зі стаціонарними джерелами забруднення залишилося все по-старому).

На своєму сайті

www.sta.gov.ua (Єдина база податкових знань) ДПАУ у зв'язку з цим роз'яснила такий важливий момент. Виявляється, суб'єкту господарювання, який не здійснює реалізацію палива, але був платником збору за забруднення довкілля за здійснення викидів пересувними джерелами забруднення за звітні періоди 2010 року, потрібно буде подавати заяву про відсутність об'єкта обчислення.

Так, ДПАУ зазначила:

якщо платник податку з початку звітного року не планує здійснення викидів, скидів забруднюючих речовин, розміщення відходів, утворення радіоактивних відходів протягом звітного року, то такий платник податку має повідомити про це відповідний орган ДПС за місцем розташування джерел забруднення і скласти заяву про відсутність у нього у звітному році об'єкта обчислення екоподатку. Інакше платник податку зобов'язаний подавати податкові декларації за цим податком (пункт 250.9 Податкового кодексу).

Отже, оскільки з 1 січня 2011 року екоподаток утримується та сплачується податковими агентами

(суб'єктами господарювання, які здійснюють оптову та роздрібну торгівлю паливом), то суб'єкти господарювання, які до податкових агентів не належать, але були платниками збору за забруднення природного довкілля за здійснення викидів пересувними джерелами забруднення та подали розрахунок збору за останній звітний період 2010 року (ІV квартал 2010 року), подають заяву про відсутність у них у звітному році об'єкта обчислення екологічного податку у зв'язку з тим, що вони не є податковими агентами, тільки після подання розрахунку збору за забруднення природного довкілля за ІV квартал 2010 року та сплати цього збору.

 

Збір за спецводокористування: податкове відомство визначилося з новими формами податкових декларацій

Наказ ДПАУ «Про затвердження форм податкових декларацій збору за спеціальне використання води» від 24.12.2010 р. № 1009

 

У «ВД», 2011, № 2, с. 8 ми писали про те, що з нового року підприємці на загальній системі оподаткування повинні сплачувати збір за воду, у тому числі й ту, що використовується ними для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб на загальних підставах. У зв'язку з цим хотілося б зауважити, що ближче до строку подання декларації ми детально розглянемо всі спірні та загальні питання щодо нарахування та сплати цього збору. Зараз тільки зазначимо, що

наказом № 1009 ДПАУ затвердила форми податкових декларацій:

1)

збору: за спеціальне використання поверхневих та підземних вод; за спеціальне використання поверхневої води теплоелектростанціями з прямоточною системою водопостачання; за спеціальне використання поверхневих та підземних вод житлово-комунальними підприємствами; за спеціальне використання води, що входить виключно до складу напоїв; за спеціальне використання поверхневих та підземних вод для потреб рибництва; за спеціальне використання кар'єрної, шахтної, дренажної води;

2) збору

за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики;

3) збору

за спеціальне використання поверхневих вод для потреб водного транспорту (крім стоянкових та службово-допоміжних суден).

Кожна із затверджених податкових декларацій збору включає один додаток —

Перерахунок податкового зобов'язання збору, що подається в разі уточнення податкових зобов'язань за відповідним збором за минулий податковий (звітний) період у складі відповідної звітної або звітної нової податкової декларації.

Разом з цим нагадаємо, що відповідно до

пунктів 328.2 і 328.3 Податкового кодексу платники збору обчислюють суму збору наростаючим підсумком з початку року і складають та подають податкові декларації щодо збору до органів ДПС за місцем податкової реєстрації протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу (півріччя).

 

Затверджено новий Державний реєстр РРО

Наказ ДПАУ «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій» від 13.01.2011 р. № 21 (набув чинності з 13.01.2011 р.)

 

ДПАУ в черговий раз поновила Державний реєстр РРО.

У зв'язку з цим нагадаємо, що суб'єкти господарювання при використанні РРО повинні враховувати таке:

— при

придбанні РРО вибір потрібно робити виключно на користь моделей РРО, уключених до розділу I Реєстру;

— якщо

РРО вже використовується, то його можна продовжувати використовувати тільки в тому випадку, якщо він уключений до розділу I або II Реєстру. Інакше його експлуатація заборонена.

Як і раніше, дозволена

первинна реєстрація окремих моделей РРО , уключених до розділу II нового Реєстру, з датою виготовлення до 31.12.2008 р.

Реєстр РРО, затверджений

наказом ДПАУ від 19.08.2010 р. № 618, утратив чинність.

 

Індекс за грудень — 100,8 %. Індексуємо зарплату за лютий 2011 року

(Повідомлення Державного комітету статистики України // «Урядовий кур’єр» від 11.01.2011 р. № 3)

Згідно з повідомленням Держкомстату України загальний індекс споживчих цін (індекс інфляції)

у грудні 2010 року становив 100,8 %. З урахуванням цього наведемо в таблиці індекси, які необхідно використовувати для індексації заробітної плати за лютий найманих працівників підприємця у 2011 році.

Алгоритм наших дій такий: дивимося, за який місяць працівнику востаннє підвищувалася заробітна плата (при цьому сума підвищення перевищувала суму індексації) або в якому місяці працівника було прийнято на роботу, якщо з моменту прийняття на роботу його заробітна плата не підвищувалася; беремо з наведеної далі таблиці індекс для відповідного місяця та індексуємо на нього заробітну плату за

лютий 2011 року (у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у лютому — 941 грн.).

 

Місяць підвищення заробітної плати

Величина приросту індексу споживчих цін для проведення індексації (%)

2005 рік

Січень

111,4

Лютий

109,3

Березень

106,0

Квітень

104,6

Травень

103,4

Червень

102,2

Липень

101,6

Серпень

101,6

Вересень

100,8

Жовтень

99,0

Листопад

96,6

Грудень

94,9

2006 рік

Січень

92,6

Лютий

89,2

Березень

89,8

Квітень

90,5

Травень

89,6

Червень

89,4

Липень

87,7

Серпень

87,7

Вересень

84,0

Жовтень

79,4

Листопад

76,2

Грудень

74,6

2007 рік

Січень

73,8

Лютий

72,7

Березень

72,4

Квітень

72,4

Травень

71,4

Червень

67,7

Липень

65,4

Серпень

64,4

Вересень

60,9

Жовтень

56,3

Листопад

53,0

Грудень

49,8

2008 рік

Січень

45,6

Лютий

41,8

Березень

36,6

Квітень

32,5

Травень

30,8

Червень

29,7

Липень

30,4

Серпень

30,5

Вересень

29,1

Жовтень

26,9

Листопад

25,1

Грудень

22,5

2009 рік

Січень

19,0

Лютий

17,3

Березень

15,7

Квітень

14,6

Травень

14,1

Червень

12,8

Липень

12,9

Серпень

13,1

Вересень

12,2

Жовтень

11,3

Листопад

10,0

Грудень

9,1

2010 рік

Січень

7,2

Лютий

5,2

Березень

4,2

Квітень

4,5

Травень

5,2

Червень

5,6

Липень

5,8

Серпень

4,5

Вересень

1,6

Жовтень

1,1

Листопад

Не індексується

Грудень

Не індексується

2011 рік

Січень

Не індексується

Лютий

Не індексується

 

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі