Теми статей
Обрати теми

Поштова скринька. Чи потрібно підприємцю проводити атестацію робочих місць

Редакція ВД
Відповідь на запитання

Чи потрібно підприємцю проводити атестацію робочих місць

 

ЗАПИТАННЯ. Підприємець здійснює діяльність у сфері випічки хлібобулочних виробів (невелика пекарня) з використанням найманих працівників.

Представники інспекції з охорони праці вимагають, щоб він провів атестацію робочих місць за умовами праці згідно з нормами Порядку № 442. Чи правомірна їх вимога, якщо в цьому нормативному документі як осіб, які зобов'язані її проводити, зазначено тільки юридичних осіб?

 

ВІДПОВІДЬ. Як відомо, підприємець-роботодавець безперечно зобов'язаний дотримуватись усіх норм щодо охорони праці, передбачених

главою XI (статті 153 173) і деякими іншими статтями КЗпП, а також Законом про охорону праці.

Незважаючи на те що в більшості з положень

КЗпП як роботодавці, які зобов'язані виконувати ті чи інші заходи щодо охорони праці (забезпечувати безпеку на робочому місці, санітарно-побутові умови тощо), зазначені юрособи, на фізосіб-підприємців вони також поширюються. Річ у тім, що з точки зору трудового законодавства всі працівники мають однакові трудові права, незалежно від того, працюють вони у фізосіб чи юросіб. Крім того, згідно зі статтею 2 Закону про охорону праці його положення поширюються на роботодавців юридичних і фізичних осіб та всіх працівників.

Винятком для підприємців можуть стати норми, які у принципі не вписуються в їх діяльність: необхідність закріплювати положення в колективному договорі, залучати представників профспілки, видавати деякі спеціальні розпорядчі документи тощо.

Те ж саме можна сказати і про підзаконні акти у сфері охорони праці, хоча знову ж таки за кожним з них потрібно дивитися окремо: чи застосовний він до діяльності підприємців, чи до видів робіт і посад його працівників, чи стосується виключно юросіб.

Отже, в цій ситуації інспектори з охорони праці вимагали провести в пекарні атестацію робочих місць згідно з

Порядком № 442. У пункті 1 цього документа говориться про те, що вона проводиться на підприємствах і в організаціях незалежно від форм власності, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров'я працюючих, а також на їх нащадків як тепер, так і в майбутньому.

Проте, як уже зазначалося, усі роботодавці зобов'язані дотримуватися норм законодавства про охорону праці, якщо вони прописані в

КЗпП або Законі про охорону праці, оскільки можуть постраждати інтереси працівників.

Відповідно до

пункту 2 Порядку № 442 основна мета атестації полягає в регулюванні відносин між роботодавцем і працівниками у сфері реалізації прав на:

— здорові та безпечні умови праці;

— пільгове пенсійне забезпечення;

— пільги та компенсації за роботу в несприятливих умовах.

Згідно з

пунктом 1.3 Методрекомендацій № 41, розроблених відповідно до Порядку № 442, атестації підлягають робочі місця, що можуть бути джерелами шкідливих факторів через процеси, перелічені в пункті 1 Порядку № 442.

Забезпечувати здорові та безпечні умови праці згідно зі

статтею 153 КЗпП повинні всі роботодавці за будь-якими видами діяльності (підтримувати оптимальну температуру повітря, вологість, справність інструментів тощо). Цього вимагають не тільки норми щодо охорони праці, а й санітарно-гігієнічні правила, що можуть бути предметом перевірок СЕС.

Отже, з урахуванням зазначеного, атестацію проводять тільки на «шкідливих» виробництвах для того, щоб визначити працівників, які можуть претендувати на:

а) пільгову пенсію згідно зі

Списками № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що дають право на неї;

б) пільги для працівників, зайнятих на роботах із важкими і шкідливими умовами праці, передбачені

статтею 7 Закону про охорону праці та статтями 163 — 167 КЗпП: безоплатне забезпечення лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними харчовими продуктами, газованою солоною водою та інші, що надаються в порядку, визначеному законодавством довідка 1.

Зокрема, про пільги, передбачені

статтею 166 КЗпП, — право на безоплатне отримання молока або рівноцінних харчових продуктів і лікувально-профілактичного харчування, йдеться в листі Мінпраці від 05.05.2008 р. № 62/13/82-08.

Мінпраці роз'яснює, що віднесення робіт до категорії зі шкідливими та важкими умовами праці

можливо тільки на підставі результатів атестації відповідних робочих місць за умовами праці, проведеної згідно з Порядком № 442.

Видача

молока або рівноцінних харчових продуктів здійснюється відповідно до нормативних документів, які в порядку, установленому постановою № 1545, діють на території України в частині, що не суперечить Конституції та законам України, а саме:

Переліку хімічних речовин, при роботі з якими у профілактичних цілях рекомендується вживання молока або інших рівноцінних харчових продуктів, затвердженого Міністерством охорони здоров'я СРСР від 04.11.87 р. № 4430-87;

Порядку безоплатної видачі молока або інших рівноцінних харчових продуктів працівникам і службовцям, зайнятим на роботах зі шкідливими умовами праці, затвердженого постановою Держкомпраці СРСР і Президії ВЦРПС від 16.12.87 р. № 731/П-13.

Зараз питання безоплатної видачі працівникам

лікувально-профілактичного харчування у зв'язку з особливо шкідливими умовами праці регулюються трьома нормативними актами, затвердженими постановою Держкомпраці СРСР і Президії ВЦРПС від 07.01.77 р. № 4/П-1, які також діють на території України у частині що не суперечить Конституції та законам України:

1.

Переліком виробництв, професій і посад, зайнятість в яких дає право на безоплатне отримання лікувально-профілактичного харчування у зв'язку з особливо шкідливими умовами праці.

2.

Раціонами лікувально-профілактичного харчування і нормами безоплатної видачі вітамінних препаратів.

3.

Правилами безоплатної видачі лікувально-профілактичного харчування.

Таким чином, атестація потрібна, якщо вид діяльності підприємця вимагає задіювати працівників на посадах і роботах, пов'язаних зі шкідливими та важкими умовами праці. Їх перелік визначається, зокрема, за зазначеними вище документами та

Списками № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників для права на пільгову пенсію згідно зі статтею 13 Закону про пенсійне забезпечення.

Спробуємо прояснити, в яких пільгових списках можна зустріти працівників пекарні.

1. У

Списках № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників перелічено працівників металургії, транспорту, хімічної промисловості тощо. Єдине, куди може заглянути підприємець — власник пекарні — це розділ XXIII Списку № 1 і розділ XXXIII Списку № 2 «Загальні професії (у всіх галузях господарства)», наприклад, якщо в нього працюють газозварники.

2. Що стосується пільг за

статтею 166 КЗпП, то працівники хлібопекарського виробництва зазначені в Переліку виробництв, професій і посад, робота в яких дає право на безоплатне отримання лікувально-профілактичного харчування у зв'язку з особливо шкідливими умовами праці (додаток № 1 до постанови Держкомпраці СРСР і Президії ВЦРПС від 07.01.77 р. № 4/П-1).

 

№ з/п

Найменування виробництв, професій і посад

№ раціону лікувально-профілактичного харчування

 

<…>

 

 

IX. ВИРОБНИЦТВА ХАРЧОВОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

 

 

<…>

 

 

6. Хлібопекарське виробництво

 

 

Робітники

 

1

Машиніст обварювальних (ошпарювальних) машин

Вітаміни

2

Пекар

Те саме

 

Норми безоплатної видачі вітамінних препаратів відповідно до розділу VIII
і підрозділів 6 і 7 розділу IX Переліку

Категорії працівників, яким повинні видаватися вітамінні препарати

Найменування вітамінів

Денна доза в міліграмах

1. Працівники, які піддаються дії високої температури довкілля та інтенсивному теплоопорміненню

 

 

<…>

<…>

<…>

б) ошпарювачі та пекарі у хлібопекарському виробництві

Вітамін С

150

Вітамін PP

20

<…>

 

 

 

Отже, підприємець — власник пекарні

повинен був провести атестацію робочих місць для того, щоб обґрунтувати право своїх працівників на пільгу статті 166 КЗпП, як того вимагає законодавство про охорону праці. Зауважимо, що ненадання належних пільг може розцінюватися як порушення правил охорони праці, за яке передбачено штраф за статтею 41 КУпАП від 85 до 170 грн.

Крім того, згідно зі

статтею 43 Закону про охорону праці для роботодавців передбачено санкції за порушення законодавства про охорону праці, максимальний розмір яких не може перевищувати 5 % середньомісячного фонду заробітної плати за попередній рік.

За порушення вимог до виділення коштів на заходи щодо охорони праці (0,5 % фонду оплати праці за попередній рік згідно зі

статтею 19 Закону про охорону праці) передбачено санкцію з розрахунку 25 % від різниці між розрахунковою мінімальною сумою витрат на охорону праці у звітному періоді і фактичною сумою цих витрат за такий період.

Водночас хочемо звернути увагу на такий момент: з 06.08.2011 р. згідно з

частиною 11 статті 22 Закону № 877 до набуття чинності законом про спрощенку запроваджено заборону на перевірки підприємців, діяльність яких за критеріями ризику на належить до «високоризикованої» і які не є платниками ПДВ (див. «ВД», № 20, с. 21). Тому, якщо підприємець підпадає під мораторій на перевірки, приходити з перевіркою після зазначеної дати представники інспекції з охорони праці не мали права.

Довідкова інформація (довідка)

1 Роботодавець може за свої кошти додатково встановлювати за колективним договором (угодою, трудовим договором) працівнику пільги та компенсації, не передбачені законодавством.

 

Документи консультації

КЗпП

Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р.

КУпАП

— Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

Закон про охорону праці

Закон України «Про охорону праці» від 14.10.92 р. № 2694-XII.

Закон № 877

Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Закон про пенсійне забезпечення

— Закон України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.91 р. № 1788-XII.

Порядок № 442

— Порядок проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджений постановою КМУ від 01.08.92 р. № 442.

Методрекомендації № 41

— Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затверджені постановою Мінпраці від 01.09.92 р. № 41.

Списки № 1 і 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників

— постанова КМУ «Про затвердження списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, зайнятість в яких дає право на пенсію за віком на пільгових умовах» від 16.01.2003 р. № 36.

Постанова № 1545 постанова ВР України «Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства Союзу РСР» від 12.09.91 р. № 1545-XII.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі