Теми статей
Обрати теми

На замітку. Доля законопроекту про спрощену систему та важливі зміни до Податкового кодексу та Закону про ЄСВ (законопроект № 8217)

Редакція ВД
Коментар

На замітку

 

Доля законопроекту про спрощену систему та важливі зміни до Податкового кодексу та Закону про ЄСВ (законопроект № 8217)

Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України (щодо удосконалення деяких норм Податкового кодексу України) від 12.03.2011 р. № 8217

 

Депутати буквально до останнього зволікали із

законопроектом про спрощенку і таки часу на його розгляду в них не вистачило. Самий текст законопроекту, прийнятий у першому читанні, доопрацьований і готовий до прийняття. Однак тепер вирішено поставити його на розгляд уже після канікул, найімовірніше, усе це відбудеться у вересні. При цьому планується, що самий Закон набуде чинності в жовтні 2011 року.

Проте в останні дні сесії депутати прийняли дуже важливі зміни до

Податкового кодексу, Закону про ЄСВ і подарували спрощенцям мораторій на перевірки.

Так, тепер буде

звільнено від сплати ЄСВ пенсіонерів (за віком) та інвалідів, які працюють на спрощеній системі оподаткування (за себе. назалежно від наявності найманих працівників). Вони можуть стати платниками ЄСВ лише на добровільних засадах.

На загальносистемників, на жаль, це звільнення не поширилося. Більше того, їм навіть не «послабили» навантаження з ЄСВ (нагадаємо, що спочатку в

законопроекті № 8217 планувалося зменшити розмір ЄСВ для загальносистемників до 34,7 % від мінзарплати, однак ця норма не пройшла). Таким чином, при роботі на загальній системі оподаткування ЄСВ потрібно буде сплачувати, як і раніше, у розмірі 34,7 % від чистого доходу.

Далі, для

єдиноподатників і фікспатентників не лише скасували штрафи за несвоєчасне внесення пенсійної доплати за минулий рік, а й списали заборгованість за такими доплатами (зрозуміло, якщо вона все ще залишалася непогашеною). Заборгованість не стягатимуть навіть у тому разі, якщо суд уже прийняв рішення про сплату боргу до ПФ, і виконавча служба почала стягнення зазначених сум.

Крім цього, унесено ще цілу низку змін до

Податкового кодексу, які насамперед стосуватимуться загальносистемників. Ураховуючи те, що цими змінами до Податкового кодексу відкориговано перелік витрат для платників податку на прибуток, у наступному номері «ВД» ми детально розглянемо, як ці зміни зачеплять загальносистемників.

Позитивною зміною для загальносистемників стане

можливість зменшувати свої авансові внески з ПДФО протягом року (усередині року). Так, якщо підприємець установив собі авансові платежі, ґрунтуючись на чистому доході минулого року (або першого кварталу роботи на загальній системі оподаткування), а згодом виявив, що в якомусь кварталі його чистий дохід значно менше того, від якого обчислювалися авансові платежі (зменшився більш ніж на 20 %), він має право зменшити суму авансового платежу пропорційно зменшенню доходу. Для цього до настання найближчого строку сплати ПДФО слід подати до податкової заяву (довільної форми), стисло виклавши в ній причини зменшення авансового платежу з ПДФО та розрахунок нової суми авансового платежу.

Наприклад, якщо у III кварталі 2011 року підприємець отримає чистого доходу на 30 % менше, ніж очікувана сума щоквартального чистого доходу у 2011 році, то він зможе сплатити авансовий внесок з ПДФО в розмірі на 30 % меншому (строк сплати — найближчий після закінчення III кварталу — до 15.11.2011 р.).

Ще одна новина для загальносистемників стосується

пакета документів, необхідних для несправляння ПДФО. Отже, тепер уже не лише на рівні податкових роз'яснень, а й на рівні Податкового кодексу буде закріплено таке правило: суб'єкт господарювання, який виплачує дохід підприємцю, має право не утримувати ПДФО при виплаті, якщо особа, яка отримує дохід, надасть копію документа, що підтверджує факт його реєстрації підприємцем. Зрозуміло, що таким документом може бути виписка або витяг з ЄДР, а для підприємців, зареєстрованих до 07.05.2011 р., — Свідоцтво про держреєстрацію. Таким чином, остаточно стало зрозумілим, що оригінали підтвердних документів надавати не потрібно — достатньо копій.

До речі,

заборона на включення до витрат вартості товарів (робіт, послуг), придбаних у підприємців-єдиноподатниквв, усе ще залишилася. Це обмеження хотіли скасувати, однак поки що вирішили не чіпати принаймні до остаточного прийняття Закону про спрощену систему. Виходить, що співробітничати з фізичними особами — єдиноподатниками, як і раніше, невигідно, і триватиме це як мінімум до жовтня поточного року.

Приємним подарунком для спрощенців став

мораторій на перевірки єдиноподатників, який продовжиться аж до прийняття Закону про спрощену систему оподаткування. Отже, до реформ заборонено будь-які перевірки єдиноподатників органами державної влади та місцевого самоврядування, за винятком:

— позапланових перевірок СЕС;

— позапланових перевірок за скаргами споживачів;

— планових і позапланових перевірок ПФ (однак перевірки з боку ПФ дозволено лише щодо підприємців, діяльність яких віднесено до середнього ступеня ризику).

Слід зазначити ще декілька цікавих моментів:

1) якщо підприємець виплачує

винагороду фізичній особі за цивільно-правовим договором, то ПДФО тепер розраховуватиметься від суми винагороди за вирахуванням суми ЄСВ, утриманого з фізичної особи;

2) повернулася «стара» норма, що вимагає сплати ПДФО навіть у тому разі, коли зарплату (винагороду) своєчасно не виплачено. Така норма діяла до 01.01.2011 р. у

Законі про податок з доходів, однак у Податковому кодексі її досі не було (тому з 01.01.2011 р. підприємці могли не сплачувати до бюджету ПДФО, навіть якщо затягували з виплатою зарплат). На жаль, законодавці вирішили повернути ситуацію «на круги своя»: як тільки законопроект № 8217 стане Законом і набуде чинності, ПДФО потрібно буде сплачувати протягом 20 календарних днів після закінчення того місяця, за який нараховано дохід, навіть якщо цей дохід не виплачено.

Припустимо, з якихось причин підприємець не виплатить зарплату своїм працівникам за серпень. Це означає, що ПДФО з такої зарплати все одно потрібно сплатити — не пізніше 20 вересня;

3)

підприємців не штрафуватимуть за будь-які помилки, допущені в щомісячних звітах податкових агентів з ПДФО, а також за несвоєчасне подання цих звітів (нагадаємо, що такі звіти скасовано з 07.04.2011 р.). Причому навіть якщо санкції за зазначені порушення вже нараховано, вони підлягають списанню;

4)

з 01.08.2011 р. ставка хмелезбору збільшиться в півтора раза (замість 1 % застосовуватиметься ставка 1,5 %);

5) екоподаток за бензин сплачуватимуть лише ті продавці палива, які є його виробниками, або виготовляють паливо з давальницької сировини, або ввозять його з-за кордону. Таким чином,

усунеться подвійна сплата екоподатку під час купівлі-продажу палива оптовими торговцями.

І на закінчення зазначимо, що

законопроект № 8217 уже прийнято ВРУ в другому читанні. Зараз він чекає на підпис Президента — як тільки це відбудеться, згаданий законопроект стане Законом. Діяти він почне з дня його офіційного опублікування, що втім, не повинно затягтися надовго. Детальніше всі нюанси та важливі моменти прийнятого Закону ми розглядатимемо в найближчих номерах «ВД».

 

Скасовано обов'язковий техогляд для легкових автомобілів, які не використовуються в комерційних цілях

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень» від 05.07.2011 р. № 3565-VI

 

Цим нормативним документом уносяться зміни до деяких профільних законів, згідно з якими:

скасовується обов'язковий технічний огляд для легкових автомобілів, які не використовуються в комерційних цілях;

— істотно

спрощується порядок проходження обов'язкового технічного контролю для інших транспортних засобів;

— Державтоінспекція МВС України усувається від проведення обов'язкового технічного контролю транспортних засобів і ці повноваження передаються суб'єктам господарювання;

скасовуються вимоги щодо обов'язкової наявності у водія порожнього (маршрутного) листа та нотаріально посвідченої довіреності на управління транспортним засобом.

Закон

набуде чинності через 30 днів з дня офіційного опублікування.

 

Виплати на дітей — підзаконний акт відшліфовано

Постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку призначення та виплати державної допомоги сім'ям з дітьми» від 22.06.2011 р. № 661

 

Ми вже зазначали, що з початку 2011 року вже двічі вносилися зміни до

Закону України «Про державну допомогу сім'ям з дітьми» від 21.11.92 р. № 2811-ХII. У зв'язку з цими змінами Кабмін уніс відповідні корективи і до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім'ям з дітьми, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2001 р. № 1751. Детальніше про діючі розміри допомоги при народженні дитини та про порядок її отримання йшлося у «ВД», 2011, № 9, с. 43.

Незначні зміни відбулися в порядку отримання допомоги по вагітності та пологах жінками-підприємцями, не застрахованими в системі соцстрахування (які

не сплачують ЄСВ за добровільною ставкою 36,6 або 38,11 %). Така жінка-підприємець при зверненні за допомогою по вагітності та пологах тепер повинна подати до органу соцзахисту довідку не з Фонду «тимчасової непрацездатності», а з Пенсійного фонду про те, що вона перебуває (не перебуває) у ньому на обліку та добровільно не бере участі в соцстрахуванні з «тимчасової непрацездатності».

Розмір цієї допомоги для жінок підприємців залишився таким самим — 25 % прожиткового мінімуму, установленого для працездатної особи, у розрахунку на місяць.

Деякі корективи внесено і до порядку отримання допомоги по догляду за дитиною до 3 років. Так, якщо жінка у разі малих доходів членів сім'ї претендує на допомогу в розмірі більше мінімального (130 грн.), то для визначення сукупного доходу сім'ї не включаються особи, які перебувають на повному державному забезпеченні.

 

Період відпустки для догляду за дитиною до трьох років уключається до пенсійного стажу та не включається до стажу для оплати лікарняного

Лист Мінсоцполітики України від 16.05.2011 р. № 166/18/99-11

 

За осіб, які отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку,

єдиний соцвнесок (далі — ЄСВ) сплачують органи праці та соцзахисту населення. При цьому вся сума ЄСВ спрямовується на пенсійне страхування (статті 7 і 8 Закону про ЄСВ). Тому період відпустки для догляду за дитиною до трьох років уключається до страхового стажу для призначення пенсії.

Водночас, ураховуючи що

внески до Фонду «тимчасової непрацездатності» у складі ЄСВ не сплачуються в період відпустки для догляду за дитиною до трьох років, цей період з 01.01.2011 р. до страхового стажу для оплати листка непрацездатності не зараховується.

 

Лікарняний при підсумовуваному обліку робочого часу

Лист Мінсоцполітики України від 05.05.2011 р. № 149/18/99-11

 

Підсумовуваний облік робочого часу кожного працівника здійснюється за табелем виходів на роботу та затвердженим графіком роботи (змінності). З урахуванням цього, а також того, що

вихід на роботу в середині зміни законодавством не передбачено, Мінсоцполітики вважає, що у випадках, коли зміна за графіком почалася в період тимчасової непрацездатності працівника та переходить на наступну добу, листок непрацездатності повинен видаватися на строк до закінчення робочої зміни.

 

Заява на обов'язкову ПДВ-реєстрацію: «санкціонований» поспіх

Лист ДПА в м. Києві від 21.06.2011 р. № 17212/7/16-1417

 

Як відомо, досягши за останні 12 календарних місяців 300-тисячного обсягу операцій, що обкладаються ПДВ, підприємець на загальній системі

зобов'язаний зареєструватися платником ПДВ.

Пункт 183.2 Податкового кодексу

передбачає подання реєстраційної заяви таким підприємцем не пізніше 10-го числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вперше перевищено 300-тисячний обсяг. Причому, чим раніше подається заява, тим краще для платника (оскільки ПДВ потрібно нараховувати за постачаннями з початку місяця, наступного за місяцем перевищення, а право на податковий кредит з'являється лише з початку дії Свідоцтва платника ПДВ).

ДПА в м. Києві звернула увагу на те, що суб'єкт господарювання в цьому випадку

має право подати заяву на ПДВ-реєстрацію відразу після досягнення встановленого обсягу операцій, що обкладаються ПДВ (при документальному підтвердженні цього обсягу), а податкові органи можуть цю заяву від нього прийняти.

Також декілька слів слід сказати про документальне підтвердження обсягів операцій, що обкладаються ПДВ. Свого часу в

листі ДПАУ від 14.02.2011 р. № 4021/7/16-1417 було зазначено, що лише укладення цивільно-правових договорів на постачання товарів/послуг у сумі, що перевищує 300 тис. грн., або наявність в особи наміру провадити діяльність, за результатами якої буде перевищено зазначений обсяг, відповідно до вимог Податкового кодексу постачанням не є, відповідно такі обсяги для порівняння з межею 300 тис. грн. не враховуються.

Це правильно, однак на практиці податківці часто йдуть набагато далі, наприклад, наполягаючи на тому, що враховуються лише «закриті» операції, за якими відбулися і оплата, і відвантаження. Ці дії є неправомірними.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі