Теми статей
Обрати теми

Заповнюємо Реєстр податкових накладних

Редакція ВД
Стаття

Заповнюємо Реєстр податкових накладних

 

Порядок № 1002, що прийшов на заміну Порядку № 244, не дуже змінив існуючі правила заповнення Реєстру. Та все ж без новацій не обійшлося. Розглянемо особливості заповнення оновленої форми цього документа докладніше.

Людмила СОЛОШЕНКО, економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»

 

Документи статті

ПКУ

— Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

Закон про бухоблік

— Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 р. № 996-ХIV.

Закон про ПДВ

— Закон України «Про податок на додану вартість» від 03.04.97 р. № 168/97-ВР.

Лист № 2049

— лист ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117.

Порядок № 1002

— Порядок ведення реєстру виданих та отриманих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002.

Порядок № 244

— Порядок ведення реєстру отриманих та виданих податкових накладних, затверджений наказом ДПАУ від 30.06.2005 р. № 244.

Порядок № 969

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 21.12.2010 р. № 969.

Порядок № 165

— Порядок заповнення податкової накладної, затверджений наказом ДПАУ від 30.05.97 р. № 165.

 

Про форму Реєстру

Про необхідність ведення

Реєстру виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) як головного облікового регістру, що накопичує дані ПДВ-обліку, ідеться в пункті 201.15 розділу V ПКУ. Його форму та порядок заповнення на сьогодні затверджено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. № 1002, який набув чинності 10 січня 2011 року.

Вести

Реєстр тепер в обов'язковому порядку потрібно в електронній формі (і тільки за бажанням платник податків може мати ще і його паперовий варіант, пункт 201.15 розділу V ПКУ, пункт 3 Порядку № 1002). Адже подавати Реєстр податковим органам також потрібно «електронно»:

— за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування (за допомогою Інтернету) з використанням ЕЦП (електронного цифрового підпису) у форматі, затвердженому центральним органом податкової служби;

— на електронних носіях (флешках, дисках тощо).

У цілому, у формі Реєстру тепер усе стало на свої місця:

у розділі I віднині відображаються видані податкові накладні, а в розділі II отримані. Щоправда, більш офіційною та інформативною стала шапка документа — тепер її побудовано в дусі податкової декларації: є поля для проставляння відповідних відміток про звітний період, відомостей про платника, форму ПДВ-декларації, що подається. Причому за аналогією із заповненням податкової накладної в службових полях шапки 011, 012 та 021 — 024 позначкою «Х» тепер слід позначати «потрібне», а не закреслювати непотрібне. Щодо службового поля 013 «Номер порції Реєстру» (в якому згідно з пунктом 5 Порядку № 1002 указується номер порції від 01 до 99), то його передбачено на випадок великого обсягу операцій платника податків, коли Реєстр, що виявився у зв'язку з цим досить довгим, розбивається на порції (як роз’яснювалося в листі ДПАУ від 26.01.2011 р. № 2049/7/16-1117, із розрахунку порція — не більше 20 тисяч записів. Якщо порція одна, то в полі 013 ставиться 01). При цьому платникам податків, які мають філії з «делегованими» ПДВ-повноваженнями, слід мати на увазі, що дані Реєстрів філій уключаються до загального Реєстру платника податків та є його складовими частинами (пункт 2 Порядку № 1002).

На додаток у завершальній частині Реєстру з'явилося місце для проставляння П. І. Б. та підписів керівника, головного бухгалтера або фізособи-підприємця (хоча, вочевидь, підписувати Реєстр за допомогою ЕЦП удасться тільки в разі його подання першим способом — через телекомунікаційні мережі). У результаті завдяки всім цим «форменим» атрибутам Реєстр став більше схожим на додаток до декларації, хоча, зауважимо, таким і не є.

При цьому, як і раніше, розділи Реєстру побудовано за тим самим принципом і в них, як і раніше,

окремо враховуються операції з поставки товарів (послуг), що оподатковуються за ставками 20 %, 0 %, звільнені або не є об'єктом оподаткування, операції з експорту товарів та супутніх послуг, а також операції з придбання товарів (послуг) залежно від цілей їх подальшого використання — в оподатковуваних за ставками 20 % і 0 % операціях, звільнених операціях або операціях, що не є об'єктом оподаткування, або з метою використання не в господарській діяльності.

Щомісячне подання електронної копії Реєстру до ДПІ.

Згідно з пунктом 201.15 ПКУ копію Реєстру в електронному вигляді платники ПДВ зобов'язані подавати до податкового органу щомісячно у строки, відведені для подання податкової звітності за календарний місяць.

Нумерація документів у Реєстрі (порядковий номер)

. Окремо варто зупинитися на нумерації документів у Реєстрі. Адже Порядок № 1002 тепер до неї висуває оновлені вимоги. Так, при відображенні виданих податкових накладних у розділі I Реєстру до графи 3 «порядковий номер» переноситься номер із графи 1, який одночасно при цьому є також і порядковим номером податкової накладної, що виписується (пункт 9.3 Порядку № 1002). Аналогічним чином присвоюється порядковий номер і розрахункам коригування, які виписуються. Отже, колишньої звичної всім нумерації розрахунків коригування (через дріб з порядковим номером самого розрахунку коригування в чисельнику та номером податкової накладної, що коригується, у знаменнику, див. пункт 28 «старого» Порядку № 165) більше не буде, а порядковий номер виписуваного розрахунку коригування просто відповідатиме номеру порядкового запису з графи 1 у Реєстрі (у підприємців без будь-якого дробу). У результаті здебільшого графа 3 розділу I Реєстру дублюватиме графу 1. Водночас незбіги можуть виникати при експорті (коли до графи 3 згідно з пунктом 9.3 Порядку № 1002 слід заносити номер «експортної» ВМД), або, скажімо, при «неоподатковуваних» (що не є об'єктом обкладення ПДВ згідно зі статтею 196 ПКУ) поставках (що відображаються в Реєстрі на підставі документів обліку, пункт 8.4 Порядку № 1002, у зв'язку з чим до графи 3 розділу I потраплятиме порядковий номер відповідного документа). Наочніше особливості нумерації буде показано далі на числовому прикладі.

За роз'ясненнями контролюючих органів нумерація записів в Реєстрі здійснюється зручним для платника податку способом. Дозволяється або наскрізна нумерація податкових накладних, що виписуються, у Реєстрі (із продовженням із місяця в місяць до кінця року), або кожного місяця чи кварталу вона може починатися заново — з «1» (одиниці), наприкад, з 1 квітня 2011 року виписується податкова накладна № 1, потім податкова накладна № 2 і так далі.

Щодо відображених у Реєстрі

отриманих податкових накладних або інших документів, які їх замінюють, то зазначений в них порядковий номер переноситься до графи 4 розділу II Реєстру. При цьому, у свою чергу, на саму податкову накладну (чи інший «замінюючий» документ), що надійшла, переноситься відповідний порядковий номер запису з графи 1 (пункт 11.1 Порядку № 1002).

«

Вид документа» та умовні позначення в Реєстрі. Оновлена форма, як і раніше, передбачає скорочене відображення виду документа в Реєстрі (відповідно графа 4 розділу I та графа 5 розділу II). Наведемо ці скорочення.

 

Умовні скорочення видів документів у Реєстрі

Розділ I Реєстру
(п. 9.4 Порядку № 1002)

Розділ II Реєстру
(п. 11.4 Порядку № 1002)

поставки

покупки

У графі 4 «Вид документа» вказується:
ПН — податкова накладна
(при виписуванні податкових накладних в особливих випадках, коли обидва примірники податкової накладної залишаються в особи, яка їх виписала, до скорочення ПН додається код операції, так званий тип причин із п. 8 Порядку № 969, наприклад, ПН11 — податкова накладна, що виписується за щоденними підсумками операцій тощо;
нагадаємо існуючі типи причин:
01 — перевищення звичайної ціни над фактичною;
02 — поставка неплатнику ПДВ;
03 — натуральна виплата в рахунок оплати праці фізичним особам;
04 — поставка в межах балансу для невиробничого використання;
05 — ліквідація основних фондів за самостійним рішенням платника;
06 — переведення основних фондів до складу невиробничих;
07 — експортні поставки;
08 — поставка для операцій, що не є об'єктом обкладення ПДВ;
09 — поставка для операцій, звільнених від обкладення ПДВ;
10 — визнання умовної поставки при анулюванні ПДВ-реєстрації (п. 184.7);
11 — податкова накладна, виписана за щоденними підсумками операцій);
РК — розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної);
ВМД — вантажна митна декларація;
БО — документ бухгалтерського обліку (для поставок товарів/послуг, що не є об'єктом оподаткування згідно зі ст. 196; п. 8.4 Порядку № 1002) довідка 1

У графі 5 «Вид документа» вказується:
ПН — податкова накладна
(при цьому до скорочення ПН додається літера «Р», наприклад, ПНР — у разі розподілу в останній день звітного місяця податкового кредиту з ПДВ за правилами ст. 199; п. 11.10 Порядку № 1002);
РК — розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної);
ВМД — вантажна митна декларація
(при цьому одночасно у графі 7 замість ІПН згідно з п. 11.6 Порядку № 1002 проставляється умовний ІПН:
— «300000000000» — у разі придбання товарів/послуг у нерезидента;
— «200000000000» — в «особливому» випадку — під час придбання в нерезидента товарів/послуг, не призначених для використання в госпдіяльності або призначених для використання в поставках послуг за межами України з визначенням місця поставки за правилами п. 186.3);
ЧК — касовий чек;
ТК — транспортний квиток;
ГР — готельний рахунок;
ПЗ — рахунок за послуги зв'язку;
ПО — послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку;
ЗП — заява платника та копії товарних чеків чи інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, які складено відповідно до Закону про бухоблік та підтверджують факт отримання таких товарів/послуг (п. 201.10);
НП — документ, що засвідчує придбання товарів/послуг на території України в осіб — неплатників ПДВ
(у цьому випадку одночасно у графі 7 замість ІПН згідно з п. 11.6 Порядку № 1002 проставляється умовний ІПН:
— «400000000000» — придбання товарів/послуг в особи, не зареєстрованої платником ПДВ)

При цьому до скороченого виду документа додається літера «У» (наприклад ПНУ, РКУ), якщо виправляються помилки і ці документи включаються до уточнюючих розрахунків

 

Нагадаємо: податкові накладні (розрахунки коригування), які підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН), повинні видаватися покупцям тільки після їх реєстрації в ЄРПН довідка 2 із проставлянням про це відповідної відмітки «Х» у комірці «Включено до ЄРПН» у верхньому лівому кутку (

пункти 6.1 та 21 Порядку № 969; лист ДПАУ від 11.01.2011 р. № 547/7/16-1117). Це необхідно враховувати при заповненні Реєстру, що відображає податковий кредит покупцям, адже «незареєстрована» податкова накладна, не дає права на податковий кредит (пункт 201.10 ПКУ).

 

Ситуації та їх відображення в Реєстрі

Експорт/імпорт

Експорт

. Відображення експортних операцій у розділі I Реєстру має свої особливості.

По-перше, за правилами

пункту 8 Порядку № 969 при поставці товарів на експорт експортер повинен виписати податкову накладну у двох примірниках, обидва з яких залишити в себе. Причому в шапці такої податкової накладної згідно з новими вимогами Порядку № 969 необхідно вказати тип причини 07 — «експортні поставки». Водночас, незважаючи на виписування такої податкової накладної, у графі 3 розділу I Реєстру при експорті згідно з вимогами пункту 9.3 Порядку № 1002 потрібно вказувати номер «експортної» ВМД (отже, замість виписаної ПН07 з відповідним порядковим номером експортні поставки в Реєстрі відображатимуться на підставі оформленої при експорті ВМД зі своїм номером). Відповідно до графи 4 в такому разі потрапить скорочене позначення «ВМД», а до графи 3 — номер такої ВМД (останні шість знаків порядкового номера ВМД МД-2 із гр. 7 ВМД, лист № 2049).

По-друге, як відомо, застосування

нульової ставки при експорті товарів/супутніх послуг стає можливим тільки після підтвердження факту вивезення «експортною» ВМД, оформленою відповідно до вимог митного законодавства (пункт 187.1, підпункт 195.1.1 ПКУ). Тобто тільки після завершення оформлення «експортної» ВМД з проставлянням відповідної відмітки митного органу «товари вивезені…» експортер на дату такої відмітки має право відобразити податкові зобов'язання з ПДВ за нульовою ставкою, виписавши на цю дату «експортну» податкову накладну. Разом із тим, зважаючи на цілком об'єктивні причини саму ВМД може бути повернено митним органом експортеру після проставляння відмітки про фактичне вивезення дещо пізніше такої дати. Тому можливий варіант, коли у графі 2 «дата виписки» розділу I Реєстру «експортна» ВМД буде дещо порушувати хронологію дат, оскільки встигнувши вже виписати податкові накладні, скажімо, за 25.01.2011 р. після них платник податків відобразить «експортну» ВМД, отриману після цієї дати, проте оформлену, припустимо, 21.01.2011 р. Це аж ніяк не повинно лякати платників податків, оскільки є особливістю, властивою експортним операціям.

По-третє, за роз'ясненнями податківців (з якими, зокрема, можна ознайомитися в розділі «Єдина база податкових знань» на сайті ДПАУ) при експорті

у графі 5 Реєстру вказується найменування покупця-нерезидента, у графі 6 замість ІПН покупця проставляється при цьому відмітка «Х» або за аналогією з експортною податковою накладною відмітка «0» (ноль) (пункт 8.1 Порядку № 969). При цьому обсяги експорту (митна вартість експортованих товарів за курсом НБУ на дату складання ВМД) указуються в графі 7, а також дублюються у спеціальній «експортній» графі 12. А от графи 8 — 11 при експорті не заповнюються, у них проставляється прокреслення.

Імпорт

. Схожа ситуація складається й щодо імпортних операцій, які відображаються в розділі II Реєстру також на підставі належно оформлених (але вже «імпортних») ВМД (пункт 10.2 Порядку № 1002). Однак це пов'язане насамперед із тим, що при імпорті «вхідної» податкової накладної в імпортера просто не буде, а її замінником та документом, що засвідчує право платника податків на податковий кредит, буде вантажна митна декларація, оформлена відповідно до вимог законодавства (пункт 201.12 ПКУ).

Відображення імпортних операцій у розділі II Реєстру має такі особливості:

— у графах 3 — 5 відображаються реквізити «імпортної» ВМД (відповідно: дата оформлення, останні шість знаків порядкового номера ВМД та умовне позначення виду документа — «ВМД»);

у графі 6 вказуються країна та найменування нерезидента (пункт 11.5 Порядку № 1002);

у графі 7 наводиться умовний ІПН «300000000000» (пункт 11.6 Порядку № 1002) (а якщо товари/послуги, що придбавалися в нерезидента, не призначені для використання в господарській діяльності або придбані з метою використання в поставках послуг за межами України або послуг, місце поставки яких визначається відповідно до пункту 186.3 — умовний ІПН «200000000000»).

Отримання послуг від нерезидента.

У цьому випадку пункт 10.3 Порядку № 1002 нагадує передбачений законодавством (пункти 187.8, 190.2, 198.2, стаття 208 ПКУ) підхід до оподаткування послуг нерезидентів та уточнює, що послуги, отримані від нерезидента, відображаються в Реєстрі на підставі податкової накладної, податкові зобов'язання за якою включено до податкової декларації попереднього періоду (тобто, інакше кажучи, потрапляють до розділу II Реєстру в наступному періоді після їх відображення в розділі I). Залишається нагадати: на відміну від загальновстановлених правил, податкова накладна за нерезидентськими послугами виписується в одному примірнику (пункт 208.2) та залишається в одержувача послуг, який виступає в цьому випадку як податковий агент нерезидента. Причому, на відміну від інших податкових накладних, що виписуються платником податків «самому собі» в особливих випадках, жодного спеціального коду (типу причини за аналогією з кодами з пункту 8 Порядку № 969) для такої податкової накладної за нерезидентськими послугами в цьому випадку не передбачено.

 

Повернення (товарів, передоплат)

Особливості ПДВ-обліку при поверненнях обумовлює спеціальна

стаття 192 розділу V ПКУ. Як і «старий» пункт 4.5 Закону про ПДВ, вона передбачає можливість проведення сторонами коригування ПДВ при поверненні товару шляхом перерахунку (зменшення) податкових зобов'язань продавцем та податкового кредиту покупцем. Підставою для проведення такого перерахунку, як і раніше, буде розрахунок коригування (додаток 2 до податкової накладної, пункти 18 — 29 Порядку № 969), один примірник якого продавець передає покупцю — платнику ПДВ та дані якого сторонам потрібно відобразити в Реєстрі. При цьому розрахунок коригування (зі скороченим позначенням «РК» у графі «вид документа») сторони заносять до Реєстру в такому самому порядку (тобто за тими самими графами), що і раніше відображене на підставі первісної податкової накладної податкове зобов'язання (податковий кредит), але тільки зі знаком «-» (пункти 9.8, 11.8 Порядку № 1002). Тим самим податкові наслідки буде відкориговано.

Варте уваги: у

пункті 192.1 (на відміну, зауважимо, від колишнього пункту 4.5 Закону про ПДВ) уже прямо зазначається, що він поширюється також і на випадок повернення передоплати. А отже, при поверненні покупцю авансу аналогічним чином сторони відобразять у Реєстрі й коригування ПДВ, що проводиться в цьому випадку на підставі розрахунку коригування, складеного до раніше виписаної (за передоплатою) податкової накладної.

 

Операції з неплатниками ПДВ

У Реєстрі повинні враховуватися всі операції, що здійснюються платником податків, незалежно від того, є його контрагент при цьому платником ПДВ чи ні

(пункти 6 та 10.4 Порядку № 1002).

Продажі неплатникам ПДВ.

За поставками неплатникам ПДВ продавець, як відомо, в обов'язковому порядку виписує податкову накладну у двох примірниках, обидва з яких залишає в себе (пункт 8 Порядку № 1002). При цьому в шапці такої податкової накладної (залежно від ситуації) указується тип причини, що її ідентифікує:

02 — поставка неплатнику ПДВ;

03 — натуральна виплата в рахунок оплати праці фізичним особам;

11 — податкова накладна, виписана за щоденними підсумками операцій.

Відповідно при відображенні таких податкових накладних у розділі I Реєстру до графи 4 «вид документа» слід зазначити таке їх скорочене позначення (ПН02, ПН03, ПН11, див.

пункт 9.4 Порядку № 1002 ), проставивши при цьому, судячи із консультації з сайту ДПАУ у графі 6 замість ІПН покупця відмітку «0» та перенісши до графи 5 відповідно відомості про покупця з податкової накладної.

Придбання в неплатників ПДВ.

При придбанні товарів (послуг) у неплатників ПДВ податкової накладної у платника-покупця не буде. Облік придбаних товарів (послуг) у такому разі ведеться на підставі документів, що засвідчують їх поставку (пункт 10.4 Порядку № 1002). Такими документами можуть бути товарні накладні, акти наданих послуг, платіжні документи тощо. Проте всі вони в розділі II Реєстру у графі 5 «вид документа» відображаються під загальним скороченим позначенням «НП» — документ, що засвідчує придбання товарів (послуг) на території України в осіб, не зареєстрованих платниками ПДВ.

Особливості заповнення Реєстру в цій ситуації обумовлюють

пункти 11.6, 11.9 Порядку № 1002, якими передбачено, що в разі придбання товарів (послуг) у неплатника ПДВ у графі 7 відображається умовний ІПН «400000000000», а в графах 10, 12, 14 і 16 проставляється відмітка «Æ» (що означає «нуль», як пояснювалося в листі № 2049).

 

Пільгові (звільнені від ПДВ) операції

Як відомо, поставки товарів/послуг, звільнених від ПДВ (згідно зі

статтею 197 розділу V і підрозділу 2 розд. XX ПКУ), також супроводжуються виписуванням податкової накладної (у розділі III за графою 10 якої робиться при цьому відмітка «без ПДВ» з обов'язковим посиланням на «звільняючу» норму — пункт, підпункт, статтю ПКУ, пункт 10 Порядку № 969). Щоб уникнути можливих непорозумінь, варто застерегти: у цьому випадку (при пільгових поставках) проставляти тип причини 09 у шапці такої «пільгової» податкової накладної не потрібно, оскільки він призначений для абсолютно іншої «особливої» ситуації (випадку нарахування ПДВ відповідно до пункту 198.5 розділу V ПКУ, коли товари, послуги, при придбанні яких сума «вхідного» ПДВ потрапила до податкового кредиту, згодом стали фактично використовуватися в пільгових операціях, і коли обидва примірники податкової накладної, виписаної за нарахованим у зв'язку з цим «самому собі» ПДВ, залишаються у платника податків, який їх виписав, пункт 8 Порядку № 969).

У нашому ж випадку з «пільговими» поставками оригінал, як і належить, видаватиметься покупцю на його вимогу (

пункт 6.1 Порядку № 969). Відповідно дані такої «пільгової» податкової накладної (ПН) будуть підставою для відображення пільгових поставок/покупок сторонами в Реєстрі. При цьому в разі здійснення «пільгових» поставок (продажів) їх обсяги продавець покаже у спеціальній графі 11 розділу I Реєстру. А от у зворотній ситуації, при здійсненні «пільгових» покупок покупець у графах 10, 12, 14 і 16 розділу II Реєстру, як передбачає пункт 11.9 Порядку № 1002, проставить відмітку «Æ».

 

Операції, що не обкладаються ПДВ

У господарській діяльності платника податків можуть зустрічатися неоподатковувані операції (

що не є об'єктом оподаткування згідно зі статтею 196 розділу V ПКУ). Інформація про них також повинна знайти відображення в Реєстрі (пункт 6 Порядку № 1002). При цьому в Реєстрі потрібно відображати тільки ті з них, які є поставкою (відповідають визначенню поставки з підпунктів 14.1.191, 14.1.185). Тому до Реєстру, наприклад, потраплять послуги з розрахунково-касового обслуговування, інкасації (підпункт 195.1.6), консультаційні, юридичні, бухгалтерські та інші неоподатковувані послуги з підпункту «в» пункту 186.3. А от, скажімо, операції, що не є об'єктом обкладення ПДВ, з передачі майна в оперативну оренду або на відповідальне зберігання (підпункт 196.1.2), виплати у грошовій формі заробітної плати (підпункт 196.1.6), не вважаються водночас поставкою, тому в Реєстрі не відображаються.

Оскільки за такими операціями

податкова накладна не виписується, то в Реєстрі такі, що не є об'єктом оподаткування:

— поставки — відображаються на підставі

документів бухгалтерського обліку (у графі 4 розділу I Реєстру при цьому проставляється скорочене позначення «БО», пункт 8.4 Порядку № 1002); обсяги поставок вказуються в цьому випадку у спеціальній графі 11. У листі № 2049 із цього приводу уточнювалося, що так само (на підставі бухгалтерських документів) у Реєстрі відображаються послуги, які поставляються за межами України або місце поставки яких визначається за межами України;

— купівлі — показуються на підставі відповідних

документів, що підтверджують придбання неоподатковуваних товарів, робіт, послуг, та робиться позначка «БО» у графі 5 розділу II Реєстру, згідно з консультацією із сайта ДПАУ. При цьому у графах 10, 12, 14 та 16 розділу II Реєстру проставляється відмітка «Æ» (пункт 11.9 Порядку № 1002).

 

Податкова накладна з «вхідним» ПДВ, що розподіляється (стаття 199)

Нагадаємо, що необхідність розподілу «вхідного» ПДВ за правилами

статті 199 розділу V ПКУ (на частину, що включається до податкового кредиту, і таку, що до нього не включається) виникає в разі, коли товари (послуги), що придбавалися, призначаються для одночасного використання в оподатковуваній і неоподатковуваній діяльності. Слід зауважити: сам порядок розподілу з 1 січня 2011 року дещо змінився. Тепер розподіляти «вхідний» ПДВ протягом усього поточного року потрібно із застосуванням єдиного коефіцієнта, розрахованого за підсумками попереднього (тобто 2010) року (для «новачків» — визначеного за підсумками першого звітного періоду, в якому з'явилися неоподатковувані поставки).

На відміну від «старого»

Порядку № 244, що умовчував щодо відображення «розподілюваної» податкової накладної в Реєстрі, у Порядку № 1002 цій ситуації присвячено окремий пункт 11.10, який передбачає, що:

спершу отримані «розподілювані» податкові накладні відображаються в Реєстрі у звичайному порядку (тобто як звичайні накладні, що дають право на податковий кредит);

— а після закінчення звітного періоду (

наприкінці місяця), здійснивши за ними розподіл «вхідного» ПДВ (та позначивши при цьому «розподілювані» податкові накладні доданою літерою «Р», тобто як «ПНР» у графі 5 «вид документа»), останнім днем періоду робиться один «коригуючий» запис, що уточнює суму раніше відображеного податкового кредиту відповідно з належним зменшенням сум (зі знаком «-») у графах 9, 10 і одночасним їх збільшенням (зі знаком «+») у графах 11, 12 Реєстру.

Великою мірою у зв'язку зі зміною самого механізму розподілу з 01.01.2011 р. (що проводиться тепер уже на базі

відомого, розрахованого за підсумками попереднього року коефіцієнта розподілу, і не визначається відповідно кожного місяця, як це було раніше) платник податків протягом року фактично міг би розподіляти «вхідний» ПДВ уже безпосередньо при отриманні податкових накладних та їх відображенні в Реєстрі. Водночас пункт 11.10 Порядку № 1002, як бачимо, у цьому випадку встановлює з цього приводу свої правила, вимагаючи спершу відображення «розподілюваних» податкових накладних у Реєстрі у звичайному порядку з подальшим (наприкінці місяця) проведенням розподілу та уточненням сум.

 

Документи, що включаються до уточнюючих розрахунків

У Реєстрі також відображаються документи, дані яких при виправленні помилок включалися

до уточнюючих розрахунків. У таких випадках при відображенні в Реєстрі виду документа (графа 4 розділу I, графа 5 розділу II) до його скороченого позначення додається літера «У» — наприклад, ПНУ, ВМДУ, ТКУ(пункти 9.4 та 11.4 Порядку № 1002). Згодом, підбиваючи наприкінці місяця в Реєстрі підсумки, інформація з документів із літерою «У» враховуватиметься при підбитті підсумків за уточнюючими розрахунками.

А тепер розглянемо приклад.

Приклад

. У січні 2011 року в платника податків були такі операції:

 

Операції поставки

1

Поставка

10.03.2011 р. отримано передоплату за товар від покупця (ТОВ «Сигма») у сумі 12000 грн. (у тому числі ПДВ — 2000 грн.)

2

Повернення товару

11.03.2011 р. покупець (ТОВ «Альфа») повернув товар вартістю 2400 грн. (у тому числі ПДВ — 400 грн.)

3

Поставка неплатнику ПДВ

14.03.2011 р. відвантажено товар ФОП Петрову В. В. (неплатнику ПДВ) вартістю 3600 грн. (у тому числі ПДВ — 600 грн.)

4

Експорт товару

Отримано «експортну» ВМД № 124738, оформлену 10.03.2011 р. про експорт товару вартістю 9000 грн.

5

Поставка, що не обкладається ПДВ (не є об'єктом оподаткування)

18.03.2011 р. підписано акт № 12 про надання послуг з тестування ПЗ з ПП «Сатурн» на суму 800 грн. (послуги не є об'єктом обкладення ПДВ згідно з п.п. 196.1.14)

6

Пільгова поставка

25.03.2011 р. відвантажено пільгову книжкову продукцію ТОВ «Весна» на суму 7500 грн. (пільга згідно з п.п. 197.1.25)

Операції придбання

1

Придбання товару

11.03.2011 р. перераховано передоплату за товар ТОВ «Фрегат» у сумі 4800 грн. (у тому числі ПДВ — 800 грн.)

2

Імпорт товару

14.03.2011 р. увезено товар за «імпортною» ВМД № 145312 вартістю 15000 грн., сума ПДВ, сплачена при ввезенні, — 3000 грн.

3

Повернення передоплати

14.03.2011 р. постачальник (ТОВ «Стимул») повернув передоплату в сумі 1440 грн. (у тому числі ПДВ — 240 грн.)

4

Пільгова купівля

15.03.2011 р. отримано від ТОВ «Вектор» пільгову продукцію вартістю 5000 грн.

5

Придбання в неплатника ПДВ

18.03.2011 р. отримано товар від ФОП Смирнової О. А. (неплатника ПДВ) вартістю 3000 грн. за товарною накладною № 12

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних за березень 2011 року буде заповнено так:

 

Реєстр виданих та отриманих податкових накладних

Розділ I. Видані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних
та вартісних показників до податкової накладної, ВМД тощо

Загальна сума постачання, включаючи ПДВ

Постачання товарів/послуг та послуги, надані
нерезидентом на митній території України, які:

Експорт товарів та супутніх такому експорту послуг (база оподаткування)

дата
виписки

порядковий
номер

вид
документа

платник податку — покупець

підлягають оподаткуванню
за ставкою

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування (сума постачання)

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи — підприємця)

індивідуальний податковий
номер

20 %

0 %

база оподаткування

сума ПДВ

база оподаткування

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1

10.03.2011

1

ПН

ТОВ «Сигма»

157349112842

12000

10000

2000

2

11.03.2011

2

РК

ТОВ «Альфа»

123456789012

-2400

-2000

-400

3

14.03.2011

3

ПН02

ФОП
Петров В. В.

0*

3600

3000

600

4

10.03.2011

124738

ВМД

ТОВ «Старт»

Х**

9000

9000

5

18.03.2011

12

БО

ПП «Сатурн»

486345910432

800

800

6

25.03.2011

6

ПН

ТОВ «Весна»

121345789654

7500

7500

Усього за місяць

30500

11000

2200

8300

9000

З них уключено до уточнюючих розрахунків за звітний період

* На практиці при відмітці «0» в графі 6 (як рекомендують податківці) програма видає помилки, проте податківці такі Реєстри приймають.

** За роз’ясненнями податківців (у розділі «Єдина база податкових знань» на сайті ДПАУ) у графі 6 при експорті замість ІПН покупця проставляється відмітка «Х». Також зауважимо, що раніше в п. 1.12 листа ДПАУ від 12.03.2010 р. № 5119/7/16-1617, наприклад, зазначалося про проставляння при експорті у графі 5 разом з найменуванням також і країни нерезидента.

 

Розділ II. Отримані податкові накладні

№ з/п

Податкова накладна, розрахунок коригування кількісних та вартісних показників до податкової накладної, ВМД, касовий чек, транспортний квиток, готельний рахунок, рахунок за послуги зв'язку, рахунок за послуги, вартість яких визначається за показниками приладів обліку, заява та копії товарних чеків або інших розрахункових документів, що засвідчують факт сплати податку у зв'язку з придбанням таких товарів/послуг або копії первинних документів, складених відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», що підтверджують факт отримання таких товарів/послуг, відповідно до пункту 201.10 статті 201 розділу V Кодексу тощо

Загальна сума, включаючи ПДВ

Придбання (виготовлення, будівництво, спорудження), імпорт
товарів/послуг, включаючи одержання від нерезидента:

дата
отримання

дата
виписки

порядковий
номер

вид документа

постачальник

з метою їх використання
у межах господарської діяльності для здійснення операцій, які:

які не призначаються для їх використання у господарській діяльності

для постачання послуг за межами митної території України або послуг, місце постачання яких визначається відповідно до пункту 186.3 статті 186 розділу V Кодексу за межами митної території України

найменування (П. І. Б. — для фізичної особи —
підприємця)

індивідуальний податковий
номер

підлягають оподаткуванню за ставкою 20 %, 0 %

звільнені від оподаткування, не є об'єктами оподаткування

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

вартість без ПДВ

сума ПДВ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1

11.03.2011

11.03.2011

5

ПН

ТОВ «Фрегат»

123456654321

4800

4000

800

2

14.03.2011

14.03.2011

145312

ВМД

B & P
(Данія)

300000000000

18000

15000

3000

3

14.03.2011

14.03.2011

1

РК

ТОВ
«Стимул»

451876392012

-1440

-1200

-240

4

15.03.2011

15.03.2011

7

ПН

ТОВ «Вектор»

341267845361

5000

5000

0

5

18.03.2011

18.03.2011

12

НП

ФОП Смирнова О. А.

400000000000

3000

3000

0

Усього за місяць

29360

20800

3560

5000

З них включено до уточнюючих розрахунків за звітний період

 

Довідкова інформація (довідка)

1 За роз’ясненнями податківців, таке скорочення може використовуватися і в розділі II Реєстру.

2 Нагадаємо: реєстрація в ЄРПН запроваджується для «дорогих» податкових накладних, сума ПДВ в яких перевищуватиме з 01.01.2011 р. — 1 млн грн., з 01.04.2011 р. — 500 тис. грн., з 01.07.2011 р. — 100 тис. грн., з 01.01.2012 р. — 10 тис. грн. (див. пункт 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ). Для решти податкових накладних (з меншою сумою ПДВ) реєстрація в Єдиному реєстрі не передбачається. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі