Нова «спрощенка»: готовність № 1
У попередньому номері «ВД» (2011, № 11, с. 2) ми мимохідь зазначали, що нова спрощена система оподаткування може запрацювати не з 2012 року, як передбачалося, а вже з 1 липня 2011 року. Сьогодні Кабмінівський законопроект № 8521 перебуває на стадії «включено до порядку денного», тобто незабаром, імовірно, його буде прийнято за основу, тим більше що відповідну рекомендацію від Комітету ВРУ вже отримано (01.06.2011 р.).
І хоча до 01.07.2011 р. Законопроект № 8521 навряд чи встигнуть прийняти в першому та другому читанні, усе одно очевидно, що реформа спрощеної системи оподаткування відбудеться найближчим часом. Тому підприємцям (як нині діючим єдиноподатникам, так і тим, хто поки що перебуває на загальній системі, однак після реформ має намір перейти на спрощену) є сенс підготуватися до можливих змін уже сьогодні. А допоможе їм матеріал цієї статті.
Віталій СМЕРДОВ, Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультанти газети «Власне Діло»
Документи статті
Податковий кодекс
— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.Указ № 746
— Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва» у редакції від 28.06.99 р. № 746/99.Декрет № 13-92
— Декрет КМУ «Про прибутковий податок з громадян» від 26.12.92 р. № 13-92.Закон № 2505
— Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про державний бюджет України на 2005 рік» та деяких інших законодавчих актів України» від 25.03.2005 р. № 2505-IV.Закон № 2063
— Закон України «Про державну підтримку малого підприємництва» від 19.10.2000 р. № 2063-III.Законопроект № 8521
— проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України (щодо спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва)» від 16.05.2011 р. № 8521.
Що зміниться для нинішніх єдиноподатників і фікспатентників
Ті підприємці, які
вже сьогодні є єдиноподатниками або фікспатентниками , тобто:— отримали Свідоцтво єдиноподатника згідно з
Указом № 746;— придбали фікспатент за правилами
Декрету № 13-92,зможуть працювати без змін протягом трьох місяців після того, як набуде чинності закон
, прийнятий на основі Законопроекту № 8521 (пункт 4 Прикінцевих положень Законопроекту № 8521). Протягом цього періоду єдиний податок вони сплачуватимуть за нині діючими ставками.Далі їм потрібно буде зробити вибір: або перейти на єдиний податок з дотриманням нових правил, або перейти на загальну систему оподаткування (див. рисунок на с. 10).
Нові правила роботи для єдиноподатників
Законопроектом № 8521
передбачається запровадження чотирьох категорій єдиноподатників: трьох категорій фізичних осіб та однієї — юридичних осіб. Основні критерії, яким повинні відповідати єдиноподатники, не змінилися — це обсяг доходу та кількість працівників, причому для кожної категорії розміри критеріїв свої (див. табл. 1 на с. 10).
Рис.
Варіанти роботи єдиноподатника через три місяці після запровадження реформ
Таблиця 1
Умови роботи на єдиному податку
Єдиноподат- ники
Критерії | Фізичні особи — підприємці | Юридичні | ||
I | II | III | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Граничний доход* протягом календарного року, що передує періоду переходу на «спрощенку» | 150 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року | 1000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року | 2000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року | 5000 мінімальних зарплат, установлених на 1 січня звітного року |
*Доходом для цілей спрощеної системи оподаткування визнається: | ||||
Максимальна кількість найманих працівників | Не можуть використовувати найману працю | 10 (одночасно) | 50 (середньооблікова | |
Види господарської діяльності | 1) реміснича діяльність*; | 1) виробництво товарів; | Будь-які види діяльності, не заборонені для єдиноподатників | Будь-які види діяльності, не заборонені для єдиноподатників |
* У частині ремісничої діяльності зміни запрацюють лише з моменту набуття чинності Законом України «Про ремісничу діяльність» (пункт 1 Прикінцевих положень Законопроекту № 8521). | ||||
Спосіб розрахунків за відвантажені | Виключно готівковий або безготівковий | |||
Використання РРО | Звільнено | Повинні використовувати в порядку, установленому законодавством |
Що стосується
старих правил роботи на спрощеній системі оподаткування, то в разі успішного прийняття Законопроекту № 8521 усіх їх буде скасовано (і Указ № 746, і закони № 2505 та № 2063).Але заради справедливості слід зазначити, що заборони, які стосуються видів діяльності, припустимих для єдиноподатників, практично без змін повторюються в
Законопроекті № 8521, і більше того, планується запровадити нові.
Види діяльності, заборонені для єдиноподатників
Отже, крім нині існуючих заборон на деякі види діяльності, спрощена система оподаткування не поширюватиметься на:
1)
юридичних осіб і фізичних осіб — підприємців, які провадять:— виробництво, реалізацію
корисних копалин;— діяльність з
управління підприємствами;—
діяльність з продажу предметів мистецтва, колекціонування та антикваріату, діяльність з організації торгів (аукціонів) виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату;— діяльність з організації, проведення
гастрольних заходів;— діяльність з надання послуг пошти та зв'язку;
2) фізичних осіб — підприємців, які:
— здійснюють
технічні випробування та дослідження;— провадять діяльність у сфері
аудиту;—
надають в оренду земельні ділянки із загальною площею, що перевищує 0,2 га, житлові приміщення із загальною площею понад 100 м2, нежитлові приміщення (споруди, будівлі) та/або їх частини загальною площею понад 300 м2.Крім того, деякі обмеження в
Законопроекті № 8521 прописано детальніше: наприклад, на сплату єдиного податку не зможуть перейти особи, в яких у статутному капіталі сукупність часток, що належать неплатникам єдиного податку (на сьогодні — суб'єктам малого підприємництва), становить або перевищує 25 %.Щоправда, крім запровадження нових обмежень,
Законопроектом № 8521 плануються деякі послаблення: наприклад, єдиноподатникам дозволять продавати паливно-мастильні матеріали в ємностях до 20 л.
Ставки єдиного податку
Порівняно з останнім варіантом «спрощенки», який запропоновано урядом (див. «ВД», 2011, № 9, с. 5), у
Законопроекті № 8521 ставки єдиного податку зменшилися. Найзручніше їх навести у вигляді таблиці (табл. 2) з прив'язкою до категорій єдиноподатників, зазначених у табл. 1:
Таблиця 2
Ставки єдиного податку
Фізичні особи — підприємці | Юридичні особи | ||
I | II | III | |
Розмір ставок | |||
Щомісяця: 1 — 10 % від мінімальної зарплати на 1 січня | Щомісяця: 2 — 20 % від мінімальної зарплати на 1 січня | 1) 3 % від бази оподаткування при сплаті ПДВ; | |
Ким установлюються | |||
Установлюються щороку сільськими, селищними | — | ||
Особливості | |||
У разі провадження декількох видів господарської діяльності, для яких установлено різні ставки податку, такі платники отримують одне свідоцтво та сплачують податок за більшою ставкою | Для виробників, які реалізують виключно продукцію власного виробництва, ставки податку встановлюються в розмірі 50 % від базових |
До речі, слід зазначити, що, доплату 50 % єдиного податку за найманих працівників, як і раніше, не встановлено (тобто її не буде).
Що включатиметься до виручки єдиноподатників
На сьогодні виручкою єдиноподатників вважаються кошти, отримані ними до каси чи на поточний рахунок від операцій з продажу товарів (робіт, послуг), —
стаття 1 Указу № 746. Жодної конкретики щодо того, які ж суми повинні включатися до виручки, а які ні, чинне законодавство не містить. Тому податківці часто вимагають уключати до виручки ті надходження, які, по суті, нею зовсім не є.У
Законопроекті № 8521 це питання не залишено поза увагою. Так, у ньому наведено перелік надходжень, які включатимуться до виручки (доходу) єдиноподатника, а саме:— уся сума, отримана платником від здійснення операцій
з продажу товарів (виконання робіт, надання послуг) у готівковій або безготівковій формі;— суми
кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності (на сьогодні такі надходження виручкою єдиноподатника не є, однак податківці дотримуються протилежної думки — див. лист ДПАУ від 23.06.2006 р. № 6904/6/15-0416);— вартість
безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг;—
сума винагороди повіреного (агента) при здійсненні робіт і послуг за договорами доручення, транспортного експедування або за агентськими договорами.Водночас про податкові наслідки під час руху коштів у межах договорів комісії в
Законопроекті № 8521 немає ані слова. Виходячи з практики, що склалася, податківці, як і раніше, вимагатимуть від єдиноподатників-комісіонерів уключати до виручки всі кошти, що надходять за договором, у тому числі й «транзитні» (що належать комітенту).У
Законопроекті № 8521 також чітко прописано, що виручка, отримана в іноземній валюті, перераховуватиметься у гривні за офіційним курсом НБУ, що діє на дату отримання таких коштів.Датою збільшення доходу
буде:— дата надходження коштів на розрахунковий рахунок або до каси платника (що має місце й сьогодні);
— дата списання кредиторської заборгованості, за якою минув строк позовної давності;
— дата фактичного отримання безоплатно отриманих товарів, робіт, послуг.
При цьому
Законопроектом № 8521 передбачається вивести з-під обкладення єдиним податком такі суми:1)
суми ПДВ (крім осіб, які не є платниками ПДВ). Нагадаємо, що сьогодні підприємці і так не враховують ПДВ при сплаті єдиного податку, а ось єдиноподатники — юридичні особи нараховують єдиний податок у розмірі 6 % на виручку з урахуванням ПДВ;2)
суми коштів, отриманих за внутрішніми розрахунками між структурними підрозділами;3)
суми фінансової допомоги, отриманої на поворотній основі, отриманої та поверненої протягом 12 календарних місяців з моменту здобуття, і суми кредитів. Нагадаємо, що сьогодні податківці продовжують неправомірно наполягати на включенні поворотної фінансової допомоги до бази обкладення єдиним податком;4)
суми коштів цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів (у межах державних або місцевих програм);5)
суми коштів (зокрема, аванс, передоплата), які повертаються покупцю внаслідок повернення ним товару або розірвання договору, а також суми коштів, які повертаються єдиноподатником покупцю внаслідок повернення таким покупцем товару (у розмірі, що не перевищує суми, сплаченої за товар);6)
суми коштів, що надійшли як оплата товарів (робіт, послуг), які реалізовані в період перебування платником податку на загальній системі оподаткування та вартість яких була включена до доходу юридичної особи під час обчислення податку на прибуток підприємств або загального оподатковуваного доходу фізичної особи;7)
суми ПДВ, отримані в ціні товарів (послуг), відвантажених (поставлених) платником податку в період його перебування на загальній системі оподаткування;8)
суми коштів або вартості майна, унесених засновниками або учасниками як внесок до статутного фонду платника;9)
суми коштів у частині надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), які повертаються платнику податку з бюджету або державних цільових фондів;10)
суми коштів, отриманих платником єдиного податку як компенсація (відшкодування) за рішенням суду;11)
дивіденди, отримані платником податку від інших платників податків, які обкладені податком у порядку, визначеному Податковим кодексом.Незважаючи на те що перелік не охопив усіх проблемних «вхідних» сум доходу, він є одним з найпозитивніших моментів «спрощенки» за
Законопроектом № 8521, оскільки така конкретизація зможе істотно послабити можливості податківців на неправомірне включення коштів, що надійшли, до виручки єдиноподатника.
Сплата єдиного податку, облік і звітність щодо нього
Зміни в цій частині пов'язані лише з I і III категоріями фізичних осіб (див. табл. 1), а щодо решти — усе практично, як і раніше. Оскільки передбачено різні правила для різних категорій єдиноподатників, цю інформацію краще навести у вигляді таблиці (табл. 3 на с. 14).
Таблиця 3
Порядок сплати єдиного податку та подання звітності
Фізичні особи — підприємці | Юридичні особи | ||
I* | II* | III | |
Строки сплати єдиного податку | |||
Щомісяця авансовим платежем до 20 числа (включно) | Щомісяця до 20 числа (включно) місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється сплата податку | ||
*Для цих категорій платників (для категорії II — лише за умови відсутності найманих працівників) передбачається запровадження звільнення від сплати єдиного податку на період відпустки протягом одного календарного місяця на рік та/або хвороби, яку підтверджено лікарняним листком, якщо вона триває календарний місяць і більше. | |||
Звітність | |||
Подають декларацію у строк, установлений для річного звітного періоду | Подають декларацію у строк, установлений для квартального звітного періоду | Подають декларацію у строк, установлений для квартального звітного періоду | |
Облік | |||
Ведуть Книгу обліку доходів і витрат (її форму та порядок ведення буде затверджено Мінфіном), відображаючи в ній дохід загальною сумою за день (без розшифровки щодо кожного продажу) | Єдиноподатники, які не є платниками ПДВ, ведуть Книгу обліку доходів і витрат, відображаючи в ній дохід загальною сумою за день. | Ведуть бухгалтерський облік у загальному порядку та використовують його дані для визначення суми єдиного податку та ПДВ |
Від яких податків буде звільнено єдиноподатників?
Законопроектом № 8521
передбачається звільнити єдиноподатників від сплати таких податків і зборів:1)
податок на прибуток (очевидно, крім авансового внеску при виплаті дивідендів);2)
ПДФО в частині доходів самого підприємця-єдиноподатника;3)
ПДВ за постачаннями товарів і послуг з місцем постачання на митній території України, крім ПДВ для фізичних осіб категорії III і юридичних осіб, які надають послуги платникам ПДВ або які обрали ставку 3 %, — вони будуть зобов'язані зареєструватися платниками ПДВ і сплачувати цей податок на загальних підставах. При цьому імпортний ПДВ за товарами сплачується всіма єдиноподатниками (без обов'язкової реєстрації платниками ПДВ);4)
земельний податок, крім земельного податку за земельні ділянки, які не використовуються в підприємницькій діяльності;5)
збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності;6)
збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства.Інші податки та збори
(у тому числі спецводозбір, збір за спеціальне використання лісових ресурсів, плата за користування надрами, туристичний збір, збір за першу реєстрацію транспортного засобу тощо), не зазначені в цьому переліку, сплачуватимуться на загальних підставах.Що стосується сплати
єдиного соціального внеску (ЄСВ), то його, як і тепер, повинні будуть сплачувати всі єдиноподатники, у тому числі й фізичні особи — єдиноподатники як за себе (у розмірі не менше мінімального страхового внеску), так і за найманих працівників. Водночас планується звільнити від сплати ЄСВ за себе фізичних осіб — єдиноподатників, якщо вони:— є пенсіонерами або інвалідами;
— отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу, —
такі особи будуть платниками ЄСВ лише за власним бажанням.
Щоправда, єдиноподатників і фікспатентників планують звільнити від боргу перед ПФ за минулорічну обов'язкову доплату (у
Законопроекті № 8521 є норма про списання такого боргу).
Відповідальність
За порушення податкового законодавства єдиноподатники несуть відповідальність на загальних підставах, передбачених
главою 11 Податкового кодексу. Водночас Законопроектом № 8521 планується запровадити додаткову відповідальність(у формі не санкцій, а особливих податкових наслідків) за порушення умов перебування на спрощеній системі оподаткування — наводимо її види в табл. 4.
Таблиця 4
Відповідальність за порушення умов перебування
на спрощеній системі оподаткування
Порушення | Фізичні особи — підприємці | Юридичні особи | ||
I | II | III | ||
Застосування іншого способу розрахунків, ніж готівковий та безготівковий, або провадження видів діяльності, заборонених на єдиному податку | 1) дохід від здійснення таких операцій оподатковується за ставкою 15 %; | 1) дохід від провадження таких операцій оподатковується за ставкою 30 %; | ||
Здійснення операцій, не зазначених у Свідоцтві | Дохід від провадження такої діяльності оподатковується за ставкою 15 %. | — | ||
Перевищення граничного обсягу доходу, установленого для цієї категорії єдиноподатників | Дохід від провадження такої діяльності оподатковується за ставкою 15 %. | 1) сума перевищення оподатковується за ставкою 30 %; |
Як можна буде стати єдиноподатником?
Найважливіша зміна:
Свідоцтво про сплату єдиного податку видаватиметься безстроково (тобто необхідність у щорічній перереєстрації має зникнути). Причому в Законопроекті № 8521 передбачено можливість внесення змін до виду господарської діяльності, місця її здійснення, а також можливість переходу на сплату єдиного податку за іншою ставкою за умови подання відповідної заяви не пізніше ніж за 10 днів до початку нового календарного місяця (зміни набувають чинності з початку нового місяця).В іншому процес придбання єдиноподатного статусу не зміниться. Як і сьогодні,
для переходу на сплату єдиного податку не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного звітного періоду слід буде подати письмову заяву, а податковий орган протягом 10 робочих днів з дня подання заяви повинен буде надати або Свідоцтво (безоплатно), або письмову мотивовану відмову.
Висновки
У цілому
Законопроект № 8521 найлояльніший з усіх проектів щодо реформування спрощеної системи оподаткування, які були до нього, оскільки зменшив ставки єдиного податку, що передбачалися, і скоротив перелік заборонених видів діяльності. До речі, є шанс, що під час розгляду його у стінах ВРУ підприємці «відвоюють» ще деякі послаблення. І все ж таки не хотілося б, щоб процес його прийняття затягнувся надовго. Про те, що відбуватиметься в цьому напрямку, ми періодично повідомлятимемо на сторінках нашої газети.