Теми статей
Обрати теми

Нова «спрощенка»: готовність № 1

Редакція ВД
Стаття

Нова «спрощенка»: готовність № 1

 

У попередньому номері «ВД» (2011, № 11, с. 2) ми мимохідь зазначали, що нова спрощена система оподаткування може запрацювати не з 2012 року, як передбачалося, а вже з 1 липня 2011 року. Сьогодні Кабмінівський законопроект № 8521 перебуває на стадії «включено до порядку денного», тобто незабаром, імовірно, його буде прийнято за основу, тим більше що відповідну рекомендацію від Комітету ВРУ вже отримано (01.06.2011 р.).

І хоча до 01.07.2011 р. Законопроект № 8521 навряд чи встигнуть прийняти в першому та другому читанні, усе одно очевидно, що реформа спрощеної системи оподаткування відбудеться найближчим часом. Тому підприємцям (як нині діючим єдиноподатникам, так і тим, хто поки що перебуває на загальній системі, однак після реформ має намір перейти на спрощену) є сенс підготуватися до можливих змін уже сьогодні. А допоможе їм матеріал цієї статті.

Віталій СМЕРДОВ, Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультанти газети «Власне Діло»

 

Документи статті

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Указ № 746

— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.

Декрет № 13-92

— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.

Закон № 2505

Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25.03.2005 р. № 2505-IV.

Закон № 2063

— Закон України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III.

Законопроект № 8521

— проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва)» від 16.05.2011 р. № 8521.

 

Що зміниться для нинішніх єдиноподатників і фікспатентників

Ті підприємці, які

вже сьогодні є єдиноподатниками або фікспатентниками , тобто:

— отримали Свідоцтво єдиноподатника згідно з

Указом № 746;

— придбали фікспатент за правилами

Декрету № 13-92,

зможуть працювати без змін протягом трьох місяців після того, як набуде чинності закон

, прийнятий на основі Законопроекту № 8521 (пункт 4 Прикінцевих положень Законопроекту № 8521). Протягом цього періоду єдиний податок вони сплачуватимуть за нині діючими ставками.

Далі їм потрібно буде зробити вибір: або перейти на єдиний податок з дотриманням нових правил, або перейти на загальну систему оподаткування (див. рисунок на с. 10).

 

Нові правила роботи для єдиноподатників

Законопроектом № 8521

передбачається запровадження чотирьох категорій єдиноподатників: трьох категорій фізичних осіб та однієї юридичних осіб. Основні критерії, яким повинні відповідати єдиноподатники, не змінилися — це обсяг доходу та кількість працівників, причому для кожної категорії розміри критеріїв свої (див. табл. 1 на с. 10).

 

img 1

Рис.

Варіанти роботи єдиноподатника через три місяці після запровадження реформ

 

Таблиця 1

Умови роботи на єдиному податку

Єдиноподат-

ники

 

Критерії

Фізичні особи — підприємці

Юридичні
особи

I

II

III

1

2

3

4

5

Граничний доход* протягом календарного року, що передує періоду переходу на «спрощенку»

150 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

1000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

2000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

5000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року

*Доходом для цілей спрощеної системи оподаткування визнається:
— уся сума, отримана платником податків від здійснення операцій з продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) у готівковій або безготівковій формі;
— сума кредиторської заборгованості (тобто заборгованості підприємця перед постачальниками та підрядниками), за якою минув строк позовної давності;
— вартість безоплатно отриманих протягом звітного періоду товарів, робіт, послуг;
— сума винагороди, отриманої за договорами доручення, транспортної експедиції або за агентськими договорами (оскільки договір комісії окремо не зазначений, виходить, що при його виконанні до доходу потрібно включати не лише комісійну винагороду, а й усі кошти, що надходять комісіонеру, у тому числі ті, що належать комітенту).

Максимальна кількість найманих працівників

Не можуть використовувати найману працю

10 (одночасно)

50 (середньооблікова
чисельність)

Види господарської діяльності

1) реміснича діяльність*;
2) роздрібний продаж товарів з торговельних місць на ринках та/або надання побутових послуг**

1) виробництво товарів;
2) продаж товарів;
3) надання послуг єдиноподатникам та/або населенню (крім посередницьких послуг з купівлі, продажу, оренди та оцінювання нерухомого майна, надання послуг у сфері страхування);
4) діяльність у сфері ресторанного господарства

Будь-які види діяльності, не заборонені для єдиноподатників

Будь-які види діяльності, не заборонені для єдиноподатників

* У частині ремісничої діяльності зміни запрацюють лише з моменту набуття чинності Законом України «Про ремісничу діяльність» (пункт 1 Прикінцевих положень Законопроекту № 8521).
** Відповідно до Законопроекту № 8521 виключний перелік побутових послуг для цілей спрощеної системи оподаткування такий:
— виготовлення взуття за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту взуття;
— виготовлення швейних виробів за індивідуальним замовленням;
— виготовлення виробів зі шкіри за індивідуальним замовленням;
— виготовлення виробів з хутра за індивідуальним замовленням;
— виготовлення спіднього одягу за індивідуальним замовленням;
— виготовлення текстильних виробів та текстильної галантереї за індивідуальним замовленням;
— виготовлення головних уборів за індивідуальним замовленням;
— додаткові послуги до виготовлення виробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту одягу та побутових текстильних виробів;
— виготовлення та в'язання трикотажних виробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту трикотажних виробів;
— виготовлення килимів та килимових виробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту та реставрації килимів та килимових виробів;
— виготовлення шкіряних галантерейних та дорожніх виробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту шкіряних галантерейних та дорожніх виробів;
— виготовлення меблів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту, реставрації та поновлення меблів;
— виготовлення теслярських та столярних виробів за індивідуальним замовленням;
— технічне обслуговування та ремонт автомобілів, мотоциклів, моторолерів і мопедів за індивідуальним
замовленням;
— послуги з ремонту радіотелевізійної та іншої аудіо- та відеоапаратури;
— послуги з ремонту електропобутової техніки та інших побутових приладів;
— послуги з ремонту годинників;
— послуги з ремонту велосипедів;
— послуги з технічного обслуговування та ремонту музичних інструментів;
— виготовлення металовиробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту інших предметів особистого користування, домашнього вжитку та металовиробів;
— виготовлення ювелірних виробів за індивідуальним замовленням;
— послуги з ремонту ювелірних виробів;
— прокат речей особистого користування та побутових товарів;
— послуги з виконання фоторобіт;
— послуги з оброблення плівок;
— послуги з прання, оброблення білизни та інших текстильних виробів;
— послуги з чищення та фарбування текстильних, трикотажних і хутрових виробів;
— вичинка хутрових шкур за індивідуальним замовленням;
— послуги перукарень;
— ритуальні послуги;
— послуги, пов'язані з сільським та лісовим господарством;
— послуги домашньої прислуги;
— послуги, пов'язані з очищенням та прибиранням приміщень за індивідуальним замовленням.

Спосіб розрахунків за відвантажені
товари (виконані роботи, надані
послуги)

Виключно готівковий або безготівковий

Використання РРО

Звільнено

Повинні використовувати в порядку, установленому законодавством

 

Що стосується

старих правил роботи на спрощеній системі оподаткування, то в разі успішного прийняття Законопроекту № 8521 усіх їх буде скасовано (і Указ № 746, і закони № 2505 та № 2063).

Але заради справедливості слід зазначити, що заборони, які стосуються видів діяльності, припустимих для єдиноподатників, практично без змін повторюються в

Законопроекті № 8521, і більше того, планується запровадити нові.

 

Види діяльності, заборонені для єдиноподатників

Отже, крім нині існуючих заборон на деякі види діяльності, спрощена система оподаткування не поширюватиметься на:

1)

юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців, які провадять:

— виробництво, реалізацію

корисних копалин;

— діяльність з

управління підприємствами;

діяльність з продажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату;

— діяльність з організації, проведення

гастрольних заходів;

— діяльність з надання послуг пошти та зв'язку;

2) фізичних осіб — підприємців, які:

— здійснюють

технічні випробування та дослідження;

— провадять діяльність у сфері

аудиту;

надають в оренду земельні ділянки із загальною площею, що перевищує 0,2 га, житлові приміщення із загальною площею понад 100 м2, нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини загальною площею понад 300 м2.

Крім того, деякі обмеження в

Законопроекті № 8521 прописано детальніше: наприклад, на сплату єдиного податку не зможуть перейти особи, в яких у статутному капіталі сукупність часток, що належать неплатникам єдиного податку (на сьогодні — суб'єктам малого підприємництва), становить або перевищує 25 %.

Щоправда, крім запровадження нових обмежень,

Законопроектом № 8521 плануються деякі послаблення: наприклад, єдиноподатникам дозволять продавати паливно-мастильні матеріали в ємностях до 20 л.

 

Ставки єдиного податку

Порівняно з останнім варіантом «спрощенки», який запропоновано урядом (див. «ВД», 2011, № 9, с. 5), у

Законопроекті № 8521 ставки єдиного податку зменшилися. Найзручніше їх навести у вигляді таблиці (табл. 2) з прив'язкою до категорій єдиноподатників, зазначених у табл. 1:

 

Таблиця 2

Ставки єдиного податку

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи

I

II

III

Розмір ставок

Щомісяця: 1 — 10 % від мінімальної зарплати на 1 січня

Щомісяця: 2 — 20 % від мінімальної зарплати на 1 січня

1) 3 % від бази оподаткування при сплаті ПДВ;
2) 5 % від бази оподаткування (якщо єдиноподатник не є платником ПДВ)

Ким установлюються

Установлюються щороку сільськими, селищними
та міськими радами залежно від виду господарської діяльності

Особливості

У разі провадження декількох видів господарської діяльності, для яких установлено різні ставки податку, такі платники отримують одне свідоцтво та сплачують податок за більшою ставкою

Для виробників, які реалізують виключно продукцію власного виробництва, ставки податку встановлюються в розмірі 50 % від базових

 

До речі, слід зазначити, що, доплату 50 % єдиного податку за найманих працівників, як і раніше, не встановлено (тобто її не буде).

 

Що включатиметься до виручки єдиноподатників

На сьогодні виручкою єдиноподатників вважаються кошти, отримані ними до каси чи на поточний рахунок від операцій з продажу товарів (робіт, послуг), —

стаття 1 Указу № 746. Жодної конкретики щодо того, які ж суми повинні включатися до виручки, а які ні, чинне законодавство не містить. Тому податківці часто вимагають уключати до виручки ті надходження, які, по суті, нею зовсім не є.

У

Законопроекті № 8521 це питання не залишено поза увагою. Так, у ньому наведено перелік надходжень, які включатимуться до виручки (доходу) єдиноподатника, а саме:

— уся сума, отримана платником від здійснення операцій

з продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) у готівковій або безготівковій формі;

— суми

кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності (на сьогодні такі надходження виручкою єдиноподатника не є, однак податківці дотримуються протилежної думки — див. лист ДПАУ від 23.06.2006 р. № 6904/6/15-0416);

— вартість

безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг;

сума винагороди повіреного (агента) при здійсненні робіт і послуг за договорами доручення, транспортного експедування або за агентськими договорами.

Водночас про податкові наслідки під час руху коштів у межах договорів комісії в

Законопроекті № 8521 немає ані слова. Виходячи з практики, що склалася, податківці, як і раніше, вимагатимуть від єдиноподатників-комісіонерів уключати до виручки всі кошти, що надходять за договором, у тому числі й «транзитні» (що належать комітенту).

У

Законопроекті № 8521 також чітко прописано, що виручка, отримана в іноземній валюті, перераховуватиметься у гривні за офіційним курсом НБУ, що діє на дату отримання таких коштів.

Датою збільшення доходу

буде:

— дата надходження коштів на розрахунковий рахунок або до каси платника (що має місце й сьогодні);

— дата списання кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності;

— дата фактичного отримання безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг.

При цьому

Законопроектом № 8521 передбачається вивести з-під обкладення єдиним податком такі суми:

1)

суми ПДВ (крім осіб, які не є платниками ПДВ). Нагадаємо, що сьогодні підприємці і так не враховують ПДВ при сплаті єдиного податку, а ось єдиноподатники — юридичні особи нараховують єдиний податок у розмірі 6 % на виручку з урахуванням ПДВ;

2)

суми коштів, отриманих за внутрішніми розрахунками між структурними підрозділами;

3)

суми фінансової допомоги, отриманої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з моменту здобуття, і суми кредитів. Нагадаємо, що сьогодні податківці продовжують неправомірно наполягати на включенні поворотної фінансової допомоги до бази обкладення єдиним податком;

4)

суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів (у межах державних або місцевих програм);

5)

суми коштів (зокрема, аванс, передоплата), які повертаються покупцю внаслідок повернення ним товару або розірвання договору, а також суми коштів, які повертаються єдиноподатником покупцю внаслідок повернення таким покупцем товару (у розмірі, що не перевищує суми, сплаченої за товар);

6)

суми коштів, що надійшли як оплата товарів (робіт, послуг), які реалізовані в період перебування платником податку на загальній системі оподаткування та вартість яких була включена до доходу юридичної особи під час обчислення податку на прибуток підприємств або загального оподатковуваного доходу фізичної особи;

7)

суми ПДВ, отримані в ціні товарів (послуг), відвантажених (поставлених) платником податку в період його перебування на загальній системі оподаткування;

8)

суми коштів або вартості майна, унесених засновниками або учасниками як внесок до статутного фонду платника;

9)

суми коштів у частині надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), які повертаються платнику податку з бюджету або державних цільових фондів;

10)

суми коштів, отриманих платником єдиного податку як компенсація (відшкодування) за рішенням суду;

11)

дивіденди, отримані платником податку від інших платників податків, які обкладені податком у порядку, визначеному Податковим кодексом.

Незважаючи на те що перелік не охопив усіх проблемних «вхідних» сум доходу, він є одним з найпозитивніших моментів «спрощенки» за

Законопроектом № 8521, оскільки така конкретизація зможе істотно послабити можливості податківців на неправомірне включення коштів, що надійшли, до виручки єдиноподатника.

 

Сплата єдиного податку, облік і звітність щодо нього

Зміни в цій частині пов'язані лише з I і III категоріями фізичних осіб (див. табл. 1), а щодо решти — усе практично, як і раніше. Оскільки передбачено різні правила для різних категорій єдиноподатників, цю інформацію краще навести у вигляді таблиці (табл. 3 на с. 14).

 

Таблиця 3

Порядок сплати єдиного податку та подання звітності

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи

I*

II*

III

Строки сплати єдиного податку

Щомісяця авансовим платежем до 20 числа (включно)

Щомісяця до 20 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється сплата податку

*Для цих категорій платників (для категорії II — лише за умови відсутності найманих працівників) передбачається запровадження звільнення від сплати єдиного податку на період відпустки протягом одного календарного місяця на рік та/або хвороби, яку підтверджено лікарняним листком, якщо вона триває календарний місяць і більше.

Звітність

Подають декларацію у строк, установлений для річного звітного періоду

Подають декларацію у строк, установлений для квартального звітного періоду

Подають декларацію у строк, установлений для квартального звітного періоду

Облік

Ведуть Книгу обліку доходів і витрат (її форму та порядок ведення буде затверджено Мінфіном), відображаючи в ній дохід загальною сумою за день (без розшифровки щодо кожного продажу)

Єдиноподатники, які не є платниками ПДВ, ведуть Книгу обліку доходів і витрат, відображаючи в ній дохід загальною сумою за день.
А ось платники ПДВ ведуть облік за формою, яку буде розроблено Мінфіном (імовірно, щось на зразок спрощеного бухобліку)

Ведуть бухгалтерський облік у загальному порядку та використовують його дані для визначення суми єдиного податку та ПДВ

 

Від яких податків буде звільнено єдиноподатників?

Законопроектом № 8521

передбачається звільнити єдиноподатників від сплати таких податків і зборів:

1)

податок на прибуток (очевидно, крім авансового внеску при виплаті дивідендів);

2)

ПДФО в частині доходів самого підприємця-єдиноподатника;

3)

ПДВ за постачаннями товарів і послуг з місцем постачання на митній території України, крім ПДВ для фізичних осіб категорії III і юридичних осіб, які надають послуги платникам ПДВ або які обрали ставку 3 %, — вони будуть зобов'язані зареєструватися платниками ПДВ і сплачувати цей податок на загальних підставах. При цьому імпортний ПДВ за товарами сплачується всіма єдиноподатниками (без обов'язкової реєстрації платниками ПДВ);

4)

земельний податок, крім земельного податку за земельні ділянки, які не використовуються в підприємницькій діяльності;

5)

збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності;

6)

збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.

Інші податки та збори

(у тому числі спецводозбір, збір за спеціальне використання лісових ресурсів, плата за користування надрами, туристичний збір, збір за першу реєстрацію транспортного засобу тощо), не зазначені в цьому переліку, сплачуватимуться на загальних підставах.

Що стосується сплати

єдиного соціального внеску (ЄСВ), то його, як і тепер, повинні будуть сплачувати всі єдиноподатники, у тому числі й фізичні особи — єдиноподатники як за себе (у розмірі не менше мінімального страхового внеску), так і за найманих працівників. Водночас планується звільнити від сплати ЄСВ за себе фізичних осіб — єдиноподатників, якщо вони:

— є пенсіонерами або інвалідами;

— отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу, —

такі особи будуть платниками ЄСВ лише за власним бажанням.

Щоправда, єдиноподатників і фікспатентників планують звільнити від боргу перед ПФ за минулорічну обов'язкову доплату (у

Законопроекті № 8521 є норма про списання такого боргу).

 

Відповідальність

За порушення податкового законодавства єдиноподатники несуть відповідальність на загальних підставах, передбачених

главою 11 Податкового кодексу. Водночас Законопроектом № 8521 планується запровадити додаткову відповідальність
(у формі не санкцій, а особливих податкових наслідків) за порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування — наводимо її види в табл. 4.

 

Таблиця 4

Відповідальність за порушення умов перебування
на спрощеній системі оподаткування

Порушення

Фізичні особи — підприємці

Юридичні особи

I

II

III

Застосування іншого способу розрахунків, ніж готівковий та безготівковий, або провадження видів діяльності, заборонених на єдиному податку

1) дохід від здійснення таких операцій оподатковується за ставкою 15 %;
2) Свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

1) дохід від провадження таких операцій оподатковується за ставкою 30 %;
2) Свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

Здійснення операцій, не зазначених у Свідоцтві

Дохід від провадження такої діяльності оподатковується за ставкою 15 %.
При цьому такі особи повинні будуть внести зміни до Свідоцтва (потрібний вид діяльності) або з наступного звітного періоду перейти на загальну систему оподаткування

Перевищення граничного обсягу доходу, установленого для цієї категорії єдиноподатників

Дохід від провадження такої діяльності оподатковується за ставкою 15 %.
При цьому такі особи повинні будуть внести зміни до Свідоцтва (змінити категорію) або з наступного звітного періоду перейти на загальну систему оподаткування

1) сума перевищення оподатковується за ставкою 30 %;
2) Свідоцтво про сплату єдиного податку підлягає анулюванню

 

Як можна буде стати єдиноподатником?

Найважливіша зміна:

Свідоцтво про сплату єдиного податку видаватиметься безстроково (тобто необхідність у щорічній перереєстрації має зникнути). Причому в Законопроекті № 8521 передбачено можливість внесення змін до виду господарської діяльності, місця її здійснення, а також можливість переходу на сплату єдиного податку за іншою ставкою за умови подання відповідної заяви не пізніше ніж за 10 днів до початку нового календарного місяця (зміни набувають чинності з початку нового місяця).

В іншому процес придбання єдиноподатного статусу не зміниться. Як і сьогодні,

для переходу на сплату єдиного податку не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного звітного періоду слід буде подати письмову заяву, а податковий орган протягом 10 робочих днів з дня подання заяви повинен буде надати або Свідоцтво (безоплатно), або письмову мотивовану відмову.

 

Висновки

У цілому

Законопроект № 8521 найлояльніший з усіх проектів щодо реформування спрощеної системи оподаткування, які були до нього, оскільки зменшив ставки єдиного податку, що передбачалися, і скоротив перелік заборонених видів діяльності. До речі, є шанс, що під час розгляду його у стінах ВРУ підприємці «відвоюють» ще деякі послаблення. І все ж таки не хотілося б, щоб процес його прийняття затягнувся надовго. Про те, що відбуватиметься в цьому напрямку, ми періодично повідомлятимемо на сторінках нашої газети.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі