На межі 2010 — 2011 років: що було — що буде (не Кодексом єдиним...)
Усе свідчить про те, що 2011 рік буде врожайним на законодавчі новинки. Чого вартий один тільки Податковий кодекс, що потребує пильної уваги від самого початку року, і який, безумовно, є темою окремої розмови. Проте не можна забувати й про інші зміни в законодавчих та нормативно-правових актах, які нещодавно набули чинності.
Зміни | Що було | Що буде |
1 | 2 | 3 |
ЄСВ | ||
Сплата ЄСВ | За грудень 2010 рік підприємець востаннє сплачує окремо страхові внески до ПФ, Фонду «безробіття», Фонду «тимчасової непрацездатності» та Фонду «нещасного випадку». З січня 2011 року всі ці внески замінюються єдиним соціальним внеском (ЄСВ) | З 01.01.2011 р. підприємці зобов'язані сплачувати ЄСВ (перераховується на рахунок ПФ): |
Звітність з ЄСВ | За 2010 рік підприємець усе ще подає звітність з персоніфікації | Починаючи зі звітів за січень 2011 року звітність з персоніфікації буде замінено звітністю з ЄСВ (хоча, по суті, це майже одна й та сама форма). Отже, звіти з ЄСВ подаються до ПФ так: |
Уведено адміністративну відповідальність за несплату ЄСВ та неподання звітності за ним | Адмінштраф за несплату пенсійних внесків не застосовувався до підприємців до 01.01.2011 р. (стаття 1651 КУпАП), оскільки вони не є посадовими особами. | З 01.01.2011 р. адмінвідповідальність за порушення у сфері державного соціального страхування буде такою: |
Довідка в банк у тому разі, якщо сума сплаченого ЄСВ менша ніж 1/3 від зарплати | У 2010 році банк видавав підприємцю готівку для виплати зарплати або перераховував зарплату на картки працівників тільки за умови, що підприємець одночасно з платіжним дорученням (чеком) на виплату зарплати надасть документ про сплату пенсійних внесків. Причому саме банки зобов'язали слідкувати за тим, щоб сума сплачених внесків була не менше 1/3 коштів, зазначених у платіжному дорученні (чеку) на виплату зарплати. | З 01.01.2011 р. усі внески на обов'язкове державне соціальне страхування замінено ЄСВ. Тому якщо підприємець побачить, що сума ЄСВ, що сплачується до ПФ під час виплати зарплати, буде меншою ніж 1/3 зарплати (це може статися, якщо, наприклад, підприємець нарахував працівникам або підрядникам зарплату (винагороду), що перевищує 15 прожиткових мінімумів (кожному)), то він повинен надати банку спеціальну довідку. Таку довідку, як і раніше, можна отримати в ПФ. Вона дозволяє банку видавати підприємцю кошти для виплати зарплати без перевірки сум сплаченого ЄСВ. |
Відносини з найманими працівниками | ||
Оновлена форма трудового договору і порядок його реєстрації в центрі зайнятості | Ще з 13.11.2009 р. підприємці отримали можливість реєструвати трудові договори в центрі зайнятості та знімати їх з реєстрації без присутності найманих працівників. Крім того, навіть самі роботодавці можуть більше не бути присутніми під час реєстрації, якщо доручать виконання всіх дій уповноваженій особі (представнику) і видадуть йому для цього нотаріальне доручення (постанова № 1168). | З 22.11.2010 р. Порядок реєстрації трудових договорів (нарешті!) оновлено — тепер у ньому відображено всі зміни, передбачені раніше постановою № 1168. Отже, під час реєстрації трудового договору: Зняти трудовий договір з реєстрації без присутності найманого працівника можна тільки в тому разі, якщо підприємець має документи, які підтверджують, що він: Крім того, з 22.11.2010 р. оновлено форму трудового договору (див. «ВД», 2010, № 23, с. 41). Зміни не радикальні, у трудовому договорі підправлено всього декілька реквізитів: |
Центр зайнятості інформуватиме ПФ про те, що в підприємця з'явився працівник (або звільнився) | — | З 01.01.2011 р. центр зайнятості інформуватиме ПФ про реєстрацію трудового договору з працівником (тобто про прийняття на роботу) та про зняття з реєстрації (тобто про звільнення). |
Реєстраційні нюанси | ||
Спрощено зняття підприємця з реєстрації за рішенням суду | До 10.02.2011 р. держреєстратор повідомляє підприємця про те, що суд прийняв рішення про припинення ним підприємницької діяльності. При цьому зняття з реєстрації відбувається у звичайному порядку: підприємець повинен сам подати держреєстратору необхідні документи, чекати перевірки від податкової та фондів, а потім знову відвідувати держреєстратора та остаточно зніматися з реєстрації. | З 10.02.2011 р. підприємця можуть зняти з реєстрації за спрощеною процедурою, якщо суд прийме рішення про припинення його діяльності (крім випадків банкрутства). Таке рішення приймається на підставі: |
Зняття з реєстрації підприємця буде можливим без довідок з фондів соціального страхування | Якщо підприємець знімався з реєстрації до 01.01.2011 р., він зобов'язаний був подати держреєстратору пакет документів, включаючи довідки про відсутність заборгованості перед ПФ та іншими фондами соціального страхування (або довідку про те, що він не стояв на обліку в таких фондах) | З 01.01.2011 р. під час зняття підприємця з реєстрації не потрібно буде подавати держреєстратору довідки про відсутність заборгованостей перед фондами (крім однієї довідки з ПФ) — Прикінцеві та Перехідні положення Закону про ЄСВ |
Заміна старого Свідоцтва про держреєстрацію (виданого до 01.07.2004 р.) | На сьогодні все ще трапляються підприємці, які користуються Свідоцтвом про держреєстрацію, отриманим до 01.07.2004 р. (тобто воно оформлене на старому бланку). | З 10.02.2011 р. по 10.02.2012 р. підприємців, які досі користувалися старим Свідоцтвом про держреєстрацію (виданим до 01.07.2004 р.), зобов'язали його замінити — отримати Свідоцтво про держреєстрацію єдиного зразка. |
Запитання перевірок | ||
Закінчується перевірочний мораторій | До 01.01.2011 р. було запроваджено мораторій на планові перевірки підприємців та обмежено підстави для проведення позапланових перевірок. Крім того, санкції за порушення не застосовувалися, якщо протягом 30 днів після отримання розпорядження | Хоча не всі контролюючі органи підкорялися мораторію, але дехто все-таки перевірок не проводив (наприклад, Держпожежнагляд, Фонд «безробіття» тощо). Тому слід ураховувати, що з 01.01.2011 р. перевірки ними будуть поновлені |
Затверджено критерії оцінки суб'єктів господарювання з метою проведення перевірок виконання законодавства про працю | Оскільки до 22.11.2010 р. не було критеріїв для визначення ступеня ризику суб'єктів господарювання у сфері перевірок з праці, то вважалося, що всі суб'єкти мають незначний ступінь ризику. Через те інспекція з праці могла проводити планові перевірки будь-якого суб'єкта не частіше ніж 1 раз на 5 років (пункт 3 статті 22 | З 22.11.2010 р. затверджено критерії оцінки суб'єктів господарювання з метою проведення перевірок виконання законодавства про працю. — протягом минулих 12 календарних місяців у них виявлено грубі порушення законодавства про працю; — вони порушують вимоги законодавства про працю щодо використання праці жінок, неповнолітніх, осіб з обмеженими можливостями; |
ДПАУ затвердила Методрекомендації з приводу відбору підприємців для проведення | Відбираючи підприємців для перевірки, податківці керуються такими критеріями: — співпрацюють з юрособами, в яких сам підприємець є керівником або засновником; — задіяні в схемах ухилення від оподаткування та мінімізують податкові зобов’язання; | Підприємцям слід підготуватися до перевірок податківців з 01.01.2011 р. При цьому представники податкових органів перевірятимуть, в основному, тих фізосіб, які відповідають минулорічним критеріям, а також тих, хто: |
Допомога при народженні дитини | ||
Збільшено допомогу при народженні дитини | До 01.01.2011 р. допомога при народженні дитини надавалася в таких розмірах: | На дітей, народжених з 01.01.2011 р., допомога надаватиметься в таких розмірах: |
Документи довідника
КУпАП
— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.Закон про ЄСВ
— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI (набрав чинності з 01.01.2011 р.).Закон про держреєстрацію
— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.Закон № 2390
— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» щодо спрощення механізму державної реєстрації припинення суб'єктів господарювання» від 01.07.2010 р. № 2390-VI (набере чинності з 10.02.2011 р.).Закон № 877
— Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.Закон № 1723
— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» щодо виплати допомоги при народженні дитини» від 17.11.2009 р. № 1723-VI (набрав чинності з 01.01.2011 р.).Закон № 2811
— Закон України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-XII.Постанова № 502
— постанова КМУ «Про тимчасові обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на період до 31 грудня 2010 року» від 21.05.2009 р. № 502.Постанова № 1059
— постанова КМУ «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб'єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю)» від 17.11.2010 р. № 1059.Постанова № 1168
— постанова КМУ «Деякі питання застосування законодавства про працю фізичною особою, яка використовує найману працю» від 29.10.2009 р. № 1168.Інструкція № 21-5
— Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.2010 р. № 21-5 (набрала чинності 01.01.2011 р.).Порядок № 22-2
— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. № 22-2 (набрав чинності 01.01.2011 р.).Порядок № 21-3
— Порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затверджений постановою правління ПФУ від 27.09.2010 р. № 21-3 (набрав чинності з 01.01.2011 р.).Порядок № 12-1
— Порядок прийняття банками на виконання розрахункових документів на виплату заробітної плати, затверджений постановою правління ПФУ від 07.04.2009 р. № 12-1 (втратив силу з 01.01.2011 р.).Порядок реєстрації трудових договорів
— Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, затверджений наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2001 р. № 260.Наказ № 320
— наказ Міністерства праці та соціальної політики України «Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2001 р. № 260» від 14.10.2010 р. № 320.Методичні рекомендації № 548
— Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання, затверджені наказом ДПАУ від 27.07.2010 р. № 548.Методичні рекомендації № 201
— Методичні рекомендації щодо складання плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання, затверджені наказом ДПАУ від 28.03.2008 р. № 201.
Довідкова інформація (довідка)
1 Існує думка Мін'юсту про те, що підприємець, який має найманих працівників, може вважатися посадовою особою, і до нього можна застосувати адмінштраф. Проте ПФ завжди погоджувався з тим, що підприємці посадовими особами не є, тому адмінштрафи до них не застосовував.
Матеріал підготувала Людмила Бала,
консультант газети «Власне Діло»