Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Актуальні запитання щодо загальної системи

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Загальна система

 

ЗАПИТАННЯ.

Що робити приватному підприємцю-загальносистемнику, якщо річну декларацію подано без розрахунку авансів на 2011 рік?

ВІДПОВІДЬ. Граничним строком подання річної декларації про доходи за 2010 рік є 09.02.2011 р. У цій декларації підприємці серед іншого повинні були зазначити суму авансових платежів з податку на доходи фізичних оосіб (ПДФО), розраховану на 2011 рік.

Однак, якщо підприємець, подавши декларацію заздалегідь (до 9 лютого), допустив у ній помилку (не зазначив суму авансового платежу), він може виправитися так: подати ще одну декларацію про доходи не пізніше 09.02.2011 р. У такій декларації слід зазначити суму авансових платежів з ПДФО.

При цьому податківці в такому випадку насамперед візьмуть до уваги останню з декларацій, поданих підприємцем до 9 лютого, оскільки вони зацікавлені в отриманні платежів з ПДФО, а той факт, що у формі декларації про доходи не можна поставити позначку «нова звітна», по суті, не має значення.

 

ЗАПИТАННЯ. У 2010 році підприємець, працюючи на єдиному податку, придбав товари, які залишилися непроданими. З 01.01.2011 р. підприємець перейшов на загальну систему оподаткування (зі сплатою ПДВ). Що тепер робити з витратами на купівлю товару та із сумою ПДВ, сплаченою під час його придбання?

Коли потрібно сплатити ПДФО та єдиний соціальний внесок (ЄСВ) за I квартал 2011 року?

ВІДПОВІДЬ. Суму коштів, витрачених на купівлю товару, можна включити до витрат за наявності платіжного документа, що підтверджує факт придбання. При цьому не має значення ні дата купівлі товару, ні система оподаткування, на якій працював підприємець у той момент.

Отже, якщо є документ про оплату вартості товарів і їх придбання було пов’язане з господарською діяльністю підприємця, то вартість таких товарів включається до витрат. Відбувається це в момент отримання коштів від продажу товарів. Інакше кажучи, як тільки товари буде продано (та оплата за них надійде підприємцю), можна сміливо записувати до графи 6 Книги обліку доходів і витрат вартість закупівлі проданих товарів.

При цьому якщо товари продаватимуться частинами, до графи 6 Книги обліку доходів і витрат потрібно буде записувати їх закупівельну вартість також частинами — пропорційно обсягам продажів. Детальніше про це див. «ВД», 2011, № 2, с. 4.

А ось податковий кредит (ПК) з ПДВ, сплачений під час купівлі цих товарів, не можна відображати. І пояснюється це так:

— якщо у 2010 році підприємець був платником ПДВ, то він уже відобразив ПК під час оплати товарів (або під час їх отримання від постачальника), а вдруге ПК за тими самими товарами відображати не можна;

— якщо ж у 2010 році підприємець не був платником ПДВ, то після ПДВ-реєстрації він не може відображати ПК за тими товарами, щодо яких відбувається завершальна операція (друга подія). Таким чином, за товарами, оплаченими до ПДВ-реєстрації, а отриманими після неї, ПК не виникає, оскільки відсутній об’єкт оподаткування (лист ДПАУ від 15.03.2007 р. № 1192/Б/17-0415).

Водночас під час продажу таких товарів податкове зобов’язання з ПДВ нарахувати доведеться, оскільки обидві події за такою операцією (і відвантаження товару, і отримання оплати за нього) відбудуться вже після ПДВ-реєстрації.

І насамкінець про авансові платежі з ПДФО та ЄСВ: останній день їх сплати за I квартал 2011 року — 14.03.2011 р. (підпункт 177.5.1 Податкового кодексу, підпункт 4.5.2 Інструкції № 21-5).

 

ЗАПИТАННЯ. З якої дати підприємці на загальній системі оподаткування не зможуть уключати до витрат вартість товарів (послуг), придбаних у фізичних осіб — єдиноподатників?

ВІДПОВІДЬ. ДПАУ вважає, що таке обмеження починає діяти з II кварталу 2011 року (тобто після того, як набуде чинності розділ III ПКУ). Тому до 01.04.2011 р. вартість товарів (послуг), придбаних в єдиноподатників, ще можна відносити на витрати (за наявності документів, що підтверджують факт сплати грошових коштів).

Що стосується послуг у сфері інформатизації, то їх вартість можна включати до витрат завжди, навіть якщо такі послуги отримуватимуться у фізичних осіб — єдиноподатників після 01.04.2011 р.

 

ЗАПИТАННЯ. Я — підприємець-загальносистемник. Минулого року витрати обліковував за нормами. Чи можна мені продовжувати так само їх обліковувати й у 2011 році?

ВІДПОВІДЬ. Ні, з 01.01.2011 р. уже немає можливості обліковувати витрати за нормами. Однак якщо надалі з’явиться підзаконний акт, який дозволятиме це робити (що навряд чи відбудеться), тоді буде можна.

 

ЗАПИТАННЯ. Я, підприємець, працюю на загальній системі оподаткування з 2007 року. Чи дійсно з 01.01.2011 р. декларацію про доходи можна подавати раз на рік?

ВІДПОВІДЬ. Так, за новими правилами, установленими в ПКУ, підприємці, які працюють на загальній системі, можуть звітувати щодо ПДФО один раз на рік. Декларацію про доходи слід подавати не пізніше 9 лютого року, наступного за звітним.

При цьому в декларації, крім підприємницьких доходів, тепер обов’язково потрібно зазначати інші доходи, отримані як в Україні, так і за кордоном (зрозуміло, якщо іноземні доходи взагалі є).

Однак ті, хто раніше не працював на загальній системі: перейшов з єдиного, фіксованого або взагалі лише реєструвався підприємцем, декларацію потрібно подавати двічі на рік: за підсумками першого кварталу роботи на загальній системі оподаткування (за перший квартал не пізніше 10.05.2011 р.) і за підсумками року.

 

ЗАПИТАННЯ. Я, підприємець, працюю на загальній системі оподаткування. В які строки я повинен сплачувати авансові платежі з ПДФО?

ВІДПОВІДЬ. У загальному випадку авансові платежі з ПДФО сплачуються щокварталу в такі строки: за I квартал — до 15 березня, за II квартал — до 15 травня, за III квартал — до 15 серпня, за IV квартал — до 15 листопада. Зверніть увагу: останній день сплати — 14 число відповідного місяця (при цьому якщо воно припаде на вихідний або святковий день, ПДФО потрібно сплатити до свят (вихідних)).

А ось у тому випадку, коли підприємець починає працювати на загальній системі протягом року, авансові платежі з ПДФО він зобов’язаний сплачувати, починаючи з другого кварталу роботи на загальній системі (за винятком тих випадків, коли госпдіяльність припинено). Наприклад, якщо єдиноподатник перейде на загальну систему з 01.04.2011 р., перший авансовий платіж з ПДФО він зобов’язаний буде сплатити до 15.08.2011 р. (за III квартал), а далі — у звичайному порядку.

 

ЗАПИТАННЯ. Я, підприємець на загальній системі оподаткування без найманих працівників, маю намір тимчасово зупинити діяльність у 2011 році. Які звіти мені потрібно буде подавати та які податки сплачувати?

ВІДПОВІДЬ. Варіант 1. Якщо минулого року підприємець працював на загальній системі та мав чистий дохід, у такому разі навіть за відсутності діяльності у 2011 році (нульовий дохід) йому доведеться протягом року чотири рази сплачувати авансові платежі з ПДФО та ЄСВ (розраховані виходячи із суми торішнього чистого доходу).

Зрозуміло, після закінчення 2011 року ці платежі йому повернуть (або зарахують у рахунок майбутніх платежів), однак у 2011 році їх сплачувати все одно доведеться.

Варіант 2.

Якщо підприємець минулого року був єдиноподатником, йому потрібно буде за I квартал 2011 року подати декларацію, в якій можна буде зазначити нульові аванси, тоді протягом року нічого сплачувати не потрібно.

Що стосується річних звітів, то в першому та другому варіанті потрібно буде подати декларацію про доходи за 2011 рік (не пізніше 09.02.2012 р.), а також звіт з ЄСВ за себе (до 01.04.2012 р.).

Якщо підприємець є платником ПДВ, то додатково йому потрібно буде кожного місяця подавати декларацію з ПДВ (з прокресленнями).

 

ЗАПИТАННЯ.

Чи можна, працюючи на загальній системі, уключати до витрат амортизацію основних фондів?

ВІДПОВІДЬ.

Податковий кодекс дозволяє загальносистемникам уключати до витрат амортизацію ОФ, якщо ці ОФ використовуються в госпдіяльності. Однак є один виняток: у ПКУ зазначено, що до витрат не включається вартість рухомого або нерухомого майна, яке підлягає держреєстрації, якщо таке майно було придбано до того, як фізична особа зареєструвалася підприємцем.

Щоправда, слід зауважити: раніше податківці неправомірно не визнавали право підприємця на загальній системі включати до витрат амортизаційні відрахування. Причиною тому є невдалі формулювання, які містила

Інструкція № 12. З нового року ця Інструкція вже не діє. Чи зміниться у зв’язку з цим позиція податківців щодо цього питання? Найімовірніше, це залежатиме від того, як виглядатиме підзаконний документ, прийнятий замість Інструкції № 12, і чи не буде там схожих норм, які забороняють амортизацію.

 

ЗАПИТАННЯ.

Я — підприємець на загальній системі. Чи потрібно мені вести бухоблік з 01.01.2011 р.?

ВІДПОВІДЬ.

Ні, фізичні особи — підприємці, як і раніше, не зобов’язані вести бухгалтерський облік (ні Закон про бухоблік, ні ПКУ таких вимог не містять).

Однак при роботі на загальній системі з 01.01.2011 р. підприємцям потрібно буде:

— мати підтверджуючі документи щодо походження товару

(пункт 177.10 ПКУ);

— мати первинні документи для підтвердження своїх витрат, уносити записи до Книги обліку доходів і витрат (наприклад, ТТН, податкова накладна, платіжне доручення, фіскальний чек, акт закупівлі, акт виконаних робіт та інші платіжні документи);

— вести облік основних засобів для цілей віднесення на витрати амортизаційних відрахувань (якщо податківці не заперечуватимуть).

 

ЗАПИТАННЯ.

Я працював на загальній системі протягом усього 2010 року. Припустимо, чистий дохід, зазначений у декларації про доходи за 2010 рік, становить 30000 грн. В якому розмірі я повинен сплачувати авансові платежі з податку з доходів (ПДФО) у 2011 році?

ВІДПОВІДЬ.

Відповідно до ПКУ тепер підприємці самостійно встановлюють собі авансові платежі з ПДФО. Їх сума (квартальна) може бути будь-якою, але не менше 25 % від торішнього ПДФО. Тому у 2011 році авансовий платіж з ПДФО становитиме 25 % х (15 % х 30000 : 12) х 12 = 1125 грн. (установлювати більшу суму немає сенсу, оскільки це призведе також і до збільшення платежів з ЄСВ).

Розраховану суму авансових платежів слід зазначити в річній декларації про доходи за 2010 рік.

 

ЗАПИТАННЯ.

Я, приватний підприємець, у 2010 році працював на загальній системі оподаткування (роздрібна торгівля). У грудні 2010 року вніс плату за торговий патент за січень 2011 року. Чи потрібно буде щось доплачувати у зв’язку з тим, що замість патенту тепер сплачується збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності?

ВІДПОВІДЬ.

Ні, у листі від 14.12.2010 р. № 27640/7/15-0117 ДПАУ роз’яснила, що місячна плата за торгові патенти, унесена у грудні 2010 року за січень 2011 року (згідно із Законом про патентування), не перераховується (детальніше див. «ВД», 2011, № 1, с. 32).

 

ЗАПИТАННЯ.

Якщо я минулого року працював на загальній системі оподаткування та у грудні сплатив за торговий патент на весь 2011 рік, що робити з таким патентом? Чи доведеться щось доплачувати, коли міськрада визначить нові ставки збору за провадження деяких видів підприємницької діяльності?

ВІДПОВІДЬ.

Такий патент потрібно буде обміняти на новий, як тільки з’являться нові бланки. Імовірно, це відбудеться до 01.04.2011 р.

Якщо патент було оплачено наперед за весь строк його дії, нічого доплачувати не потрібно. Це підтвердила ДПАУ у своєму

листі від 14.12.2010 р. № 27640/7/15-0117.

А ось якщо патент було оплачено наперед, але не за весь строк його дії, перерахунок буде і, можливо, підприємцю доведеться якусь суму доплатити.

 

ЗАПИТАННЯ.

Що загрожує підприємцю, якщо він не сплачуватиме протягом року авансові платежі з ПДФО?

ВІДПОВІДЬ.

Зі статті 126 ПКУ можна зробити такий висновок: за несплату (несвоєчасну сплату) авансових платежів з ПДФО підприємцю загрожує штраф у сумі:

— у разі затримки до 30 календарних днів (уключно), наступних за останнім календарним днем сплати ПДФО, — 10 % погашеної суми податкового боргу;

— у разі затримки понад 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем сплати ПДФО, — 20 % погашеної суми податкового боргу.

Однак згідно з

пунктом 7 підрозділу 10 розділу XX ПКУ в період з 1 січня до 30 червня 2011 року за порушення податкового законодавства штрафні санкції застосовуються у розмірі 1 грн. за кожне порушення.

 

ЗАПИТАННЯ.

Я працюю на загальній системі оподаткування, торгую виключно безготівково. Чи потрібно мені купувати патент (тобто сплачувати збір за торгівлю)?

ВІДПОВІДЬ.

Ні, у такому разі сплачувати збір за торговельну діяльність не потрібно. Однак обов’язкова умова для роботи без патенту — підприємець при безготівкових розрахунках не повинен використовувати платіжні картки.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі