Звітуємо перед Пенсійним фондом за 2010 рік
Як правило, уже в лютому — березні всі підприємці починають готувати звіти до Пенсійного фонду (ПФ) про суму внесків, сплачених ними протягом минулого року. Традиційно такі звіти іменувалися «комплектом звітності з персоніфікації» і включали безліч форм. Але цього року все буде простіше.
Оскільки з 01.01.2010 р. роботодавці кожного місяця подавали до ПФ звіти про суми внесків, сплачених ними за найманих працівників (додаток 4 до Порядку № 26-1), то після закінчення 2010 року спеціальну інформацію щодо працівників подавати вже не потрібно. Крім того, такі форми, як IНДАНI, IНДАНI-СПД, АНКЕТА, ЯРЛИК тощо, які застосовувалися до 01.04.2010 р., остаточно канули в Лету.
Таким чином, у 2011 році річна звітність до ПФ складатиметься лише з двох звітів, що подаються підприємцем за себе: додаток 5 і додаток 6 до Порядку № 26-1. Причому обидва звіти заповнюватимуться вперше і востаннє.
Про те, як їх правильно скласти, поговоримо в цій статті, паралельно відповідаючи на запитання, що виникають у зв’язку з переходом до сплати ЄСВ.
Віталіна МІРОШНИЧЕНКО, консультант газети «Власне Діло»
Які звіти подавати за 2010 рік
Протягом минулого року в пенсійному законодавстві двічі змінювалися форми звітів, що спантеличило підприємців. Більше того, навіть на сайтах деяких регіональних управлінь ПФ досі міститься застаріла інформація.
Тому перш ніж розпочати вивчення потрібних нам звітів, спочатку чітко з’ясуємо, які з них скасовано остаточно, а які все ще потрібно подавати цього року (табл. 1).
Таблиця 1. Річні звіти підприємців, що подаються до ПФ
Старі звіти | ||
Звіти | Чи потрібно подавати цей звіт за 2010 рік? | Останній період, за який подавався |
Комплект звітності з персоніфікації (форми СП, СПП, АНКЕТА, IНДАНI, ЯРЛИК) | Ні | 2009 рік (строк подання — до 01.04.2010 р.) |
Додаток 25 або додаток 26 до Інструкції № 21-1 | Ні | 2009 рік (строк подання — до 01.04.2010 р.) |
Додаток 5 до Порядку № 26-1 | Так Порядок № 26-1 втратив чинність з 01.01.2011 р., а разом з ним втратили чинність і згадані звіти. Однак для того щоб відзвітувати перед ПФ за 2010 рік, нічого не залишається, окрім як застосовувати форми звітів, що діяли у 2010 році, тобто додатки 5 і 6 до Порядку № 26-1 | 2010 рік (подається за підсумками 2010 року вперше та востаннє, строк подання — до 01.04.2011 р.) |
Додаток 6 до Порядку № 26-1 | 2010 рік (подається за підсумками 2010 року вперше та востаннє, строк подання — протягом місяця після здійснення доплати) | |
Нові звіти | ||
Звіти | Чи потрібно подавати цей звіт за 2010 рік? | Перший період, за який |
Додаток 5 до Порядку № 22-2 | Ні Ці звіти стосуються сплати єдиного соціального внеску (ЄСВ), і вперше їх слід подавати за звітні періоди 2011 року | 2011 рік (строк подання — до 01.04.2012 р.) |
Додаток 6 до Порядку № 22-2 | 2011 рік (подається протягом місяця після здійснення добровільної доплати ЄСВ за періоди 2011 року) |
Отже, з табл. 1 видно, що
таке поняття, як «звітність з персоніфікації», остаточно зникло. Тепер замість неї підприємці подають річні звіти до ПФ (аналог колишньої персоніфікації) за формами додатків 5 і 6 до Порядку № 26-1. Про них і йтиметься далі.
Хто зобов’язаний подавати річні звіти до ПФ
Відзвітувати перед ПФ після закінчення року зобов’язаний
кожний підприємець, незалежно від того:— має він найманих працівників чи ні;
— провадить підприємець діяльність чи не діє;
— працює він на єдиному податку, фікспатенті чи на загальній системі оподаткування.
Причому
річні звіти, як уже згадувалося, подаються виключно щодо внесків, сплачених підприємцем за себе (табл. 2).
Таблиця 2. Підприємці, які зобов’язані подати до ПФ річні звіти за 2010 рік
Звіт | Хто зобов’язаний подавати | Строк подання |
Додаток 5 до Порядку № 26-1 «Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до органів Пенсійного фонду України» | Усі підприємці, у тому числі ті, які працюють на єдиному податку або на фікспатенті, — самі за себе, а також за членів сім’ї (лише за тих, які беруть участь у підприємницькій діяльності, якщо підприємець зареєстрував їх у ПФ як платників внесків, що зустрічається вкрай рідко) | До 01.04.2011 р. |
Додаток 6 до Порядку № 26-1 «Звіт про суми страхових внесків, передбачених договором про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, які підлягають сплаті, та суми доплати до органів Пенсійного фонду України» | Підприємці, які в першому півріччі 2010 року працювали на єдиному податку та здійснювали добровільну доплату внесків до ПФ до мінімального розміру за будь-які місяці з січня по червень 2010 року | Протягом місяця після здійснення добровільної доплати пенсійних внесків через |
Ну а щодо внесків, сплачених «за працівників», то інформація про них протягом 2010 року щомісячно подавалася підприємцем до ПФ (у
додатку 4 до Порядку № 26-1). Тому після закінчення року окремо звітувати «за працівників» тепер уже не потрібно.
Яку відповідальність передбачено за неподання річних звітів за 2010 рік
Оскільки зараз відбувається перехід від сплати пенсійних внесків до сплати ЄСВ, а перехідні моменти в
Законі про ЄСВ прописано досить невиразно, виникають цікаві ситуації, у тому числі й щодо відповідальності.По-перше, з 01.01.2011 р. із
Закону про пенсійне страхування виключено всі норми, що встановлюють відповідальність підприємця за порушення у сфері пенсійного страхування, у тому числі й за неподання звітів.По-друге, сам
Порядок № 26-1, який вимагає від підприємців подання річних звітів до ПФ і в якому містяться їх форми, втратив чинність з 01.01.2011 р.Виходить, що
формально на сьогодні немає ні обов’язку подавати до ПФ річні звіти за 2010 рік, ні відповідальності за їх неподання. Однак чи означає це, що можна розслабитися та річний звіт до ПФ узагалі не подавати?Ми б так діяти не рекомендували. По-перше, очевидно, що
подати річний звіт — на користь самого підприємця, оскільки відсутність такого звіту призведе до того, що весь 2010 рік «випаде» з пенсійного стажу, незважаючи на те, що внески до ПФ сплачено. Тому, щоб не було прикро і внески не зникли задарма, звіт подати варто.А по-друге, юридично можна доводити, що за неподання пенсійних звітів страхувальник повинен нести колишню відповідальність (тобто сплатити штрафи за
статтею 106 Закону про пенсійне страхування). Крім того, не виключено, що працівники ПФ можуть застосувати до підприємця адмінвідповідальність за старою редакцією статті 1651 КУпАП за неподання звітності до ПФ, незважаючи на те, що підприємець не є посадовою особою (розмір штрафу — від 340 до 510 грн.).Якщо ж підприємець має перед ПФ борги за 2010 рік і задумає приховати їх, не подавши звіт, то ПФ цього так просто не залишить.
За несплату внесків він має право штрафувати підприємців згідно із законодавством, що діяло до 01.01.2011 р. (пункт 7 розділу VIII Закону про ЄСВ). При цьому несплату може виявити, зокрема, перевірка від ПФ (імовірність якої в разі неподання звіту, до речі, дуже висока).Отже, усі сумніви, які стосуються того, чи потрібно подавати річний звіт до ПФ, розвіяно. Однозначно вирішено, що звіт подавати необхідно. Однак при цьому виникає інше запитання: як це зробити? Насамперед потрібно правильно обрати форму звіту.
«Паперовий» чи «електронний» звіт
Згідно з
Порядком № 26-1 усі звіти до ПФ подаються або в паперовому, або в електронному вигляді. При цьому застосовуються такі правила:1) якщо кількість
працівників , які працюють у підприємця, 10 або менше, то він має беззаперечне право подавати звітність до ПФ лише в паперовому вигляді (пункт 1.3 Порядку № 26-1). Хоча за бажання можна подавати її і в електронному;2) якщо ж кількість трудових договорів, зареєстрованих у центрі зайнятості,
перевищує 10, то обов’язковою є саме електронна форма звітів.При цьому
подання звітності в електронному вигляді звільняє страхувальника від необхідності подавати її в паперовому лише в тому випадку, якщо звіт подано з накладенням електронного цифрового підпису (ЕЦП).Інакше (тобто коли звіт подано в електронному вигляді (на дискеті, флеш-носії тощо), але
без ЕЦП) разом з ним обов’язково потрібно подати до ПФ його паперову копію, підписану підприємцем (а за наявності печатки — скріплену печаткою), — пункт 1.3 Порядку № 26-1.Описані правила наочно наведено в табл. 3.
Таблиця 3. Форма річних звітів до ПФ
Кількість найманих працівників підприємця | Форма річного звіту до ПФ |
Немає найманих працівників або в трудових відносинах з підприємцем перебувають 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 | Звіт за формою додатків 5 і 6 до Порядку № 26-1 подаються або в паперовій, або в електронній формі — на розсуд самого підприємця |
У трудових відносинах з підприємцем перебуває 11 | Звіти подаються обов’язково в електронному вигляді. |
Електронна форма звіту до органів ПФ формується страхувальником із використанням спеціального програмного забезпечення, актуальні версії якого можна безоплатно отримати у своєму ПФ або скачати з сайта
http://www.pfu.gov.ua/pfu/control/uk/index у розділі «Програмне забезпечення». Крім того, працівники ПФ зазвичай не відмовляються приймати й ті електронні звіти, які складено в програмі «Бест Звіт».Після того як підприємець визначився з формою звіту, він може розпочати безпосередньо його заповнення.
Правила заповнення річних звітів
Якщо підприємець вирішив подавати звіт в електронному вигляді (або зобов’язаний це зробити через велику кількість працівників), то про якісь особливі правила заповнення звіту говорити не доводиться. Адже в такому разі процес формування звітності визначається особливостями тієї програми, в якій її складають.
А ось
при заповненні паперових звітів слід дотримуватися деяких простих правил:— бланки
додатка 5 (і за необхідності — додатка 6) до Порядку № 26-1 можна роздрукувати самому, отримавши в органах ПФ зразок в електронному вигляді, або придбати у спеціалізованому магазині;— звіт заповнюється
від руки, українською мовою, друкованими літерами, чорнилами (пастою) чорного або синього кольору . У принципі, працівники ПФ не заперечують, якщо паперовий звіт буде заповнено на комп’ютері (у будь-якій програмі), а потім роздруковано;— помарки та виправлення у звіті не допускаються
(пункт 2.20 Порядку № 26-1);— у разі незаповнення того чи іншого рядка у звіті через відсутність необхідної операції цей рядок прокреслюється;
— символи: «.», «’», «,», «-» тощо проставляються в окремих клітинках;
— звіт заповнюється
у гривнях з копійками (пункт 2.22 Порядку № 26-1).Однак це, скажімо так, технічні правила. Набагато важливіше для підприємця правильно розібратися з тим, які значення та суми слід зазначити в кожному рядку/полі
додатків 5 і 6 до Порядку № 26-1. Тож розберемося.
Склад звітів
Почнемо з
додатка 5 до Порядку № 26-1 (далі — додаток 5 ), оскільки це основний звіт, заповнювати який цього року доведеться кожному підприємцю.
Алгоритм заповнення додатка 5
Додаток 5
є звітом, який складається з титульної сторінки та п’яти таблиць. Але здебільшого підприємцю доведеться заповнити в цьому додатку всього лише одну потрібну йому таблицю (див. табл. 4).
Таблиця 4. Хто які таблиці заповнює в
додатку 5 Страхувальник | Таблиця з додатка 5 | Примітка |
Підприємець протягом усього 2010 року працював на загальній | Заповнює таблицю 1 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності» | Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році підприємцем: |
Підприємець протягом усього 2010 року працював на єдиному | Заповнює таблицю 2 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований податок)» | Заповнюється щодо пенсійних внесків, сплачених у 2010 році підприємцем: |
Підприємець протягом 2010 року працював як на загальній системі оподаткування, так і на спрощеній | Заповнює дві таблиці: | Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році підприємцем за себе |
Підприємець у 2010 році використовував працю членів сім’ї і зареєстрував їх у ПФ як платників внесків: | Заповнює таблицю 4 «Відомості про дохід (прибуток), на який нараховуються страхові внески, членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | Заповнюється щодо пенсійних внесків, сплачених за кожного члена сім’ї, який брав участь у підприємницькій діяльності, за умови, що підприємець зареєстрував його у ПФ (однак на практиці таке зустрічається вкрай рідко) |
— при роботі на єдиному податку або фікспатенті | Заповнює таблицю 5 «Відомості про податок, з якого відраховується встановлений розмір страхових внесків, що сплачується фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування, за членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | |
Фізична особа не зареєстрована як підприємець, однак забезпечує себе роботою самостійно (адвокати, нотаріуси тощо) | Заповнює таблицю 3 «Нарахування внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування особами, які забезпечують себе роботою самостійно» | Заповнюється щодо пенсійних внесків, нарахованих і сплачених у 2010 році за себе |
Як бачимо, переважна більшість підприємців матиме справу з титульною сторінкою, а також з таблицями 1 і 2
додатка 5. Тому про них поговоримо детально (табл. 5).
Таблиця 5. Покрокове заповнення таблиць 1 і 2
додатка 5 до Порядку № 26-1 Реквізит | Що зазначати? |
1 | 2 |
Титульна сторінка | |
«Звіт за рік» | Зазначається звітний рік (чотири цифри), за який формується та подається звіт. У нашому випадку — 2010. |
«Ідентифікаційний номер» | Підприємець вписує десять цифр свого реєстраційного номера облікової картки платника податків (або інакше кажучи, ідентифікаційного номера фізичної особи). Цей номер переноситься до звіту з довідки, отриманої в податковій. |
«Філія за реєстрацією в Пенсійному фонді України» | Підприємець не заповнює |
«П. І. Б. страхувальника» | У полі без клітинок (над рискою) зазначаються прізвище, ім’я та по батькові підприємця в називному відмінку. Цей реквізит заповнюється однаково для всіх таблиць додатка 5 |
«Вихідний № у страхувальника» і «Дата» | Заповнюється лише в тому випадку, якщо підприємець реєструє вихідну кореспонденцію — зазначається реєстраційний номер відповідно до журналу реєстрації вихідної документації, який потім повторюється на кожному аркуші звіту, і дата формування звіту підприємцем |
«Код органу Пенсійного фонду, до якого подається звіт» | Зазначаються код і назва районного (міського) управління ПФ, в якому підприємець зареєстрований як платник страхових внесків (код п’ятизначний, про нього можна дізнатися у своєму управлінні ПФ за місцем обліку — на інформаційній дошці) |
«Перелік таблиць звіту: Кількість аркушів» | Зазначається кількість сторінок документів однієї таблиці. Для таблиць 1 — 3 цей реквізит дорівнює «1», якщо підприємець весь рік працював на одній і тій самій системі оподаткування. |
«Перелік таблиць звіту: Кількість рядків» | Цей реквізит не заповнюється |
«Усього» | Зазначається загальна кількість сторінок усіх таблиць, заповнених у додатку 5 |
«Страхувальник» | Зазначається ідентифікаційний номер підприємця, його підпис і П. І. Б. (прізвище та ініціали) |
«М. П.» | Якщо підприємець має печатку, він завіряє звіт печаткою («М. П.» — місце печатки). Якщо печатки немає, нічого не зазначається |
«Реєстраційний № звіту в органі Пенсійного фонду» тощо | Заповнюється працівниками ПФ |
Таблиця 1 і її вступна частина | |
«Повідомляю, що я» | Зазначаються прізвище, ім’я та по батькові підприємця в називному відмінку |
«Номер реєстрації платника» | Зазначається реєстраційний номер підприємця у ПФ (береться з повідомлення про взяття підприємця на облік у ПФ) |
«Проживаю за адресою» і «телефон» | Місце проживання підприємця та телефон |
«Кількість членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | Зазначається кількість членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності, якщо підприємець зареєстрував їх у ПФ. |
«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена у податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» | Тут зазначається фактична сума чистого доходу за відповідний місяць. Причому ПФ рекомендує, щоби щомісячні суми чистого доходу відповідали сумам чистого доходу, зазначеним у Книзі за формою № 10 за 2010 рік. (Методрекомендації від 25.11.2009 р.). |
«Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | Заповнюється лише в разі, якщо підприємець добровільно зареєструє членів сім’ї у ПФ — зазначається їх місячний дохід. |
«Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини» | Зазначається сума, яка відображена в тому самому рядку за графою «Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» з урахуванням таких нюансів: |
Примітки: | |
«Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)» | Записується сума, що дорівнює 33,2 % від значення, наведеного в попередній графі («Сума доходу, на яку нараховуються внески з урахуванням максимальної величини»). |
«Сплачено авансових сум» | Зазначаються суми внесків, які підприємець щокварталу сплачував до ПФ протягом звітного 2010 року, — записуються квартальною сумою за рядком того місяця, в якому було здійснено |
«Підпис та прізвище страхувальника» | Проставляється підпис підприємця та зазначається його прізвище |
«Дата» | Зазначається дата складання звіту |
Таблиця 2 і її вступна частина | |
«Повідомляю, що я» | Зазначаються прізвище, ім’я та по батькові підприємця в називному відмінку |
«Система оподаткування» | Зазначається система оподаткування, на якій працював підприємець у 2010 році («єдиний податок» або «фіксований податок») |
«Номер реєстрації платника» | Зазначається реєстраційний номер підприємця у ПФ (береться з повідомлення про взяття підприємця на облік у ПФ) |
«Проживаю за адресою» і «телефон» | Місце проживання підприємця та телефон |
«Кількість членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | Зазначається кількість членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності, якщо підприємець зареєстрував їх у ПФ. |
«№ з/п» | Порядковий номер запису в таблиці 2 |
«Місяць» | Зазначається місяць 2010 року, в якому підприємець працював на єдиному або фіксованому |
«Встановлений розмір страхових внесків фізичної особи — суб’єкта підприємницької діяльності» | Необхідно зазначити встановлений розмір страхових внесків за кожний місяць. Розглянемо два періоди: Зверніть увагу: у розрахунках бере участь лише ставка єдиного (фіксованого) податку, сплачена підприємцем за себе. Ті суми, які він доплачує за найманих працівників, не враховуються; 2) з липня по грудень 2010 року підприємців-спрощенців зобов’язали доплачувати внески до ПФ до мінімального розміру (пункт 2 Закону № 2461). У результаті за цей період у цій графі за кожним місяцем вони зазначають суму внесків, не менше ніж 33,2 % від мінімальної зарплати відповідного місяця. Ураховуючи розмір мінімальної зарплати (див. вище), отримаємо такі значення для заповнення цього реквізиту: — липень — 294,82 грн.; — серпень — 294,82 грн.; — вересень — 294,82 грн.; — жовтень — 301,12 грн.; — листопад — 301,12 грн.; — грудень — 306,10 грн.* Ці значення справедливі як для єдиноподатників, так і для підприємців, які працюють на фікспатенті (незалежно від ставки єдиного або фіксованого податків) |
* Примітка. Ті єдиноподатники, які вирішили працювати на спрощеній системі у 2011 році, зобов’язані були ще у грудні 2010 року сплатити ставку єдиного податку за січень 2011 року. | |
— повернути надміру сплачену суму, звернувшись до органу ПФ з письмовою заявою про повернення надміру перерахованих сум (щоправда, деякі ПФ на місцях мають намір проводити перевірку страхувальника перед поверненням коштів); — залишити більший розмір внесків для збільшення майбутньої пенсії. Таке право єдиноподатник має, оскільки пункт 2 Закону № 2461 зобов’язав його сплачувати внесок до ПФ у розмірі, не меншому ніж мінімальний страховий внесок (більше — можна). При цьому, оскільки з 01.01.2011 р. пенсійні внески окремо не сплачуються (а вносяться у складі ЄСВ), надміру сплачені до ПФ 42 % від єдиного податку слід віднести до внесків за грудень 2010 року. | |
«Встановлений розмір страхових внесків членів сім’ї, які беруть участь у провадженні підприємницької діяльності» | Заповнюється лише в разі, якщо підприємець добровільно зареєструє членів сім’ї у ПФ. |
«Фактично сплачено страхових внесків» | Зазначається сума страхових внесків, сплачених підприємцем до ПФ: |
«Підпис та прізвище страхувальника» | Проставляється підпис підприємця та зазначається його прізвище |
«Дата» | Зазначається дата складання звіту |
Числові приклади заповнення
додатка 5 наведено на с. 18 цього номера. Що стосується таблиць 3 — 5 додатка 5, то на них не зупинятимемося тому, що, по-перше, правила їх заповнення є аналогічними до розглянутих вище, а по-друге, мало хто з ними взагалі матиме справу.Алгоритм заповнення додатка 6
Додаток 6
до Порядку № 26-1 (далі — додаток 6 ) є звітом, який складається з титульної сторінки та однієї таблиці. Як ми вже згадували, його зобов’язані заповнювати лише ті з єдиноподатників або підприємців на фікспатенті, які добровільно доплачували до ПФ внески до мінімального розміру в січні — червні 2010 року (табл. 6).
Таблиця 6. Покрокове заповнення
додатка 6 до Порядку № 26-1 Реквізит | Що зазначати? |
1 | 2 |
Титульна сторінка | |
«Звіт за рік» | Зазначається звітний рік (чотири цифри), за який формується та подається звіт. У нашому випадку — це 2010. |
«Ідентифікаційний номер» | Підприємець вписує десять цифр свого реєстраційного номера облікової картки платника податків (або інакше кажучи, ідентифікаційного номера фізичної особи). Цей номер переноситься до звіту з довідки, отриманої в податковій. |
«Філія за реєстрацією в Пенсійному фонді | Підприємець не заповнює |
«П. І. Б. страхувальника» | У полі без клітинок (над рискою) зазначається прізвище, ім’я та по батькові підприємця в називному відмінку. Цей реквізит заповнюється так само, як і в таблиці 1 додатка 6 |
«Вихідний № у страхувальника» і «Дата» | Заповнюється лише в тому випадку, якщо підприємець реєструє вихідну кореспонденцію — зазначаються реєстраційний номер відповідно до журналу реєстрації вихідної документації, який потім повторюється на кожному аркуші звіту, і дата формування звіту підприємцем |
«Код органу Пенсійного фонду, до якого подається звіт» | Зазначається код і назва районного (міського) управління ПФ, в якому підприємець зареєстрований як платник страхових внесків (код п’ятизначний, про нього можна довідатися у своєму управлінні ПФ за місцем обліку — на інформаційній дошці) |
«№ договору про добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування» | Підприємець не заповнює (можна поставити прокреслення «—»), оскільки він здійснював доплату не на підставі договору про добровільне страхування, а на підставі частини 3 статті 24 Закону про пенсійне страхування |
«Дата укладання договору», «Дата початку терміну дії договору», «Дата кінця терміну дії договору» | |
«Дата здійснення доплати через установи банків» | Зазначається дата з квитанції, завіреної банком |
«Перелік таблиць звіту: Кількість аркушів» | Записується кількість сторінок документів однієї таблиці (у нашому випадку — «1») |
«Перелік таблиць звіту: Кількість рядків» | У додатку 6 нічого не зазначається |
«Перелік таблиць звіту: усього» | За графою «Кількість аркушів» дублюється «1», а за графою «Кількість рядків» нічого не зазначається |
«Страхувальник» | Зазначається ідентифікаційний номер підприємця, його підпис і П. І. Б. (прізвище та ініціали) |
«Реєстраційний № звіту в органі Пенсійного фонду» тощо | Заповнюється працівниками ПФ |
Таблиця 1 і її вступна частина | |
«Номер облікової картки застрахованої особи» | Зазначається десятирозрядний номер облікової картки підприємця (відповідає ідентифікаційному номеру фізичної особи, зазначеному в довідці з податкової) |
«Прізвище»; «Ім’я»; | Записується повне прізвище, ім’я та по батькові підприємця (переносяться з української сторінки паспорта) |
«Тип форми» | Знак «Х» заноситься до клітинки: |
«Категорія застрахованої особи» | Оскільки підприємець здійснював доплату на підставі частини 3 статті 24 Закону про пенсійне страхування, його категорія — «17» (і для єдиноподатників, і для тих, хто працює на фікспатенті) — додаток 2 до Порядку № 26-1 |
«Код типу ставки страхового внеску» | Зазначається код типу ставки на підставі додатка 1 до Порядку № 26-1. Оскільки підприємець здійснював доплату на підставі частини 3 статті 24 Закону про пенсійне страхування, код типу ставки для нього — «12» (незалежно від системи оподаткування) |
«Загальна сума добровільних внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування або доплати» | Переноситься загальна сума доплати з рядка «Усього» за графою «Сума добровільних внесків або сума доплати» |
«Сума, з якої сплачено страхові внески і яка використовується для обчислення пенсії за звітний місяць» | Відображається значення, розраховане за такою формулою: Зд = Д х 100 % : Т, де Зд — сума доходу, розрахована виходячи з доплати, грн.; |
«Сума добровільних | Відображається сума внесків, перерахованих підприємцем безпосередньо до ПФ у вигляді доплати (тобто різниця між мінімальним розміром страхового пенсійного внеску і сумою, яка автоматично надходить до ПФ як частина єдиного або фіксованого податків). Для цього можна використовувати такі формули: |
«Усього повних днів для стажу» | У Методрекомендаціях від 25.11.2009 р. зазначено, що підприємці, які здійснюють доплату, цей реквізит не заповнюють. Однак на практиці, можливо, працівники ПФ проситимуть, щоб підприємець зазначив тут загальну кількість календарних днів кожного місяця, за який було здійснено доплату |
«Дані про дію договору у звітному році» | Оскільки підприємець не укладав договір про добровільне страхування, логічно, що цей реквізит він заповнювати не повинен. |
«Правильність зазначених відомостей стверджую: Підпис та прізвище страхувальника» | Зазначаються підпис і прізвище підприємця |
«Дата» | Проставляється дата заповнення додатка 6. Наприклад, якщо дата його складання — 07.02.2011 р., у відповідних клітинках зазначають «07», «02», «2011» |
Числові приклади заповнення
додатка 6 наведені на с. 27 цього номера.Тепер підприємець достатньо підготовлений для самостійного та безпомилкового заповнення річних звітів для ПФ. Залишилося лише з’ясувати деякі нюанси їх подання.
Які документи додавати до звітів
У Порядку № 26-1
не зазначено переліку документів, які необхідно мати при собі під час подання до ПФ річних звітів.Однак виходячи з практики підприємцеві, який має намір подавати до ПФ річні звіти, краще мати при собі
копії платіжних доручень про сплату єдиного податку (фікспатенту) та обов’язкових пенсійних доплат. Крім того, у деяких відділеннях ПФ вимагають навіть ксерокопію Свідоцтва про сплату єдиного податку у 2010 році (або фікспатенту на 2010 рік).
Куди подавати звіт
Річні
звіти (додатки 5 і 6) подаються підприємцем до того територіального відділення ПФ, де його взято на облік як платника внесків.Якщо ж
протягом 2010 року підприємець змінив місце проживання в межах того самого району (адміністративно-територіальної одиниці) і залишився на обліку в колишньому органі ПФ, то жодних особливостей з річним звітом у нього не виникне — звіт подається в загальному порядку (до того самого органу ПФ).Ну а якщо нова адреса знаходиться
в іншій адміністративно-територіальній одиниці (тобто підприємцю довелося зніматися з обліку в одному органі ПФ і ставати на облік в іншому), то звіт за 2010 рік (заповнений за період з 01.01.2010 р. по 31.12.2010 р.) подається до ПФ за новим місцем проживання — пункт 2.13 Порядку № 26-1.
Чи можуть відмовити підприємцю у прийманні звіту
Якщо звіт повністю заповнено, і візуально жодних помилок у його заповненні не виявлено, то у працівників ПФ немає жодних законних підстав для того, щоб відмовити підприємцю в прийманні такого звіту.
Не є підставою для відмови навіть той факт, що єдиноподатник (або підприємець на фікспатенті) торік не здійснював обов’язкову доплату пенсійних внесків
(це зазначають і самі працівники ПФ на сайті ГУПФ Донецької області — http://www.pfu.dn.ua/waiting_room/book/index.php?tema=84&ID=53870, http://www.pfu.dn.ua/waiting_room/book/index.php?tema=84&ID=53486). Водночас за особовим рахунком підприємця значитиметься недоїмка перед ПФ і в разі перевірки його можуть оштрафувати.
Чи можна надіслати звіт поштою
Працівники ПФ торік неодноразово акцентували увагу підприємців на тому, що
Порядок № 26-1 не передбачає можливості подавати звітність, пересилаючи її поштою. Тому страхувальнику для убезпечення себе від проблем з ПФ краще не ризикувати та подати звіт:— особисто або через уповноважену особу
(пункт 2.1 Порядку № 7-7);— е-mail в електронному вигляді (для того щоб при цьому не подавати особисто до ПФ паперову копію звіту, потрібно накласти на електронний звіт ЕЦП).
Що робити з переплатами
Ми вже згадували про єдиноподатників, які з об’єктивних причин мимоволі переплатили внески до ПФ за січень 2011 року.
Крім них, з переплатою могли стикнутися й підприємці на загальній системі оподаткування. Так, якщо чистий дохід 2010 року був менше, ніж чистий дохід 2009 року, то підприємець міг опинитися в ситуації, коли сплачені ним у 2010 році авансові пенсійні внески перевищували суму, що підлягала сплаті (розрахована після закінчення 2010 року).
Якщо так і було, то підприємець може, подаючи річні звіти до ПФ, додати до них
письмову заяву про повернення переплати, посилаючись на частину 13 статті 20 Закону про пенсійне страхування. А ось зарахувати переплату в рахунок майбутніх платежів з ЄСВ неможливо.
Висновки
Відзвітувати перед ПФ за минулий рік зобов’язані всі підприємці.
Останній строк подання звітів, як завжди, — 31.03.2011 р.Відмінною особливістю звітної пенсійної кампанії-2011 стало остаточне скасування звітності з персоніфікації (звичні форми «IНДАНI» скасовано), а також
додатків 25 і 26 до Інструкції № 21-1. На зміну їм прийшли всього два звіти — додатки 5 і 6 до Порядку № 26-1, які, до речі, заповнюються лише за 2010 рік, більше вони нам не знадобляться.Принципи складання нових звітів мало чим відрізняються від тих, з якими підприємці мали справу протягом останніх декількох років. Зустрічаються лише незначні відмінності:
— подавати
звіти в паперовому вигляді тепер можуть усі підприємці, в яких кількість найманих працівників не перевищує 10 осіб (раніше це дозволялося лише тим, хто має не більше 5 працівників). Решта зобов’язана подавати звітність в електронному вигляді;— надсилати звіти
поштою тепер не дозволяють ;— під час подання звітів бажано мати з собою ксерокопії платіжок про сплату єдиного (фіксованого) податку та обов’язкових пенсійних доплат.
До речі, якщо у 2010 році в підприємця виникла переплата з пенсійних внесків, він може звернутися до ПФ з
письмовою заявою про її повернення.Довідкова інформація (довідка)
1 Тут мається на увазі таке правило, встановлене для підприємців-загальносистемників:
за кожний місяць, в якому підприємець отримав хоча б 1 копійку чистого доходу, він зобов’язаний сплатити до ПФ внесок у сумі, що дорівнює 33,2 % від чистого доходу, але не менше мінімального страхового внеску (33,2 % від мінзарплати). Однак слід мати на увазі, що суму доплати до мінімального страхового внеску визначає сам ПФ (і надсилає підприємцю для погодження акт із зазначенням цієї суми). Тому в графі «Нараховано внесків (гр. 4 х 33,2 %)» зазначається сума внеску до ПФ, розрахована виходячи з фактичної величини чистого доходу, навіть якщо вона виявилася менше мінімального розміру страхового пенсійного внеску.
Документи статті
КУпАП
— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.Закон про ЄСВ
— Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI.Закон про пенсійне страхування
— Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV.Закон № 2461
— Закон України «Про внесення змін до законів України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» та «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 08.07.2010 р. № 2461-VI.Порядок № 22-2
— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. № 22-2 (набув чинності 01.01.2011 р.).Порядок № 26-1
— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, затверджений постановою правління ПФУ від 24.11.2009 р. № 26-1.Порядок № 7-7
— Порядок подання звітів до Пенсійного фонду України в електронній формі, затверджений постановою правління ПФУ від 19.04.2007 р. № 7-7.Інструкція № 21-1
— Інструкція про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затверджена постановою ПФУ від 19.12.2003 р. № 21-1.Методрекомендації від 25.11.2009 р. — Методичні рекомендації щодо заповнення звіту згідно Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованих внесків на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування органам Пенсійного фонду України, який затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 05.11.2009 № 26-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.11.2009 за № 1136/17152, від 25.11.2009 р. б/н.