Теми статей
Обрати теми

Довідник підприємця. Практичний посібник для тих, хто вирішив перейти з єдиного податку на загальну систему: step by step

Редакція ВД
Стаття

Практичний посібник для тих, хто вирішив перейти з єдиного податку на загальну систему: step by step

 

З 01.04.2011 р. багато хто з нинішніх єдиноподатників планує перейти на загальну систему оподаткування. Покроковий алгоритм дій, які їм слід для цього зробити, наведено в цьому довіднику.

 

Алгоритм переходу з єдиного податку на загальну систему оподаткування

№ кроку

Крок

Пояснення, коментар

1

2

3

1

Відмовитися від спрощеної системи

Для того щоб опинитися на загальній системі з 01.04.2011 р., єдиноподатник повинен

подати податківцям заяву про відмову від спрощеної системи.
Заява складається в довільній формі, але подати її необхідно до 16.03.2011 р. Якщо підприємець пропустить цю дату, то ще як мінімум цілий квартал йому доведеться залишатися єдиноподатником

2

Якщо потрібно — подати заяву про реєстрацію

платником ПДВ

Поки підприємець працює на єдиному податку, він не має права бути платником ПДВ. Однак після переходу на загальну систему оподаткування він може ним стати:
— або за бажанням (добровільно);
— або внаслідок того, що його

виручка за останні 12 календарних місяців дорівнює 300 тис. грн. або перевищує цю суму (пункт 181.1 Податкового кодексу).
В останньому випадку подати заяву про реєстрацію платником ПДВ потрібно обов’язково — разом із заявою про відмову від спрощеної системи (пункт 183.4 Податкового кодексу)

3

Придбати нову

Книгу ОДВ і зареєструвати її в податковій

Доти, доки підприємець працює на єдиному податку (тобто в I кварталі 2011 року), він має право вести облік доходів і витрат у Книзі за формою № 10. Однак

з першого дня роботи на загальній системі (тобто з 01.04.2011 р.) свої доходи та витрати він повинен відображати вже в новій Книзі ОДВ.
З урахуванням того, що записи у Книзі ОДВ здійснюються лише після її реєстрації в податковій, краще всього заздалегідь придбати і зареєструвати Книгу ОДВ. Логічно це зробити в останній місяць роботи на єдиному податку, разом з поданням заяви про відмову від спрощеної системи.

До речі, слід мати на увазі таке:

якщо підприємець має працівників, які провадитимуть операції з готівкою, Книга ОДВ потрібна і для кожного з них (її також потрібно зареєструвати в податковій, як і Книгу підприємця)

4

Купити

РРО та зареєструвати його в податковій

Поки підприємець працює на єдиному податку, РРО йому не потрібний. Однак

першу ж готівкову виручку, отриману на загальній системі, має бути проведено через РРО. Причому такий РРО обов’язково має бути зареєстровано в податковій.
Отже, якщо підприємець планує отримувати від покупців оплату готівкою, то йому варто ще до переходу на загальну систему придбати РРО та зареєструвати його.
При цьому потрібно враховувати два моменти:
— модель придбаного РРО має бути включено до переліку припустимих моделей (наказ № 21);
— при купівлі РРО у підприємця повинні залишитися договір купівлі-продажу РРО та платіжний документ про оплату його вартості (вони згодяться для реєстрації РРО в податковій).
Детальніше про купівлю РРО та його реєстрацію ми писали у «ВД», 2010, № 23, с. 28 — 29.
Однак слід знати й про те, що деякі підприємці можуть працювати на загальній системі без РРО. Насамперед це ті, хто отримує виручку виключно в безготівковій формі. Крім них, право працювати без РРО надається також тим підприємцям, які відповідають вимогам статті 9 Закону про РРО або провадять діяльність, зазначену в Переліку № 1336

5

Звіт про

використання РРО

Будь-який підприємець, який використовує у своїй діяльності РРО, зобов’язаний

щомісяця подавати до податкової звіт про застосування РО та РК (за формою № ЗВР-1). Звіт подається не пізніше 15 числа місяця, наступного за звітним (пункт 7 статті 3 Закону про РРО).
Уперше його слід подати за квітень, тобто не пізніше 15.05.2011 р. (але оскільки 15.05.2011 р. припадає на неділю, краще подати звіт заздалегідь — 13.05.2011 р.)

6

За необхідності придбати

патент

Торговий патент необхідно придбати в тому випадку, якщо підприємець має намір:
1) здійснювати

торгівлю в пунктах продажу товарів;
2) надавати платні побутові послуги, зазначені в Переліку № 1258 (див. с. 35 цього номера);
3) працювати у сфері розваг (за винятком проведення держлотерей) — підпункт 267.1.1 Податкового кодексу .
Патент має бути у підприємця на руках уже в перший день роботи на загальній системі оподаткування. Тому його потрібно придбати ще до 01.04.2011 р.
Для цього до податкової подається заявка і документ, що підтверджує оплату вартості патенту. Ураховуючи те, що патент видається протягом 3 днів після подання заявки (підпункт 267.4.3 Податкового кодексу), подати її потрібно не пізніше 28.03.2011 р. Утім, можна це зробити й раніше, наприклад, разом з поданням заяви про відмову від спрощеної системи оподаткування

7

Періодично вносити

плату за патент

Після придбання патенту оплата його вартості

(збір за провадження деяких видів підприємницької діяльності) здійснюється раз на місяць (у разі торгівлі/надання послуг) або раз на квартал (у сфері розваг), не пізніше 15-го числа місяця, що передує звітному місяцю/кварталу (підпункт 267.5.2 Податкового кодексу)

8

Після закінчення останнього кварталу роботи на єдиному податку

подати до податкової звіт єдиноподатника та здати Свідоцтво про сплату єдиного податку, довідки про трудові відносини з працівниками

Протягом 5 календарних днів після закінчення останнього кварталу роботи на єдиному податку (тобто

не пізніше 05.04.2011 р.) підприємець повинен подати до податкової:
— звіт єдиноподатника за I квартал 2011 року;
— Свідоцтво про сплату єдиного податку на 2011 рік;
— довідки про трудові відносини з працівниками (зрозуміло, якщо підприємець мав найманих працівників) — пункти 6 та 9 Порядку № 599

9

Подати

декларацію з ПДВ

Декларація з ПДВ подається

щомісяця (протягом 20 календарних днів, наступних за звітним місяцем). Якщо перехід на загальну систему відбувся з 01.04.2011 р., то перша ПДВ-декларація подається за квітень не пізніше 20.05.2011 р.
Зверніть увагу:
починаючи із звіту за березень 2011 року, декларація з ПДВ подається за новою формою, затвердженою наказом № 41

10

За підсумками першого кварталу роботи на ОС подати

декларацію про доходи та розрахувати авансові платежі з ПДФО

Якщо перехід на загальну систему оподаткування відбувся з 01.04.2011 р., то

перша декларація про доходи подається за підсумками II кварталу 2011 року, тобто не пізніше 09.08.2011 р.
У ній слід зазначити чистий дохід за II квартал, а також самостійно розрахувати авансові платежі з ПДФО. На нашу думку, щоквартальний авансовий платіж має бути не менше 15 % (17 %) від чистого доходу (різниці між виручкою та витратами), отриманого підприємцем у II кварталі довідка 1

11

Розрахувати суму авансових платежів з

ЄСВ

Авансові платежі з ЄСВ розраховуються виходячи з тієї ж суми чистого доходу, з якої визначалися і аванси з ПДФО. Таким чином, щоквартальний платіж до ПФ з ЄСВ дорівнюватиме

34,7 % від чистого доходу, отриманого підприємцем у II кварталі довідка 1

12

Сплатити

авансові платежі з ПДФО
та ЄСВ

Оскільки визначити суму авансових платежів з ПДФО і ЄСВ підприємець зможе лише після II кварталу (коли подасть декларацію про доходи),

у 2011 році у нього залишиться лише два строки сплати авансових внесків:
— за III квартал — до 15.08.2011 р.;
— за IV квартал — до 15.11.2011 р.
Саме у ці строки він повинен внести внески з ПДФО та ЄСВ.
Що стосується II кварталу, то за нього нічого сплачувати не потрібно, оскільки станом
на 15 травня (останній день сплати авансових платежів за II квартал) підприємець ще не може визначити суму авансових внесків з ПДФО та ЄСВ.
Зверніть увагу: останній день сплати авансових платежів з ПДФО та ЄСВ — не 15-те, а 14-те число відповідного місяця

13

Подальші

декларації про доходи

Усі наступні декларації про доходи подаються лише

раз на рік не пізніше 9 лютого року, наступного за звітним (підпункт 49.18.5 Податкового кодексу)

14

Звіт з ЄСВ

Звітувати щодо ЄСВ, сплаченого за себе, підприємець зобов’язаний

раз на рік. Для цього він повинен скласти звіт за формою додатка 5 до Порядку № 22-2 і подати його до ПФ до 1 квітня року, наступного за звітним (пункт 3.2 Порядку № 22-2)

15

Остаточний розрахунок з

ПДФО

Після закінчення року підприємець розраховує остаточну суму ПДФО, уже виходячи
з фактично отриманого у звітному році чистого доходу.
Якщо виявиться, що така сума перевищує загальну величину авансових платежів з ПДФО (сплачених у звітному році) і вартості торгового патенту, то підприємець зобов’язаний доплатити різницю до бюджету.

Доплату потрібно здійснити самостійно протягом 10 днів після граничного строку подання річної декларації про доходи (тобто не пізніше 19 лютого року, наступного за звітним) — пункт 57.1 і підпункт 49.18.5 Податкового кодексу.
У тому разі, коли сплачені авансом платежі з ПДФО та вартості патенту перевищують нарахований за підсумками року ПДФО, різницю повинні повернути підприємцю або зарахувати в рахунок майбутніх платежів

16

Остаточний розрахунок з

ЄСВ

Після закінчення року

працівники ПФ самі розрахують підприємцю остаточну суму ЄСВ. У тому разі, якщо потрібно буде доплатити ЄСВ, вони надішлють про це письмове повідомлення із сумою доплати. Перерахувати її необхідно до 1 квітня року, наступного за звітним (підпункт 4.5.2 Інструкції № 21-5)

17

Залишки товарів на складі

Вартість товарів, не проданих на 01.04.2011 р., потрібно зазначити у Книзі ОДВ. Це допоможе уникнути можливих спроб з боку податківців оштрафувати підприємця за реалізацію облікованих товарів за

статтею 20 Закону про РРО.
Однак існує два варіанти того, як це зробити:
варіант 1: купівельну вартість товарів, що залишилися, відображають у графах 4 (зазначається документ, який підтверджує витрати на їх придбання) і 5 (відображається сума за таким документом). Тобто 01.04.2011 р. потрібно вписати до Книги ОДВ усі документи, які підтверджують придбання товарів, що залишилися на складі на 01.04.2011 р., і суму витрат на їх купівлю;
варіант 2: вартість цих товарів (за цінами придбання) зазначають у графі 2 Книги ОДВ (залишок товарів на початок звітного періоду). Однак тут є один недолік: оскільки всі товари в цій графі буде зазначено загальною сумою та без посилань на підтверджуючі документи, та податківцям може здатися, що кожний конкретний товар не оприбутковано (а за торгівлю неоприбуткованими товарами — застосувати штраф за статтею 20 Закону про РРО).
У тому місяці, в якому підприємець отримає дохід від продажу товарів, що залишилися,
їх купівельну вартість слід відобразити у графі 6 Книги ОДВ, тим самим зменшивши дохід, що підлягає оподаткуванню

18

Перехідні операції (витрати та ПДВ)

Про те, як відображати операції, розпочаті ще в період роботи на єдиному податку (куплені товари, отримані, але не оплачені послуги, тощо), ми детально зазначали у «ВД», 2010, № 23, с. 30

 

Документи довідника

Податковий кодекс

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про РРО

— Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Порядок № 599

— Порядок видачі Свідоцтва про сплату єдиного податку, затверджений наказом ДПАУ від 29.10.99 р. № 599.

Перелік № 1336

— Перелік окремих форм та умов проведення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, яким дозволено проводити розрахункові операції без застосування реєстраторів розрахункових операцій з використанням розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336.

Перелік № 1258

— Перелік платних побутових послуг, на провадження діяльності з надання яких придбавається торговий патент, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1258.

Інструкція № 21-5

— Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджена постановою правління ПФУ від 27.09.2010 р. № 21-5.

Порядок № 22-2

— Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. № 22-2.

Наказ № 41

— наказ ДПАУ «Про затвердження форм та порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість» від 25.01.2011 р. № 41.

Наказ № 21

— наказ ДПАУ «Про затвердження Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій» від 13.01.2011 р. № 21.

 

Довідкова інформація (довідка)

1 Заради справедливості слід зазначити, що

можливий і інший підхід до визначення авансових платежів з ПДФО. Так, в Єдиній базі податкових роз’яснень ДПАУ, відповідаючи на запитання: як розраховувати авансові платежі з ПДФО в разі переходу з єдиного податку на загальну систему, зазначила: «фізичні особи – підприємці, які перейшли протягом поточного звітного року зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування нараховують та сплачують авансові платежі на підставі квартальної декларації, яка подається ними після закінчення кварталу, в якому відбувся перехід. Наприклад, платник податків перейшов на загальну систему оподаткування з ІІ кварталу, то декларація подається після закінчення цього кварталу і авансові платежі нараховуються платником самостійно з урахуванням суми податку, що нараховується на доходи, вказані в декларації».

Як розуміти останні слова? Є два варіанти:

1) якщо податківці всього лише хотіли підкреслити, що авансові платежі з ПДФО розраховуються виходячи з чистого доходу, зазначеного в декларації за II квартал, то проблем немає — щоквартальний авансовий внесок з ПДФО розраховується стандартно, як ми вже зазначали, — 15 % (або 17 %) від чистого доходу за II квартал;

2) але якщо вони мали на увазі необхідність визначати авансові платежі з ПДФО так, щоб

у двох кварталах 2011 року (III і IV квартали), що залишилися, підприємець сплатив потрійну суму ПДФО (як би надолужуючи ПДФО, не сплачений у II кварталі), то тоді щоквартальний авансовий внесок з ПДФО слід визначати так: 1,5 х Чистий дохід II кварталу х 15 %.

До речі, оскільки аванси з ЄСВ розраховуються від тієї самої суми, що й ПДФО, їх щоквартальний розмір у такому разі становитиме 1,5 х Чистий дохід II кварталу х 34,7 %.

Водночас такий варіант розрахунку, на наш погляд, зовсім не погоджується з нормами

Податкового кодексу та не повинен би застосовуватися на практиці. Крім того, в Єдиній базі податкових знань є ще одна відповідь податківців на схоже запитання, в якій нічого не зазначено про необхідність сплачувати ПДФО за перший квартал роботи на загальній системі оподаткування. Навпаки, податківці роз’яснили, що фізичні особи — підприємці, які протягом звітного року перейшли зі спрощеної системи оподаткування на загальну систему оподаткування, подають податкову декларацію за результатами звітного кварталу, в якому відбувся перехід на загальну систему оподаткування, та самостійно розраховують і сплачують у строки, встановлені п.п. 177.5.1 п. 177.5 ст. 177 ПКУ, авансові платежі на наступні квартали звітного року». Тобто чітко зазначено, що авансові платежі розраховуються лише на наступні квартали та сплачуються за них.

Але в будь-якому разі (незалежно від того, яку суму ПДФО та ЄСВ підприємець сплатить протягом року) після закінчення року все одно буде здійснено перерахунок, та якщо виявиться, що сплачено авансів більше, ніж потрібно, підприємцю повернуть переплату (або зарахують у рахунок майбутніх платежів з ПДФО та ЄСВ). Тому

тим, кому не до вподоби ризик, для підстрахування краще сплатити авансів більше.

Матеріал підготувала Віталіна Мірошниченко

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі