Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Ліквідація юридичної особи, яка припинила діяльність

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Ліквідація юридичної особи, яка припинила діяльність

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємство (товариство з обмеженою відповідальністю) протягом декількох останніх років не веде діяльності (подає звітність з прокресленнями, закрило рахунок у банку тощо). Як провести його ліквідацію, чи потрібно відвідувати нотаріуса?

 

ВІДПОВІДЬ. Почнемо із загального порядку припинення діяльності юридичною особою. У цілому він складається з декількох етапів, які ми зазначимо далі.

1. Приймається рішення про ліквідацію юридичної особи (господарського товариства). Прийняти рішення про ліквідацію господарського товариства можуть або загальні збори учасників, або суд. У нашому випадку ліквідація відбувається за добровільним рішенням засновників, тому таке рішення приймається на загальних зборах.

2. Створюється комісія з припинення юридичної особи (ліквідаційна комісія, ліквідатор), яка може представляти інтереси товариства в суді, а також установлюються порядок і строки задоволення вимог кредиторів.

Функції ліквідаційної комісії може бути покладено на виконавчий орган госптовариства або директора. При цьому після прийняття рішення про ліквідацію він діє вже не у статусі директора (дирекції), а як ліквідаційна комісія (відповідно у документах зазначатиметься не посада директора, а посада голови ліквідаційної комісії).

Якщо рішення про ліквідацію приймається загальними зборами учасників, то воно оформляється протоколом загальних зборів з дотриманням традиційних вимог щодо його змісту, передбачених Законом про госптовариства. Якщо госптовариство має у своєму складі одного учасника, то такий документ може мати назву «рішення про ліквідацію юридичної особи».

Протокол (рішення про ліквідацію юридичної особи) має

бути складено українською мовою та містити такі відомості:

— підстава ліквідації;

— кількість учасників, які присутні на загальних зборах, кількість учасників, які проголосували за прийняття рішення про ліквідацію;

— склад ліквідаційної комісії із зазначенням ідентифікаційних номерів членів комісії;

— порядок і строки ліквідації юридичної особи.

3.

Потрібно повідомити держреєстратора про намір припинити діяльність. На цій підставі він унесе до Єдиного держреєстру відомості про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення.

Якщо рішення про ліквідацію було прийнято загальними зборами, то для внесення відповідних відомостей

держреєстратору необхідно подати такі документи (стаття 34 Закону № 755):

примірник (ксерокопія, нотаріально посвідчена копія) рішення засновників (учасників) про припинення юридичної особи, від чого й залежить необходідність відвідати нотаріуса;

— документ, що підтверджує внесення плати за опублікування повідомлення про прийняття засновниками (учасниками) рішення про припинення юридичної особи у спеціалізованому друкованому засобі масової інформації. Таким виданням є «Бюлетень державної реєстрації»

(повідомлення розміщує держреєстратор).

Документом, який підтверджує внесення плати за опублікування повідомлень, є

копія квитанції, виданої банком, або копія платіжного доручення з відміткою банку.

Документи можна надіслати рекомендованим листом з описом вкладення або їх може подати особа, уповноважена виступати від імені юридичної особи. Інформація про таку особу має міститися в Єдиному держреєстрі. Такій особі достатньо мати з собою паспорт. Якщо документи подаються іншою особою, вона пред’являє довіреність.

Щоб не отримати від держреєстратора відмову в розгляді документів, заздалегідь слід уважно простежити, щоб їх було:

— подано за місцем перебування юридичної особи;

— складено українською мовою.

Законодавство встановлює

строк, протягом якого реєстратор повинен внести відповідний запис до Єдиного держреєстру. Згідно з частиною 1 статті 35 Закону № 755, якщо заявником правильно оформлено документи, держреєстратор уносить запис у день отримання документів і цього ж дня він повинен повідомити органи статистики, державної податкової служби, Пенсійного фонду України.

Установлено також строк для опублікування повідомлення про прийняття рішення про ліквідацію юридичної особи. Воно публікується у спеціалізованому виданні протягом 10 робочих днів з дня внесення відповідного запису до Єдиного держреєстру.

4.

Виявлення кредиторів і задоволення їх вимог; розпорядження майном юридичної особи, яка ліквідується, якщо воно залишилося після задоволення вимог кредиторів. Ліквідаційна комісія юридичної особи відкриває єдиний поточний рахунок, на якому акумулюються грошові кошти юридичної особи. Паралельно із здійсненням заходів щодо виявлення кредиторів ліквідаційна комісія повинна провести інвентаризацію та оцінку майна юридичної особи.

При цьому важливо пам’ятати, що законодавство встановлює черговість задоволення вимог кредиторів. За загальним правилом виділяються такі

черги кредиторів (частина 1 статті 112 ЦКУ):

у першу чергу задовольняються вимоги про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю, і вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом;

у другу чергу задовольняються вимоги працівників, пов’язані з трудовими відносинами, вимоги автора про плату за використання результату його інтелектуальної, творчої діяльності;

у третю чергу задовольняються вимоги щодо податків, зборів (обов’язкових платежів);

у четверту чергу — усі інші вимоги.

Вимоги однієї черги задовольняються пропорційно сумі вимог, що належать кожному кредитору цієї черги.

Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія складає ліквідаційний баланс

. Він підписується всіма членами ліквідаційної комісії. Їх підписи мають бути нотаріально посвідчено (лист Держкомпідприємництва від 25.04.2006 р. № 3127). Після цього ліквідаційний баланс затверджується загальними зборами учасників.

Слід також ураховувати, що в окремих випадках достовірність і повнота ліквідаційного балансу юридичної особи мають бути підтверджені висновком аудитора. Однак на господарські товариства з річним господарським оборотом менше ніж 250 нмдг, куди потрапить і недіюче підприємство, ця вимога не поширюється.

5. На ліквідаційну комісію також покладено низку зобов’язань, пов’язаних з відносинами з держорганами, зокрема, вона

повинна зняти юридичну особу з обліку:

у державній податковій службі (ДПС) відповідно до Порядку обліку платників податків і зборів;

у Пенсійному фонді України відповідно до пункту 5.1 Порядку № 21-6.

Для зняття з обліку в органі ДПС потрібно у триденний строк з дати внесення до Єдиного держреєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати:

— заяву про припинення платника податків (форма № 8-ОПП);

— оригінал довідки за формою № 4-ОПП;

— копію рішення про припинення;

— копію документа про створення комісії з припинення (ліквідаційної комісії).

Перед зняттям з обліку в юридичної особи проводиться позапланова податкова перевірка, за результатами якої посвідчується відсутність заборгованості перед бюджетом. За її результатами орган ДПС складає та надсилає (вручає) платнику податків довідку за формою № 22-ОПП, яка подається держреєстратору для завершення процедури припинення юридичної особи.

Водночас для отримання довідки платником податків має бути дотримано таких умов:

— закрито поточні рахунки в банку;

— органу ДПС повернено оригінали виданих «податкових» документів (свідоцтва, патенти, довідки за формою № 4-ОПП тощо), а також видано посвідчені копії таких документів;

— надано органу ДПС копії ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу, складеного комісією з припинення (ліквідаційною комісією, ліквідатором) платника податків;

— не повинно бути об’єктів оподаткування або об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням, зокрема земельних ділянок, наданих у власність або користування юридичній особі;

— дотримано інших вимог, визначених

підпунктом 11.15.6 Порядку обліку платників податків і зборів.

Що стосується зняття з обліку в Пенсійному фонді, то згідно з

пунктом 5.1 Порядку № 21-6 після отримання від держреєстратора повідомлення про намір юридичної особи ліквідуватися, орган Пенсійного фонду в 10-денний строк повинен провести у нього документальну перевірку. На підставі акта перевірки платник єдиного соціального внеску (юридична особа) здійснює остаточні розрахунки з фондом (за наявності заборгованості). Потім органом Пенсійного фонду видається довідка про відсутність заборгованості (додаток 4 до Порядку № 21-6), яка надається держреєстратору.

6.

Унесення запису до Єдиного держреєстру про припинення юридичної особи.

Так, для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи голова ліквідаційної комісії (ліквідатор) повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) держреєстратору такі документи:

— заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення юридичної особи у зв’язку з ліквідацією;

— оригінал установчих документів;

— акт ліквідаційної комісії з ліквідаційним балансом;

— довідки від органів ДПС і Пенсійного фонду про відсутність заборгованості;

— довідку архівної установи про приймання документів, які підлягають довгостроковому зберіганню (передати відповідні документи до архіву повинен ліквідатор).

Зауважимо, що це потрібно зробити лише після двох місяців з дати опублікування повідомлення про припинення юридичної особи у спеціалізованому виданні.

7.

Повідомлення держреєстратором ліквідаційної комісії (ліквідатора), органів ДПС і Пенсійного фонду.

Останній етап — держреєстрація припинення юридичної особи не повинна перевищувати трьох робочих днів з дати надходження документів. Дата внесення до Єдиного держреєстру запису про проведення держреєстрації припинення є датою держреєстрації припинення юридичної особи.

Згідно з

частиною 11 статті 36 Закону № 755 державний реєстратор не пізніше наступного робочого дня з дати державної реєстрації припинення юридичної особи повинен видати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) голові ліквідаційної комісії (ліквідатору) або уповноваженій особі відповідне повідомлення.

Також відповідно до

статті 40 Закону № 755 держреєстратор у день держреєстрації припинення юридичної особи зобов’язаний надіслати відповідне повідомлення органам статистики, ДПС, Пенсійного фонду. На підставі цього повідомлення юридична особа знімається з обліку в зазначених органах.

Документи консультації

ЦКУ

Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Закон № 755

— Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-IV.

Закон про госптовариства

— Закон України «Про господарські товариства» від 19.09.91 р. № 1576-XII.

Порядок обліку платників податків і зборів

— Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. № 979.

Порядок № 21-6 — Порядок взяття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 27.09.2010 р. № 21-6.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі