Теми статей
Обрати теми

Єдиний податок, фікспатент і загальна система з 01.01.2011 р.

Редакція ВД
Коментар

 

Єдиний податок, фікспатент і загальна система з 01.01.2011 р.

У «ВД», 2010, № 24 на с. 5 ми вже розповідали, як працювати підприємцям на єдиному податку, на загальній системі та на фікспатенті в новому 2011 році з урахуванням змін, запроваджених

Податковим кодексом України від 02.12.2010 р. № 2755-VI, далі — ПК. Для тих підприємців, хто приєднався до лав наших читачів у новому році, стисло повторимо найважливіше, про що їм потрібно знати, а також для всіх без винятку додамо й порцію нової, актуальної на початок 2011 року інформації.

 

Підприємці на єдиному податку

У зв’язку з тим, що єдиноподатники починаючи зі сплати за січень 2011 року повинні сплачувати єдиний соціальний внесок (далі — ЄСВ),

ПК «пом’якшив» для них порядок сплати єдиного податку.

Єдиний податок, як відомо, розподілявся Держказначейством між:

бюджетом (43 %);

— ПФ (42 %);

— Фондом «непрацездатності» (11 %);

— Фондом «безробіття» (4 %).

Однак

з 01.01.2011 р. усі внески до ПФ та інших соцфондів замінено ЄСВ. При цьому єдиноподатників зобов’язали сплачувати ЄСВ у повному розмірі як за себе, так і за своїх найманих працівників, а також за громадян, які виконують для них роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами (тобто жодних заліків з єдиним податком не буде).

З урахуванням цього

ПК дозволив єдиноподатникам сплачувати єдиний податок не в повному розмірі, а лише ту його частину, яка належить бюджету, тобто 43 % від ставки єдиного податку (підрозділ 8 розділу XX «Перехідні положення» ПК, стаття 2 Указу № 746). Це стосується як єдиного податку, сплаченого за себе, так і 50-відсоткової доплати за кожного найманого працівника. Уперше сплата єдиного податку в «зменшеному» розмірі (43 % ставки) починається лише зі сплати єдиного податку в січні за лютий.

Відповідальність за несплату єдиного податку.

Податківці завжди прагнули покарати єдиноподатників за несплату (або прострочення сплати) єдиного податку. Причому такі дії суперечили законодавству. Тепер ситуація змінилася. У статті 122 ПК прямо передбачено відповідальність єдиноподатників за несплату єдиного податку: «Несплата (неперерахування) платником податків — фізичною особою сум єдиного податку в порядку та у строки, визначені законодавчим актом, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 50 відсотків ставок податку, установлених для фізичних осіб — платників єдиного податку, визначених законодавчим актом».

Спираючись на наведену цитату, можна дійти висновку, що

цей штраф застосовуватиметься не лише за несплату єдиного податку, а й за прострочення його перерахування (тобто за недотримання строків сплати).

Але треба мати на увазі, що згідно з

пунктом 8 підрозділу 10 розділу ХХ ПК штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1 січня по 30 червня 2011 року застосовуються у розмірі не більше 1 грн. за кожне порушення.

Позбавлення права бути платником ПДВ.

У ПК міститься заборона єдиноподатникам бути платниками ПДВ (це випливає з підпункту «в» пункту 184.1 і підрозділу 8 розділу XX «Перехідні положення» ПК). При цьому якщо підприємець займається ЗЕДом, зокрема імпортує товари або послуги, імпортний ПДВ він сплачувати зобов’язаний (а ось до податкового кредиту сплачена сума, природно, вже не потрапить).

До речі, ДПАУ на своєму сайті

www.sta.gov.ua також роз’яснила, що єдиноподатники-підприємці не можуть бути платниками ПДВ.

Співробітництво з єдиноподатниками.

Підприємці, які вирішили працювати на єдиному податку у 2011 році, мають бути готові до того, що з нового року їх продукцію, товари або послуги набагато менше купуватимуть підприємці на загальній системі та юрособи. На це є дві причини:

— по-перше, єдиноподатники не будуть платниками ПДВ. А це означає, що всі

платники ПДВ, купуючи в них товари (послуги), не отримають права на податковий кредит з ПДВ. Зацікавити їх можна хіба що встановивши ціну на 20 % нижче від середньоринкової;

— по-друге, з 01.04.2011 р. підприємці на загальній системі оподаткування та юридичні особи

не зможуть уключати до витрат вартість товарів (послуг), придбаних в єдиноподатників. Виняток становлять лише ті єдиноподатники, які працюють у сфері інформатизації, — вартість їх послуг дозволено обліковувати у складі витрат.

Що стосується документів, які потрібно запитувати в єдиноподатника, щоб не утримувати з його доходу податок на доходи фізичних осіб, то діємо, як і раніше: запитуємо копію Свідоцтва про держреєстрацію, ще краще й копію Свідоцтва єдиноподатника. Платіжки про сплату єдиного податку вимагати не обов’язково.

Які податки не потрібно сплачувати.

Згідно з підрозділом 8 розділу XX «Перехідні положення» ПК єдиноподатник не є платником таких податків, визначених ПК:

— податку на прибуток;

— податку на доходи фізичних осіб (за себе);

— ПДВ;

— земельного податку, крім земельного податку за земельні ділянки, які не використовуються для ведення підприємницької діяльності;

— плати за користування надрами;

— збору за спеціальне використання води;

— збору за спеціальне використання лісових ресурсів;

— збору за проведення деяких видів підприємницької діяльності (

плати за торгові патенти).

Тобто все, як і раніше. Єдине, на що слід звернути увагу: з 01.01.2011 р. екологічний податок (збір за забруднення) уже не потрібно сплачувати з пересувних джерел забруднення підприємцями, які використовують у госпдіяльності транспортні засоби (детальніше див. с. 23 цього номера). Однак це стосується

не лише єдиноподатників, а й усіх без винятку підприємців, у тому числі й тих, хто перебуває на загальній системі.

 

Новації для фікспатентників

Фікспатентники (як колишні, так і ті, хто переходить на фіксований податок уперше) також деякий час можуть працювати на фікспатенті

по-старому (без РРО та без Книги за формою № 10).

Ставки фікспатенту залишаться колишніми, однак сплачувати до бюджету можна буде лише 90 % від установленої ставки

. Це стосується як вартості фікспатенту, сплаченої підприємцем за себе, так і 50-відсоткових доплат за найманих працівників.

 

Новації загальної системи оподаткування

Найменше змін

ПК передбачив для підприємців на загальній системі оподаткування. Однак усі вони набули чинності з 01.01.2011 р.

Слід зазначити, зокрема,

обов’язок підприємців мати підтверджуючі документи щодо походження товару, а також вирішити проблеми з підтвердженням підприємницького статусу для податкового агента.

Так, податковому агенту (суб’єкту господарювання, який виплачує дохід підприємцю на загальній системі) вже не потрібно подавати ксерокопії платіжок про сплату авансового платежу з податку з доходів — достатньо надати ксерокопію Свідоцтва про державну реєстрацію.

За ДПАУ закріплено обов’язок затвердити для таких підприємців форму Книги обліку доходів і витрат та порядок її ведення. Після появи такого документа, очевидно, вирішиться й питання щодо віднесення на витрати амортизаційних відрахувань та інші питання.

Підприємцям, які у 2010 році перебували на загальній системі та збираються залишитися на ній, рекомендуємо в декларації за 2010 рік самостійно розрахувати та відобразити суму авансових платежів на 2011 рік

.

Витрати на загальній системі

. Крім зміни ставок з податку з доходів фізичних осіб (далі — ПДФО), оновився також перелік витрат, на суму яких підприємець-загальносистемник може зменшити свій оподатковуваний дохід. Усі такі витрати зазначено в розділі III ПК. У принципі, вони мало чим відрізняються від нинішнього списку витрат, зазначеного у статті 5 Закону про податок на прибуток. Однак про найважливіше обмеження слід сказати окремо. Так, вартість товарів (послуг), придбаних у фізичних осіб — єдиноподатників, заборонять уключати до витрат (підпункт 139.1.12 ПК). І незважаючи на те, що підпункт 139.1.12 ПК набуде чинності лише з 01.04.2011 р., для підприємців був ризик, що це обмеження діє вже з 01.01.2011 р. Адже пункт 177.4 ПК, який приписує підприємцям-загальносистемникам формувати витрати за переліком з розділу III ПК (а в розділі III саме й зазначено підпункт 139.1.12), набув чинності саме з 01.01.2011 р.

Однак, на щастя, ДПАУ на своєму офіційному сайті

www.sta.gov.ua роз’яснила по-іншому: на її думку, вищевказана заборона включення до витрат діє з 01.04.2011 р.

Перехід на загальну систему та сплата ПДФО.

Якщо сьогоднішній єдиноподатник вирішить з 01.01.2011 р. перейти на загальну систему, йому потрібно буде вперше подати декларацію за I квартал протягом 40 днів після його закінчення. Перший авансовий платіж відповідно потрібно буде сплатити лише за II квартал.

Авансовий платіж з ПДФО для фізичних осіб — підприємців на загальній системі оподаткування.

У ПК законодавці зберегли загальну концепцію сплати ПДФО підприємцями на загальній системі оподаткування. Такі підприємці, як і раніше, протягом звітного року щокварталу повинні будуть сплачувати авансові платежі з ПДФО, а наприкінці року здійснюватиметься остаточний розрахунок.

Водночас

підпункт 177.5.1 ПК передбачає незначні зміни в порядку обчислення та сплати такими підприємцями авансових платежів з ПДФО:

по-перше, якщо зараз суму авансів повинні обчислювати податкові органи та доводити її до відома підприємців податковим повідомленням-рішенням, то з 01.01.2011 р. аванси розраховуватимуться підприємцями самостійно. Цьому можна лише порадіти, оскільки багато років податківці своїх обов’язків щодо розрахунку та доведення до відома підприємців сум авансових платежів здебільшого належним чином не виконують, чим лише заплутують підприємців. Тепер чітко зазначено, що суму авансів підприємець собі нараховує сам. Причому, вважаємо, зробити це доцільно вже в річній декларації за 2010 рік;

по-друге, з 01.01.2011 р. сума авансів розраховуватиметься за дещо іншою «технологією». Так, діятиме обмеження для мінімальної річної суми авансу з ПДФО: вона має бути не менше 100 % річної суми податку (ПДФО), обчисленого з оподаткованого доходу за минулий рік (у порівнянних умовах*). Менше цієї суми сплачувати не можна, а більше — можна. У цьому й новина. Щодо решти, то вже давно знайомий нам принцип;

по-третє, у ПК не згадується про оціночний дохід, виходячи з якого розраховувалися авансові платежі для новостворених підприємців і підприємців, які перейшли зі спрощеної системи оподаткування на загальну. Раніше ніхто не знав, що це за дохід, звідки його брати, де відображати. Брати його виходячи з практики, що закріпилася, потрібно було «з голови», відображати в декларації за перший квартал роботи на загальній системі. Тепер різниця лише в тому, що таким підприємцям «з голови» потрібно буде брати вже суму авансового платежу та, як і раніше, відображати її в декларації за перший квартал роботи на загальній системі оподаткування (п. 177.5.2 ПК). При цьому квапитися зі сплатою авансових платежів (сплачувати їх відразу, не чекаючи строку подання першої декларації) немає необхідності, оскільки достатньо буде надати податковому агенту копію Свідоцтва про держреєстрацію (п. 177.8 ПК). Пред’явлення копії платіжки про сплату авансового платежу за відповідний квартал як умову неутримання ПДФО з виплати підприємцю у ПК не названо.

* На нашу думку, вираз «у порівнянних умовах» можна розуміти так: у разі, коли підприємець працював на загальній системі не весь 2010 рік, а наприклад лише IV квартал 2010 року, річна сума ПДФО за 2010 рік повинна визначатися шляхом множення суми ПДФО за IV квартал на 4 (квартали).

Далі детальніше розпишемо алгоритм сплати авансових платежів з ПДФО підприємцями, які у 2011 році працюватимуть на загальній системі оподаткування.

Сплата авансових платежів з ПДФО підприємцями, які до 01.01.2011 р. працювали на загальній системі оподаткування.

Виходячи з положень ПК авансові платежі з ПДФО підприємці повинні будуть сплачувати з урахуванням такого:

1)

підприємець у декларації за 2010 рік самостійно визначає річну суму авансового платежу з ПДФО, яка, як уже було зазначено, має бути не менше 100 % річної суми ПДФО, обчисленої з чистого доходу за 2010 рік. Якщо середньомісячний чистий дохід менше 9500 грн. (це примірна цифра, близька до розміру 10 мінімальних зарплат на 01.01.2011 р.), то чистий дохід за минулий рік для отримання мінімальної суми авансів множимо на ставку 15 %, якщо більше, то до суми перевищення застосовуємо ставку 17 % (тобто застосовуємо відразу дві ставки — 15 % і 17 %).

Більший аванс нараховувати собі немає сенсу, оскільки ці дії також вплинуть на розмір авансів з ЄСВ;

2)

щокварталу протягом 2011 року підприємцю необхідно буде сплачувати до бюджету по 25 % обчисленої річної суми авансу з ПДФО. Як і раніше, ці платежі мають бути сплачені в такі строки: за I квартал — до 15 березня, за II квартал — до 15 травня, за III квартал — до 15 серпня, за IV квартал — до 15 листопада.

Сплата авансових платежів з ПДФО підприємцями, які у 2011 році перейдуть зі спрощеної системи оподаткування на загальну.

Ця категорія підприємців повинна сплачувати ПДФО з урахуванням такого:

1) відповідно до

підпункту 177.5.2 ПК першу податкову декларацію підприємець — колишній спрощенець повинен буде подати за підсумками звітного кварталу, в якому він перейшов на загальну систему оподаткування. У такій податковій декларації підприємець повинен визначити суму авансових внесків з ПДФО та сплачувати її в строки, які настануть протягом звітного податкового року (тобто 2011 року);

2) водночас, оскільки

підприємець у 2010 році перебував на єдиному податку (фікспатенті), доходи від діяльності на якому не обкладаються ПДФО, « річна сума податку з оподаткованого доходу за минулий рік» дорівнює нулю. Відповідно такому підприємцю, на наш погляд, аванси з ПДФО можна визначити на рівні 0 грн. Ця можливість буде в нагоді тим, хто на загальній системі збирається «простоювати».

За підсумками 2011 року всі

підприємці повинні будуть самостійно здійснити остаточний розрахунок ПДФО за звітний податковий рік за даними, зазначеними в річній податковій декларації, з урахуванням сум сплачених ними протягом року авансів з ПДФО.

На закінчення зауважимо, що детальніше про принципи роботи підприємців на загальній системі ми розповімо в одному з наступних наших номерів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі